PDA

View Full Version : V30's -vs- Eminence Legend speakers?



Geoffrey
3 juni 2009, 22:35
Heeft hier iemand al een vergelijkende test gedaan of gehoord?

Ik vind namelijk geen enkele winkel (zonder een halve dag te moeten rijden..) waar ik deze speakers tegenover elkaar kan testen.
De Eminence Legend speakers heb ik ook enkel nog maar teruggevonden in de cabinetten van Vader en Krank, dus daar zit ik ook al weer behoorlijk beperkt.

Filmpjes beluisteren op Youtube en soundfiles van beide speakers heb ik ook al gedaan, maar daar kan ik niet genoeg uit opmaken.

sjaak1990
3 juni 2009, 23:51
Ben er ook nieuwsgierig naar, weet alleen dat de governors minder harde mids moeten hebben dan v30's. En hoor ze liever in een andere cabinet dan een Krank.

caliban
4 juni 2009, 00:55
Heeft hier iemand al een vergelijkende test gedaan of gehoord?

Ik vind namelijk geen enkele winkel (zonder een halve dag te moeten rijden..) waar ik deze speakers tegenover elkaar kan testen.
De Eminence Legend speakers heb ik ook enkel nog maar teruggevonden in de cabinetten van Vader en Krank, dus daar zit ikook al weer behoorlijk beperkt.

Filmpjes beluisteren op Youtube en soundfiles van beide speakers heb ik ook al gedaan, maar daar kan ik niet genoeg uit opmaken.

De clips op de site van eminence vind ik ook weinig hulp, wat zij een heavy tone noemen vind ik soft rock. Het grappige is ook dat ze de governors aanraden voor british rock, terwijl dit (aangezien het de equivalent van de v30 is), zowat de metalspeaker bij uitstek zou moeten zijn.

Geoffrey
4 juni 2009, 22:50
Ben er ook nieuwsgierig naar, weet alleen dat de governors minder harde mids moeten hebben dan v30's. En hoor ze liever in een andere cabinet dan een Krank.

Ik heb geen ervaring met de cabinetten van Krank.. ik weet enkel dat de 'Revolution' premium Eminence Legend V12 speakers 16 ohms heeft en de 'Krankenstein' 150W Eminence Texas Heat speakers heeft.

Heb je al een Krank cabinet bespeeld dan?

In welke cabinetten zit dan de Eminence Governor?

Geoffrey
4 juni 2009, 22:58
De clips op de site van eminence vind ik ook weinig hulp, wat zij een heavy tone noemen vind ik soft rock. Het grappige is ook dat ze de governors aanraden voor british rock, terwijl dit (aangezien het de equivalent van de v30 is), zowat de metalspeaker bij uitstek zou moeten zijn.


Tjah..

Wat vinden zij 'heavey' en 'british rock'.. :soinnocent:

Ik wist niet dat de governors het equivalent zijn van de v30.. en de Legend dan?
De cabinetten van Vader hebben de custom built Eminence Legends..

sjaak1990
4 juni 2009, 23:04
Ik heb geen ervaring met de cabineeten van Krank.. ik weet enkel dat de 'Revolution' premium Eminence Legend V12 speakers 16 ohms heeft en de 'Krankenstein' 150W Eminence Texas Heat speakers heeft.

Heb je al een Krank cabinet bespeeld dan?

In welke cabinetten zit dan de Eminence Governor?

Type speakers had ik gezien, legend v12 leek me ook wel geinig.

Het is meer dat ik de Krank sound niets vind, dus ik had ook het idee dat de cabs voor die sound gemaakt waren. Conclusie te snel getrokken maar de Kranks die ik gehoord heb vond ik vreselijk.

sjaak1990
4 juni 2009, 23:12
De wizard moet op de g12h lijken, de v12 v30 achtig naar mijn weten maar de governor moet er meer op lijken.

Geoffrey
4 juni 2009, 23:13
Ik heb nog geen Krank gehoord.. maar zou deze wel graag even testen om te weten of ze een optie zijn of niet.

Jou voorkeur zou dan uitgaan naar de governors ipv de Legend speakers?

Chiel
5 juni 2009, 13:19
Heeft hier iemand al een vergelijkende test gedaan of gehoord?

Ik vind namelijk geen enkele winkel (zonder een halve dag te moeten rijden..) waar ik deze speakers tegenover elkaar kan testen.
De Eminence Legend speakers heb ik ook enkel nog maar teruggevonden in de cabinetten van Vader en Krank, dus daar zit ik ook al weer behoorlijk beperkt.

Filmpjes beluisteren op Youtube en soundfiles van beide speakers heb ik ook al gedaan, maar daar kan ik niet genoeg uit opmaken.

De Governors schijnen inderdaad meer te vergelijken te zijn met de v30's. Heb de v30's in eerste instantie gehad, maar daarin vond ik de mid/bass frequenties een beetje irritant. Mid is inderdaad ook duidelijk aanwezig, maar werkt live wel erg goed i.c.m. de bandmix. Kreeg er best een lekkere sound mee na wat tweaken met de toneregeling.

Ik heb nu Governors. Dat was meteen bij het eerste gebruik: "Whoooo!!!". Op het cleane kanaal heb ik de EQ zelfs uit staan. Eigenlijk klinkt elke instelling wel oké. Karakter van de v30 is wel aanwezig alleen lijkt de Governor een geupdate versie ervan. Maar goed zoals altijd, smaken verschillen en het hangt van je muziekstijl af.

Gebruik de speakers overigens i.c.m. een Hook en Strats met Suhr PU's.

Geoffrey
5 juni 2009, 16:52
De Governors schijnen inderdaad meer te vergelijken te zijn met de v30's. Heb de v30's in eerste instantie gehad, maar daarin vond ik de mid/bass frequenties een beetje irritant. Mid is inderdaad ook duidelijk aanwezig, maar werkt live wel erg goed i.c.m. de bandmix. Kreeg er best een lekkere sound mee na wat tweaken met de toneregeling.

Ik heb nu Governors. Dat was meteen bij het eerste gebruik: "Whoooo!!!". Op het cleane kanaal heb ik de EQ zelfs uit staan. Eigenlijk klinkt elke instelling wel oké. Karakter van de v30 is wel aanwezig alleen lijkt de Governor een geupdate versie ervan. Maar goed zoals altijd, smaken verschillen en het hangt van je muziekstijl af.

Gebruik de speakers overigens i.c.m. een Hook en Strats met Suhr PU's.

Bedankt alvast voor de info!!
In welk cabinet heb je deze Governors dan zitten?

Ik speel behoorlijk lompe metal.. das de lage tonen moet zeker goed zitten maar de midden en hoge tonen moeten er toch ook goed doorkomen.
Momenteel speel ik over een marshall 1960 cabinet en het klinkt veel te rommelig.. ik wil meer een strakke klank.
Mn amp is een Peavey 5150II en mn gitaar is een Dean met Invaders.

Hoe kun je dan de Governors vergelijken tov de Legends?

caliban
5 juni 2009, 23:05
Bedankt alvast voor de info!!
In welk cabinet heb je deze Governors dan zitten?

Ik speel behoorlijk lompe metal.. das de lage tonen moet zeker goed zitten maar de midden en hoge tonen moeten er toch ook goed doorkomen.
Momenteel speel ik over een marshall 1960 cabinet en het klinkt veel te rommelig.. ik wil meer een strakke klank.
Mn amp is een Peavey 5150II en mn gitaar is een Dean met Invaders.

Hoe kun je dan de Governors vergelijken tov de Legends?

Er staat hier ergens een topic op gitaarnet waarin alle eminence speakers met hun celestion-equivalent staan. Zoek gewoon op eminence met mijn accountnaam als plaatser van eerste post.

Geoffrey
6 juni 2009, 08:51
Er staat hier ergens een topic op gitaarnet waarin alle eminence speakers met hun celestion-equivalent staan. Zoek gewoon op eminence met mijn accountnaam als plaatser van eerste post.

Hier kan ik wel iets mee!!
Enkel jammer dat de Legend er niet tussen staat..

Geoffrey
6 juni 2009, 09:00
Kent iemand de Jensen C12K speaker?

macwilliams
6 juni 2009, 09:07
Ik heb zelf een Eminence 15 inch legend in een zelfbouw cab geplaatst. Ik vind hem niet zo geschikt voor bruut strakke lompe chugga chugga metal. Hij is heel mooi "rond" van toon een zeer geschikt voor warme blues. Hij is wel mooi helder maar zal niet zo die schelheid krijgen. Ik ga ervan uit dat je met legend de guitar legend 12 inch bedoelde.

dml
6 juni 2009, 09:16
Van de week een Thiele cab gebouwd met daarin een 12" Eminence Delta Pro. Het is een zeer compacte maar enorme brulboei geworden icm m'n Recto. Nee, het klinkt niet zo vol en drukkend als een 4x12 maar absoluut veel grootser dan een "normale" 1x12. Nice!!

dml
6 juni 2009, 09:18
Kent iemand de Jensen C12K speaker?

Koch gebruikt de C12K2 (heeft een iets hoger rendement dan de gewone K) standaard in zijn amps en cabs, maar dan onder de naam Koch VG12-90.

Geoffrey
6 juni 2009, 09:28
Ik heb zelf een Eminence 15 inch legend in een zelfbouw cab geplaatst. Ik vind hem niet zo geschikt voor bruut strakke lompe chugga chugga metal. Hij is heel mooi "rond" van toon een zeer geschikt voor warme blues. Hij is wel mooi helder maar zal niet zo die schelheid krijgen. Ik ga ervan uit dat je met legend de guitar legend 12 inch bedoelde.

Inderdaad..

Deze speaker word er nochtans wel voor gebruikt.

Geoffrey
7 juni 2009, 10:42
Ik blijf toch een zwak hebben voor een Vader cabinet..
Helaas geen invoerder in Europa, en om nu te gaan importeren vanuit Amerika..

http://www.youtube.com/watch?v=pBzy4IhnBvE

macwilliams
7 juni 2009, 11:00
Wat proppen die voor speakers in hun cabs dan?

Geoffrey
7 juni 2009, 11:10
custom built Eminence Legends..
Waarschijnlijk gewone Legends. :soinnocent:

Als ik nu eens zou weten hoe en uit wat een Vader-cab gebouwd is, zou ik kunnen uitkijken voor een vergelijkbaar cabinet die wel te verkrijgen is in Europa.. en er Legends in steken.

JTB
7 juni 2009, 11:49
Ik heb zelf Wizzards in mijn cab, maar vind dat deze wat laag missen op hoger volume, ze knalen wel supergoed dor de mix heen, maar het is niet helemaal mijn sound.

Chuck_S.
7 juni 2009, 13:17
Het lijkt er wel op dat niemand ervaring heeft met zowel de v30's als de legends. Misschien heeft het nut om ze te beschrijven in vergelijking met de g12t-75's die je nu hebt en die de meeste mensen wel kennen;

de 12" 120 watt rms legend:

- Veel ronder dan een g12t-75
- voller en warmer, veel laag en laag mid -> smooth
- een stuk strakker
- helaas ook een stuk minder bite dan een g12t-75
- muffer en 'dichter' (valt wat aan te doen met meer treble en presence)

Ze zijn ideaal als je nu een sound hebt die wat te rommeling, dun en schel klinkt. Zoals ik al wel eens eerder heb gezegd: g12t-75 en legend vullen elkaar mooi aan, zorgt voor die strakke bassen maar nog wel een agressief randje.

Als iemand nu de moeite wil nemen de v30 te beschrijven, heeft TS misschien wat aan het geheel. (ben er zelf trouwens ook wel benieuwd naar)

Ik denk trouwens dat voor de lompe metal die je beschrijft de legend wel kan voldoen, maar als je echt voor 4xlegend gaat zou ik wel bang worden dat het geheel een beetje te dof wordt, kun je natuurlijk meer treble gebruiken maar mijn ervaring is wel dat ze een beetje dicht blijven klinken.

Succes ermee

Geoffrey
7 juni 2009, 16:13
Bedankt Chuck S.!!!
Heb jij Legends in een cab zitten dan..?
Misschien moeilijk om uit te leggen .. maar wat bedoel je precies met "dicht blijven klinken"?

Ik had er al zitten denken om een cabinet te voorzien van 2 legends en 2 governors of v30's.
Dan ben ik er nog niet uit of ik 2maal 2*12 of 1maal 4*12 wil..

Chuck_S.
7 juni 2009, 18:50
No problem,

en ja, ik heb op dit moment dus 2 legends in een 1936 cab, en 2 g12t-75's in een andere 2x12, dus ik kan ze wel makkelijk vergelijken met elkaar. Met 'dicht' bedoel ik (volgens mij) dat de speaker vooral veel mid en laag mid heeft, maar weinig sprankelend hoog en in vergelijking met de celestions klinken ze ook minder overstuurd en schreeuwt het geluid wat minder, wat zowel voordelig kan zijn als nadelig. Bedenk je wel dat dit allemaal 'in-vergelijking-met' is. Ik zit er aan te denken om de speakers van cab te laten verwisselen om die 1936 weer in originele staat te herstellen en te kijken hoe die legends het doen in die andere 2x12 (die is wat kleiner dan de 1936 en het zou kunnen dat dat oversizede van de 1936 de legends wat doffer doet klinken) , als je wilt kan ik dus wel een vergelijkingsclipje maken van de verschillende speakers in dezelfde kast, dan weet je precies wat de verschillen zijn.

Geoffrey
7 juni 2009, 21:13
Ik zit er aan te denken om de speakers van cab te laten verwisselen om die 1936 weer in originele staat te herstellen en te kijken hoe die legends het doen in die andere 2x12 (die is wat kleiner dan de 1936 en het zou kunnen dat dat oversizede van de 1936 de legends wat doffer doet klinken) , als je wilt kan ik dus wel een vergelijkingsclipje maken van de verschillende speakers in dezelfde kast, dan weet je precies wat de verschillen zijn.

Welk merk is het andere cabinet dan?
Bedankt om een vergelijkingsclipje te willen maken.. Ik heb er dan ongeveer al een idee van.

Ik zat net even te kijken op de site van Kool & Elfring, daar kan ik wel even een cabinet gaan testen met v30's en de G12T-75's..
Natuurlijk jammer dat ze geen Eminence speakers hebben.. maar ze hebben een XXLs412, XLs412 en een XLs212.
Dus de mogelijkheid om te experimenteren met de verschillende speakers... :cheerup:

Geoffrey
7 juni 2009, 21:36
WOW.. Kool & Elfring is maar 3.28u rijden.
"Een klein beetje reizen"

sjaak1990
8 juni 2009, 13:02
Kent iemand de Jensen C12K speaker?

Heb een cab gehad met deze speakers. Was een brunetti 2x12. Waren best lekkere speakers. Opener dan v30's maar vond ze toch minder lekker met mijn Brunetti top. v30's zijn bruter.

Chris Winsemius
8 juni 2009, 13:21
WOW.. Kool & Elfring is maar 3.28u rijden.
"Een klein beetje reizen"

maar imho meer dan de moeite waard....

ze hebben ook 'n aantal dealers in Nederland

Marc Oblivian
8 juni 2009, 14:06
WOW.. Kool & Elfring is maar 3.28u rijden.
"Een klein beetje reizen"

Dan kan je beter naar Jukebox in Boekel rijden. Heten nu Guitarking ofzo.
Daar hebben ze K&E kasten staan.

Geoffrey
8 juni 2009, 20:42
maar imho meer dan de moeite waard....

ze hebben ook 'n aantal dealers in Nederland


Dan kan je beter naar Jukebox in Boekel rijden. Heten nu Guitarking ofzo.
Daar hebben ze K&E kasten staan.


Ik heb al de dealers van K & E opgezocht, maar ze zitten toch met een beperkt assortiment.
Volgens mij kan je bij K & E zelf toch makkelijker en beter de verschillende cabs met verschillende speakers kan testen..?

Edit: Waarschijnlijk ga ik toch nog eerst even langs bij Guitarking.. ze hebben er toch een behoorlijk assortiment cabinetten !!

Erik70
9 juni 2009, 20:32
Mijn Legends ( GB128) zijn besteld en onderweg
zie : http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2055220&postcount=5

review gaat nog volgen zodra er is getest.. kan zelf ook niet wachten ;-)

Geoffrey
9 juni 2009, 21:14
Post zeker eens je bevindingen over die Eminence Legends!!!

Ik moet dringend gaan testen.. maar de enige speakers die je steeds terug vindt zijn Celestion en af en toe Jensen.
(Vraag me nu niet waarom, maar Jensen spreekt me niet aan.)

Graag zou ik toch ook Eminence speakers kunnen testen..

Ofwel neem ik het risico om me een 2*12 aan te schaffen met Governors en een 2*12 met v30's..
Ik zag al dat je een leeg 2*12 cabinet kan kopen bij K&E.

Uiteraard zou ik eerst een 2*12 cabinet gaan testen bij hun..

Erik70
10 juni 2009, 20:42
De Legends zijn binnen. Zie hier mijn eerste review
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2059329&postcount=24

Geoffrey
10 juni 2009, 22:27
Even tussendoor:

Ik kan een Marshall 1960AV cab kopen voor 500euro.
Eventueel voor voorlopig.. dit cabinet blijft toch zn waarde houden?

the sure thing
10 juni 2009, 23:24
Even tussendoor:

Ik kan een Marshall 1960AV cab kopen voor 500euro.
Eventueel voor voorlopig.. dit cabinet blijft toch zn waarde houden? Ja hoor! Doen!

caliban
11 juni 2009, 13:46
Kan dat niet goedkoper? Ik ken de prijzen niet echt, maar het lijkt me gewoon nogal aan de hoge kant.

Geoffrey
13 juni 2009, 21:44
De keuze voor een 2*12 cabinet met Legend v128's is dus al gemaakt
(met dank aan Chuck_s!!!)

Nu nog uitmaken welke speakers er in het tweede 2*12 komen.. en op zoek naar lege cabinetten.

Ik zag op de site van K&E dat ze lege cabinetten verkopen.. nog iemand tips?

kassie
14 juni 2009, 17:22
Van de week een Thiele cab gebouwd met daarin een 12" Eminence Delta Pro. Het is een zeer compacte maar enorme brulboei geworden icm m'n Recto. Nee, het klinkt niet zo vol en drukkend als een 4x12 maar absoluut veel grootser dan een "normale" 1x12. Nice!!

Ik heb vier 12" Delta Pro's in m'n 4x12. Daarvoor celestion v30's. Beste upgrade die ik in jaren gedaan heb. De celestion v30's klinken als prutspeakers vergeleken met de Delta Pro. Verschil is als dag en nacht, een frikandel met een entrecote. Niet eens een vergelijking waardig gewoon. Veel muzikalere weergave en een eerlijke respons van je versterker zonder de schelheid. Ook voor metal is het zeer geschikt. Zakk Wylde gebruikt bijvoorbeeld de EVM12L, de delta pro is een zeer exacte kopie daarvan.
Als je een beetje wilt investeren in goede speakers zou ik dus Eminence Delta Pro aanraden.

sjaak1990
14 juni 2009, 18:37
Even tussendoor:

Ik kan een Marshall 1960AV cab kopen voor 500euro.
Eventueel voor voorlopig.. dit cabinet blijft toch zn waarde houden?

375 voor een 1960a max en 450 voor een 1960av zou ik zeggen. 500 is naar mijn mening teveel.

Geoffrey
14 juni 2009, 22:27
Is een 1960a en 1960av cabinet trouwens even groot..?

sjaak1990
14 juni 2009, 23:07
Is een 1960a en 1960av cabinet trouwens even groot..?

Ja. Zelfde cab, de één met g12-75t's de ander met de meer gevraagde v30's, daarom is die 2e meer waard.

sjaak1990
14 juni 2009, 23:08
Super dat ze zo bevallen Erik! Vooral voor dat geld!
Moet ze ook maar eens proberen, ik zoek nog dergelijke speakers.

Erik70
15 juni 2009, 20:27
na mijn jubelreview kan ik ze natuurlijk alleen nog maar aanraden.
Er is echt meer onder de zon dan Celestion.....goddomme dat rijmt ook nog, zeg!

macwilliams
15 juni 2009, 20:40
Luister (http://www.youtube.com/watch?v=YLr5V_dRAjw)

Dis is een eminence guitar legend 15 inch

let niet op mijn gebrekkige spel!:makeup:

Geoffrey
15 juni 2009, 22:13
Ja. Zelfde cab, de één met g12-75t's de ander met de meer gevraagde v30's, daarom is die 2e meer waard.

Bedankt!!
Ik vond de afmetingen van de A wel terug, maar nergens van de AV.
Met de speakers ben ik niets dus is een A goed genoeg voor mij..

Ik heb hier een 1960A staan en daar komen 4 Legends in ofwel 2 Legends en 2Governors.. Daar ben ik nog niet volledig uit.
Daarna kan ik nog steeds verder kijken voor 2 2*12 cabs.