PDA

View Full Version : speaker van combo voor buizentopje gebruiken



jubei
2 juni 2009, 21:42
ik zat net te denken:het lijkt me wel grappig om een keer een klein buizentopje te kopen,blackheart of epiphone ofzo.Maar heb op dit moment geen los cabinet.

maar heb wel een combo staan waar ik de speaker zo van kan los maken.
nou vroeg ik me af kan ik gewoon 2 draadje vanaf de speaker naar een input solderen
en daar dan via een speaker kabel zon topje aanhangen?en zo jah wat voor input heb ik dan nodig?een 6,3 mono female?

Chris Winsemius
2 juni 2009, 21:47
Beetje afhankelijk hoe het nu in combo-amp zit.

Bij Fender-achtige combo-amps (female speakeraansluiting op de achterkant v/h chassis, male aansluiting aan de speaker zelf) gebruik ik weleens beduidend langer snoer zodat de ingebouwde speaker ook voor andere amps gebruikt kan worden.

Voor de rest: kijk even naar de impedantie (hoeveelheid ohms) en het vermogen (zoveel Watt) van die speaker zodat je weet of ie op 'n andere amp kan.

jubei
2 juni 2009, 22:01
met het vermogen en ohm van de speaker zit het wel goed

de draden aan de speaker gaan nu gewoon direct de amp in,dus wil dan losse stekkertjes aan de speaker doen met een input,dat kan dus gewoon?(de speaker natuurlijk los van de combo op dat moment)heb ik dan gewoon een input zoals die op speakercabs zit nodig?

Chris Winsemius
2 juni 2009, 22:37
Kan op verschillende manieren en/maar vooral afhankelijk of je 'm ook nog met de combo-versterker wilt gebruiken.

Hele "sjieke oplossing":

Klein kastje monteren of de female-aansluiting in de kast/achterwand plaatsen. 6,3 mm aansluiting met schakelcontact gebruiken en dan dusdanig monteren dat zonder ingestoken plug de ingebouwde amp naar de ingebouwde speaker gaat en als je 'n plug (dus andere amp) gebruikt en inplugt de interne amp v/d speaker losgekoppeld wordt.

Ik hoop dat ik het niet te moeilijk maak.

Anyway:
als je 'n female-aansluiting wilt gebruiken zo ik dat doen als je die ergens stevig kunt monteren.