PDA

View Full Version : oplossen verschil speelsoepelheid



klaasg
25 maart 2003, 11:33
wie o wie?
er is een groot verschil tussen de aanslag op mijn tele en die op mijn ibanez. op beide heb ik 0.10 d'addario snaren zitten. ik wil mijn tele net zo licht laten spelen als de ibanez, heb een tijd 0.9 op de tele gezet, maar daar ben ik niet tevreden over.
de action is zo laag mogelijk afgesteld
vanwaar toch dit verschil , en hoe los ik het op?

Raffel
25 maart 2003, 11:35
Verschil in lengte van de nek? Andere brug?

Misschien moet je iets duidelijker zijn over welke ibbi je bespeelt.

klaasg
25 maart 2003, 11:38
ibbi?
ik heb al naar de lengte van de hals gekeken, naar de afstand tussen de brug en de top, daarin zie ik geen verschil.
waaar ik van baal is dat ik mijn tele niet net zo soepel kan bespelen als de ibanez, dwz benden bv, gaat veel zwaarder op de tele, met het zelfde setje snaren..

Rutger
25 maart 2003, 11:46
Of je die tele uberhaupt ooit als een 'ibbi' kunt laten spelen: ik denk het niet. Het zijn gewoon totaal verschillende gitaren met totaal verschillende halsen en een totaal andere bespeelbaarheid. Ibanez-en zijn gemaakt om overheen te racen, op telecasters moet gewoon gewerkt worden.

Maar je kunt je telecaster wel beter bespeelbaar maken door de actie te verlagen en dunnere snaren te nemen. O, en ik zie net dat je dat al gedaan hebt. Dan is mijn conclusie: wen eraan dat een tele heel anders speelt! Niet slechter, maar anders.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-03-25 11:48 ]</font>

BLOK182
25 maart 2003, 11:59
Misschien als je hem eens door een gitaarzaak/bouwer goed laat afstellen? Misschien is de hals te bol, weet ik veel.
Maar ibbie's spelen vaak wat "sneller" dan tele's.

Anders Destium
25 maart 2003, 12:05
Een tele heb je voor het geluid, een Ibanez vanwege de bespeelbaarheid. Wat je ook verandert aan de Tele, als je er geen Ibanezhals op hebt zitten zal hij nooit even lekker spelen. Andersom geldt dit voor het geluid natuurlijk...

klaasg
25 maart 2003, 12:19
bedankt voor de reacties, ik hoor het al, ik zal om de speelbaarheid van de "ibbie" (tjeez) toch weer moeten uitwijken naar 0.9 snaren. dan maar wat minder volume, tegenover de lichte toets.

Arjan D.
25 maart 2003, 13:00
Ik denk dat het ook wel aan de grootte van de frets kan liggen :smile:

klaasg
25 maart 2003, 13:03
je bedoelt de hoogte van de frets? bij de "ibbi" (ik leer snel) zijn de frets wel meer afgerond, maar hoger zijn ze niet

fred dons
25 maart 2003, 13:25
de ibbi heeft waarschijnlijk een trem
dit geeft al een veel lichter gevoel bij het
opdrukken echter als je naar je trem kijkt
wanneer je een snaar opdrukt zie je dat je trem meegeeft en dus de illusie geeft dat je hoger en makkelijker kan opdrukken (op een tele of lp heb je dan de neiging om over de toon heen te gaan als je opdrukt omdat de brug niet mee geeft.
de ibbie heeft waarschijnlijk ook een dunnere hals waardoor hij flexibeler is dan de tele en daardoor ook het gevoel geeft dat opdrukken makkelijker gaat.
je zou een 09-46 setje op je gitaar kunnen zetten waardoor je wel je dikke lage snaren houd maar toch het gemak van 009 hebt

Ic3gl0vE
25 maart 2003, 13:40
dat je makkelijker kunt benden met een floyd is geen illusie maar het is gewoon waar.

fred dons
25 maart 2003, 13:56
ik bedoel ook niet dat het een illusie is dat het makkelijker is maar je moet je snaar hoger duwen om op de juiste toon te komen omdat je de trem naar je toe haalt bij het opdrukken (dus je compenseert)

klaasg
25 maart 2003, 14:39
ha! mijn ibbie is een oude jazz bak, die als ik wil scheurt, zoeft of huilt, maar, geen tremolo heeft! zegt wel wat over Ibanez!
(om maar eens een oud onderwerp aan te stippen)

guitarmusicman
25 maart 2003, 15:13
weetje...was wel handig geweest als je dat gelijk had gezegd
hoi

fred dons
25 maart 2003, 15:14
als het een jazz bak is dan heeft hij waarschijnlijk een gibson schaallengte (24,75 inch geloof ik) tegenover 25,5 van de
tele en dat geeft ook minder spanning op snaren

Negative K3 fan
25 maart 2003, 18:30
Misschien is er ook een verschil in frets, dat merk je enorm kwa speelbaarheid, op grrotere frets zijn bends en legato's veel makkelijker dan op lagere frets (voor mij dan).