PDA

View Full Version : Percussie op akoestische gitaar



WICKED
3 juni 2009, 15:31
Doen jullie dat wel eens?

Welke bovenbladen/zijbladen/achterbladen kunnen het best tegen een klapje?

Ik heb een oogje op deze gitaar:

http://www.casabenelly.nl/scripts/prodView.asp?idProduct=151907

Toen ik erop speelde leek me het bovenblad redelijk kwetsbaar (Solid AAA Spruce Top), of is dit hout er wel geschikt voor? Weet iemand welke gevolgen zijn voor het slaan op je gitaar? bijv lijm die los gaat, hout dat er onder lijdt etc...

sorry ik kon het niet laten om youtube erbij te halen:

http://www.youtube.com/watch?v=AzwS4t8ZhMA

ik zoek een gitaar die dit soort werk aan kan:)

Maroon
3 juni 2009, 15:41
Ligt er aan waarmee en hoe hard je op je bovenblad slaat natuurlijk. Je moet niet met de kracht van een slegdehammer op je bovenblad rammen. Tikken met je nagels en of klappen op de zijkant is vaak afdoende. Zeker als je een elementje in je gitaar hebt zitten.

Daarbij -imho- vind ik het tikken en trommelen op gitaren voor douchebags. Die hun eigen incompetentie willen verdoezelen met interessantdoenerij.

ter ondersteuning van bovenstaande mening: http://www.youtube.com/watch?v=7o5T_HsCZEQ

:D

Harald
3 juni 2009, 15:59
Wat bedoel je met tegen een klapje kunnen? Bij de Sheldon Hall dvd had hij die gitaar nog niet zo lang... na een tijdje zien ze er zo, en erger uit. http://www.youtube.com/watch?v=BuuBKuPZUuI De lak ligt er echt op hele stukken compleet af.

Het begint ermee dat je dat niet erg moet vinden. En de brushes die hij hiervoor gebruikt hebben plastic brushes, geen metalen, anders gaat het wel heel snel.

Een deel van de slijtage komt trouwens door tikken met plectrums. Niet superhard slaan met de vlakke hand is niet zo'n probleem. Een microfoon in de gitaar is wel een eis. Piezo pikt wel wat op, maar is toch anders.

WICKED
3 juni 2009, 17:17
hmm ja inderdaad... dat plectrum geschuif en getik is niet zo goed nee, ben ook niet van plan om dat voorlopig te doen. ik had het idee om een beat te maken met mijn gitaar... en dat te loopen met wat gitaarpartijen. daarnaast sla ik soms ook redelijk hard aan net als tommy dus de gitaar moet dat ook echt aan kunnen

Muzieknono
3 juni 2009, 17:24
Ligt er aan waarmee en hoe hard je op je bovenblad slaat natuurlijk. Je moet niet met de kracht van een slegdehammer op je bovenblad rammen. Tikken met je nagels en of klappen op de zijkant is vaak afdoende. Zeker als je een elementje in je gitaar hebt zitten.

Daarbij -imho- vind ik het tikken en trommelen op gitaren voor douchebags. Die hun eigen incompetentie willen verdoezelen met interessantdoenerij.

ter ondersteuning van bovenstaande mening: http://www.youtube.com/watch?v=7o5T_HsCZEQ

:D

Er zijn bijv. in flamenco technieken genoeg waarbij er percussie op de gitaar wordt gebruikt, dit heeft niets met incompetentie te maken.

Zorg er in ieder geval voor dat je een slagplaatje op je gitaar hebt, dit minimaliseerd ook de schade van een plectrum.
Als je veel percussie wilt gaan doen zijn een paar golpeadores wellicht een idee.

Mvgr. Dirk Jan

Flipkoos
3 juni 2009, 22:54
Daarbij -imho- vind ik het tikken en trommelen op gitaren voor douchebags. Die hun eigen incompetentie willen verdoezelen met interessantdoenerij.


Als je niets anders kunt ok...maar als je Tommy heet mag het wat mij betreft. Want als er iemand niet incompetent is het hij wel. Sterker nog, ik zou hem absoluut een van de beste akoestische gitaristen willen noemen. En velen met mij. Ach en laat hij nou toevallig ook drummer zijn...dan krijg je dat.
Overigens kunnen zijn Matons er ook niet tegen...
http://cnylink.com/uploaded_IMG/tR1210361041t4824a4d1cae93.jpg

koentjo
3 juni 2009, 23:03
Daarbij -imho- vind ik het tikken en trommelen op gitaren voor douchebags. Die hun eigen incompetentie willen verdoezelen met interessantdoenerij.


hier ben ik het niet mee eens.

Kan goed bijdragen aan de totale vibe (oké, vaag) en feel.
totaal niet om onkunde te verdoezelen.

kijk vooral hiernaar

http://www.youtube.com/watch?v=Ddn4MGaS3N4

WICKED
3 juni 2009, 23:09
En de brushes die hij hiervoor gebruikt hebben plastic brushes, geen metalen, anders gaat het wel heel snel.



Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Wat zijn brushes precies?:p

Harald
4 juni 2009, 08:57
Een soort drumstokken, maar dan een bundel dunne stangetjes, vaak van metaal. Maar die moet je dus iig niet gebruiken tenzij je heel snel een heel ruw oppervlak wilt hebben. Hier te zien vanaf ong 1'10'' (de presentator geeft de brush aan) http://www.youtube.com/watch?v=BuuBKuPZUuI

op drums
http://www.youtube.com/watch?v=87FurYBjM1A

WICKED
4 juni 2009, 11:20
ohja die dingen ken ik wel, nu maakt je post me wat logischer;) bedankt!

WICKED
11 juni 2009, 11:38
Ik heb weer wat nieuwe vraagjes die mij opweg moeten helpen naar mn nieuwe gitaar.

Piezo pakt inderdaad niet zoveel op, dat irriteerd me juist het meest aan piezo. Alleen nu zag ik in andere topics de cole clark gitaren die ook een sensor onder het bovenblad hebben. Ze hebben ook een slagplaat. Dat lijkt mij dus wel ideaal.

Ik zoek alleen een gitaar die ook zonder versterking goed klinkt voor opnemen dus de cole clark is misschien niet de optie. Of krijg je wel goede opnames via de piezo van de cole clark? Zou dit: http://www.youtube.com/watch?v=6j-MCRBZo4Y alleen met mic opgenomen zijn? Want dat klinkt wel erg oke.

Ik zie John Butler vaak met een element bij zijn klankgat spelen. Pakt zo'n element dan de bijgeluiden van je bovenblad net zo goed op als een microfoontje? Of kan ik beter een microfoontje gebruiken met een feedbackbuster. En waarom heeft iedereen het over feedback bij een microfoontje als er ook feedbackbusters bestaan? Helpen die dan niet optimaal ofzo?

Misschien moet ik dus maar naar die cole clark kijken. En anders koop ik die eastman, doe ik er een slag plaatje op en een element / microfoontje en klaar is kees:)

Alvast bedankt voor al jullie hulp!!:)

Les TeleStrat
12 juni 2009, 20:59
En waarom heeft iedereen het over feedback bij een microfoontje als er ook feedbackbusters bestaan? Helpen die dan niet optimaal ofzo?

Gitaren mét mic zullen op hoge volumes vaak veel feedback veroorzaken. Inderdaad, daar zijn de feedback busters voor uitgevonden.Om een indruk te geven: mijn Maton (en zo ook die van Tommy Emmanuel) kan zowel mic als piëzo op 10 hebben staan. Met een feedback buster 0,0 last van feedback, zelfs niet als je dicht bij een versterker komt.

Ik weet niet of je bekend bent met 'gewone' microfoons (voor zang en instrumenten); als je daarbij de versterker op hoog volume zet, zal de micofoon ook gaan rondzingen. Hier zijn dan weer elektronische anti-feedback kastjes voor.

Een microfoon zorgt niet alleen voor een duidelijke weergave van evt. percussie op de kast van de gitaar, het zorgt samen met de piëzo ook voor een meer gebalanceerd geluid. Piëzo heeft over het algemeen toch de neiging wat meer hoge- en middenhoge tonen te geven, terwijl een microfoon meer lage tonen verspreidt. Door deze twee te blenden (dat kan bij veel preamps) of te mixen, klinkt het heel gebalanceerd. Mijn Maton klinkt meer treble- en midachtig als de mic volledig uitgeschakeld staat, met alleen de interne mic ingeschakeld klinkt de gitaar weer te dof. Zet ze allebei op 10, en je weet niet wat je hoort.

Overigens, het hoeft niet zo duur te zijn om een combinatie van mic en piëzo te hebben. Ik heb een vrij goedkope Ibanez electro-acoustic, en deze beschikt over het Fishman Classic 4T Blend systeem, waarbij je ook mic en piëzo kunt mengen. De gitaar heeft iets meer dan 600 euro gekost, en dit Fishman systeem is al zeer goed te noemen, zei ook een muziekwinkel waar ik deze gitaar NIET heb gekocht.

http://www.easytrustdealer.com/pic/GP_preamp/Fishman/4tBlend/front.jpg

Nog een laatste tip, koop niet zomaar een piëzo versterkingssysteem met interne mic. De ene set past nu eenmaal beter bij een bepaalde gitaar dan de ander. Vraag advies aan een gitaarbouwer is mijn advies.

Succes met je zoektocht!

WICKED
12 juni 2009, 23:24
Gitaren mét mic zullen op hoge volumes vaak veel feedback veroorzaken. Inderdaad, daar zijn de feedback busters voor uitgevonden.Om een indruk te geven: mijn Maton (en zo ook die van Tommy Emmanuel) kan zowel mic als piëzo op 10 hebben staan. Met een feedback buster 0,0 last van feedback, zelfs niet als je dicht bij een versterker komt.

Ik weet niet of je bekend bent met 'gewone' microfoons (voor zang en instrumenten); als je daarbij de versterker op hoog volume zet, zal de micofoon ook gaan rondzingen. Hier zijn dan weer elektronische anti-feedback kastjes voor.

Een microfoon zorgt niet alleen voor een duidelijke weergave van evt. percussie op de kast van de gitaar, het zorgt samen met de piëzo ook voor een meer gebalanceerd geluid. Piëzo heeft over het algemeen toch de neiging wat meer hoge- en middenhoge tonen te geven, terwijl een microfoon meer lage tonen verspreidt. Door deze twee te blenden (dat kan bij veel preamps) of te mixen, klinkt het heel gebalanceerd. Mijn Maton klinkt meer treble- en midachtig als de mic volledig uitgeschakeld staat, met alleen de interne mic ingeschakeld klinkt de gitaar weer te dof. Zet ze allebei op 10, en je weet niet wat je hoort.

Overigens, het hoeft niet zo duur te zijn om een combinatie van mic en piëzo te hebben. Ik heb een vrij goedkope Ibanez electro-acoustic, en deze beschikt over het Fishman Classic 4T Blend systeem, waarbij je ook mic en piëzo kunt mengen. De gitaar heeft iets meer dan 600 euro gekost, en dit Fishman systeem is al zeer goed te noemen, zei ook een muziekwinkel waar ik deze gitaar NIET heb gekocht.

http://www.easytrustdealer.com/pic/GP_preamp/Fishman/4tBlend/front.jpg

Nog een laatste tip, koop niet zomaar een piëzo versterkingssysteem met interne mic. De ene set past nu eenmaal beter bij een bepaalde gitaar dan de ander. Vraag advies aan een gitaarbouwer is mijn advies.

Succes met je zoektocht!

Wow! Bedankt voor deze informatieve post;) Dat Fishman systeem kwam ik laatst ook tegen in de winkel en ik ben blij met deze informatie. Wel handig: als je last van feedback hebt kun je dus gewoon je mic zachter zetten / uitzetten en verder gaan op je piezo systeem. Ik moet het allemaal dus proberen alleen vraag ik me af of zon feedback buster niet veel van je geluid weghaald. Maargoed dat zal ik allemaal zien.

Zijn er ook nog mensen die ervaring hebben met elementjes bij de klankgat? Hoe klinken die met percussie?

Ron Houben
13 juni 2009, 13:20
Hoi,

Een Maton of ColeClark lijkt me zeer geschikt. Hun bovenbladen zijn zo dik dat het echt wel een tijd duurt voordat je daar doorheen geslagen bent. Heb een tijd geleden een ColeClark doorgezaagd om te kijken hoe die sensor werkt. Daarbij zagen we dat het bovenblad 6 millimeter dik was. Andere merken maken hun bovenblad 2 tot 2,5 mm. dik.

Je moet het idee dat je één gitaar voor alles hebt, loslaten. Dik bovenblad = slechte akoestische respons maar goed voor versterking. Dun bovenblad=goede akoestische respons, moeilijker met feedback.

Succes.

Harald
13 juni 2009, 14:54
Ik zoek alleen een gitaar die ook zonder versterking goed klinkt voor opnemen

Lastig in te schatten. DE Maton 808 is idd. vooral een podiumgitaar. De pure akoestische sound is voor sommige dingen wel heel geschikt, maar als je mooie zingende bassen wilt, daar is het de gitaar niet voor. Toch kun je bij een microfoonopname wel degelijk een mooi vol geluid krijgen met zo´n gitaar. Als je close miking gebruikt op de goede plekken is er meerd dan voldoende bas. Speel je lead lines ook op de hogere snaren klinkt de gitaar juist lekker dik. Taylors hebben weer heel mooie bassen, maar klinken voor leads weer wat dun, zeg maar meer strat achtig, de maton meer les paul achtig. Niet zozeer een kwestie van beter of slechter, maar anders. Het is net wat je zoekt.

Soms kan een gitaar die onversterkt mooi vol klinkt soms juist met opnames vrij lastig zijn. De bassen gaan dan al snel overheersen. Luister maar eens naar de opname van Scarborough Fair op de eerste LP van Harry Sacksioni, zijn Martin klinkt daar heel boomy op.

En dan hangt het ook nog van de stijl af. Het mooiste is idd. verschillende gitaren voor verschillende toepassingen. Maar als dat allemaal goede gitaren moeten zijn wordt dat al snel heel kostbaar. Voor opnames heb je vooral een gitaar nodig waar je zelf blij mee bent. Met microfoonplaatsing en nieuwe snaren kun je dan een hoop doen.

Les TeleStrat
13 juni 2009, 21:14
Lastig in te schatten. DE Maton 808 is idd. vooral een podiumgitaar. De pure akoestische sound is voor sommige dingen wel heel geschikt, maar als je mooie zingende bassen wilt, daar is het de gitaar niet voor.

Klopt, een Maton is echt ontworpen om aan te sluiten op een acoustic amp en/of PA. Ik heb zelf een Maton, en heb m voor de aardigheid eens versterkt d.m.v. alleen microfoons (AKG en Shure). Je mist de bas. Het klinkt geweldig, maar je mist de 'diepte' die de gitaar wel heeft als het pre-amp systeem wordt ingeschakeld.

Hetzelfde volgens mij voor Cole Clark, dat zijn net als Matons podiumgitaren.
Als je een goede unplugged sound wil, kom je al snel weer uit op standaard dreadnoughts/westerngitaren. Kijk naar de bekende Unplugged concerten, worden veel Martins en Gibsons gebruikt, vanwege de sfeer versterkt met microfoons i.p.v. interne preamp (piëzo).

Maar om terug te komen om het oorspronkelijke doel van dit toppic (percussie hoorbaar maken op de gitaar), daarvoor kun je het beste de combinatie mic+piëzo hebben. Ik merk wel dat de percussie op goede gitaren, dus met massief AA(A) bovenblad, veel 'vaster' en minder dof klinkt dan bij mijn Ibanez, die van sparrenhout met gelamineerde toplaag is... Dus niet alleen de manier van versterking, maar ook de houtsoort en kwaliteit van het bovenblad spelen hierbij denk ik een belangrijke rol.

@Wicked: Als je de kans krijgt, probeer eens een gitaar met Fishman Blend (dus mic + piëzo). Kan zijn dat ze inmiddels weer al een upgrade hebben van dit systeem. Het mooiste zou zijn als je verschillende gitaren met dergelijke versterking zou kunnen vinden. Dan kun je zelf het verschil ervaren.

Les TeleStrat
13 juni 2009, 21:17
Zijn er ook nog mensen die ervaring hebben met elementjes bij de klankgat? Hoe klinken die met percussie?

Sorry, ik had dit stukje even over het hoofd gezien.

Ik weet het niet uit eigen speelervaring, maar wel van diverse gitaristen die een klankgatelement gebruiken voor hun acoustics. David Gilmour bijvoorbeeld, op zijn Gibson bij 'Wish You Were Here'. Zoek het maar eens op YouTube. Als je goed luistert, hoor je dat dit behoorlijk schel klinkt. Misschien zijn er inmiddels als zulke goede 'warmere' elementen op de markt, maar wat ik tot nu toe hoor op nummers van gitaristen die dit gebruiken, is een 'onnatuurlijk' geluid, te veel hoog en gemis aan laag.

Harald
13 juni 2009, 21:31
Klopt, een Maton is echt ontworpen om aan te sluiten op een acoustic amp en/of PA. Ik heb zelf een Maton, en heb m voor de aardigheid eens versterkt d.m.v. alleen microfoons (AKG en Shure). Je mist de bas. Het klinkt geweldig, maar je mist de 'diepte' die de gitaar wel heeft als het pre-amp systeem wordt ingeschakeld.

Hetzelfde volgens mij voor Cole Clark, dat zijn net als Matons podiumgitaren.
Als je een goede unplugged sound wil, kom je al snel weer uit op standaard dreadnoughts/westerngitaren. Kijk naar de bekende Unplugged concerten, worden veel Martins en Gibsons gebruikt, vanwege de sfeer versterkt met microfoons i.p.v. interne preamp (piëzo).

Maar om terug te komen om het oorspronkelijke doel van dit toppic (percussie hoorbaar maken op de gitaar), daarvoor kun je het beste de combinatie mic+piëzo hebben. Ik merk wel dat de percussie op goede gitaren, dus met massief AA(A) bovenblad, veel 'vaster' en minder dof klinkt dan bij mijn Ibanez, die van sparrenhout met gelamineerde toplaag is... Dus niet alleen de manier van versterking, maar ook de houtsoort en kwaliteit van het bovenblad spelen hierbij denk ik een belangrijke rol.

@Wicked: Als je de kans krijgt, probeer eens een gitaar met Fishman Blend (dus mic + piëzo). Kan zijn dat ze inmiddels weer al een upgrade hebben van dit systeem. Het mooiste zou zijn als je verschillende gitaren met dergelijke versterking zou kunnen vinden. Dan kun je zelf het verschil ervaren.

Versterken met microfoons is in mijn ervaring doffe ellende. Je bent dan veel te afhankelijk van de aanwezige installatie en knoppenman. Heb verschillende concerten met toch echt goede gitaristen met goede gitaren de mist in zien gaan daardoor. Zo'n beetje de enige uitzondering was Erik Vaarzon Morel die met 5 great guitars in Apeldoorn in de grote zaal met een clip on microfoontje een waanzinnig mooie sound had. Een tijdje later in de kleine zaal weer duidelijk minder, en bij een openlucht concert in Epe was het geluid ronduit brak. Doe me dan maar mijn Maton met AER. Maar voor opnames kan het wel heel goed, en kun je ook echt wel een mooie warme sound krijgen. Kwestie van plaatsing.

Heb zelf een Alhambra met een Fishman blend systeem, en dat is best OK maar het systeem haalt het wat mij betreft niet bij het Maton pickup systeem. In mijn Bozo heb ik trouwens een AER systeem (piezo en mic) waar ik ook erg tevreden over ben.

Les TeleStrat
13 juni 2009, 21:43
Heb zelf een Alhambra met een Fishman blend systeem, en dat is best OK maar het systeem haalt het wat mij betreft niet bij het Maton pickup systeem.

Nee klopt, maar het is een begin, als je budget niet zo groot is. Ik weet niet wat de topicstarter eventueel te besteden heeft. Maakt AER ook pickup systemen ? Dat wist ik niet.

Ik heb zelf een Schertler versterker, en dat bedrijf is ook erg veelzijdig.. die maken zelfs eigen akoestische gitaren

WICKED
13 juni 2009, 22:51
Nogmaals bedankt heren!! Mijn budget is tussen de 1000 en 1500, verder ga ik echt niet:) Ik ga cole clark proberen. Of eerst nog een andere geschikte / lekkere gitaar vinden en daarna dat fishman systeem uitproberen! Bedankt! Meer info is nog altijd welkom:)

Harald
13 juni 2009, 22:52
Weet niet wat ze eerder deden, pick ups of versterkers, maar op de Unico zijn de verschillende kanalen eigenlijk afgestemd op de verschillende Schertler pick ups. (iig op de 4 kanaals versie die ik had) AER heeft sinds een paar jaar ook pickups. Piezo strip, microfoontje aan de binnenkant, en bij het systeem wat ik heb een kleine regelunit die binnen in het klankgat zit vastgeplakt met totaalvolume en balans tussen mic en piezo. Zo kan ik op de Bozo ook wat percussie doen (zeer met mate, want dat is mijn enige vintage gitaar, en tegelijk zo'n beetje mijn meest krasvrije. Bij die gitaar wil ik dat zo houden) AER is qua prijs zeker concurrerend met het Fishmann systeem, maar je kunt er minder aan regelen. Er hoeft wel minder aan de gitaar veranderd te worden. Niet dat ik bij de Alhambra nu echt klankverschil heb gehoord na inbouwen van de pickup met pre amp in de zijkant van de kast trouwens. Snel iets kunnen bijregelen op je gitaar is best handig op het podium.

Voor topicstarter, bij een gitaar waar de pickup al in zit betaal je relatief gezien altijd wat minder voor de pickup dan als je die achteraf laat inbouwen.

Ander punt is trouwens de versterking. Voor de percussie sounds is het wel fijn als je over een pa kunt spelen. Dat klinkt toch wat voller dan alleen een versterker.