PDA

View Full Version : Tascam US-1641 vertraging



Highway49
3 juni 2009, 10:34
Beste forumleden,

het topic klinkt heel bekend, en toch kon ik via de zoekfunctie mijn vraag niet volledig beantwoord krijgen (misschien door de specifieke audio interface)

Gisteren voor het eerst een simpele opname geprobeerd te maken. Eerst een drumpartij, en zanger en gitaar speelden van controlekamer mee zodat ie wist waar ie was. Dit ging allemaal goed.

Toen was het mijn beurt om een stukje gitaar in te gaan spelen. Voor degenen die de Tascam niet kennen: er zit een draaiknop op, die je van links naar rechts kunt draaien. Helemaal naar links heet 'input' (uit m'n hoofd) en helemaal naar rechts is 'computer'. Ofwel, of ie het directe signaal dat de interface inkomt doorstuurt, of het signaal laat horen dat eerst via de computer gaat.

Nu had ik zowel bij het opnemen van de zang als bij de gitaar het vervelende probleem dat de partij die je opneemt, een fractie later binnenkomt op de koptelefoon dan wanneer je daadwerkelijk aanslaat/zingt. Dit kwam omdat die knop helemaal op computer stond (dit moet ook, omdat ik anders de drums die opgenomen waren niet hoorde...)

Ik had al eens simpele opnames gemaakt, maar dan via PC. Nu gebruikte ik voor het eerst een MacBook Pro (2gig dual core 2 Ghz) Ik moet eerlijk zeggen, hoe graag ik oo met Apple werk, ik het idee had dat dit met de PC niet was.

Voor de duidelijkheid: ik had geen softwarematische effecten op een spoor gezet, wat vertraging op zou kunnen leveren. Ik werk met Cubase LE.

Ook moet ik even zeggen dat de Mac moeite had met het vinden van de Tascam in Cubase.

Weet iemand wat het probleem is? Je gitaar aanslaan en 'm een fractie later pas terughoren is heel vervelend.

Het is trouwens geen fase probleem van de mic, want bij de zang had ik hetzelfde probleem, lijkt me knap om daar een fase-fout in te krijgen...

EDIT: met de PC had ik/dacht ik er geen last van te hebben. Maar had verder alleen gitaar opgenomen met een drum op 1 spoor bijv.

MjS
3 juni 2009, 10:59
Wat je het beste kunt doen is in Cubase alle sporen even grofweg mixen zodat de reeds opgenomen partijen qua volume in verhouding zijn. Wat jij nu doet is alles via de computer lopen en softwarematig monitoren. Wat je beter kunt doen (zeker als je de latency van de Tascam wat hoger hebt staan; ik vermoed dat dit het geval is) is de knop die mixt tussen de inputs en de computer zo zetten dat jouw zang of gitaar qua volume in verhouding is met de opgenomen partijen. Vervolgens kun je naar smaak het totaalvolume aanpassen.

fivelastwords
3 juni 2009, 11:52
buffersize is het probleem. Je geeft je computer teveel "bedenktijd" voor de audioberekeningen. Daardoor treedt er latency op. In device setup naar beneden brengen. Staat nu waarschijnlijk rond de 1024, probeer eens 128 samples. Kan je in Cubase volgens mij vinden onder kopje "Device Panel".

MjS
3 juni 2009, 12:27
Maar buffersize is in principe een non-issue als er direct-monitoring aanwezig is op je interface (wat nu dus het geval is). Het wordt anders als je bijv. Guitar Rig gebruikt of per se een galmpje op je zang wilt tijdens het zingen.

Highway49
3 juni 2009, 14:28
Wat je het beste kunt doen is in Cubase alle sporen even grofweg mixen zodat de reeds opgenomen partijen qua volume in verhouding zijn. Wat jij nu doet is alles via de computer lopen en softwarematig monitoren. Wat je beter kunt doen (zeker als je de latency van de Tascam wat hoger hebt staan; ik vermoed dat dit het geval is) is de knop die mixt tussen de inputs en de computer zo zetten dat jouw zang of gitaar qua volume in verhouding is met de opgenomen partijen. Vervolgens kun je naar smaak het totaalvolume aanpassen.

Hier had ik inderdaad een beetje mee zitten pielen. De vertraging was weg toen ik de knop iets voor de helft had staan (dus net iets meer richting input)

Ik kan alle volumes ten opzichte van elkaar wel gelijktrekken, het probleem is echter dat wanneer ik meer naar de input draai, het totaalvolume van de opgenomen sporen heel laag wordt. Omdat ik te weinig computer-signaal open zet. Dan hoor je de muziek dus nauwelijks meer over de koptelefoon.

Ik ga thuis ook even naar die buffer kijken, je weet nooit...

Ik moet zeggen dat ik het best een gedoe vind af en toe. Als de zanger bijvoorbeeld vraagt om 'iets meer volume van zichzelf' moet ik van alles gaan ondernemen. Het is niet een kwestie van zijn schuifje omhoog draaien, want dan heb ik weer te hoog volume in m'n opname.

MjS
3 juni 2009, 21:19
Volgens mij heb je nog je software-monitoring aanstaan (volgens mij is dat het speaker-symbooltje in Cubase LE). Hoe het zou moeten werken:

- zorg dat de tracks de je wilt horen en al opgenomen zijn in Cubase voldoende volume hebben zonder te clippen
- maak een nieuwe track, zorg dat je monitoring niet aan hebt staan in Cubase
- op de Tascam balanceer je de geluiden

Dus stel de zanger wil meer zang horen, dan draai je de input/computer knop iets meer naar input en verhoog je het totaalvolume iets.

Zo moet je alles zonder vertraging kunnen horen.

Highway49
4 juni 2009, 10:14
Volgens mij heb je nog je software-monitoring aanstaan (volgens mij is dat het speaker-symbooltje in Cubase LE). Hoe het zou moeten werken:

- zorg dat de tracks de je wilt horen en al opgenomen zijn in Cubase voldoende volume hebben zonder te clippen
- maak een nieuwe track, zorg dat je monitoring niet aan hebt staan in Cubase
- op de Tascam balanceer je de geluiden

Dus stel de zanger wil meer zang horen, dan draai je de input/computer knop iets meer naar input en verhoog je het totaalvolume iets.

Zo moet je alles zonder vertraging kunnen horen.

Klinkt logisch, bedankt! Had inderdaad monitoring aanstaan...

Heb trouwens gisteren nog een beetje met die buffersize zitten klieren. Hij stond bij mij standaard op 256. fivelastwords raadde mij aan dit terug te schroeven naar 128. Als ik dat doe krijg ik heel rare, bijna alien geluiden uit m'n monitoren. 192 was de laagste die het deed.


Maar buffersize is in principe een non-issue als er direct-monitoring aanwezig is op je interface (wat nu dus het geval is). Het wordt anders als je bijv. Guitar Rig gebruikt of per se een galmpje op je zang wilt tijdens het zingen.

Het maakte wel degelijk uit. Maar dat kwam dus omdat die knop helemaal richting 'computer' stond. 1024 had een ongelooflijke vertraging (ik gok bijna 0.5 sec) en 192 was al bijna rechtstreeks. Jammer dat ie bij mij die 128 niet pakte, maar als ik het laatste verhaal van jou volg is dat nauwelijks meer van toepassing.

MjS
4 juni 2009, 14:22
Het maakte wel degelijk uit. Maar dat kwam dus omdat die knop helemaal richting 'computer' stond. 1024 had een ongelooflijke vertraging (ik gok bijna 0.5 sec) en 192 was al bijna rechtstreeks. Jammer dat ie bij mij die 128 niet pakte, maar als ik het laatste verhaal van jou volg is dat nauwelijks meer van toepassing.

Even voor de duidelijkheid, je hebt het nu over de situatie waarin software monitoring aanstaat dat de buffersize verschil maakt, right? In dat geval heb je natuurlijk gelijk. En als ik het goed begrijp werkt het nu naar behoren? Succes in ieder geval!

Highway49
4 juni 2009, 14:40
Ja dat klopt...ik heb het nog niet getest (spullen staan niet thuis maar in de oefenruimte) Maar zoals ik jouw verhaal lees kan het haast niet meer misgaan.

Thanks again

Bins
8 juni 2009, 12:04
Oké, misschien zeg ik nu iets heel stoms wat je allang had gedaan, maar goed. In de "control panel" van de tascam kun je de latency aanpassen. Gaat van "very high" naar "very low". De laagste latency is echt niet waarneembaar. Let wel dat je computer het wat zwaarder heeft op de laagste latency. Maar het gaat hier op m'n niet-zo-heel-erg-hippe laptop prima met 20+ sporen tegelijk (ik moet dan wel de plugins/effecten uitzetten).

Highway49
8 juni 2009, 17:23
Oké, misschien zeg ik nu iets heel stoms wat je allang had gedaan, maar goed. In de "control panel" van de tascam kun je de latency aanpassen. Gaat van "very high" naar "very low". De laagste latency is echt niet waarneembaar. Let wel dat je computer het wat zwaarder heeft op de laagste latency. Maar het gaat hier op m'n niet-zo-heel-erg-hippe laptop prima met 20+ sporen tegelijk (ik moet dan wel de plugins/effecten uitzetten).

Volgens mij niet geprobeerd. Maar jij bedoelt met de control panel de driver instellingen buiten cubase om neem ik aan? Ik zal er eens naar kijken, ik herinner mij namelijk dat ik daar niks kon wijzigen, maar dat moet ik ff checken. (kan namelijk alleen als ik het apparaat aangesloten heb dus kan ik nu niet checken)

Heb je dezelfde interface?

Thanks in ieder geval!

Bins
8 juni 2009, 17:45
Yup, als je de driver installeert, heb je bij "Start-->programma's-->TASCAM" een controlpanel zitten. Ik kan daar ook gewoon via m'n DAW bij (tracktion) maar ik weet niet hoe dat bij cubase zit. Als je ASIO4ALL o.i.d als driver gebruikt, kun je daar ook latency instellen.

Als je dit niet hebt geprobeerd, weet ik bijna zeker dat dit je probleem is. Hij staat namelijk standaard op "normal latency" en dat is best hoorbaar, zeker met een koeptelefoon.

Laat even weten hoe het gaat, want het zou echt de eerste keer ooit zijn dat ik iemand ergens mee heb geholpen op gitaarnet :)

Highway49
9 juni 2009, 08:21
Haha is goed, ga het vanavond testen.

By the way, aan jouw manier van spreken te horen (start/programma's etc) werk jij op een windows platform?

Ik werk momenteel met een MacBook Pro. Zowel de driver configuratie (heb de nieuwste versie ondertussen geinstalleerd) als de installatie ervan oogt heel anders.

Ik herinner mij ook dat bij het installeren van de drivers op een PC ik de interface regelmatig aan en uit moest zetten onder de installatie. Bij een mac is dat niet nodig. Klein detail misschien, maar zoals gezegd lijkt de configuratie ook anders...dat zou verklaren dat ik er geen last van leek te hebben toen ik met een 'gewone' PC werkte. Maar ik laat het je vanavond hopelijk nog weten!