PDA

View Full Version : Goede conversie voor buizenpreamps?



skabouter
3 juni 2009, 15:45
ik wil zo goed mogelijke kwaliteit bereiken met opnames, dat brengt me nu zover dat ik een nieuwe 4 kanaals preamp erbij ga kopen.

Situatie nu:
- penta preamp (1kanaals)
- SPL goldmike (2kanaals)
- Behringer tafel (8 mic pre`s)

dit alles gaat naar een PC , met een M-Audio Delta 1010 Kaart in een PCI slot. Deze verwerkt 8 sporen in/uit simultaan.

De behringer tafel gebruik ik het liefst niet, hier loopt normaliter niets doorheen, behalve mn PC geluidsgang, dit gaat via een stereokanaal naar de mainouts van de tafel, die weer naar de Poweramp gaan, die weer naar mn Studio Monitors gaat. Tenzij ik een volledige drumkit opneem, dan heb ik 8sporen nodig, en gaan er 5 sporen via de mengtafel, dit moet haast wel. De mengtafel is gezegend met Direct outs, waardoor ik dus makkelijk die 5 sporen individueel naar de 8 analoge ingangen van de PCI-kaart kan laten lopen.

Stel dat ik een 4 kanaals preamp (TL audio Ivory 4) erbij koop, dan zou de mixer al bijna niet meer nodig zijn, die kan ik bijv weer verkopen. MAar nu de vraag:

Die M-audio Delta 1010 gebruik ik dus als A/D concerter (en terug D/A). Maar van de 8 analoge ingangen zijn er 2 micpreamps. Via deze preamps wil ik liever geen andere preamps laten lopen.

Wanneer heeft het zin om tot 8 kanalen aan losse (outboard) buizenpreamp`s te hebben? Is dat wel nuttig met deze kaart? hoe zit het met de kwaliteit van de convertors, ik hoor dat deze niet echt goed zijn. Wat is dan aan te raden?

Wat voor kaart kan ik het best nemen om een prima conversie voor de buizenpreamp`s te krijgen? Ik zie tegenwoordig alles via USB en Firewire gaan, hier kan ik wel aan beginnen, maar heeft dit zin? bijna alle gear die 8sporen simultaan kan verwerken hebben ook eigen preamps aan board. Dit wil ik niet, ik hoor dat dat geen zin heeft.

Dan nog een probleem: stel dat ik die mixer uiteindelijk wegdoe, omdat ik genoeg mooie preamps heb, dan heb ik weer geen terugkoppeling. Via de mixer krijg ik nu de monitor signalen, en ook de koptelefoonmixes enzo. Ik zat eerst te zoeken naar een kleinere mixer, met betere preamps, bijv de H&A Zed 14. Maar deze heeft weer geen Direct outs op de kanalen, dus kan ik dan maar maximaal 2 sporen uitsturen? Werkt het ook met een mixer als je bijv de inserts gebruikt als Direct out? Of mis je dan iets in je signaal omdat het niet teruggestuurd wordt? En hoe zit dat met auxen? Deze mixer heeft 4 auxen, kan ik die gebruiken om de signalen van de 6 preamps onhankelijk mijn kaart binnen te laten komen? 4 via de auxen, en 2 via de main out?

Bottomline: Ik wil uitbreiden naar beter/meer maar hoe kan dit?

Jimi Hendrix
5 juni 2009, 09:14
hangt ervan af wat je budget is...
Die TLaudio heb ik gehad en daar was ik niet van onder de indruk. Zelfde geldt voor Focusrite Platinum, heb de trakmaster en mixmaster gehad, die heb ik ook vrij snel weer verkocht.
Als je prospul wilt waar je lang mee vooruit kunt kun je kijken naar een Daking micpreIV (importeur Joystick) of een API3124 (importeur Helios). Beide wel rond de €2000,- ex btw. Daking iets eronder geloof ik.

Een andere oplossing zou toch zijn een andere geluidskaart met ingebouwde preamps. Je hebt daarin hele goede.... voor veel geld dat wel.
Als je op de PC werkt of in elk geval niet met Protools zou je de prismsound orpheus kunnen overwegen. 8 kanalen van de 'beste' conversie waarvan 4 met uitstekende micpre. Firewire.
Je bent dan wel beperkt tot 8 ingangen... tenzij je digitale ingangen ook gebruikt. Rond de €3000 ex btw.
Of Apogee Ensemble (voor Mac).

Andere goede converters: Lynx.

Geen kleine bedragen....
Ik denk dat je in eerste instantie moet kiezen of je meer kanalen wilt (breedte) of betere kwaliteit op een of twee kanalen (diepte), tenzij je bereid bent veel geld uit te geven.

In de dieptesfeer (wat ik je zou aanraden) zou je kunnen kijken naar een API A2D 2-kanaalspreamp met ingebouwde AD-converter. Die kun je dan aansluiten op de SP/DIF ingang van je Delta 1010. Je gebruikt (als het goed is) dan veel betere micpre's en veel betere conversie. Prijs volgens helios.nl €
1630 ex BTW.

Maar hoe goed zijn je mics eigenlijk?

Han S
5 juni 2009, 10:28
Het belang van goede AD convertors wordt vaak onderschat. Daar valt namelijk de meeste winst te halen. DA convertors kosten een drol want die zitten in elke CD speler, maar een echt goede AD kost een paar centen.

Toevallig heb ik gisteren een paar tapes overgezet in ProTools. Een opname van een metalband die ik deed in 1992. De 1 inch tapes hebben 17 jaar in het archief gestaan en voor de zekerheid heb ik ze een uurtje of zes 'gebakken' omdat het Ampex tapes zijn. Ze draaiden nog als nieuw en opvallend is hoe goed het allemaal nog klonk, ik was daardoor echt verrast.

Maar dan gaat het naar PT via een 001 setje met een uitbreiding zodat je 16 sporen tegelijk kunt opnemen. En wat mij dan altijd opvalt is de achteruitgang van de geluidskwaliteit, dat heb ik met de Alesis HD24, met de Tascam MX2424 en met al die goedkopere spullen gehoord. Het beste was de Radar, maar die was ook niet echt goedkoop.

Koop goede convertors Arjan en je zult daar geen spijt van hebben.

bert k
5 juni 2009, 11:01
Een Alesis HD24 kost 1200 euro. Daar zitten 24 AD converters op, dus theoretisch heb je al nooit meer dan 50 euro per converter beschikbaar. Maar er zit nog veel meer in dat ding (hihi, echt wel) dus als er twee, drie euro per converter is uitgegeven zit je wel goed. Dan is het nog een wonder dat zo'n ding nog behoorlijk klinkt.

Han S
5 juni 2009, 11:42
Klopt helemaal Bert, het is geen geld voor zo'n apparaat. Ik heb wel eens met Radar gewerkt en hoeveel kostte dat? Ik dacht 40 mille of zo.

Een producer bracht zijn MX2424 mee, kostte toen dacht ik 12 of 13 mille en had standaard 9 Gig aan boord. Wij dat ding aangesloten op mijn DDA board want die is bedraad voor twee 24 sporenmachines en je kunt direct heen en weer schakelen tussen recorder A en B. En we maakten een opname op die Tascam en op de twee inch tape met 30 inch per seconde met zijn bekende band (we noemen geen namen).

Opname klaar en wij vergelijken direct tussen de MX en de tape en wat mij opviel is dat de MX dan wel behoorlijk goed klonk, maar de tape won het met de hoge tonenweergave die veel echter was en de tape 'duwde' meer.
Niettemin koos hij voor de MX2424, want je bent als eigenaar toch bevooroordeeld. Dat is in de psychologie goed verklaarbaar en heeft te maken met cognitieve dissonantie.

Dus wij verder met opnemen, is halfweg de tweede song zijn harde schijf vol. :D

Dick Wolkendeck
5 juni 2009, 12:51
(...)
Maar dan gaat het naar PT via een 001 setje met een uitbreiding zodat je 16 sporen tegelijk kunt opnemen. En wat mij dan altijd opvalt is de achteruitgang van de geluidskwaliteit, dat heb ik met de Alesis HD24, met de Tascam MX2424 en met al die goedkopere spullen gehoord. Het beste was de Radar, maar die was ook niet echt goedkoop.

Koop goede convertors Arjan en je zult daar geen spijt van hebben.

Ja de mic pres en wellicht ook d AD converters van de 001 zijn een beetje kudt, daarom gebruik ik een Swissonic AD24 (http://www.prorec.com/Articles/tabid/109/EntryId/19/Swissonic-AD24-and-DA24-Converters.aspx) die via de optische input van de 001 de computer ingaat.

skabouter
5 juni 2009, 14:22
Ik denk dat ik mijn vraag een beetje bij moet stellen...de preamp is nu sowieso onderweg. En die convertors snap ik nog niet zo heel goed. bovendien moeten jullie begrijpen dat ik op een ander niveau werk dan jullie, ik kan nooit voor 40mille aan DA converters aanschaffen. Ik ben benieuwd naar betaalbare opties, voor de projectstudio.

Verder had ik nog een vraag wat betreft van mixen. Tegenwoordig zie veel gebruik van interfaces die gelijk externe consoles zijn, bijv de digidesign reeksen voor bij protools. Ik had ff gekeken naar zo`n Projectmix, via Firewire. Maar hoe zit het dan als je externe preamps hebt. Die moeten dan toch VIA dat ding (en die heeft zelf ook preamps) en dan heb je toch je outboard preamps niet optimaal benut? Verder lees ik in handleidingen dat je buizenpreamps ook via de insert-return van een mixer kan aankoppelen. Heeft dat dan het gewenste effect?

Omdat ik inmiddels dan (voor mijn doen) redelijke preamps heb, ben ik benieuwd naar de best mogelijke betaalbare manier van converten. gewoon via een PCI kaart blijven doen? of een externe console? of anders? bijv zoiets (http://www.behringer.com/EN/Products/UFO202.aspx). dit wil ik natuurlijk NIEt, maar het lijkt gewoon een stel convertors zonder poespas. En wat boven genoemd wordt door Bert lijkt me ook een sterk punt. Ik hoef geen 24sporen, dan bezuinig je op van alles idd. Gewoon Minimaal 8 is het mooist, en dan een goede kwaliteit, geen poespas, geen preamps en EQ`s, gewoon pure conversie....Wat zijn dan een aantal okeeje opties? Ben beetje nieuw in dat record-gebied...ik was altijd blij met mn PCi Delta 1010, maar misschien wordt het stilaan tijd voor beter :P

Om jimi nog een antwoord te geven: de mics zijn "redelijk". geen high-end maar ook niet budget. O.a heb ik een M-audio sputnik tube mic, een Studio Projects setje C4 overheads, en een MD421. Verder nog ander spul zoals een omnitronic Tube amp, een MXL V67g die altijd goed is, en ik zelfs op zang nog prima vind! En een Shure PG DMK drummic kit, ook niet verkeerd.

guhlenn
5 juni 2009, 14:40
Kijk eens naar RME, da's de koning van de budget spullen. Overigens waag ik het nut van dure conversie in suboptimale condities enigzins te betwijfelen. Zeker, als je voor de volle 100% gaat maakt het uit, anders niet. Spendeer je geld eerst aan mics, pre-amps en monitoring. Ik heb zat mooie muziek gehoord ide met middelmatige tot slechte conversie digitaal is gemaakt.

Dick Wolkendeck
5 juni 2009, 14:45
Ik denk dat ik mijn vraag een beetje bij moet stellen...de preamp is nu sowieso onderweg. En die convertors snap ik nog niet zo heel goed. bovendien moeten jullie begrijpen dat ik op een ander niveau werk dan jullie, ik kan nooit voor 40mille aan DA converters aanschaffen. Ik ben benieuwd naar betaalbare opties, voor de projectstudio.

Verder had ik nog een vraag wat betreft van mixen. Tegenwoordig zie veel gebruik van interfaces die gelijk externe consoles zijn, bijv de digidesign reeksen voor bij protools. Ik had ff gekeken naar zo`n Projectmix, via Firewire. Maar hoe zit het dan als je externe preamps hebt. Die moeten dan toch VIA dat ding (en die heeft zelf ook preamps) en dan heb je toch je outboard preamps niet optimaal benut? Verder lees ik in handleidingen dat je buizenpreamps ook via de insert-return van een mixer kan aankoppelen. Heeft dat dan het gewenste effect?

Omdat ik inmiddels dan (voor mijn doen) redelijke preamps heb, ben ik benieuwd naar de best mogelijke betaalbare manier van converten. gewoon via een PCI kaart blijven doen? of een externe console? of anders? bijv zoiets (http://www.behringer.com/EN/Products/UFO202.aspx). dit wil ik natuurlijk NIEt, maar het lijkt gewoon een stel convertors zonder poespas. En wat boven genoemd wordt door Bert lijkt me ook een sterk punt. Ik hoef geen 24sporen, dan bezuinig je op van alles idd. Gewoon Minimaal 8 is het mooist, en dan een goede kwaliteit, geen poespas, geen preamps en EQ`s, gewoon pure conversie....Wat zijn dan een aantal okeeje opties? Ben beetje nieuw in dat record-gebied...ik was altijd blij met mn PCi Delta 1010, maar misschien wordt het stilaan tijd voor beter :P

Om jimi nog een antwoord te geven: de mics zijn "redelijk". geen high-end maar ook niet budget. O.a heb ik een M-audio sputnik tube mic, een Studio Projects setje C4 overheads, en een MD421. Verder nog ander spul zoals een omnitronic Tube amp, een MXL V67g die altijd goed is, en ik zelfs op zang nog prima vind! En een Shure PG DMK drummic kit, ook niet verkeerd.

O jee, sta ik op de negeerlijst??? De Swissonic kost 500 Euro.

bert k
5 juni 2009, 15:31
Omdat ik inmiddels dan (voor mijn doen) redelijke preamps heb, ben ik benieuwd naar de best mogelijke betaalbare manier van converten. gewoon via een PCI kaart blijven doen? of een externe console? of anders?
Wat je goed uit elkaar moet houden is een preamp en een converter, dat zijn echt twee verschillende dingen. Een preamp moet je signaal naar lijnniveau krijgen en een converter zet je analoge signaal om naar digitaal.
Op veel interfaces is dat natuurlijk gecombineerd, dus voor je het weet kom je om in de voorversterkers en zooi.

Omdat je al een aantal tamelijk goeie preamps hebt, is het niet nodig om een converter/interface te hebben met preamps aan boord, een lijningang is voldoende. Je hebt helemaal geen beroerde kaart, dus als je op dat punt wilt verbeteren, zal je flink je knip open moeten trekken. Zou ik dus niet doen, je zit goed met je kwaliteit. Je kan nu beter kijken wat er echt niet in orde is en waar je klachten over hebt, en dat dan vervangen, in plaats van allemaal dure spullen kopen vanwege een theoretisch verhaal.

Als je echt wilt upgraden moet je het goed doen, en een pro homestudio bouwen. Maar spaar daar nog een paar jaar voor verder.

skabouter
5 juni 2009, 18:32
Wat je goed uit elkaar moet houden is een preamp en een converter, dat zijn echt twee verschillende dingen. Een preamp moet je signaal naar lijnniveau krijgen en een converter zet je analoge signaal om naar digitaal.
Op veel interfaces is dat natuurlijk gecombineerd, dus voor je het weet kom je om in de voorversterkers en zooi.
Mja, dit verhaal snap ik inderdaad. En ik wil ook geen combinatie van zoois, ik wil gewoon gescheiden houden wat ik heb. Daarom ook de vraag naar pure convertors zonder poespas, waar ik gewoon de prima randgear die k heb op kan aansluiten om het daarna op te nemen.


Omdat je al een aantal tamelijk goeie preamps hebt, is het niet nodig om een converter/interface te hebben met preamps aan boord, een lijningang is voldoende. Je hebt helemaal geen beroerde kaart, dus als je op dat punt wilt verbeteren, zal je flink je knip open moeten trekken. Zou ik dus niet doen, je zit goed met je kwaliteit. Je kan nu beter kijken wat er echt niet in orde is en waar je klachten over hebt, en dat dan vervangen, in plaats van allemaal dure spullen kopen vanwege een theoretisch verhaal. hm, hier was ik ook al een beetje bang voor.... de kaart is wel erg goedkoop, maar niet verkeerd (ik moet eerlijk zeggen dat ik geen klachten heb!!). Maar ik heb zo nu en dan gewoon wat geld te besteden, en ik dacht dat ik qua mics en randgear wel aardig zat, dus mss is een kaart-upgrade de volgende stap. Vandaar dit topic, alleen ik snap er niets van....

Verder vind ik het een erg lastig verhaal waar je kwaliteit nou begint. Ik snap welk onderdeel van een chain wat doet, maar stel dat je niet tevreden ben met de overall kwaliteit (of wel tevreden in mijn geval, maar hopend dat het beter kan), waar begin je dan met upgraden? een neumann U47 lijkt me niet veel waard door een behringer tafel, en een Co2 lijkt me niet veel waard door een Avalon preamp (hoewel dit niet wegneemt dat beiden combi`s prima kunnen klinken, maar het gaat om de verdeling). Ik wil alles een beetje op elkaar afgestemd hebben, en ik wil niet dat er iets hoogwaardigs tegenover iets lowbudgets staat.


Als je echt wilt upgraden moet je het goed doen, en een pro homestudio bouwen. Maar spaar daar nog een paar jaar voor verder. Ook hier was ik al bang voor...en dat zit er gewoon niet in, ik ben maar een studentje op kamers (verder wel goed voor elkaar).....dat zal of moeten wachten, of er nooit van komen......

bert k
5 juni 2009, 20:17
Maar je bekijkt het vanaf de verkeerde kant! Je hebt een prima home-studio, nu moet je gaan opnemen en met je oren vaststellen wat er goed is en wat niet. Ik heb hier thuis veel simpeler gear dan jij, maar ik kan er prima opnames mee maken. Het enige wat mijn oren me vertellen is dat ik andere monitors moet hebben, maar dat compenseer ik wel. (Luiheid/gierigheid:))
Ga die Behringertafel pas vervangen als je ook zelf een hinderlijke ruis hoort, niet omdat 'men' zegt dat hij ruist. Mics klinken goed of niet, maar dat heeft niks met de prijs te maken. Preamps heb je ook voldoende, nou gewoon stoppen met miepen en mooie opnames gaan maken! :)

Han S
5 juni 2009, 20:25
Bert, ik heb gisteren een paar IMF CM2's verkocht aan een home studio eigenaar. Ik hoor altijd van vooral jazz muzikanten bewonderende kreten als: wat klinken die speakers lekker. Het paartje dat ik laatst ophaalde uit Lelystad kostte mij 60 euro en die kleine kastjes spelen de meeste budget monitoren helemaal zoek en zijn redelijk betrouwbare monitoren. Zes tientjes.

skabouter
7 juni 2009, 10:52
Dankje Bert! Je hebt ook eigenlijk groot gelijk hoor! Ik kom hier niets te kort, en voor het niveau waar ik op werk heb ik prima gear....mss maar stoppen met miepen, en lekker veel opnemen...maarja, dat laatste spreekt voor zich :D

Die nieuwe preamp is onderweg, zal binnenkort arriveren, en ik ben daar stiekem toch wel erg blij mee....In elk geval heeft ie een aantal prima aanvullende functies. Maar mss moet het dan maar weer ff genoeg zijn!

Han S
7 juni 2009, 20:46
Ik heb op je studiolink geklikt Arjen en ik denk dat je goed bezig bent. Uiteraard krijg je met de prijs die jij vraagt veel beginnende bandjes, maar het klinkt allemaal verdomd aardig, ik denk dat je op weg bent om een goede producer te worden. Als ik je ergens mee kan helpen moet je dat laten weten en kom geust een keer bij me langs om het een en ander uit te vogelen.

Gewoon doorgaan man!

Edit: nog wat, hoe doe je dat zakelijk? want als je bedrijfsmatig bezig gaat kun je ook alles afschrijven en aankopen doen met bedrijfsmiddelen.

skabouter
7 juni 2009, 22:55
Dankjewel Han! En je aanbod is een topidee! Ik pm even....