PDA

View Full Version : Op zoek naar een nieuwe slaapkameramp



Liquid_Metal
2 juni 2009, 18:40
Nu mijn Marshall Valvestate 8080 en Blackstar Distortion X beide op marktplaats staan ben ik op zoek naar een nieuwe thuisversterker. De bovenstaande producten gaan me tesamen een krappe 400 euro opleveren dus de prijsklasse van mijn nieuw aan te schaffen amp wil ik ergens tussen de 400 en 500 euro laten zijn.
Ik speel progressive metal en hou erg van de sound die John Petrucci heeft. Het mag van mij echter nog wel iets rauwer. Hij houdt het wel héél erg dromerig. De toverwoorden zijn voor mij warm, strak en rauw. Met veel laag midden (dus geen gescoopte Metallica-sounds).
Mijn 'grote' versterker is een Engl E530 icm een Peavey Classic 50/50 en die bevalt heel erg. Ik speel over een Harley Benton G212 Vintage cabinet en ik wil absoluut V30 speakers of iets soortgelijks.

Ik heb me nog niet heel goed georiënteerd maar weet wel dat ik de volgende amps erg lekker vind klinken:
-Mesa Boogie Mark IV/V
-Engl Fireball/Powerball
-Soldano SLO 100
-Bogner Ecstacy

Het moet in ieder geval een buizenversterker worden en omdat de kleine tops in opkomst zijn bedacht ik het volgende: een 5 watt top icm een cabinet (nog een HB G212V?) zodat ik ook met mijn rack in stereo kan spelen. Ik heb m'n setup speciaal gemaakt voor stereo, maar heb atm maar 1 cabinet. Eventueel wil ik wel op zoek gaan naar een echt goed cabinet, maar dan ga ik behoorlijk duurder uitkomen. Ik zit dan te denken aan bv een Engl Slanted 4x12".

EDIT: En het is een slaapkameramp. Mijn rack is véél te hard en daarom zoek ik iets kleins dat lekker klinkt. Overigens heb ik me georiënteerd op de Blackstar HT-5. Maar het pedaal gaat weg omdat de klankkleur me niet zo aanstaat. Ik heb de amp slechts in lawaaiige omstandigheden gehoord dus dat telt niet echt mee. Ik denk, op basis van het pedaal, dat deze amp het niet gaat zijn voor mij. Maar zo'n soort head zou wel gaaf zijn!

bagheera
2 juni 2009, 18:48
Ik hoor veel goed over de blackstar HT5

Ik hoor er veel goeds over maar heb hem ook zelf gehoord en ja hoor een 5 wat buizen versterker.
Met serieuze ballen.
Ik denk echt dat je die moet proberen en die heb je zelfs voor ongeveer 350 Euro.

2 kanalen, serieuze scheur, ga ook niet af op de you tube filmpjes want the real thing is toch wel beter.


De toverwoorden zijn voor mij warm, strak en rauw.
check


een 5 watt top icm een cabinet
Ja hoor top + 2 cabs en je zit nog wel binnen budget

De site
http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht-5/index.html

gerelateerd topic
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116737&highlight=blackstar
EN
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121947&highlight=blackstar


Ik denk echt dat je hier wat mee bent :ok:

EDIT: ja dat van die ht5 stond er daarnet nog niet, maar kijk maar in dat eerste topic daar zie je de head ik blijf erbij dat het misschien toch wel wat voor jou is

Liquid_Metal
2 juni 2009, 18:50
Ik heb ook flink in die topics gereageerd en het leek me ook inderdaad wel wat. Bij Thomann hebben ze 'm voor 295 euro dus met een HB cabinet ben ik voor 500 euro klaar. Dat was aanvankelijk ook het idee, maar toch twijfel ik of het helemaal mijn toon zal zijn. Als het dat niet is zal ik namelijk over niet al te lange tijd weer iets nieuws willen. En nieuwe spullen verliezen hun waarde snel..

bagheera
2 juni 2009, 18:53
Ik heb ook flink in die topics gereageerd en het leek me ook inderdaad wel wat. Bij Thomann hebben ze 'm voor 295 euro dus met een HB cabinet ben ik voor 500 euro klaar. Dat was aanvankelijk ook het idee, maar toch twijfel ik of het helemaal mijn toon zal zijn. Als het dat niet is zal ik namelijk over niet al te lange tijd weer iets nieuws willen. En nieuwe spullen verliezen hun waarde snel..

ja dat is waar, misschien kan je hem ergens in de buurt testen, of bij een andere gitaarnetter.
Er zijn er genoeg die er zo eentje hebben.
Ik heb zo meteen geen alternatief maar gelukkig zijn die er vast wel.

Liquid_Metal
2 juni 2009, 19:09
ja dat is waar, misschien kan je hem ergens in de buurt testen, of bij een andere gitaarnetter.
Er zijn er genoeg die er zo eentje hebben.
Ik heb zo meteen geen alternatief maar gelukkig zijn die er vast wel.

Het lijkt me wel verstandig om deze top eerst goed uit te proberen alvorens te kopen, maar ik wil ook andere mogelijkheden weten.

Oh ik zie zojuist dat ik +- 250 euro aan vakantiegeld heb ontvangen :P. Mijn vakantie wordt niet al te duur dit jaar, dus dat wordt interessant :P.

Jimwoud
2 juni 2009, 19:12
Denk niet dat je op basis van die HT dist-x die amp je misschien niet aanstaat. Want die amp is meer gebaseerd op de HT dual dinges.

Ik ben zelf ook opzoek naar een thuis amp, maar wil ook dan meteen een simpele amp hebben voor kleine optredens voor akoestische muziek. Ik wil graag die Vox Night train en Blackheart 15 watt eens proberen. Maar die zijn voor alleen thuis gebruik alweer snel te hard, maar kan wel.

Liquid_Metal
2 juni 2009, 19:14
Die Vox gaat het voor mij sowieso niet worden. Geen Marshall, Vox, Orange of Hiwatt. Die zijn niet naar mijn smaak (Marshall gaat juist de deur uit). Iets harders en waarschijnlijk Amerikaans (of Duits): Mesa (te duur), Peavey, Engl.

iWishmaster
2 juni 2009, 19:23
Kijk eens naar de KranK Junior. 15W buizen, tot stevige metalscheur en de pro versie is ook voetschakelbaar. Nieuw buiten je budget, maar er heeft er een hele tijd één op gitaarmarkt gestaan voor een stuk minder. Heb hem zelf nog nooit gehoord helaas ... Denk dat de meeste laag wattage buizentopjes meer blues / rock apparaten zijn: zonder pedalen dan!

bagheera
2 juni 2009, 19:23
Die Vox gaat het voor mij sowieso niet worden. Geen Marshall, Vox, Orange of Hiwatt. Die zijn niet naar mijn smaak (Marshall gaat juist de deur uit). Iets harders en waarschijnlijk Amerikaans (of Duits): Mesa (te duur), Peavey, Engl.

Er is ook nog het probleem dat niet elke versterker bouwer bv mesa boogie een slaapkamer model heeft engl weet ik niet.
De markt van top klasse slaapkamer versterkers is niet zo groot.

Liquid_Metal
2 juni 2009, 19:27
Kijk eens naar de KranK Junior. 15W buizen, tot stevige metalscheur en de pro versie is ook voetschakelbaar. Nieuw buiten je budget, maar er heeft er een hele tijd één op gitaarmarkt gestaan voor een stuk minder. Heb hem zelf nog nooit gehoord helaas ... Denk dat de meeste laag wattage buizentopjes meer blues / rock apparaten zijn: zonder pedalen dan!

De clips op van de Krank rev Junior op netmusicians.org klinken behoorlijk veelbelovend. Strak en vol!


Er is ook nog het probleem dat niet elke versterker bouwer bv mesa boogie een slaapkamer model heeft engl weet ik niet.
De markt van top klasse slaapkamer versterkers is niet zo groot.

Daar zat ik inderdaad ook al mee. Da's verontrustend. Wat nou als we het iets breder maken en kleine tops/combo's ook meerekenen? 50 watt is alsnog veel teveel, maar daar bestaan wel hele mooie amps van. En ik vind een mooie sound belangrijker dan een laag volume (hoewel buizen natuurlijk wel vetter klinken op hoog volume :P).

bagheera
2 juni 2009, 19:33
De clips op van de Krank rev Junior op netmusicians.org klinken behoorlijk veelbelovend. Strak en vol!



Daar zat ik inderdaad ook al mee. Da's verontrustend. Wat nou als we het iets breder maken en kleine tops/combo's ook meerekenen? 50 watt is alsnog veel teveel, maar daar bestaan wel hele mooie amps van. En ik vind een mooie sound belangrijker dan een laag volume (hoewel buizen natuurlijk wel vetter klinken op hoog volume :P).

Probeer er eentje te scoren die schakelt van 50 naar 25 watt dan krijg je ( wel niet in je kamer want dat is nog veel te luid) in kleine zalen een eindbuis oversturing als je hem vol opendraait.

Nu voor een 50W versterker heb je ook een groter budget nodig dan pak weg bij een 5watt.

Ik zou zeker niet terug vallen op een transistor hoewel er mensen zijn die het verschil daartussen minimaliseren, ik merk het verschil heel duidelijk

Liquid_Metal
2 juni 2009, 19:36
O een transistor wil ik zeker NIET, maar voor 500 euro is misschien tweedehands wel een leuke buizenbak te scoren.

Liquid_Metal
2 juni 2009, 23:11
Kan iemand die de HT-5 kent eens naar de tone van Thomann (http://www.thomann.de/nl/blackstar_ht5_head.htm) luisteren? Klinkt 'ie echt zo? Dat vind ik namelijk niet echt mooi. Ik heb op netmusicians fragmenten gehoord waar ik meer van onder de indruk was.

Rexx
2 juni 2009, 23:35
Kan iemand die de HT-5 kent eens naar de tone van Thomann (http://www.thomann.de/nl/blackstar_ht5_head.htm) luisteren? Klinkt 'ie echt zo? Dat vind ik namelijk niet echt mooi. Ik heb op netmusicians fragmenten gehoord waar ik meer van onder de indruk was.

Klinkt inderdaad echt nergens naar, die metal-clips:crazyhappy:

qwertyuiop
3 juni 2009, 08:20
hmmmm.... weet niet wat ze gedaan hebben, maar de tone van die samples is niet echt zoals de ht5 klinkt.
daarentegen; ik vindt het scheurkanaal ook niet echt je van het, maarrrrrr... het cleane kanaal is wel top, en slikt pedaaltjes like hell! een goede rat ervoor en je hebt een subliem geluid kan ik je vertellen!
kortom; het scheurkanaal is een leuke extra maar ik gebruik alleen het cleane kanaal met wat peaaltjes ervoor (rat dus + boss sd1) en dat klinkt super! tenminste, voor alleen de repetities en thuis wat klooien.
heb 'm nog niet tijdens een gig geprobeerd, maar denk ook niet dat ik dat ga doen. daarvoor heb ik 'm niet gekocht en daarvoor is-ie volgens mij ook niet bedoeld.

Manuvdv
3 juni 2009, 09:24
En je rack (met de ENGL E530 als preamp dus) door je Valvestate laten gaan? 't Is dan wel geen lampenbak, maar je zal deels je geliefde sound kunnen benaderen op slaapkamerniveau.

Jimwoud
3 juni 2009, 09:31
En je rack (met de ENGL E530 als preamp dus) door je Valvestate laten gaan? 't Is dan wel geen lampenbak, maar je zal deels je geliefde sound kunnen benaderen op slaapkamerniveau.
Maar dan moet je wel je grote versterker thuis hebben staan. Anders blijf je slepen. Ik heb wel goede ervaringen met een engl preamp(tube toner) icm de valvestate poweramp(zie sig.) voor thuis.

Liquid_Metal
3 juni 2009, 11:19
Ik zoek juist een volledige buizentop/combo omdat de Engl/Peavey naar de repetitieruimte gaat. En liefst haal ik de distortion uit de bak zelf, juist voor die sound zoek ik een mooie top :D.

Neals
3 juni 2009, 14:04
Mesa/Boogie .22 niks?

Liquid_Metal
3 juni 2009, 14:14
Alleen al door het noemen van Mesa heb je mijn aandacht!! Ik zal eens wat clips beluisteren van die amp. Ik zie er eentje op tweedehands.nl voor 800 euro. Is dat een goede prijs? Of te duur?

iWishmaster
3 juni 2009, 14:43
Alleen al door het noemen van Mesa heb je mijn aandacht!! Ik zal eens wat clips beluisteren van die amp. Ik zie er eentje op tweedehands.nl voor 800 euro. Is dat een goede prijs? Of te duur?

Neem in ieder geval de versie MET grafische equalizer! Dat ding heeft echt een midscoop nodig om lekker strak te klinken.

Liquid_Metal
3 juni 2009, 14:48
Neem in ieder geval de versie MET grafische equalizer! Dat ding heeft echt een midscoop nodig om lekker strak te klinken.

Ik zal eens op zoek gaan :supercool:.
Strak zal 'ie ongetwijfeld klinken. Maar is 'ie ook warm?

Neals
3 juni 2009, 15:05
Ik zal eens op zoek gaan :supercool:.
Strak zal 'ie ongetwijfeld klinken. Maar is 'ie ook warm?

Dat is smaak. Ik vond de .22 destijds erg warm klinken, maar is ook een jaartje of 3 geleden dat ik over zo'n apparaat heb gespeeld.

Koch Studiotone lijkt me trouwens dezelfde klasse. Ik moet hier toegeven dat ik Koch alleen van de Multitone ken, en vond deze amp wat mesa aandoen. Durf niks te zeggen over hoe deze klinkt.

AART
3 juni 2009, 15:26
Alleen al door het noemen van Mesa heb je mijn aandacht!! Ik zal eens wat clips beluisteren van die amp. Ik zie er eentje op tweedehands.nl voor 800 euro. Is dat een goede prijs? Of te duur?

te duur. Neem er een met grafische eq en betaal niet meer dan 550 a 600 euro voor zo'n combo in goede staat.

Liquid_Metal
3 juni 2009, 15:49
te duur. Neem er een met grafische eq en betaal niet meer dan 550 a 600 euro voor zo'n combo in goede staat.

Ok dat valt net mooi binnen de prijsklasse. Ik zal eens wat gaan informeren omtrend deze amp.
En ik wil nog wat meer rondkijken voor tops+cabinets. De Blackstar HT-5 spreekt me eigenlijk toch wel aan, maar het liefst haal ik 'mijn' sound uit de top zelf. Dus zonder pedalen.

Liquid_Metal
3 juni 2009, 17:32
En hoe staat het met de Caliber 50+. Is behoorlijk wat meer vermogen, maar als 'ie goed klinkt wil ik dat zeker wel overwegen. Zeker gezien deze advertentie (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=108476). Maar 50 euri meer dan een nieuwe HT-5.

bagheera
3 juni 2009, 18:25
En hoe staat het met de Caliber 50+. Is behoorlijk wat meer vermogen, maar als 'ie goed klinkt wil ik dat zeker wel overwegen. Zeker gezien deze advertentie (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=108476). Maar 50 euri meer dan een nieuwe HT-5.

Ziet er leuk uit, als hij dan ook nog goed klinkt zou ik niet twijfelen en haast maken want ik denk wel dat er nog mensen zijn die dit wel zien zitten.

Michael AE
3 juni 2009, 18:39
De Caliber 50+ is prima voor een dream theater achtig geluid. Ik heb ook overwogen deze te kopen, maar ik heb hem niet nodig (meer een soort investering/speelgoed) en voor jou is het een goede optie, dus ik zie er maar van af.

Ik heb vroeger twee caliber50's gehad en er zelfs een opname met mijn progressieve metalband mee gemaakt. Klonk wat beter in die context dan de Mark III die ik toen had, omdat hij wat vetter klonk doordat hij niet zo hard hoefde voor de sweet spot.

Liquid_Metal
3 juni 2009, 18:58
Ziet er leuk uit, als hij dan ook nog goed klinkt zou ik niet twijfelen en haast maken want ik denk wel dat er nog mensen zijn die dit wel zien zitten.


De Caliber 50+ is prima voor een dream theater achtig geluid. Ik heb ook overwogen deze te kopen, maar ik heb hem niet nodig (meer een soort investering/speelgoed) en voor jou is het een goede optie, dus ik zie er maar van af.

Ik heb vroeger twee caliber50's gehad en er zelfs een opname met mijn progressieve metalband mee gemaakt. Klonk wat beter in die context dan de Mark III die ik toen had, omdat hij wat vetter klonk doordat hij niet zo hard hoefde voor de sweet spot.

Ik heb de adverteerder gemaild dus ik hoop snel iets te horen. Ik heb inmiddels (zojuist) mijn Marshall 8080 verkocht dus heb er weer 250 euro bij. Die 350 voor de Caliber 50+ zou zeker te doen zijn.

HvV
3 juni 2009, 19:36
Ben me toevallig ook aan het orienteren op een slaapkamer amp en eigenlijk is alles boven de 5 watt al teveel. Ik ga zelf voor de Blackstar HT-5, waarschijnlijk combo, Die mini-stack is wel gaaf maar daar is helaas geen plaats voor. ;) Maar goed, 2-kanaals, 3 band toonregeling, ISF om de voicing aan te passen naar UK of US en line out om op te nemen. Er zijn maar weinig 5 watters die dat hebben. Moet hem nog in het echt horen maar volgens youtube filmpjes en reviews is het een veelzijdig goed klinkend ding. Zou je er ook nog andere buisjes in kunnen stoppen?

Liquid_Metal
3 juni 2009, 21:56
Ben me toevallig ook aan het orienteren op een slaapkamer amp en eigenlijk is alles boven de 5 watt al teveel. Ik ga zelf voor de Blackstar HT-5, waarschijnlijk combo, Die mini-stack is wel gaaf maar daar is helaas geen plaats voor. ;) Maar goed, 2-kanaals, 3 band toonregeling, ISF om de voicing aan te passen naar UK of US en line out om op te nemen. Er zijn maar weinig 5 watters die dat hebben. Moet hem nog in het echt horen maar volgens youtube filmpjes en reviews is het een veelzijdig goed klinkend ding. Zou je er ook nog andere buisjes in kunnen stoppen?

Hij heeft 12AX7's toch? Je zou er een AT o.i.d. van kunnen maken, maar dat zorgt voor minder gain. Dus juist niet wat ik wil. Andere modificaties zou ik niet aan beginnen.
Maar het is inderdaad een enorm veelzijdig ding dus misschien ook wel gewoon het ding voor mij. Maar daarvoor wil ik 'm zéker eerst hebben gehoord.
En ik heb geen haast. We hebben een nieuwe repetitieruimte en daar staan amps (Marshall buizenstacks) dus mijn rack kan voorlopig thuisblijven. Ik wil wel een kleinere buizenbak voor thuis maar er is dus geen haast bij.

marc_o
3 juni 2009, 22:00
Als je echt een slaapkamerversterker wilt hebben, ga dan gewoon voor iets als een Cube met moddeling, kun je op leuk niveau lekker metalmuurtjes optrekken, hou je tevens geld over voor gear voor je podiumsetup.
Deze topics, waarin een buizenoplossing wordt gevraagd voor een slaapkamer of huiskamer eindigen allemaal met de Blackstar....harstikke leuk ding, scheurt lekker, dus proberen, en anders, lekker moddeling.

Liquid_Metal
3 juni 2009, 22:06
Als je echt een slaapkamerversterker wilt hebben, ga dan gewoon voor iets als een Cube met moddeling, kun je op leuk niveau lekker metalmuurtjes optrekken, hou je tevens geld over voor gear voor je podiumsetup.
Deze topics, waarin een buizenoplossing wordt gevraagd voor een slaapkamer of huiskamer eindigen allemaal met de Blackstar....harstikke leuk ding, scheurt lekker, dus proberen, en anders, lekker moddeling.

Ik wil absoluut een buizenbak en desnoods met veel teveel volume. De HT-5 moet ik ook proberen maar een Cube wordt het niet. Lekker ampje, maar daar ben ik voorbij. Mijn E530 klinkt 1000x beter.
Edit: een mooie transistor heb ik namelijk al: een Peavey Backstage Plus. 35 watt en klinkt voor mij mooier dan een Cube (hoewel 'ie geen modulatie heeft en dus minder veelzijdig is).

Neals
4 juni 2009, 20:43
Als ik het goed begrijp speel je dus ook gewoon thuis op je E530?

Liquid_Metal
4 juni 2009, 21:02
Als ik het goed begrijp speel je dus ook gewoon thuis op je E530?

Ja op dit moment wel. Maar die amp stond standaard in de studio. Daar zijn we een maand geleden uitgekickt. We hebben nu mogelijk iets nieuws waar al een amp voor mij staat.
Maar ik wil eigenlijk wel 1 amp voor de repetities en gigs (de E530) en een vette amp voor thuis.

Neals
4 juni 2009, 21:06
Dan is de .50 al een goed alternatief.

Liquid_Metal
4 juni 2009, 23:19
Dan is de .50 al een goed alternatief.

Volgens mij is het ook een gave versterker. Alleen heeft de verkoper helaas nog niet van zich laten horen :(.
Anyway, omdat mijn rack thuis blijft heb ik voorlopig absoluut geen haast met de aanschaf van een nieuwe bak. Daarom kan ik rustig gaan zoeken en dus vanalles afwegen en proberen. Lijkt me wel zo verstandig :).

Liquid_Metal
11 juni 2009, 21:51
Al een paar dagen terug heb ik van de verkoper van de Caliber te horen gekregen dat hij een deal had. Helaas...
Ik wil graag de Blackstar HT-5 proberen en kan dat misschien bij iemand komen doen. Die woont in Utrecht. Zijn er HT-5 bezitters die dichter bij Almere wonen? Je weet maar nooit :D.