PDA

View Full Version : Eerste poging tot zelfbouw.



Rock Bottom
3 juni 2009, 16:10
Na bijna alle zelfbouw topic met bewondering doorgelezen te hebben kreeg ik enorm zin om zelf ook aan de slag te gaan maar ik ben nog al lax dus het kwam er niet meteen van.

Nu laat ik vandaag mijn oude avora les paul stuiteren en knap het halve bovenblad los.
Ik moest behoorlijk lachen om hoe dat ding in elkaar zit het is echt een en al multiplex en het bovenblad zweefde er bijna los op.
Het zat allen verlijmd langs de randen en met een blokje onder de brug.
Ik heb nu de hele top eraf gehaald en meteen maar geschuurd.

helaas is de camera vandaag met de vrouw mee ander waren er foto's;)

Ik wou al een semi hollow les paul achtige te maken en zag er tegen op om een top te carven.
Nu heb ik de top dus al nu nog 1 of 2 f holes erin maken(ik denk als bliksemschichten)

Mijn idee is dus om een body te maken alla het schetsje hieronder
http://94.100.113.196/601450001-601500000/601460701-601460800/601460786_5_XJBJ.jpeg
Ik heb nog een 400 mm dik esdoorn tafelblad liggen wat gelijmd is uit balken van 400mm breed en dik, zou ik dit kunnen gebruiken?

Ik heb de oude neckpocket helemaal opgemeten en ga waarschijlijk dus de oude avora hals weer gebruiken.

de pups worden:
Bridge - GFS Retrotron Hot Nashville Overwound Humbucker Chrome

Neck - GFS Mean 90 Gloss Black- TRUE Alnico P90- FAT and Loud!

De rest van de harware heb ik nog wel rondslingeren.

Nu zit ik nog te twijfelen over de kleuren.
De avora was zwart en die heb ik dus opgeschuurd en ziet er nu heel cool gereliced uit(eigelijk vind ik zelf relicen achterlijk dat hoort gewoon met de jaren te komen).
Maar dan zit ik weer met de rest van de body.
Ik denk dat ik geoon voor zwart met witte bindingen en een witte outline om de f-holes ga en evt witte pupringen.

Iemand nog opmerkingen ideeen etc.?

Foto's komen nog hoor.

Dennis

snaarplukker
3 juni 2009, 21:56
Is de oude body van mahony? Ik denk dat een esdoornbody een heel andere klank gaat geven en dat het misschien voor je tegen gaat vallen.
Je zou die hollowcarvings uit je bestaande body kunnen vrezen, topje erop en weer opnieuw binden en lakken.

Rock Bottom
3 juni 2009, 21:58
Hier is een foto van de top met versgezaagde "f"-hole:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7ENZ8OFW.jpg

Rock Bottom
3 juni 2009, 22:01
Is de oude body van mahony? Ik denk dat een esdoornbody een heel andere klank gaat geven en dat het misschien voor je tegen gaat vallen.
Je zou die hollowcarvings uit je bestaande body kunnen vrezen, topje erop en weer opnieuw binden en lakken.

Daar dacht ik dus eerst ook aan maar de originele body is van een ontiegelijke bagger kwaliteit multiplex.

Kijken of ik een mooi stukje mahony kan vinden.
Antieke meubels zijn vaak goedkoper dan hout bij de houtboer.

aaronstonebeat
3 juni 2009, 22:03
'n Esdoornen body lijkt mij prima kunnen; wat dat betreft is het materiaal van de hals van veel grotere invloed op het geluid.

De constructie moet zeker kunnen. Heeft die oude top al ruimte voor bindings? Zo niet, bedenk dan waaraan je begint; het frezen van bindings in een reeds gecarvede top vereist wat vernuftige standaardjes en geleiders.

EDIT:
Ik had de foto nog niet gezien; ik denk dat je die geplaatst hebt terwijl ik bovenstaande zat te typen :soinnocent:

pueblo
3 juni 2009, 22:03
Daar dacht ik dus eerst ook aan maar de originele body is van een ontiegelijke bagger kwaliteit multiplex.

Kijken of ik een mooi stukje mahony kan vinden.
Antieke meubels zijn vaak goedkoper dan hout bij de houtboer.

fender heeft ook nog gitaren uit multiplex gemaakt, en klonk het zo slecht?

Rock Bottom
3 juni 2009, 22:15
fender heeft ook nog gitaren uit multiplex gemaakt, en klonk het zo slecht?

Ik zeg toch DEZE body was troep.

st.robot
3 juni 2009, 23:08
mm, esdoorn wordt als body hout niet dikwijls aangeraden, ik denk dat het veel te fel zou gaan klinken. maar niemand zegt dat je het niet kan proberen

aaronstonebeat
3 juni 2009, 23:15
mm, esdoorn wordt als body hout niet dikwijls aangeraden, ik denk dat het veel te fel zou gaan klinken. maar niemand zegt dat je het niet kan proberen

Dat is mogelijk, als fel je smaak niet is. Het zou in deze interessant zijn om te weten uit welk hout de hals is gemaakt.

st.robot
4 juni 2009, 01:38
dat is ook waar, met een mahonie hals zou het natuurlijk weer wat warmer kunnen gaan klinken.

maar dat is het mooie aan zelf gitaren bouwen, alles kan , niets moet

fred dons
4 juni 2009, 08:45
ik heb een paar solid maple body gitaren en dat felle valt reuze mee, wat wel een probleem kan zijn (maar dat scheelt ook per stukje maple ) is het gewicht, esdoorn kan loodzwaar zijn

http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/440038/page/19
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/440038/page/20


de gibson RD artist is solid maple, de LS5, de ESP George Lynch, Fender JJ Helecaster en zo zijn er nog wel wat gitaren, dus het wordt wel gebruikt maar tis niet het eerste hout waar bouwers naar grijpen als ze een carved top gitaar gaan maken

Cocobolo
4 juni 2009, 09:53
...
de gibson RD artist is solid maple...
Ik heb een RD Artist gehad, volledig maple (body en hals), en een ontzettend goed geluid (vond ik, is natuurlijk persoonlijk) :)

fred dons
4 juni 2009, 10:26
en hoe is het nu met je rug ? al weer wat beter :D

ik vond de RD vroeger echt spuuglelijk maar intussen vind ik het wel een cool model (ze zijn intussen ook een stuk duurder weer geworden) . Ze klonken inderdaad echt goed, van de moog electronica gebruikte ik alleen de compressor functie (de rest was niet echt bruikbaar)
maar het is inderdaad een voorbeeld van een goede maple gitaar

Rock Bottom
4 juni 2009, 13:46
Het hout is zeker zwaar, maar het word een semi hollow dus het zal reuze meevallen.