PDA

View Full Version : Iets mis met silver jubilee combo



kassie
2 juni 2009, 19:29
Hallo,

Volgens mij is er iets mis. Ik moet nogal vaak preamp buisjes vervangen. Buisjes worden zeer snel microfonisch of ze gaan brommen. Ik heb dit nu al een geruime tijd. Ook worden de preamp buisjes erg heet. Ik kan ze bijna niet aanpakken zonder mijn vingers te branden, normaal gesproken laat ik ze ook eerst afkoelen, maar tijdens de repetitie moet er nogal eens een buisje vervangen worden.

Gisteren was de druppel. Net weer 3 nieuwe preamp buizen erin gedaan. Naar de repetitie ruimte. Poosje gespeeld, alles in orde. Op standby gezet en na 10 minuutjes weer van standby af. Een afgrijselijke brom. Bleek het V1 te zijn. Ik heb dit voortdurend. Ik zit bijna iedere repetitieruimte buisjes te vervangen, ik blijf ze maar aanslepen. Ook voor optredens moet ik bijna altijd buisjes vervangen.

Hebben jullie een idee waar dit aan ligt? Iets met de voltage afstelling naar de preamp buizen toe? Een Power Trafo die niet goed functioneert? In mijn combo hangen de buisjes. Zijn ze extra gevoelig voor het vervoer? Ik had hier nooit last van toen ik nog een jcm900 head had.

Groeten Karst

cluseau
2 juni 2009, 22:27
Ook worden de preamp buisjes erg heet. Ik kan ze bijna niet aanpakken zonder mijn vingers te branden,

Je zou even de gloeispanning kunnen meten.

Frans.

master99
3 juni 2009, 09:11
Dat je buizen warm worden dat je ze niet met je vingers kunt aanpakken is niet raar. Ik zou er toch eens goed naar (laten) kijken. Het zou inderdaad kunnen dat de gloeispanning, en dus hierdoor de gloeistroom te hoog is, waardoor ze doorbanden. Maar dat zou je moeten kunnen zien, omdat de buizen waarvan de gloeidraad is doorgebrand, niet meer oplicht. Als dit het is, dan zou ik maar snel handelen voordat de eindbuizen hetzelfde vernieuwingsdrang gaan vertonen.
Ik vermoed echer eerder dat de voedingsspanning van je pre-amp ontregelt is, en veel te hoog is. Maar dat weet je pas zeker als je gaat meten of je amp laat nakijken.

kassie
3 juni 2009, 17:28
Bedankt, ik heb dr tube even een mail gestuurd en het hem voorgelegt. Zal hem binnenkort weer die kant op moeten brengen. Kost weer een flinke duit. Het is dat het een collectersitem is, maar anders had ik hem aan de trekhaak gehangen.

ACSlater
4 juni 2009, 14:27
Ik heb een 50 watt SJ top en die doet al jaren met dezelfde buizen. Lijkt me echt een specifiek probleem met de jouwe.

kassie
4 juni 2009, 21:49
Ik heb een 50 watt SJ top en die doet al jaren met dezelfde buizen. Lijkt me echt een specifiek probleem met de jouwe.

Ja klopt, het is ook niet echt normaal gedrag voor een versterker. Moet even verholpen worden.

ewout
5 juni 2009, 11:29
Als bevestiging van wat hierboven staat; ik heb laatst een 2554 combo gekocht die regelmatig bespeeld was, met de originele buizen er nog in en het werkte nog perfect.

kassie
5 juni 2009, 13:09
Heb nog even wat uitgeprobeerd.

Het hoeft niet persé aan de stroom te liggen. Hij kan ineens beginnen te brommen, en als ik een klap op de versterker geef dan doet hij het weer. Of als ik even aan de buis wrik. Ik denk dat het aan de pin sockets ligt. Het is namelijk V1 in het bijzonder en de buizen schuif ik er aardig makkelijk in. Aangezien ze hangen kan het zijn dat ze dus niet goed contact meer maken als ze eruit schuiven.

Iemand tips om de sockets wat aan te spannen? Kan dit met een tangetje?

cluseau
5 juni 2009, 14:18
Iemand tips om de sockets wat aan te spannen? Kan dit met een tangetje?

Nee kan niet, je zou alleen een ring op de top van de buis kunnen maken welke met veren blijft gespannen. Lijkt me dat je beter nieuwe sockets kan monteren als ze echt versleten zijn. Alleen dan ben je goed bezig. Lapmiddeltjes zijn toch maar tijdelijk en zorgen voor steeds meer ergernis, doe het dus in een keer goed.

Maar, als het gaat om oxidatie heb je dus al die tijd voor niets buizen lopen vervangen. Buisvoeten kun je schoonkrijgen door spaarzaam wat contactspray op de pennetjes te spuiten, de buis er weer in steken en met de top een lichte draaibeweging maken zonder de boel te breken natuurlijk.


Frans.

kassie
5 juni 2009, 16:54
Nee kan niet, je zou alleen een ring op de top van de buis kunnen maken welke met veren blijft gespannen. Lijkt me dat je beter nieuwe sockets kan monteren als ze echt versleten zijn. Alleen dan ben je goed bezig. Lapmiddeltjes zijn toch maar tijdelijk en zorgen voor steeds meer ergernis, doe het dus in een keer goed. Frans. Die ring zit er al wel op. Dan moet maar even de socket vervangen worden.


Maar, als het gaat om oxidatie heb je dus al die tijd voor niets buizen lopen vervangen.
Frans. Wrijf het er nog even in danku :hippie:


Buisvoeten kun je schoonkrijgen door spaarzaam wat contactspray op de pennetjes te spuiten, de buis er weer in steken en met de top een lichte draaibeweging maken zonder de boel te breken natuurlijk.

Frans.
Probeer ik dat eerst, daarna kan ik alsnog de socket vervangen. thanx

cluseau
5 juni 2009, 21:05
Wrijf het er nog even in danku :hippie:


Tja soms doet het pijn he! :D Sorry hoor, was niet zo bedoeld.

Frans.