PDA

View Full Version : Herfretten zonder crownvijl : help



Davy
3 juni 2009, 12:11
Hallo,

Binnenkort begin ik aan het herfretten van een oude charvel hals. De fretten waren nog niet afgesleten, maar waren teveel afgeschuind, waardoor de snaren gemakkelijk van de hals afliepen, dus heb ik maar beslist om nieuwe frets erop te zetten. De oude frets zijn er intussen uit, dit ging redelijk simpel, met een breekmesje onder de frets door snijden. Dan tussen het kiertje een steviger mesje duwen en dan voorzichtig loswrikken. Ik heb dus geen gebruik gemaakt van een frettang ofzo.

Nu moeten er natuurlijk nog nieuwe frets in, deze zijn intussen besteld. Ik hoop dat ik de nieuwe frets niet te veel moet vlakken zodat het crownen misschien niet nodig zal zijn (?). Maar moest dit toch nodig zijn, bestaan er andere methodes dan met een crownvijl?

Ik denk bijvoorbeeld aan voorzichtig met schuurpapier (P600 ofzo) de fret terug rondmaken?

Alvast bedankt!

JER00N
3 juni 2009, 12:14
Met een sleutelvijltje kan het ook. Is minder snel natuurlijk, maar het is wel een stuk goedkoper. Wel de toets afplakken om beschadiging te voorkomen.

Met schuurpapier ben je wel erg lang bezig. Dat doe je meer om hem weer mooi glad te maken.

Davy
3 juni 2009, 12:22
Dan moet je op zicht de fret rond maken?

Is er bij nieuwe frets eigenlijk veel vlakwerk nodig?

Enra
3 juni 2009, 13:13
Is er bij nieuwe frets eigenlijk veel vlakwerk nodig?

Dat ligt aan de kwaliteit van het fretten, maar uiteindelijk ontkom je nooit aan vlakken en kronen, hoe netjes en strak je ook kunt fretten.

Een fretvijl kun je improviseren! Neem een blokje hardhout, bij voorbeeld een stukje palissander dat over is van de toets en een ronde naald- of sleutelvijl. Vijl een mooi rond sleufje in het blokje hardhout (niet dieper dan de frets hoog zijn), wikkel daar schuurpapier omheen en kronen maar!

Wel even je toets afplakken met tape.

no 1 hops
3 juni 2009, 13:28
de opmerking dat het met schuurpapier lang zal duren klopt niet, schuurpapier vreet door de fretten als je schuurpapier te grof is.

het kan met sleutel vijltjes of elke andere vijl die je handigd, bijv een driekhoekige zaag vijl.

de kleine prijs voor een normale crown vijl weegt echter niet op tegen het genot ervan, ook als je later eens een moment hebt dat je een lichte fretwear wil verhelpen.

maar het kan dus wel.
succes

Davy
3 juni 2009, 14:36
Bedankt voor alle tips! Ik denk dat het grootste probleem bij mij geduld zal zijn. Oh, het zal een mooie oefening zijn erin.

Enra
3 juni 2009, 17:09
Bedankt voor alle tips! Ik denk dat het grootste probleem bij mij geduld zal zijn. Oh, het zal een mooie oefening zijn erin.

Fretten, vlakken en kronen kan me een halve dag kosten met goed gereedschap. Dus.... Dat geduld kan je maar beter opbrengen.

aaronstonebeat
3 juni 2009, 18:22
Ik heb eens zo'n crownvijl aangeschaft. Na 'm een paar keer gebruikt te hebben, ben ik toch weer terug gegaan naar een gewoon klein, smal en vlak vijltje.
Mijn methode is de bovenkant van de fret met een marker te kleuren en dan aan weerszijden te vijlen totdat er alleen in het midden een gekleurd streepje overblijft. Met de crownvijl (voor jumbofrets op jumbofrets) heb ik na een paar halen alle stift er vanaf en zie ik niet meer wat ik doe.