PDA

View Full Version : Tube overdrive bouwen



gobius
4 juni 2009, 10:35
Ik wil de volgende tube overdrive bouwen:

http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=63479.0

Ik wil eigenlijk een tweede gain-knop erbij en een extra schakelaar waarmee je schakelt tussen de gain-knoppen. OP die manier zou je dan op één pedaal een soort van 'twee kanalen' kunnen realiseren.

Is dit mogelijk om op deze manier te doen of is dit te simpel gedacht?

nico verduin
4 juni 2009, 11:35
Schakelen van de potmeters zal gepaard gaan met ploppen. Alternatieven is met Vactrol of een nieuwe chip (pas een jaar of zo) de H11F1M.
Er is een uitstekend project hier op het forum te vinden over een tube overdrive door Richard Nijboer.

Jimwoud
4 juni 2009, 11:58
2 gain knoppen is heel makkelijk te realiseren dmv een tweede pot en een 2/3 DPT footswitch.

EDIT: Nico was me voor, en met niet onbelangrijke extra informatie.

gobius
4 juni 2009, 12:55
Bedankt JimWoud, maar dan krijg ik dus wel dat geplop bij het schakelen?

gobius
4 juni 2009, 14:12
Ok, nog een vraagje:

wat is een vactrol, hoe werktie ie met die potmeters en hoe kom ik eraan?

nico verduin
4 juni 2009, 16:43
Vactrol, is een Licht gevoelige weerstand samen met een lampje in een gesloten behuizing. lampje aan... zeer lage weerstand. lampje uit.. zeer hoge weerstand. Per saldo lijkt het op een schakelaar. Dingen zijn wel erg kostbaar.. euro of 5 oid. per stuk.

Ik ben met iets dergelijks al bezig maar dan met de H11F1M. Dit is een optische fet die ook als een weerstand werkt. Uit is de weerstand > 300 Mega Ohm. Aan is hij rond de 50 ohm maar gegarandeerd < 200 ohm. Gezien de extreme waarden is het bijna een switch.

Zie de post over schakelende voeding waar ook een meervoudige DpSt schakelaar ontwikkeld wordt die als het goed is plop/click vrij werkt. Deze schakelaar (9 x DpSt) gaat 4 stereo potmeters om en om schakelen (dat zijn dus 8 schakelaars + 1 schakelaar voor de LED). Potmeters zijn voor Gain en output level.

Kan analoge signalen aan tot +/- 30V (limiet van de chip). Daarnaast is dat ding een stuk goedkoper ook.

gobius
4 juni 2009, 23:52
Ok, dat is duidelijk. Dan heb ik nog een vraag.

Ik heb ook dit project gezien: http://www.tube-town.net/diy/lov/lov02-peppershredder.html

Waarom moet deze per se op 12v draaien. Das voor mij niet handig, omdat mijn one spot 9v levert. Kan die niet gewoon, net als het andere project op 9v lopen?

nico verduin
4 juni 2009, 23:58
je hebt 12V nodig voor de gloeidraden (in dat ontwerp)

In het schema waar jij mee werkt, wordt er 9V gezet op de gloeidraden terwijl het eigenlijk 12.6V moet zijn. De norm voor gloeidraden voor buizen is +/- 10% van de opgegeven spanning. Daar zit je duidelijk naast. Dit zou bij een hele hoge anode spanning tot versnelde slijtage van de buis kunnen leiden. Echter daar zou ik me hier niet druk over maken. Verder leven dit soort pedaaltjes (zelfbouw) korter mee als de buis zijn levensduur.

Nocki
5 juni 2009, 18:17
Leuk pedaal is het. Toevallig heb ik m een week terug ook gebouwd en heb er al leuke sounds uit gehaald. Meer gain is voor mij niet nodig dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik kan je wel zeggen dat ie de moeite wel redelijk waard is. Een maat van me bouwde m toevallig ook maar die heeft wat gerommeld ermee. die versie vond ik duidelijk minder leuk klinken... Succes!

Chocola
8 juni 2009, 14:24
je hebt 12V nodig voor de gloeidraden (in dat ontwerp)

In het schema waar jij mee werkt, wordt er 9V gezet op de gloeidraden terwijl het eigenlijk 12.6V moet zijn. De norm voor gloeidraden voor buizen is +/- 10% van de opgegeven spanning. Daar zit je duidelijk naast. Dit zou bij een hele hoge anode spanning tot versnelde slijtage van de buis kunnen leiden. Echter daar zou ik me hier niet druk over maken. Verder leven dit soort pedaaltjes (zelfbouw) korter mee als de buis zijn levensduur.

Waarom leven ze korter? Als je een pedaal toch goed soldeert, goede onderdelen gebruikt en het goed afmaakt gaan ze toch minstens net zo lang mee? Vaak gebruik je nog betere onderdelen ook dan originele fabrikanten.

Dirk_Hendrik
8 juni 2009, 15:14
Vaak gebruik je nog betere onderdelen ook dan originele fabrikanten.

Hoe weet je dat zo zeker? Onderdelen van de elektroshop op de hoek zijn geen haar beter dan wat je in het gemiddeld consumentenapparaat tegenkomt. Idem voor de gemiddelde webshop. Met condensatoren kun je vaak nog wat rondshoppen voor het juiste type (onder de voorwaarde dat je weet wat je aan het doen bent en waarom dat ene type op die plek beter is dan het andere). Voor weerstanden is dat al een stuk lastiger.

Maar verder volg ik Nico's levensduurpunt ook niet helemaal?

nico verduin
8 juni 2009, 15:31
Hoe weet je dat zo zeker? Onderdelen van de elektroshop op de hoek zijn geen haar beter dan wat je in het gemiddeld consumentenapparaat tegenkomt. Idem voor de gemiddelde webshop. Met condensatoren kun je vaak nog wat rondshoppen voor het juiste type (onder de voorwaarde dat je weet wat je aan het doen bent en waarom dat ene type op die plek beter is dan het andere). Voor weerstanden is dat al een stuk lastiger.

Maar verder volg ik Nico's levensduurpunt ook niet helemaal?
Moest weer effe kijken waar het over ging::seriousf:

De gloeidraden van buizen hebben een bepaalde voedingsspanning nodig om de maximale levensduur te bereiken. Die ligt op tussen de +10% en -10% van de opgegeven gloeispanning van de buis. Als je met 12V voedingen werkt, dan zit je bij de geijkte buisjes (6.3V of 12.6V) prima binnen die marges. Als je nu met een 9V batterijtje aankomt en die op de 12.6V aansluitingen wordt gezet (pin 4 en pin 5), dan bereik je zowieso veel minder emissie omdat de kathode niet voldoende verwarmt wordt, loop je kans op kathode vergiftiging waardoor die buis extra snel slijt.
Daarnaast is mijn stelling dat de meeste zelfbouw pedaaltjes meestal de 10 jaar niet halen (men is het zat, of men wil wat anders etc). Een buisje dat op zo'n lage anode spanning werkt, gaat veel langer mee. Dus ook al help je het buisje naar de filistijnen door de verkeerde gloeispanning, ik schat in dat de zelfbouw pedaaltjes niet lang genoeg meegaan om dat punt werkelijk te bereiken.
Personal opinion. De kwaliteitspedalen (ook de zelfbouw) daar gelaten.

Dirk_Hendrik
8 juni 2009, 16:14
volledig mee eens
Je argumentatie over te lage gloespanning onderschreef ik al (maar klopte dat niet op in m'n post). Kathodevergiftiging zul je niet snel hebben door de lage anodespanning (maar dat zei je ook al). Blijft het punt dat het voor je emissie een sterke pre is om idd op 12 (.6) volt te voeden. Je houd veel meer signaal over in een toch al gainloos ontwerp. Batterijvoeding is sowieso geen optie.

Daarnaast is het aantrekkelijk om het geheel toch nog even een (Fet) opamp drive te geven (met een gain van een stuk of 40-50 keer) voor de buis. Het totaal wordt er een stuk bruikbaarder van.

cluseau
8 juni 2009, 22:17
Ok, dat is duidelijk. Dan heb ik nog een vraag.

Ik heb ook dit project gezien: http://www.tube-town.net/diy/lov/lov02-peppershredder.html

Waarom moet deze per se op 12v draaien. Das voor mij niet handig, omdat mijn one spot 9v levert. Kan die niet gewoon, net als het andere project op 9v lopen?

Als de gloeidraad alleen het probleem is laat je de gloeidraden toch op 6,3V werken. 9V + 7806 of een getilde 7805. De vraag is alleen hoe lang je met een batterijtje wil doen, tenzij je een adapter gebruikt natuurlijk.

nico verduin
8 juni 2009, 22:46
Met een adapter kan ie net zo goed gelijk 12V gebruiken. op 6.3V 300 mA wordt korte levensduur.

gobius
8 juni 2009, 23:28
Met een adapter kan ie net zo goed gelijk 12V gebruiken. op 6.3V 300 mA wordt korte levensduur.

Ja dat is wel zo, maar op mun pedalboard gebruik ik een OneSpot. Die heb ik nu juist gekocht, zodat ik niet voor mun pedaaltjes met drie verschillende adaptors hoeft te werken. Als ik het pedaaltje dus op 12v zou zetten, zit ik weer met twee adaptors en dat vind ik irritant.

nico verduin
8 juni 2009, 23:56
Ja dat is wel zo, maar op mun pedalboard gebruik ik een OneSpot. Die heb ik nu juist gekocht, zodat ik niet voor mun pedaaltjes met drie verschillende adaptors hoeft te werken. Als ik het pedaaltje dus op 12v zou zetten, zit ik weer met twee adaptors en dat vind ik irritant.Jouw project dus jij hebt de keuze:seriousf:

gobius
11 juni 2009, 22:27
Ok, das allemaal duidelijk. Ik ga het gewoon eerst op 9V proberen. Wat ik nog niet snap, is het volgende. In het topic, waarvan ik in mijn eerste bericht een link heb vermeld, hebben ze het erover dat één gaatje in de buisvoet nog vrij is. Hierin wordt op één of andere manier een blauwe led gemonteerd, waardoor het lijkt alsof de buis harder gloeit. Het wordt me alleen niet duidelijk hoe dat werkt. Iemand een idee?

cluseau
11 juni 2009, 22:37
Wat ik nog niet snap, is het volgende. In het topic, waarvan ik in mijn eerste bericht een link heb vermeld, hebben ze het erover dat één gaatje in de buisvoet nog vrij is. Hierin wordt op één of andere manier een blauwe led gemonteerd, waardoor het lijkt alsof de buis harder gloeit.

Waarschijnlijk monteer je dan een led in het centergat van de buisvoet welke in de buis schijnt. Dit is om te voorkomen dat je batterij te lang meegaat. :D De gloeidraad zal op 9V ook wel gloeien maar op een laag pitje, vandaar de led misschien. Tis voor de show dus.

Frans

Nocki
11 juni 2009, 23:07
klopt. Ik vondt het zo'n leuk idee dat ik het ook gedaan heb. Een 3mm led in de buisvoet ging goed met wat vijlen aan de led. Helaas zitten er metalen plaatjes in de buis die het licht tegen heilden maar in het donker werkt het goed. ik vind het wel leuk om te zien!

Dirk_Hendrik
11 juni 2009, 23:34
Nog leuke is als die Led ook langzaam opkomt. Ubermojo dus. Referentie? Ibanez TK999HT:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/ibanez_tk999ht.pdf

(rechtsmiddenonder)

nico verduin
12 juni 2009, 08:25
Mooi schema Dirk. Welk pakket gebruik jij?

gobius
25 juni 2009, 16:09
Schakelen van de potmeters zal gepaard gaan met ploppen. Alternatieven is met Vactrol of een nieuwe chip (pas een jaar of zo) de H11F1M.
Er is een uitstekend project hier op het forum te vinden over een tube overdrive door Richard Nijboer.

Heeft iemand misschien een schemaatje hoe ik de schakelaars en de gainknoppen zo'n h11F1m moet aansluiten?