PDA

View Full Version : Ibanez rg270dx



Guitarbo
3 juni 2009, 20:38
Hee!
Ik ben nog steeds opzoek naar een nieuwe gitaar!
En ik dacht aan de ibanez rg270dx.
Link : http://www.chrisguitars.com/iban-rg270dx-bk.jpg
Maar ik weet niet of dit dezelfde gitaar is als deze : http://www.feedback.nl/?b=GRG270BBK&a=9.
Want het fretboard ziet er wel anders uit dan op de eerste foto!
Kunnen jullie mij helpen?!

bob

almarvk
3 juni 2009, 20:48
Het zijn ook twee verschillen versies van dat type gitaar.

Exi
3 juni 2009, 20:48
Het is in ieder geval wel een gitaar met Floyd Rose. Ik weet niet of je er bekend mee bent, maar voor veel mensen is dit een punt van frustratie.
Ook weet ik niet hoe goed die FRs zijn bij deze budget gitaren.

Misschien is in dat geval een Ibanez SA120 of SA160 beter (vind ik stiekem ook mooier). Of zelfs de RGR 321 voor een paar tientjes meer.
Kijk maar op feedback.

EDIT: Oh het is een heel ander type. nvm.

Guitarbo
11 juni 2009, 20:31
dus jullie denken dat de sa120 beter is?
Ik vind de uitstraling van rg270dx toch wat mooier.
Maar jullie zouden dus gaan voor de sa120?
Wat heeft de sa120 dan wel wat de rg270dx niet heeft?

Bob

Exi
11 juni 2009, 21:25
Wat heeft de sa120 dan wel wat de rg270dx niet heeft?

De rg270dx/GRG270 heeft zoals gezegd een Floyd Rose, een prima systeem hoor, maar het zorgt voor veel problemen als je je gitaar wil stemmen of intoneren of bij het vervangen van snaren. Verder twijfel ik aan de kwaliteit van die FR op zo'n 'goedkope' gitaar. Daarom zei ik SA-120 voor dezelfde prijs of een RG321 voor iets meer. De RG321 heeft dezelfde looks als de RG270dx, dus dan neem je die toch?
Ik hou persoonlijk niet van die puntige body.

Bram+
11 juni 2009, 22:25
dus jullie denken dat de sa120 beter is?
Ik vind de uitstraling van rg270dx toch wat mooier.
Maar jullie zouden dus gaan voor de sa120?
Wat heeft de sa120 dan wel wat de rg270dx niet heeft?

Bob
Even wat overbodige uitleg: er zijn sinds 1994 een aantal gitaren uitgebracht met typenummers die lijken op RG270. RG wil zeggen: RG model en 270 wil zeggen: uit de 200-serie + HSH pickup configuratie (daar staat die 70 voor). 100- en 200-serie gitaren zijn doorgaans budgetgitaren, 300- en 400- middenonderklasse en vanaf 500 standaard- tot topklasse.

Omdat er wel eens variaties van een model worden uitgebracht, worden er extra aanduidingen aan zo'n typenummer toegevoegd: een RG270DX is bijvoorbeeld een 'deluxe' uitvoering (houdt in: die sharktooth inlays die hij heeft etc.), de GRG270B heeft zwarte ('black') hardware, etc. Die extra 'G' voor de naam betekent dat het een gitaar uit de GIO-reeks van Ibanez komt, oftewel gitaren voor de kleinere portemonnee. Ze zijn in 2003 begonnen met die extra aanduiding, gitaren uit de 200-serie van voor 2003 hadden die G niet, maar zijn vergelijkbaar.



Simpeler gezegd: als je de aanschaf van een RG270DX of GRG270B kan voorkomen: doe dat. Die RG270DX bijvoorbeeld heeft een single locking tremolo (niet eens een 'echte' Floyd Rose dus), niet echt een best ding. Andere 270's hebben wel een floyd rose-achtig tremolosysteem, maar ook niet de allerbesten.

Het wordt meestal afgeraden om als eerste elektrische gitaar eentje met zo'n tremolo te nemen en dat is met een goede reden: ze zijn gewoon lastig en je moet als 'nieuwkomer' je in niet druk hoeven maken over alle ongemakkelijkheden die er bij komen kijken.

Als je het RG model mooi vindt, kun je ook kijken naar de GRGR121EX*. Geen lastige tremolo, vergelijkbare kwaliteit én een RG.



* dat is dus een GIO series RG model met Reversed headstock uit de 100-serie met HH-pickupconfiguratie (20) en vaste brug (1) met een 'Extreme' uitstraling :D

pcraptor
12 mei 2010, 12:02
Hi Bram wat weet jij veel over Ibanez man, wat ik mij nu al een hele poos afvraag wat betekent GIO of waar staat het voor kan het nergens vinden???:???:

Bram+
12 mei 2010, 12:56
Ik vermoed dat het Japans voor 'goedkoop' is :D

Zover ik weet staat het niet per se ergens voor, ik ben het nog nooit 'voluit' ergens tegen gekomen, hoewel ik al wel het een en ander aan Ibanez catalogi langs heb zien komen. Af en toe kiezen ze gewoon een woord uit dat ze mooi (of 'westers') vinden klinken.

leroylafontaine
12 mei 2010, 13:19
Als het je eerste gitaar is, dan zou ik zeker geen Floyd Rose (achtige) gitaar nemen want het is zoals gezegd een kunst op zich om dat ding te stemmen. Ik heb zelf ook de GRG270 en ik was er in het begin een uur me bezig om m te stemmen (na nieuwe snaren of een andere stemming, bijstemmen gaat wel snel:P). Verder is het een prima gitaar vind ik. Ik heb ook een GRG170, die heef een 'gewone' tremolo en het ik vind het een prima gitaar om te beginnen. Het is ook m'n eerste gitaar ik vind m na twee jaar nog steeds een redelijke gitaar. Hij kost iets minder en hij is 'makkelijker' dan de GRG270. Als je dus perse een gitaar wil die sterk op jouw opties lijkt, zou ik voor de 170 gaan, Same looks, same feel, in my opinion:P

Tankman
12 mei 2010, 13:41
Of je neemt gewoon een knappe gitaar als een Schecter Omen-6 ofzo, en dan die met de vaste brug.