PDA

View Full Version : Marshall jcm 800



frusciante94
3 juni 2009, 14:04
Hallo,
Ik ben op zoek naar een jcm 800.
Alleen las ik wat mindere ervaringen over de reissue versie maar de oudere zijn weer wat lastiger te vinden.
Ik vroeg me ook af wat precies het verschil is tussen de 2203, 2204, 2205 en de jaartallen.
Nou zou ik graag jullie mening hier over willen:D

Ik speel veel slash.
Wat voor model en jaartal zouden jullie me dan aanraden?

Groeten!:zz:

marc_o
3 juni 2009, 14:07
Hallo,
Ik ben op zoek naar een jcm 800.
Alleen las ik wat mindere ervaringen over de reissue versie maar de oudere zijn weer wat lastiger te vinden.
Ik vroeg me ook af wat precies het verschil is tussen de 2203, 2204, 2205 en de jaartallen.
Nou zou ik graag jullie mening hier over willen:D

Ik speel veel slash.
Wat voor model en jaartal zouden jullie me dan aanraden?

Groeten!:zz:


Slash signature misschien?

Neals
3 juni 2009, 14:07
Mijn mening: Ga eens versterkers proberen.

Iets zegt me dat je nog niet veel ervaring met versterkers hebt.

frusciante94
3 juni 2009, 14:15
Ik heb al wel het een en ander geprobeerd! Maar de oudere amps zijn toch lastig allemaal uit te proberen!
De slash signature en marshall silver jubilee zijn erg lastig te vinden en valt iets buiten me budget!
Ik wil ong. 1200 aan top besteden.

E-J
3 juni 2009, 14:19
Speel je in een band? Wil je de versterker ook thuis gebruiken?

Marshalls (ja ook nieuwe zoals de DSL etc) moeten flink open worden gegooid voor dát geluid. Denk je dat dat mogelijk is bij jou?

frusciante94
3 juni 2009, 14:25
Speel je in een band? Wil je de versterker ook thuis gebruiken?

Marshalls (ja ook nieuwe zoals de DSL etc) moeten flink open worden gegooid voor dát geluid. Denk je dat dat mogelijk is bij jou?

Ik speel in een band en wil ook thuis gebruiken. Qua volume moet dat wel werken. Dat wordt niet zo'n probleem.

Suggesties over welk model ik zou moeten nemen?
En ervaringen met het reissue model?

Ik kan de reissue namelijk 1e hands krijgen voor 1198 euro!

iWishmaster
3 juni 2009, 14:33
Om dan even je standaard vraag te beantwoorden. Corrigeer me graag waar nodig, ik ben ook geen expert, ik ben zelf sinds kort ook op zoek en heb nogal wat uitzoekwerk gedaan qua types.

2203
Ookwel DE JCM800 genoemd. 100W, 1 kanaal, 2 inputs. 1881 tot ~1984.

2204
De 'tweede' JCM800. Zelfde als de 2203, maar 50W. Van 1981 tot 1989. Heeft iets minder 'ballen' dan de 2203, maar meer 'crunch' op iets(!) lager volume.

2205
Tweekanaals versie van de 2203. 50W, 1 input. Volgens vele qua geluid minder goed als de 1-kanaals, maar je hebt wel 2 kanalen, reverb en een fx-loop.

2210
Tweekanaals versie van de 2204. 100W, 1 input. Zelfde verhaal.

Dan is er nog de JCM800 Mk2 Master Lead, gemaakt van 1984-1989. Een JCM800 2203 met wat bezuinigingen, te herkennen aan 'horizontale inputs' (in plaats van verticale op de oudere) en 3 filtercondensatoren minder in de power supply: volgens vele qua geluid weer minder als de oudere, dunner en minder power.

Daarna kwamen de Silver Jubilee's en daarna de JCM900's. Voor de 2203 waren er ook nog de 'Master Lead' amps. Weet ik niet helemaal zeker, maar volgens mij een beetje tussen de oude plexi en nieuwere JCM800's in, vooral qua hoeveelheid gain.

Tegenwoordig is er een reïssue van de oude 'echte' 2203 met FX-loop en de JCM800KK signature. Edit: en de Slash signature natuurlijk (wordt die nog gemaakt?). Alternatief zou kunnen zijn (is mij aangeraden), een nieuwe Marshall Vintage Modern.

frusciante94
3 juni 2009, 14:37
Om dan even je standaard vraag te beantwoorden. Corrigeer me graag waar nodig, ik ben ook geen expert, ik ben zelf sinds kort ook op zoek en heb nogal wat uitzoekwerk gedaan qua types.

2203
Ookwel DE JCM800 genoemd. 100W, 1 kanaal, 2 inputs. 1881 tot ~1984.

2204
De 'tweede' JCM800. Zelfde als de 2203, maar 50W. Van 1981 tot 1989. Heeft iets minder 'ballen' dan de 2203, maar meer 'crunch' op iets(!) lager volume.

2205
Tweekanaals versie van de 2203. 100W, 1 input. Volgens vele qua geluid minder goed als de 1-kanaals, maar je hebt wel 2 kanalen, reverb en een fx-loop.

2210
Tweekanaals versie van de 2204. 50W, 1 input. Zelfde verhaal.

Dan is er nog de JCM800 Mk2 Master Lead, gemaakt van 1984-1989. Een JCM800 2203 met wat bezuinigingen, te herkennen aan 'horizontale inputs' (in plaats van verticale op de oudere) en 3 filtercondensatoren minder in de power supply: volgens vele qua geluid weer minder als de oudere, dunner en minder power.

Daarna kwamen de Silver Jubilee's en daarna de JCM900's. Voor de 2203 waren er ook nog de 'Master Lead' amps. Weet ik niet helemaal zeker, maar volgens mij een beetje tussen de oude plexi en nieuwere JCM800's in, vooral qua hoeveelheid gain.

Tegenwoordig is er een reïssue van de oude 'echte' 2203 met FX-loop en de JCM800KK signature.

Super bedankt! Dit had ik nodig:D
Zo te horen is de 2203 gewoon DE echte jcm 800 en moet ik daar voor gaan!

Maar nu zou ik nog steeds graag wat over de reissue versie hiervan willen weten. Verschillen met de oude etc.

Edit: En helaas wordt de slash signature niet meer gemaakt! Die zijn erg lastig te vinden!

Ik ben wel de trotse eigenaar van de gibson slash vos custom shop waar er maar 400 van zijn!:D

E-J
3 juni 2009, 14:38
Als ik eerlijk mag zijn zou ik dan de 2203 en 2204 wegstrepen. Die dingen klinken thuis niet zoals je zou willen. Of je moet die dingen helemaal laten modificeren, maar dat kost ook weer een hoop. Ik heb een JMP 2203 gehad, absoluut een geweldige versterker maar in de band kwam de master volume niet boven de 3 en daarmee benut je hem gewoon niet goed.

Ik zou de DSL en Vintage Modern 50 watt modellen proberen. Dat zijn hele goede versterkers, passen prima bij je stijl en zijn ook nog eens stukken beter geschikt voor thuis.

frusciante94
3 juni 2009, 14:40
Oja! En is er dan ook nog veel onderling verschil tussen de jaartallen?

iWishmaster
3 juni 2009, 14:40
Super bedankt! Dit had ik nodig:D
Zo te horen is de 2203 gewoon DE echte jcm 800 en moet ik daar voor gaan!

Maar nu zou ik nog steeds graag wat over de reissue versie hiervan willen weten. Verschillen met de oude etc.

Edit: En helaas wordt de slash signature niet meer gemaakt! Die zijn erg lastig te vinden!

Ik ben wel de trotse eigenaar van de gibson slash vos custom shop waar er maar 400 van zijn!:D

Ik heb mijn post ge-edit, stonden wat foutjes in! Kijk eens naar de Vintage Modern: volgens velen één van de beste 'nieuwe' Marshalls.

frusciante94
3 juni 2009, 14:40
Als ik eerlijk mag zijn zou ik dan de 2203 en 2204 wegstrepen. Die dingen klinken thuis niet zoals je zou willen. Of je moet die dingen helemaal laten modificeren, maar dat kost ook weer een hoop. Ik heb een JMP 2203 gehad, absoluut een geweldige versterker maar in de band kwam de master volume niet boven de 3 en daarmee benut je hem gewoon niet goed.

Ik zou de DSL en Vintage Modern 50 watt modellen proberen. Dat zijn hele goede versterkers, passen prima bij je stijl en zijn ook nog eens stukken beter geschikt voor thuis.

Bedankt voor de tip! Ik ga deze maar ook eens proberen NAAST de jcm 800 reissue!

Maar de 2204 is toch ook 50 watt versie van jcm 800? Die wordt dan toch ook goed 'benut' in mijn huis?

AART
3 juni 2009, 14:47
Bedankt voor de tip! Ik ga deze maar ook eens proberen NAAST de jcm 800 reissue!

Maar de 2204 is toch ook 50 watt versie van jcm 800? Die wordt dan toch ook goed 'benut' in mijn huis?

50 vs 100 W is een heel subtiel verschil, het gaat beide tyfushard. En die amps moeten aardig open staan wil je die sound eruit halen.

Modernere amps hebben daar vaak minder 'last' van en klinken op lager volume beter.

frusciante94
3 juni 2009, 14:49
50 vs 100 W is een heel subtiel verschil, het gaat beide tyfushard. En die amps moeten aardig open staan wil je die sound eruit halen.

Modernere amps hebben daar vaak minder 'last' van en klinken op lager volume beter.

Oke! Ik ga gewoon wel ff testen van het weekend!

Neals
3 juni 2009, 14:53
Ik heb al wel het een en ander geprobeerd! Maar de oudere amps zijn toch lastig allemaal uit te proberen!
De slash signature en marshall silver jubilee zijn erg lastig te vinden en valt iets buiten me budget!
Ik wil ong. 1200 aan top besteden.

Nadeel van oudere amps is al eerder gezegd, en dat is dat je bandleden doof zijn/ramen er uit liggen voor ze echt lekker crunchen/klinken. Alle Marshalls vanaf de JCM900 klinken redelijk ok op kamervolume.

Als je er ook thuis mee wil spelen:

JCM 900 (SL-X)
JCM 2000 DSL50/100
Vintage / Modern 50

Deze amps kan je op laag volume al lekker laten oversturen.

frusciante94
4 juni 2009, 21:36
Gaat de slash signature te hard voor in huis? of is die wel te doen??
:blast:

Nellyrocks
5 juni 2009, 09:58
Even ter aanvulling.

Slash speelt tegenwoordig ook over vintage/ modern's. (toch)

Rude Perception
5 juni 2009, 10:14
Even ter aanvulling.

Slash speelt tegenwoordig ook over vintage/ modern's. (toch)

En silver jubilee's (gemod?)... Ik geloof dat het me opviel dat er geen jcm800's stonden in z'n rig. Ik heb er laatst een filmpje over gezien.

Nellyrocks
5 juni 2009, 13:05
En silver jubilee's (gemod?)... Ik geloof dat het me opviel dat er geen jcm800's stonden in z'n rig. Ik heb er laatst een filmpje over gezien.

http://www.youtube.com/watch?v=xsUKtl9SgUM

deze?

Nellyrocks
5 juni 2009, 13:13
En slash zelf weet het eigenlijk niet zo goed.

http://www.youtube.com/watch?v=ZVBIzkAaL14&feature=related

Neals
5 juni 2009, 17:27
Gaat de slash signature te hard voor in huis? of is die wel te doen??
:blast:

Alle buizenbakken gaan over het algemeen hard. Ik speel zelf btw over een DSL100, maar is prima af te remmen.

Tjebbe_Z
6 juni 2009, 12:57
Ik speel over een oude marshall JCM 800, eeen 2210 dacht ik, 2 kanaals. Maar die dingen kunnen gewoon op slaapkamer niveau gebruikt worden.
Live zet ik wel het cleane kanaal helemaal open, en de master op 3 of 4. Is flink hard en je hebt dan echt een hemelse sound, niet te high gain, gewoon dikke rock n roll!

yhcmarc
6 juni 2009, 14:48
De 1987 en 1959 zijn nog niet genoemd ;).

1987: 50 watter, non master volume. 4 inputs, 2 door te lussen kanalen.
1959: zie 1987, maar dan 100 watt.

Gaan beiden ziekelijk hard zonder MV of powersoak. Ik heb ooit een ppimv in mijn 1959 laten zetten, maar zit er eigenlijk aan te denken om die er weer uit te laten halen en gewoon mijn weber mass 100 er op te zetten.

diengeman
6 juni 2009, 19:26
hoezo de master eruit laten halen en dan de Weber gebruiken?

Ben je niet tevreden over de ppimv en wat dan niet?

Rude Perception
8 juni 2009, 14:33
http://www.youtube.com/watch?v=xsUKtl9SgUM

deze?

ja, deze was het.

yhcmarc
8 juni 2009, 17:02
hoezo de master eruit laten halen en dan de Weber gebruiken?

Ben je niet tevreden over de ppimv en wat dan niet?

Ik had het idee dat de amp zonder ppimv harder en ruiger klonk en in de oefenruimte heb ik die master eigenlijk ook altijd voluit staan, dus waarom niet. Als ik op het podium echt last krijg van volume problemen kan die weber er tussen. Probleem wordt dan alleen wanneer ik op zowel mijn jcm800 als ampeg V4 tegelijk zou spelen, aangezien die V4 ook geen master heeft.

markieray
6 juli 2009, 10:19
En slash zelf weet het eigenlijk niet zo goed.

http://www.youtube.com/watch?v=ZVBIzkAaL14&feature=related

Het ideale compromis ? een oude JMP met master volume. (zeker geen re-issue nemen !)
De eerste Marshall met MV die toch nog die "vintage" oerrock sound heeft van de oudere Marshalls. Of eventueel een JCM 800 single channel van de eerste generatie. Maar zoals met ALLE marshalls : hoe luider je hem kan zetten, hoe beter. Heb zelf een JMP 2203 uit 1980 en die sound is gewoon HEMELS (NB : ik speel wel over greenbacks). Meer gain ? geen probleem, gewoon één soldering doorknippen en je hebt 2 maal zoveel gain mocht je dat willen. Maar ze worden zeldzamer en zeldzamer (dus ook duurder en duurder) ..............

HaroldA
6 juli 2009, 10:31
Het ideale compromis ? een oude JMP met master volume. (zeker geen re-issue nemen !)

JMP's vind ik ook veel dikker klinken dan de (te) agressieve JCM 800. Ik heb een '78 JMP 2203, een '80 JMP 2204 en een '84 JCM 800 2204 en mijn voorkeur ligt duidelijk bij de '78-er omdat hij met z'n 100 watt nog meer ballen heeft! :rockon:

Ik heb overigens wat reviews over de reissue 2203 gelezen en hij schijnt niet echt overtuigend te zijn tov de oude (< '84), dus die zou ik je afraden.

Henri H
6 juli 2009, 12:07
Ik speel over een oude marshall JCM 800, eeen 2210 dacht ik, 2 kanaals. Maar die dingen kunnen gewoon op slaapkamer niveau gebruikt worden.
Live zet ik wel het cleane kanaal helemaal open, en de master op 3 of 4. Is flink hard en je hebt dan echt een hemelse sound, niet te high gain, gewoon dikke rock n roll!Hier (http://www.youtube.com/watch?v=V4Vd_Rh18vQ) een filmpje van mijn 2205 op standje 1, als ik hem nog zachter zet klinkt het niet echt mooi meer.
Op dit volume is het nog redelijk uit te houden voor m'n huisgenoten en buren.

Ik heb (nog) nooit de 2203 of 2204 bespeeld, maar ik ben uitermate tevreden met de 2205, heerlijke scheur met veel ballen.

Ik heb ook de JMP 50W combo gehad en die klonk ook erg goed. Deze had helaas maar één kanaal dus niet helemaal clean te krijgen, tenzij je de low input gebruikt.

HaroldA
6 juli 2009, 12:12
Ik heb ook de JMP 50W combo gehad en die klonk ook erg goed. Deze had helaas maar één kanaal dus niet helemaal clean te krijgen, tenzij je de low input gebruikt.

Ik gebruik een looper met in loop A mijn overdrive en in loop B een volume potmeter. Daar krijg ik mijn JMP's en JCM 800 single channels met 1 drup op de knop clean (genoeg) mee!

Het uitzetten van mijn OD zorgt voor een heerlijke crunch, dus ik heb effectief een 3-kanaals versterker ;)

Henri H
6 juli 2009, 12:28
Ja, maar jij kunt solderen. ;)