PDA

View Full Version : aria double cut



thijser
3 juni 2009, 14:20
Ik heb vandaag deze aria double cut op de kop getikt voor 50 euro. Op de achterkant staat dat het in japan is gemaakt met het serie nummer 049666.

Ik kan nergens meer info vinden over deze gitaar. Ergens had ik wel gelezen dat bij aria de eerste 2 cijfers SOMS het bouw jaar betekenen maar soms ook niet.

Weet iemand hier meer over?

http://i23.photobucket.com/albums/b367/thijser/102_1360.jpg

http://i23.photobucket.com/albums/b367/thijser/102_1362.jpg

http://i23.photobucket.com/albums/b367/thijser/102_1363.jpg

http://i23.photobucket.com/albums/b367/thijser/102_1364.jpg

almarvk
3 juni 2009, 14:26
Zo te zien heb je een meer dan goede koop gedaan! Congrats!! :hippie:

Ibanez666
3 juni 2009, 14:33
Hoe dan ook, tis een koopje en nog mooi ook!

pueblo
3 juni 2009, 14:36
mooie gitaar :)

thijser
3 juni 2009, 14:54
dank jullie wel voor de reacties. Ik zou toch graag meer informatie willen weten over deze gitaar. Kan iemand mij helpen?

Billy Turf
3 juni 2009, 15:28
Lijkt een copy te zijn van een Gibson Les Paul junior DC.
Zo te zien lijken de elementen tevens op P-90's.

Mooie aankoop verder heb ik geen verstand ervan en zul je ff moeten wachten op andere reacties.

thijser
3 juni 2009, 15:31
Ja klopt. het model is een copy van een gibson lespaul dc en het zijn p90's maar ik wil weten uit welk jaar dit komt, enz enz.

episua
3 juni 2009, 15:59
Mooi gitaartje voor heel weinig! Zo aan het model kop te zien is het een oude japanner! Misschien wel een matsumoku

geert1976
3 juni 2009, 15:59
dat is een jappanner uit het midden van de jaren 70 en ik vermoed dat dit een Matsumoku exemplaar is staat er op de backplate ook "steel adjustible neck"?, mooi exemplaar, check even of het een solid, slapped of plywood body is, indien solidbody ben ik er haast zeker van dat het product van uncle Mat is, koopje hoor als die helemaal ok is en netjes is doet deze al gauw E 250,00 a E 300,00 euri deze modellen zijn veel gezocht

thijser
3 juni 2009, 16:55
kijk daar heb ik wat aan!!!! dankje wel!

Er staat idd steel adjustable neck en het is een solid body. en zo te zien een mahonie soort.
Hier en daar zitten wat butjes maar dat vind ik juist wel mooi eraan. Het enige rare vind ik dat ze het fretboard aan de zijkant mee hebben gelakt en dus ook wit is.

BamBuFan1
3 juni 2009, 17:13
kijk daar heb ik wat aan!!!! dankje wel!

Er staat idd steel adjustable neck en het is een solid body. en zo te zien een mahonie soort.
Hier en daar zitten wat butjes maar dat vind ik juist wel mooi eraan. Het enige rare vind ik dat ze het fretboard aan de zijkant mee hebben gelakt en dus ook wit is.

Het is in ieder geval een post-lawsuit kop, dus moet het om een gitaar van na 1977 gaan. Bij het bekijken van de Aria catalogus van 1978 op www.matsumoku.org blijkt dat deze kop in 1978 in ieder geval nog niet gevoerd werd. Over Aria is op het net helaas heel wat minder te vinden dan van Aria Pro 2...

Maar niettemin een prachtgitaar!

thijser
3 juni 2009, 17:44
waarschijnlijk heb ik zelf het antwoord gevonden. Het is Dit model

[IMG]http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/catalogs/1977_slick/77_slick_electrics_2x1.jpg{/IMG]

1 of 2 jaar later kreeg het die kop. Kan alleen geen model vinden met die body en mijn kop.

Keesz
3 juni 2009, 17:53
zelfde kop als mijn TS, je hebt dus (zoals als gezegd werd) een Matsumoku plank! waarschijnlijk ook een 3 play maple hals, erg goede dingen!! hoe klinken die P90's? (staat er nog wat op toenvallig?)

thijser
3 juni 2009, 17:58
p90's klinken echt fantastisch! Hij klinkt zoals je verwacht van een junior.

Net even slagplaat afgeschroefd en de hals is ook van mahonie. Er stond volgensmij niks op de pickups.

pannekoek
3 juni 2009, 18:16
ziet er best leuk uit!

wietse
3 juni 2009, 18:27
waarschijnlijk heb ik zelf het antwoord gevonden. Het is Dit model

[IMG]http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/catalogs/1977_slick/77_slick_electrics_2x1.jpg{/IMG]

1 of 2 jaar later kreeg het die kop. Kan alleen geen model vinden met die body en mijn kop.
je hebt de site van matsumoku gevonden, dus een kleine moeite om effe door te surfen naar hun forum en je daar te registreren.
ze kunnen je bijna zeker daar wel helpen.

geert1976
3 juni 2009, 18:30
heb de pics nu even beter bekeken is inderdaad post lawsuit, vermoedt periode 77-80, P 90's zijn hetzelfde zoals deze ook in de ibanez gitaren zaten, zijn goede pups, niet verwisselen hoor;)

Zijn echt goede gitaartjes

zoon van Piet
3 juni 2009, 20:51
Lawsuit is een amerikaans begrip en gold zeker niet hier in Europa. Hier bleven de koppen gewoon zoals ze waren, en slimme jongens hadden er een leuke handel aan in de begindagen van Ebay. je kan de Europese Arias niet dateren aan de hand van zulke koppen. Je zag deze gitaren vrij veel in het midden van de jaren zeventig, mogelijk iets eerder dan de schattingen hier - maar niet veel eerder. Ik heb er wel eens een gezien in cherry die me van massief mahonie leek, maar of dat met deze ook het geval is..
hoe dan ook: mooie plank voor dat geld!

Troy
3 juni 2009, 21:07
Mooie vondst voor geen geld. Gefeliciteerd!

Het is de eerste Aria van dat model die ik zie. Ik vermoed dat er niet overdreven veel van gemaakt zullen zijn.

vulvasonic
3 juni 2009, 23:14
Ziet er geweldig uit. En dat voor die prijs! SUPER!!! :crazyhappy:

Ik vrees alleen een beetje voor de stabiliteit van de hals-body verbinding. Die lijkt me erg kwetsbaar. Ziet het er nog goed uit?
En hoe zit het met het zwabberen?

Riky
3 juni 2009, 23:49
gaaf zeg! 50 euro! Looks zijn helemaal top!

thijser
4 juni 2009, 09:24
Lawsuit is een amerikaans begrip en gold zeker niet hier in Europa. Hier bleven de koppen gewoon zoals ze waren, en slimme jongens hadden er een leuke handel aan in de begindagen van Ebay. je kan de Europese Arias niet dateren aan de hand van zulke koppen. Je zag deze gitaren vrij veel in het midden van de jaren zeventig, mogelijk iets eerder dan de schattingen hier - maar niet veel eerder. Ik heb er wel eens een gezien in cherry die me van massief mahonie leek, maar of dat met deze ook het geval is..
hoe dan ook: mooie plank voor dat geld!

Hij is van massief mahonie idd.

@ VULVASINIC: Hij raakt wel snel uit tune zeg maar. Heb er nmog geen nieuwe snaren opgezet dus missshcien is dat het. Heb hals pickup even losgehaald en zie dat de neck toch met 4 schroeven vast zit. dus (redelijk) stevig.

Bernardduur
4 juni 2009, 09:53
Ik vinnem mooi!

Zou dr zelf wel een willen hebben.......

zoon van Piet
4 juni 2009, 15:32
Hij is van massief mahonie idd.

@ VULVASINIC: Hij raakt wel snel uit tune zeg maar. Heb er nmog geen nieuwe snaren opgezet dus missshcien is dat het. Heb hals pickup even losgehaald en zie dat de neck toch met 4 schroeven vast zit. dus (redelijk) stevig.

Dat is eigen aan het ontwerp, waarbij alle frets buiten de bodyliggen. Ook de Gibsons LP specials DC zijn er berucht om. en zelfs mn junior DC, waarvan de hals verder in de body steekt dan bij de special, is een gitaar om voorzichtig mee om te 'springen' op het podium..
(vreemd genoeg heb ik er veel meer last mee als ik zit?)

vulvasonic
4 juni 2009, 21:34
Dat is eigen aan het ontwerp, waarbij alle frets buiten de bodyliggen. Ook de Gibsons LP specials DC zijn er berucht om. en zelfs mn junior DC, waarvan de hals verder in de body steekt dan bij de special, is een gitaar om voorzichtig mee om te 'springen' op het podium..
(vreemd genoeg heb ik er veel meer last mee als ik zit?)

Weet ik (heb zelf ook een DC), maar deze zijn allemaal verlijmt. Ik vroeg me af of een geschroefde constructie voldoende ruimte zou kunnen hebben om stevig genoeg te kunnen zijn. Mijn eerste gitaartje was een Maya SG, ook met een geschroefde hals. Maya had er echter voor gekozen om de hals (en dus ook de elementen, brug en staartstuk...) verder in de body te steken. DIE gitaar heeft het trouwens maar een jaar volgehouden. Jammer, want hij speelde en klonk geweldig (vond ik natuurlijk). :)

thijser
4 juni 2009, 22:01
Ik denk dat ik ik de hals vast lijm met epoxy. Hij kan dan niet meer los, maar dat is ook niet nodig.

geert1976
4 juni 2009, 22:19
Ik denk dat ik ik de hals vast lijm met epoxy. Hij kan dan niet meer los, maar dat is ook niet nodig.

dat moet je vooral niet doen, als jij die hals gaat lijmen, verdwijnt de buiging in de neckpocked en gaat de neckpocked geheid een keer letterlijk en figuurlijk te barsten!, afblijven dus, of in plat nederlands, bijf jij daar maar vanaf.

wietse
4 juni 2009, 22:20
Ik denk dat ik ik de hals vast lijm met epoxy. Hij kan dan niet meer los, maar dat is ook niet nodig.

niet doen!!!
zo kan je nooit meer de halshoek aanpassen en de waarde vermindering is ook drastisch mocht je hem ooit kwijt willen.
en de gitaar wordt er niks steviger op, het blijft een zwak punt geschroefd of gelijmd maakt niks uit bij dit model.

ik zou het zonde vinden.

thijser
4 juni 2009, 22:40
de halshoek hoef ik niet aan te passen en verkopen doe ik hem ook niet. Epoxy maakt de verbinding zeker wel sterker. Epoxy is uitgehard steviger dan hout. Als het de speelbaarheid bevorderd....

Maar ik ga er nog over nadenken hoor, het was slechts een ideetje.

geert1976
4 juni 2009, 22:43
de halshoek hoef ik niet aan te passen en verkopen doe ik hem ook niet. Epoxy maakt de verbinding zeker wel sterker. Epoxy is uitgehard steviger dan hout. Als het de speelbaarheid bevorderd....

Maar ik ga er nog over nadenken hoor, het was slechts een ideetje.

joh heb je mijn post gelezen?, niet doen, maakt het niet steviger, je maakt het alleen kapot, luister nou maar naar Wietse en mij, vele jaren gitaar en opknap ervaring;)

thijser
4 juni 2009, 22:47
Ik heb trouwens het probleem besproken met Adamovic waar ik stage loop. Hij zei dat ik de gaten waar de schroeven in zitten ook kan verstevigen dmv epoxy. De hals is dan nog wel los te halen, maar ze zitten wel veel steviger vast. Ik heb nl het gevoel dat de hals te veel buigt in de neck pocket, wat juist NIET de bedoeling is. Een gelijmde hals kan ook niet bewegen. Bolt on is gewoon een stuk goedkoper en makkelijker te maken.

Edit: Had je post gelezen hor :)

Apenzoon
4 juni 2009, 22:50
Ik denk dat ik ik de hals vast lijm met epoxy. Hij kan dan niet meer los, maar dat is ook niet nodig.

Als je dit nu toch per sé wil kan je beter schell lak nemen. Ik weet neit of ik het goed schrijf, maar het is in ieder geval beter omkeerbaar dan epoxy.

Zoals gezegd zal het er niet steviger op worden, maar hij gaat wel meer klinken zoals het voorbeeld waar hij van is afgeleid ("vettere" klank). Het zal de verzamelwaarde wel geen goed doen maar dat hoeft je niet tegen te houden.

thijser
4 juni 2009, 22:52
ik zal er eens een nachtje over slapen :P