PDA

View Full Version : Hotrodded Marshall



iWishmaster
2 juni 2009, 13:20
Niet het eerste topic wat ik aanmaak omtrent een nieuwe versterker, maar ik begin er steeds beter achter te komen wat nu eigenlijk wil in een versterker. Ik zoek het hotrodded Marshall geluid. Een JCM800 met de mogelijkheid om er een tandje bij te schakelen dus. Ik wil geen complexe amps met 3-4 kanalen, tientallen voicing switches etc. Gewoon inpluggen, even draaien en gaan! Sounds die ik 'zoek' zijn ala Metallica (eerste 2 albums), Rage Against The Machine, Iron Maiden om even 3 variaties van stijlen te noemen: Eenvoudig, maar enigsinds veelzijdig. Ik heb dus een stevige crunch met ballen nodig! Van bijna classic rock achtig geluid, tot aan oldskool metal. Solo's boost ik met een tubescreamer voor een vloeiend geluid. Clean kanaal mag, maar wil ik best met mn volumeknop doen, zolang het maar echt clean kan (hoeft geen Fender Twin clean te zijn).
Evt. ben ik zelfs bereid een 2e amp voor cleans te kopen (in later stadium). Ik houd van delay-effecten, dus eigenlijk heb ik wel een FX-loop nodig denk ik zelf, graag jullie mening hierover.

Budget is ook niet onbelangrijk: ik wil niet meer uitgeven dan ik het waard vind, om het maar eens cryptisch te omschrijven. Zeker geen duizende euro's. Top / cab of combo (geen echte voorkeur) voor 1000 tot 1500 euro. Suggesties buiten het budget zijn welkom, maar dan moet de meerprijs ook wel echt een reden hebben ...

Wat ik nu op het oog heb is het volgende:
Soldano Avenger
Nog niet over gespeeld, maar clipjes klinken veelbelovend. Eenvoudig maar veelzijdig en eenvoudig. Nadeel datie erg duur is en geen FX-loop heeft.

Marshall JCM 800
Dat is 'em eigenlijk, maar toch net niet. Moet een boost voor voor dat tandje extra waar nodig. Hij moet ook zo ontzettend hard, misschien dus ook net te weinig gain voor wat ik wil ... Ook deze heeft geen FX-loop. Ik heb een haat/liefde verhouding met deze amp. Heb er nog nooit één gehad (alleen over gespeeld), dus misschien moet ik het gewoon eens proberen? Kopen en experimenteren, misschien zelfs verbouwen?

Laboga Mr Hector
Bij mij in de buurt nergens te testen, maar lijkt me toch ook wel een vette amp. Maar is dit een one-trick pony? Alleen maar metal, of ook wat andere rocktones?

Iets wat me zojuist tebinnen schiet:
Ceriatone (oid) zelfbouw
Ik hobby toch al het één en ander, dus lijkt me een leuke volgende stap. JCM800 kit, evt. her en der modden (bijv. KT88 buizen) en een hardwire schakelbare FX-loop erin bouwen. Meningen hierover?

Wat zijn verder de opties? Ik heb vanalles geprobeerd, van Laneys, tot Engl, tot Peavey 5150 en Mesa's. Laney kan ik kort over zijn: weet niet waarom, maar heeft het niet. Engl is te kil, te vlak, te droog, te modern, ik weet het niet, maar is het niet. Misschien dat een Engl Blackmore wat is? Ooit over gespeeld, maar kon me toen ook niet echt overtuigen, weet niet meer waarom. 5150 schreeuwt erg lekker, maar ik heb liever wat meer 'gebrul', op zich is dit nog wel degene die het best uit de test kwam - wie weet koop ik 'em binnenkort om in de band te testen. Mesa's zijn me te ingewikkeld. Uitzondering is de Dual/Triple rectifier, maar die zijn ook erg duur en toch nog steeds een 'net niet' gevoel (net te lomp misschien, moeilijk uit te leggen, ook een dunnetjes sologeluid), Stiletto (alleen de Ace getest) heeft het ook net niet denk ik.

Overigens speel ik over een LP met SD Blackouts in mijn metalband, de rest met een Fender Strat USA met (fullsized) humbucker in de brug. Zo, lang verhaal geworden, maar ik hoop dat het een beetje te volgen is ...

VanMeekeren
2 juni 2009, 14:33
Simpel en misschien kort door de bocht, maar ik meld het toch even:

Ik quote: "Ik zoek het hotrodded Marshall geluid."

Waarom koop je dan geen JCM800 en laat die modden? Is toch precies wat je zoekt lijkt me. Moet ook wel kunnen voor een 1500 EUR.

VanMeekeren

Rude Perception
2 juni 2009, 14:54
Ik heb er zelf maar 1x over gespeeld, maar is een marshall vintage/modern niet wat? Ik vond hem toen behoorlijk lekker klinken!

iWishmaster
2 juni 2009, 15:09
Simpel en misschien kort door de bocht, maar ik meld het toch even:

Ik quote: "Ik zoek het hotrodded Marshall geluid."

Waarom koop je dan geen JCM800 en laat die modden? Is toch precies wat je zoekt lijkt me. Moet ook wel kunnen voor een 1500 EUR.

VanMeekeren

Ja dat is ook zeker een optie. Hoewel ik het modden waarschijnlijk toch zelf zal doen. Daarom is het misschien ook beter helemaal een zelfbouw kit te kopen. Heeft iemand ervaring met de Ceriatone JCM800's? Vintage modern zal ik eens gaan testen trouwens.

Chris Winsemius
2 juni 2009, 15:13
Niet het eerste topic wat ik aanmaak omtrent een nieuwe versterker, maar ik begin er steeds beter achter te komen wat nu eigenlijk wil in een versterker. Ik zoek het hotrodded Marshall geluid. Een JCM800 met de mogelijkheid om er een tandje bij te schakelen dus. Ik wil geen complexe amps met 3-4 kanalen, tientallen voicing switches etc. Gewoon inpluggen, even draaien en gaan! Sounds die ik 'zoek' zijn ala Metallica (eerste 2 albums), Rage Against The Machine, Iron Maiden om even 3 variaties van stijlen te noemen: Eenvoudig, maar enigsinds veelzijdig. Ik heb dus een stevige crunch met ballen nodig! Van bijna classic rock achtig geluid, tot aan oldskool metal. Solo's boost ik met een tubescreamer voor een vloeiend geluid. Clean kanaal mag, maar wil ik best met mn volumeknop doen, zolang het maar echt clean kan (hoeft geen Fender Twin clean te zijn).
Evt. ben ik zelfs bereid een 2e amp voor cleans te kopen (in later stadium). Ik houd van delay-effecten, dus eigenlijk heb ik wel een FX-loop nodig denk ik zelf, graag jullie mening hierover.

Budget is ook niet onbelangrijk: ik wil niet meer uitgeven dan ik het waard vind, om het maar eens cryptisch te omschrijven. Zeker geen duizende euro's. Top / cab of combo (geen echte voorkeur) voor 1000 tot 1500 euro. Suggesties buiten het budget zijn welkom, maar dan moet de meerprijs ook wel echt een reden hebben ...

Overigens speel ik over een LP met SD Blackouts in mijn metalband, de rest met een Fender Strat USA met (fullsized) humbucker in de brug. Zo, lang verhaal geworden, maar ik hoop dat het een beetje te volgen is ...

Pre '84 JCM800, liefst 'n top en dan waarschijnlijk ook nog 'n 100 Watter (wegens sound & ballen, volume scheelt maar 'n paar dB...).
Voor 'n fx-loop-mod moet er wel geboord worden, heb al wat JCM888s icm. 'n fx-loop megemaakt...

Henri H
2 juni 2009, 16:21
Tja, of een 2e hands 2205/2210.
Ze moeten wel hard inderdaad om echt lekker te klinken.
De 2205 (welke ik heb) klinkt op laag volume nog best redelijk.
De FX-loop modden is niet moeilijk, heb ik ook laten doen.
Met een Maxon OD808 of TS9 heb je je Metallica sound.
Het clean is met humbuckers echter een drama.
Met een single coil Strat perfect trouwens!

Of je koopt een nieuwe (met FX loop dacht ik?): http://www.feedback.nl/?b=HMAAM2203&a=
De foto van deze klopt volgens mij trouwens niet. Is nl. de 2 kanaals versie, de foto.
De 2203 is éénkanaals.

Ik heb de Stiletto Deuce afgelopen zaterdag getest en was blij verrast door deze versterker.
Een hele goede clean en een heerlijk scheurkanaal.
Met de footswitch kun je helaas alleen de kanalen en de soloboost schakelen.
Er zitten op elk kanaal 3 voicings, en je kunt hem instellen op 50 of 100 W per kanaal.
Het schijnt dat ie met een tubescreamer helemaal te gek klinkt.

Ook was ik erg verrast door de EVH 5151 III.
Deze heeft een fantastische clean en een nog beter 2e kanaal.
Het 3e kanaal heb ik te kort getest maar klonk modderig.
Als je de gain hiervan wat terugdraaide werd het wel stukken beter.
Inpluggen en gaan, ik vond 'm super.
Helaas wil de andere gitarist van onze band deze amp waarschijnlijk gaan kopen.

iWishmaster
2 juni 2009, 16:36
Tja, of een 2e hands 2205/2210.
Ze moeten wel hard inderdaad om echt lekker te klinken.
De 2205 (welke ik heb) klinkt op laag volume nog best redelijk.
De FX-loop modden is niet moeilijk, heb ik ook laten doen.
Met een Maxon OD808 of TS9 heb je je Metallica sound.
Het clean is met humbuckers echter een drama.
Met een single coil Strat perfect trouwens!
2205 en 2210 heb ik ooit eens even snel getest, maar heeft lang niet de 'mojo' van een single channel JCM800 vond ik.

Of je koopt een nieuwe (met FX loop dacht ik?): http://www.feedback.nl/?b=HMAAM2203&a=
De foto van deze klopt volgens mij trouwens niet. Is nl. de 2 kanaals versie, de foto.
De 2203 is éénkanaals.
De 2203 reïssue ga ik morgen testen, ben benieuwd. Ik hoor veel mensen zeggen datie minder is dan de oude, maar ik ben open-minded, dus we zullen zien :)

Stiletto is een leuke amp, maar de Ace combo die ik getest heb miste toch wel 'iets'. Daarbij vind ik Mesa teveel fratsen hebben, te ingewikkeld om in te stellen en de Stiletto vooral te duur.

Henri H
2 juni 2009, 16:43
Ik ben benieuwd naar je bevindingen van de 2203 test.

De Stiletto is trouwens niet moeilijk in te stellen en reageert erg goed op de EQ.
Wel aan de dure kant misschien, maar niet (veel) duurder dan de 2203 RI.

iWishmaster
2 juni 2009, 16:56
Tenminste, ik denk dat het een reissue is, er staat 'Marshall JCM 800 2203 Mk2 Master Lead'. Ik ben nu even aan het googelen en kan zo 1-2-3 niet vinden welk type dat is en waar die 'Mk II' voor staat. Aan de looks te zien is het een single channel (6 knopjes, 2 inputs). Toch maar eerst even bellen. Hij is in ieder geval tweedehands.

Chocola
2 juni 2009, 18:14
Koop gewoon een 2203KK als je een JCM800 wil met "meer gain" :p.

Bolder
2 juni 2009, 18:46
Volgens mij zoek je een Vintage Modern...

Eko
2 juni 2009, 23:14
Volgens mij is het zoeken naar het perfecte geluid niet te doen zolang je het ook niet op vol volume kunt doen en zelf kunt spelen. Huisgenoten vinden dat meestal geen strak plan. Nadeel is wel dat alle verlangde amps ( met de noodzakelijke cabs) pas optimaal klinken indien de buizen en speakers maximaal belast worden. Het geluid en compressie verandert behoorlijk op hogere volumes. Ik ben bang dat je een geluid in je gedachte hebt wat je op lagere volumes niet realiseert.
Ik heb dat zelf ook. Na de eerste keer spelen met een echt opengedraaide amp wist ik precies hoe hij kon klinken. In alle andere gevallen blijft behelpen met een imitatiegeluid wat zelfs met goede pedalen niet te doen is.

Marc Oblivian
3 juni 2009, 10:31
2205 en 2210 heb ik ooit eens even snel getest, maar heeft lang niet de 'mojo' van een single channel JCM800 vond ik.

De 2203 reïssue ga ik morgen testen, ben benieuwd. Ik hoor veel mensen zeggen datie minder is dan de oude, maar ik ben open-minded, dus we zullen zien :)

Stiletto is een leuke amp, maar de Ace combo die ik getest heb miste toch wel 'iets'. Daarbij vind ik Mesa teveel fratsen hebben, te ingewikkeld om in te stellen en de Stiletto vooral te duur.

Misschien is die Kerry King JCM800 wat voor je? Opgevoerde JCM800 sound. Ook wel terug te draaien naar wat beschaafdere sounds lijkt mij. Ik zou hem zeker eens testen.
Die tribals zijn er ook vast wel af te poetsen...

iWishmaster
3 juni 2009, 11:06
De Kerry King zou kunnen. Als ik hem tegenkom zal ik 'em ook zeker gaan testen. Ik ga de komende week weer wat testrondjes doen.

Deze staan er op het lijstje:
-Marshall JCM800 'horizontal input' (1988, dus niet de reïssue zoals ik eerder dacht)
-Peavey 5150 combo (nog een keer, maar nu naast bovenstaande JCM800)
-Soldano Avenger
-Marshall Vintage Modern (als ik hem ergens vind ...)

Als ik dan toch bij Jukebox in Boekel ben voor de Soldano kan ik ook gelijk wat anders leuks inprikken :soinnocent:

RedBuell
3 juni 2009, 11:24
Ik heb toen ik op zoek as naar een 5150 begrepen dat een 5150 een beetje was gebaseerd op de oude Marshall van Eddie, maar dan meer gain en ballen.
Misschien dat je de 6505+ of 5150II moet proberen, die heeft een gescheiden EQ wat hem net wat veelzijdiger maakt en het clean wat cleaner maakt, de amp reageert goed op pedaaltjes en met je volume knop van je gitaar kan je hem best goed clean krijgen.

In een ander topic las ik over de Splawn Nitro(dacht ik) dat schijnen echt gehotrodde Marshalls te zijn, na wat filmpjes op de site gezien te hebben zou dat best eens een opvolger van mijn 5150II kunnen zijn als ik om de een of andere reden ga shoppen voor een andere amp.

HaroldA
3 juni 2009, 11:33
Koop gewoon een 2203KK als je een JCM800 wil met "meer gain" :p.

Wat hierboven staat!

Henri H
3 juni 2009, 11:43
....
Als ik dan toch bij Jukebox in Boekel ben voor de Soldano kan ik ook gelijk wat anders leuks inprikken :soinnocent:Als je de kans krijgt, ook zeker even de 5150 III testen hè?!

iWishmaster
3 juni 2009, 13:38
Als je de kans krijgt, ook zeker even de 5150 III testen hè?!

Heb ik ooit 'even snel' geprobeerd: prachtige amp, maar voor mij misschien iets teveel geschreeuw ipv gebrul. Zal 'em voor het idee nog eens aansluiten.

cazmodean
3 juni 2009, 14:03
De Marshall JCM Slash 2555 Jubilee heeft volgens mij wel een fx-loop, en is gemod toch?

RedBuell
3 juni 2009, 14:08
Bij een 5150(II), weet niet hoe dat zit bij een 5150III, kan je met de knoppen resonance en precense heel goed bepalen of je amp gaat "schreeuwen" of gaat "brullen" Met de resonance kan je bepalen hoeveel oemph je in je geluid wilt, met de presence bepaal je of je hem laat schreeuwen.

Chris Winsemius
3 juni 2009, 14:09
De Marshall JCM Slash 2555 Jubilee heeft volgens mij wel een fx-loop, en is gemod toch?

Heeft standaard idd. 'n fx-loop, als je die gebufferd zou willen hebben is idd. 'n modificatie benodigd.

Henri H
3 juni 2009, 14:19
De 5150III heeft voor elk kanaal een presence, maar geen resonance dacht ik:

http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/2251000000v2_hi-ad5bd38fd7e8c247aecd740bfc39edd2.jpg

Henri H
3 juni 2009, 15:44
De Musicstore in Keulen heeft een Stiletto Deuce te koop (http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=350207439773).
Testen dat ding! :) Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=ihSGJ4tS228
Het scheurkanaal is echt heel lekker en direct. Niet zo'n typische Mesa sound maar vol en rond met een heerlijke bite.
Op dit filmpje staat de gain v.h. 2e kanaal niet erg hoog vermoed ik want dat ding kan veel meer scheuren.

iWishmaster
3 juni 2009, 22:35
Even wat getest:

Peavey 5150 combo: Leuk ding, dat zeker. Tof geluid, maar niet 100% mijn ding. Als ik 'em ooit als 'koopje' aantref zal er misschien wel wat GAS toeslaan, maar nu even niet.

Marshall JCM800 'horizontal input': Tja, toch net ietsje minder als een vertical input (tenminste, dat zeggen mijn herinneringen mij). Vette amp, maar mist net dat kleine beetje: heeft echt een boost nodig voor metal achtige sounds (waar ik op zich geen bezwaar tegen heb, maar als het zonder kan liever). Maar het grootste bezwaar is toch wel datie echt TE hard moet. Op 2 is het al minstens oefenruimte-niveau en is het echte beest in de amp nog niet wakker.

@H.Huisjes: ik vind de tone van Andy Timmons echt GEWELDIG, maar de Ace kon me niet echt overtuigen. De clean is geweldig goed en de 'fluid drive' vond ik ook erg goed, maar werkelijk alle andere sounds van de amp vond ik tegenvallen en ik heb er toch een uur lang mee in een hokje gezeten! Ik weet geen winkel in de buurt die de Deuce of Trident Stage II hebben, maar ik zal nog eens zoeken voor de herkansing.

Morgenavond is de Vintage Modern en nog wat ander speelgoed aan de beurt!

MarkV
3 juni 2009, 22:51
Die rake die je te koop hebt staan? Die kan toch wel een hotrodded Marshall geluid geven?

iWishmaster
3 juni 2009, 23:07
Die rake die je te koop hebt staan? Die kan toch wel een hotrodded Marshall geluid geven?

Op zich wel, maar die mist wat punch en is wat te rommelig met gain vind ik: het mag een tikje strakker en vooral meer ballen. Ik gebruik de rake nu ook met een tubescreamer ervoor en een EQ in loop: dat maakt al een hoop goed. Ook hier heb ik het 'net niet' gevoel bij, ook met het volume op 10. Het is een hele vette amp en eigenlijk zou ik hem graag houden, maar twee extreem luide buizenversterkers is teveel van het goede vind ik.

Henri H
4 juni 2009, 08:34
......
de Ace kon me niet echt overtuigen. De clean is geweldig goed en de 'fluid drive' vond ik ook erg goed, maar werkelijk alle andere sounds van de amp vond ik tegenvallen en ik heb er toch een uur lang mee in een hokje gezeten! Ik weet geen winkel in de buurt die de Deuce of Trident Stage II hebben, maar ik zal nog eens zoeken voor de herkansing.

Morgenavond is de Vintage Modern en nog wat ander speelgoed aan de beurt!De Ace is de 50 W uitvoering van de Deuce en Trident toch?
Dan heeft het geen zin de laatste 2 te testen denk ik.

Misschien is de VM wel DE amp voor je, succes.

iWishmaster
4 juni 2009, 14:50
De Ace is de 50 W uitvoering van de Deuce en Trident toch?
Dan heeft het geen zin de laatste 2 te testen denk ik.

Misschien is de VM wel DE amp voor je, succes.

Ja klopt.

Morgen de Soldano testen, overmorgen de Vintage Modern, beide bij winkels die vast nog meer leuks hebben staan!

HaroldA
4 juni 2009, 14:51
Ja klopt.

Morgen de Soldano testen, overmorgen de Vintage Modern, beide bij winkels die vast nog meer leuks hebben staan!

En de Marshall 2203KK? :soinnocent:

iWishmaster
4 juni 2009, 15:08
En de Marshall 2203KK? :soinnocent:

Nog geen winkel gevonden die 'em heeft staan ...

almarvk
4 juni 2009, 15:17
Ik heb 'm ooit gehoord/gezien bij NLMuziek in Almere...

iWishmaster
4 juni 2009, 15:20
Ik heb 'm ooit gehoord/gezien bij NLMuziek in Almere...
Ja er zijn wel winkels die hem hebben staan, maar niet bij mij in de buurt. Ik zal feedback eindhoven eens bellen wat die hebben staan, wie weet.

almarvk
4 juni 2009, 15:25
Opzich ook wel handig als er ééntje in de buurt hebt.

Ik geloof dat Pannekoek met z'n Gibsun over die bak speelde. Klonk niet verkeerd moet ik zeggen.

sjaak1990
4 juni 2009, 18:51
Feedback apeldoorn heb ik hem vaker gezien.

Sarco
4 juni 2009, 19:56
Ik ga deze zomer waarschijnlijk ook op zoek naar een nieuwe hotrodded marshall. De Vintage Modern staat ook op m'n lijstje, ben benieuwd wat jij ervan vindt. Naar het schijnt moet je hem wel redelijk ver opendraaien voordat het begint te klinken, dus hou daar rekening mee als je gaat testen.

Nu speel ik op een JCM 900 SL-X wat dus ook een hotrodded jcm 800 is. Op deze amp moet je echter de keuze maken tussen een strakke klank of een klank met ballen. Beide tegelijkertijd lukt niet echt en het is wel dat waarnaar ik op zoek ben.

Zijn er eigenlijk bouwers in België of Nederland die degelijke opgevoerde JCM 800's maken?

Henri H
4 juni 2009, 21:24
In Vleuten zit CMW amps natuurlijk, Chris Winsemius, bekend van o.a. dit forum.
Dan zijn er nog wel meer, ééntje daarvan is Peter v. Weelden in A'doorn dacht ik?
De rest weet ik zo ook niet.

Trouwens voor zo ver ik weet verbouwen ze hoofdzakelijk o.a.JCM 800's.
Ik heb op de meeting Chris z'n JCM888 combo 2 minuutjes mogen bespelen en dat klonk niet verkeerd, integendeel!

iWishmaster
5 juni 2009, 22:33
Vandaag getest: Soldano Hot Rod 50, Soldano Avenger en Brunetti Customworks Mercury. Conclusie: met de hoeveelheid gain die ik in mn metalband gebruik, is het eigenlijk bijna niet mogelijk hem clean te krijgen met volumeknop van de gitaar. Ben bang dat ik daar toch een 2-kanaals of 2 amps voor nodig heb. Hot Rod 50 is wel een lekkere versterker, maar de avenger toch net een tandje fijner qua crunch. De brunetti kende ik al en is een ook een fantastische amp, maar ook ver boven budget eigenlijk ...

Wellicht morgen even terug met mijn Rivera om een ander cabinet te testen en naast wat andere amps te zetten om te vergelijken, want eigenlijk was ik van geen van de 3 100% overtuigd. Misschien ligt aan de V30's, maar overal zit een 'snerpend' hoog randje aan: voor rythm sounds prikt dat lekker door de mix, maar voor solo's weet ik niet of het nou storend is in bandverband of niet. Ik weet het niet ...

Klinkt mensen dit bekend in de oren? Het is iets wat ik opnames, zowel live als studio eigenlijk niet terughoor volgens mij. Moet ik wellicht toch op zoek naar andere speakers als V30's? Maar wat dan ...

Henri H
5 juni 2009, 23:52
Ik durf het bijna niet te zeggen maar een JVM zou misschien ook een oplossing voor jou kunnen zijn.
Het 3e kanaal heeft echt wel een goede hotrodded JCM 800 sound, het 4e kanaal is een gescoopte, hotrodded JCM 800, en het clean is gewoon een goede clean.
OD1 en 2, allebei in de orange mode, zijn op laag volume ook best te pruimen.

Zoals je misschien weet vind ik het crunch kanaal wat minder maar op hoog volume best OK en erg strak met veel punch.
Voor lead sounds is OD1 uitermate geschikt.

De JVM klinkt goed met G12T75's en ook met Greenbacks.
Ik gebruik een combi van die 2 in zowel m'n 4 x 12 en 2 x 12 cabs.
Je zou ook 's kunnen kijken naar de 2 kanaals versie van de JVM, 50 of 100 W.
Dit valt waarschijnlijk beter binnen je budget.

Eerlijk gezegd krijg ik de laatste paar dagen steeds meer het idee dat de JVM eigenlijk toch wel helemaal mijn ding is, alleen voor thuis moet ik OD1 gebruiken i.p.v. het crunch kanaal.
Misschien komt het ook wel door de trafo/choke upgrade, welke zich nu pas echt goed laat gelden. Het lijkt erop dat ie steeds beter gaat klinken.
Vandaag heb ik zelfs Metallica nummers zitten spelen op m'n Strat met single coils. :rockon:

De bediening en het programmeren van de JVM is echt heel simpel.
Laat je niet overdonderen door de hoeveelheid knoppen.

iWishmaster
6 juni 2009, 11:38
JVM is echt veel teveel van het goede voor mij. Het geluid is op zich goed, maar al die opties heb ik echt nergens voor nodig. De 2-kanaals heb ik nog nooit getest, maar die heeft niet dat lekkere 2e kanaal van de 4-kanaals ... Ik zal hem eens proberen, maar ik heb er mijn twijfels bij. Ik denk dat een andere speakerkast al heel wat uitmaakt. En dadelijk ga ik de Vintage Modern eens proberen.

iWishmaster
6 juni 2009, 19:48
Dus, de Vintage Modern. Vette versterker! Ik snap wel waarom mensen hier zo'n fan van zijn. Volgende stap wordt mijn amp meenemen en naast een ander zetten, want ik kan echt niet zeggen wat ik nu direct beter vind ... Ik begin ook steeds sterker te denken, dat ik beter een nieuwe speakerkast kan kopen, dan een nieuwe amp. Ik kwam thuis en sloot mn Rivera weer aan en dacht: toch is dit ding gewoon GOED! Dus, binnenkort een side-by-side test bij jukebox en misschien ook guitars&amps, ook met verschillende speakerkasten. Iemand tips? Ik zat te denken aan:
Kool & Elfring en Marshall kasten met V30's, greenbacks en G12-75's. Misschien ook een Koch met Jensens.

casper innosence
6 juni 2009, 20:24
Vandaag getest: Soldano Hot Rod 50, Soldano Avenger en Brunetti Customworks Mercury. Conclusie: met de hoeveelheid gain die ik in mn metalband gebruik, is het eigenlijk bijna niet mogelijk hem clean te krijgen met volumeknop van de gitaar. Ben bang dat ik daar toch een 2-kanaals of 2 amps voor nodig heb. Hot Rod 50 is wel een lekkere versterker, maar de avenger toch net een tandje fijner qua crunch. De brunetti kende ik al en is een ook een fantastische amp, maar ook ver boven budget eigenlijk ...



Hoeveel gain zou je zo'n Avenger dan op zetten voor je metalband? En wat voor pickups gebruik je, want als er iets is wat de Avenger goed doet in mijn ogen is het clean maken met je gitaar volumepot. Wellicht een 100watt Avenger proberen? Ik weet dat die Avenger bij de Jukebox een 50watter is. (Of leren met minder gain spelen? Ik speel hardcore met de gain op 3,5)

Ik heb al 2 jaar naar GROOOOOTE tevredenheid een 100watter Avenger, en ik kan met aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat die nooooit meer weg gaat. En een aanrader kwa kabinetten is echt de Orange V30 onder die Avenger.

Succes met zoeken iig

Jimwoud
6 juni 2009, 20:29
Hoeveel gain zou je zo'n Avenger dan op zetten voor je metalband? En wat voor pickups gebruik je, want als er iets is wat de Avenger goed doet in mijn ogen is het clean maken met je gitaar volumepot. Wellicht een 100watt Avenger proberen? Ik weet dat die Avenger bij de Jukebox een 50watter is. (Of leren met minder gain spelen? Ik speel hardcore met de gain op 3,5)

Ik heb al 2 jaar naar GROOOOOTE tevredenheid een 100watter Avenger, en ik kan met aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat die nooooit meer weg gaat. En een aanrader kwa kabinetten is echt de Orange V30 onder die Avenger.

Succes met zoeken iig

Of de gain zo zetten dat je hem nog wel clean krijgt, en voor meer gain een booster(sho) of od ervoor. Heb je ook nog kans dat het iets vetter gaat klinken.

iWishmaster
7 juni 2009, 00:44
Hoeveel gain zou je zo'n Avenger dan op zetten voor je metalband? En wat voor pickups gebruik je, want als er iets is wat de Avenger goed doet in mijn ogen is het clean maken met je gitaar volumepot. Wellicht een 100watt Avenger proberen? Ik weet dat die Avenger bij de Jukebox een 50watter is. (Of leren met minder gain spelen? Ik speel hardcore met de gain op 3,5)

Ik heb al 2 jaar naar GROOOOOTE tevredenheid een 100watter Avenger, en ik kan met aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat die nooooit meer weg gaat. En een aanrader kwa kabinetten is echt de Orange V30 onder die Avenger.

Succes met zoeken iig

Ik speelde daar met een SG (niet te hoge output humbuckers dus). Gain stond op 5 en ik kreeg het alleen clean met volumepot van de gitaar op 0,5 (live niet te doen dus). Boosters gebruiken wil ik juist zoveel mogelijk vanaf, maar ben niet 'vies' van een pedaaltje op zich. Het is wel echt een vette sound, maar het feit dat ik hem moeilijk clean kreeg icm met het ontbreken van een FXloop denk ik niet dat dit het gaat worden. De andere Soldano's zijn dan weer echt te duur vind ik.

HaroldA
7 juni 2009, 13:18
Gain stond op 5 en ik kreeg het alleen clean met volumepot van de gitaar op 0,5 (live niet te doen dus).

Ik gebruik daar een volumepedaaltje voor! Ja, of eigenlijk een dubbele looper: in loop A mijn OD + Boost + Decimator en in loop B een 500k volume potmeter.

casper innosence
7 juni 2009, 14:07
Ik speelde daar met een SG (niet te hoge output humbuckers dus). Gain stond op 5 en ik kreeg het alleen clean met volumepot van de gitaar op 0,5 (live niet te doen dus). Boosters gebruiken wil ik juist zoveel mogelijk vanaf, maar ben niet 'vies' van een pedaaltje op zich. Het is wel echt een vette sound, maar het feit dat ik hem moeilijk clean kreeg icm met het ontbreken van een FXloop denk ik niet dat dit het gaat worden. De andere Soldano's zijn dan weer echt te duur vind ik.

Ik denk dat in die Soldano voor n 100-150 euro een effectloop te zetten is.

Maare speel je zelf wel met high output dan? Want ik begrijp uit je verhaal dat t niet je eigen gitaar was die je gebruikte? Ik speel namelijk met duncan customs op de brug (sh5) en die is priiiima clean te krijgen.. en als je gewoon wat minder hard op je snaren slaat bij cleane stukken hoef ik me meer 2/3e dicht te draaien en hou je volume zat over op zich..

Maar Jim's optie is ook zeer goed mogelijk, al is de drive van de Avenger daar eigenlijk te lekker voor..

sjaak1990
7 juni 2009, 14:28
Ik denk dat een JVM het niet zal zijn voor jou. Die heeft denk ik niet de feel die je zoekt.
Ik denk dat een gemodde marshall plexi achtige met bijvoorbeeld een 2 kanaals mod wat voor je zou kunnen zijn. En Splawn?

iWishmaster
7 juni 2009, 14:44
Ik denk dat in die Soldano voor n 100-150 euro een effectloop te zetten is.

Maare speel je zelf wel met high output dan? Want ik begrijp uit je verhaal dat t niet je eigen gitaar was die je gebruikte? Ik speel namelijk met duncan customs op de brug (sh5) en die is priiiima clean te krijgen.. en als je gewoon wat minder hard op je snaren slaat bij cleane stukken hoef ik me meer 2/3e dicht te draaien en hou je volume zat over op zich..

Maar Jim's optie is ook zeer goed mogelijk, al is de drive van de Avenger daar eigenlijk te lekker voor..

Nee ik gebruikte niet mijn eigen gitaar. Ik speel in mn metalband met actieve seymour duncans (blackouts), maar normaal op mijn strat met humbucker in de brug. Clean doe ik op de LP met Blackouts door het halselement 'alvast' terug te draaien, zodat ik bij het schakelen meteen een clean heb. Ik verbaasde me er echt over dat hij niet clean te krijgen was, omdat soldano's als enorm dynamisch bekend staan.

Splawn zou best vet kunnen zijn, maar nergens te testen. Ik ga vanavond proberen het cabinet van een vriend te lenen om eens andere speakers onder mijn Rivera te proberen. Een Marshall 1936 met G12-75's. Ik weet niet waarom, maar op de één of andere manier klinkt de laatste tijd alles wat ik aansluit 'anders'. Het klinkt niet alsof ik mezelf hoor spelen, maar meer mezelf met een dekentje erover. Terwijl de Rivera naar mijn idee precies vertaald wat eruit mijn vingers komt. Waarschijnlijk een kwestie van wennen, maar het is iets waar ik voorheen stukken minder last van had en het maakt het kiezen van een nieuwe amp wel lastig als die 'feel' er niet is.

Henri H
7 juni 2009, 14:59
Dus, de Vintage Modern. Vette versterker! Ik snap wel waarom mensen hier zo'n fan van zijn. Volgende stap wordt mijn amp meenemen en naast een ander zetten, want ik kan echt niet zeggen wat ik nu direct beter vind ... Ik begin ook steeds sterker te denken, dat ik beter een nieuwe speakerkast kan kopen, dan een nieuwe amp. Ik kwam thuis en sloot mn Rivera weer aan en dacht: toch is dit ding gewoon GOED! Dus, binnenkort een side-by-side test bij jukebox en misschien ook guitars&amps, ook met verschillende speakerkasten. Iemand tips? Ik zat te denken aan:
Kool & Elfring en Marshall kasten met V30's, greenbacks en G12-75's. Misschien ook een Koch met Jensens.Valt de VM wel clean te krijgen met de volume-pot v.d. gitaar?
Ik denk trouwens dat Greenbacks het voor jou niet zullen doen omdat deze minder strak zijn in het laag.
Ik gebruik een combi tussen GB's en 75's en vind dat wel OK, maar heb geen idee hoe dat klinkt t.o.v. V30's, nooit getest.
Jensens zijn hele goede speakers, maar ze klinken wat gladjes had ik het idee. Misschien vind jij het wel wat.
Wel goed van je trouwens, eerst andere speakers proberen, kan nooit kwaad, integendeel, je leert er alleen maar van.

iWishmaster
7 juni 2009, 16:57
Valt de VM wel clean te krijgen met de volume-pot v.d. gitaar?
Ik denk trouwens dat Greenbacks het voor jou niet zullen doen omdat deze minder strak zijn in het laag.
Ik gebruik een combi tussen GB's en 75's en vind dat wel OK, maar heb geen idee hoe dat klinkt t.o.v. V30's, nooit getest.
Jensens zijn hele goede speakers, maar ze klinken wat gladjes had ik het idee. Misschien vind jij het wel wat.
Wel goed van je trouwens, eerst andere speakers proberen, kan nooit kwaad, integendeel, je leert er alleen maar van.

De VM had minder gain, maar daar kon ik met een harde aggressieve aanslag een flinke tik uithalen. Is clean te krijgen met de volumepot redelijk laag (3-4), maar je kunt 1 van de 4 12ax7's in en uit het circuit schakelen (de vintage / modern (foot)switch). Dan ga je van AC/DC crunch op een humbucker en clean met een single coil naar een flink stevige scheur toe. Overigens is de reverb een beetje een lachertje: hadden ze er net zo goed niet op kunnen zetten.

Ik heb wel de Koch Studiotone gehoord over een 4x12" met jensens: echt wel een vette sound! Andere Koch's vind ik dan weer niks. Ga ik zeker eens proberen met mn Rivera.

Mukkez
7 juni 2009, 17:51
Ik gebruik daar een volumepedaaltje voor!

+1




en de rest

munkie
7 juni 2009, 20:19
Laatst een VM 2X12 combo uitgeprobeerd. Had me er veel van voorgesteld maar sorry ik vind het nix. Korrelige overdrive, niet strak en clean krijg je hem al helemaal niet.

Randall 50 watt vol buizentopje, demootje voor 400 euri nieuw met footswitch! Redelijke clean, aardig galmpje, boost/crunch best aardig. Lead 1/2 beide eigenlijk alleen maar modern, m.n. metal. Dat doet ie erg goed. Alleen helaas geen bluesrock/classic rock sound uit te halen, jammer.

Koch Studiotone met 1X12 boxje, werd alleen als set verkocht. Lekkere cleane sound, mooie galm. Scheur moet ik aan wennen, beetje korrelig maar wordt wellicht beter op volume. Mooi compact topje.

Peavey Valveking, viel tegen, weinig toon.

Marshall JCM900, bah wat een k*tversterker.

Ik denk dat ik ga voor een Marshall DSL top. Even uitgeprobeerd bij de zanger/gitarist van een coverband waar ik bij inval de laatste tijd. Meteen een lekkere crunch op een dragelijk volume. OK hij had er een 4X12 kast met Greenbacks onder, scheelt ook natuurlijk. Heb een Jijbuis filmpje gezien van top demonstrateur Rob Math, zeker even kijken. :rockon:

iWishmaster
8 juni 2009, 10:34
Gisteren een Marshall 1936 cab met G12-75's (geleend) naast mijn Bogner Cube met V30 gezet en om het nummer omgeprikt. Verder thuis wat nieuwe buisjes in mn Rivera gezet (zaten chinese (Ruby tubes?) buizen in, heb V1 en V2 door TAD en JJ vervangen, en de fasedraaier door een TAD 12at7) en zo'n anti-oscilatie-krimpkous over V1 gezet. Scheel een pak in achtergrondruis en ik kan weer vrij rondlopen door de repetitie ruimte (geen gepiep meer). Voorheen was er altijd een gebied (in onze te kleine oefenruimte) waar ik niet 'mocht' komen vanwege oscilaties; dat is nu helemaal verdwenen.

Cabinetten: Is natuurlijk geen helemaal eerlijke vergelijking, maar toch.
Eerst de marshall 2x12". Iets meer bas en punch: lekker geluid!
Terug naar de Bogner 1x12": Geluid lijkt toch iets vetter, vooral palm mutes klinken strakker.
Terug naar de marshall: settings op de Rivera een beetje aangepast (meer bas, minder hoog). Klein ietjes modderig, maar eindelijk wat fatsoenlijke low-end!
Terug naar de Bogner: Tja, toch isie eigenlijk beter op alle vlakke, behalve de lowend en misschien dat kleine beetje irritante mid-hoog van de V30.

Dus, wat nu? Een ander cabinet voor bij de Rivera kopen denk ik. Sowieso wilde ik al langer een groter cabinet, dus ik dat ga ik maar eens eerst kopen. Versterker zien we daarna wel. Ik zoek dus een 2x12" of 4x12" cabinet met een strak geluid, veel punch en stevig wat bas. De Bogner oversized 2x12" vond ik ietwat 'wollig' met de Soldano, maar weet niet hoe dat met de Rivera uitpakt. Zou een echt goed cabinet met G12-75's beter zijn dan de marshall 1936? Of zou een 2x12" of 4x12" met V30's ook een uitkomst kunnen zijn?

HaroldA
8 juni 2009, 10:39
Dus, wat nu? Een ander cabinet voor bij de Rivera kopen denk ik. Sowieso wilde ik al langer een groter cabinet, dus ik dat ga ik maar eens eerst kopen. Versterker zien we daarna wel. Ik zoek dus een 2x12" of 4x12" cabinet met een strak geluid, veel punch en stevig wat bas.

Ik zeg: G12-65! :rockon:

En die vind je (waarschijnlijk) in deze: http://link.marktplaats.nl/257272608

iWishmaster
8 juni 2009, 10:53
Ik zeg: G12-65! :rockon:

En die vind je (waarschijnlijk) in deze: http://link.marktplaats.nl/257272608

Owja, G12-65's, daar wilde ik nog naar vragen. Hoe verhouden die zich tot de G12-75's, Greenbacks en V30's?

Bij die advertentie staat trouwens 280 Watt. 280/4=70W, klopt dat met G12-65's? Zou het een oude kast zijn (jaren 80) of een nieuwe?

Henri H
8 juni 2009, 11:03
Er staat 260W, dus 4x65, dat klopt als een zwerende vinger.
De 65 watters zijn destijds geïntroduceerd als vervanger voor de 20/25/30 Watt greenbacks dacht ik.
Dit lijkt me een goeie deal, tenminste, als er echt 65 watters in zitten.

iWishmaster
8 juni 2009, 11:19
Er staat 260W, dus 4x65, dat klopt als een zwerende vinger.
De 65 watters zijn destijds geïntroduceerd als vervanger voor de 20/25/30 Watt greenbacks dacht ik.
Dit lijkt me een goeie deal, tenminste, als er echt 65 watters in zitten.

Owja, klopt :chicken:. Heb 'em even een mailtje gestuurd, misschien weet hij het bouwjaar / speakers. Wel een eind rijden om even een cabinet te testen op goed geluk dat het in de band ook goed klinkt :dontgeti:

HaroldA
8 juni 2009, 11:33
Er staat 260W, dus 4x65, dat klopt als een zwerende vinger.
De 65 watters zijn destijds geïntroduceerd als vervanger voor de 20/25/30 Watt greenbacks dacht ik.
Dit lijkt me een goeie deal, tenminste, als er echt 65 watters in zitten.

Inderdaad: als.

Er is een overgangsperiode geweest bij Marshall waar ze nog 260 watt plaatjes op een 300 watt cab gebben gezet en visa versa, idem dito en andersom ook...

Maar: aan de wielen te zien moet dit een oudje zijn, en dus dikke kans op dikke G12-65's!

iWishmaster
8 juni 2009, 11:41
Inderdaad: als.

Er is een overgangsperiode geweest bij Marshall waar ze nog 260 watt plaatjes op een 300 watt cab gebben gezet en visa versa, idem dito en andersom ook...

Maar: aan de wielen te zien moet dit een oudje zijn, en dus dikke kans op dikke G12-65's!

ok ... Maar vergeef me mijn gebrek aan kennis: Hoe klinken die eigenlijk? In zoverre dat in woorden te omschrijven is?

HaroldA
8 juni 2009, 11:47
ok ... Maar vergeef me mijn gebrek aan kennis: Hoe klinken die eigenlijk? In zoverre dat in woorden te omschrijven is?

OK: Vol en dik, maar nog steeds met een enorme bult punch. Veel meer 'zingend' dan een T75 en ook met minder irritant hoog.

Ik zou ze in het midden van G12M-25's (green/blackbacks) en T75's plaatsen qua sound & feel...

Henri H
8 juni 2009, 11:50
Verkoop praatje van Celestion:

Heritage Series G12-65

Originally created as a higher-power handling variant of the G12M Greenback, the G12-65 is widely regarded as one of the best speakers ever produced for use in a 4x12 cabinet.

With its fast attack and tightly controlled low-end, the G12-65 became a firm favourite in the ’80s with hard rock players. The precisely tuned midrange and crisp defined top-end contribute to an aggressive crunch sound that punches through the mix while the mid-range warmth and detail give weight and depth to single notes.

Watch Michael Lewis playing through G12-65s (http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/detail.asp?ID=32)

iWishmaster
8 juni 2009, 11:54
Klinkt goed ... In ieder geval het proberen waard!

Even een edit: Worden die speakers nog gemaakt? En zo ja, in welke cabs zitten ze dan? Of alleen nog los te koop?

iWishmaster
11 juni 2009, 16:57
Maar weer een bump van mn eigen topic.

Vandaag getest:
Marshall Kerry King signature
Vette bak!!! Flink wat punch en power, echt blazen met die amp, maar zonder dat er echt bakken met laag bijkomen: precies wat ik wil! Zonder de assault knop was ie met een strat wat tam, maar met een flinke output humbucker klonk het heerlijk. Redelijk veel gain, maar goed clean te krijgen. Wel heeft de amp een wat krasserig hoog, wat waarschijnlijk ook door de (nieuwe) G12-75 speakers kwam. Eigenlijk delen heel veel amps dat krassirige hoog waar ik niet echt van houd (ik hoor dit ook nauwelijks terug bij opnames van bands die marshall gebruiken, waar komt dat eigenlijk door??). Met de assault knop aan (noise gate en booster dus) een heerlijk dik geluid, gromt en brult lekker. Noise gate doet ook goed zn werk. Een enorm nadeel aan de amp echter: in assault mode zorgt de noise gate ervoor dat de amp niet meer clean kan. Ook niet met een randje oid, het is snoeihard, of stil en vrijwel geen middenweg: valt te weinig dynamiek meer aan te brengen. De knop is ook niet voetschakelbaar, dus echt heel erg jammer.

Engl Blackmore
Mooie versterker, clean en high gain is goed, maar de crunch heeft echt dat 'engl-randje': niet mijn ding. Te kil, te droog, wel mooi rond ... Eigenlijk dezelfde conclusie als ik eerst al had.

Dus wat nu? Eerst een nieuwe speakerkast kopen! Wellicht later, mocht ie ooit tweedehands voorbij komen, dat ik wel eens een GAS-aanval voor de KK jcm800 krijg, want het is echt wel een vette bak! Ik durf redelijk zeker te zeggen dat V30's niet mijn ding zijn, en eigenlijk G12-75's ook niet echt maar die heb ik nog niet in een goede kast gehoord. Toch maar eens de G12-65's proberen. Weet iemand nog meer alternatieven? Zitten die G12-65's ook in nieuwe kasten van bijv. K&E?

HaroldA
11 juni 2009, 17:01
Toch maar eens de G12-65's proberen. Weet iemand nog meer alternatieven? Zitten die G12-65's ook in nieuwe kasten van bijv. K&E?

Ja, maar... De oudjes schijnen beter en opener te klinken dan de huidige heritage serie.

En natuurlijk de green/blackback G12-M25's in een 70's Marshall proberen!

Henri H
11 juni 2009, 17:04
.....Worden die speakers nog gemaakt? En zo ja, in welke cabs zitten ze dan? Of alleen nog los te koop?Voor zover ik weet zijn ze alleen maar los te koop.
Vroeger (begin jaren 80?) zaten ze in veel 1936 en 1960 cabs van Marshall.
Zo af en toe staat er wel 's ééntje te koop, of als losse speakers.
Nieuw zijn ze erg duur vind ik.

HaroldA
11 juni 2009, 17:10
Vroeger (begin jaren 80?) zaten ze in veel 1936 en 1960 cabs van Marshall.

Volgens Marshall hebben ze nooit in 1936 cabs gezeten, maar wel als bass uitvoering in de 1937(?). Maar die hebben de 444 conus en klinken niet goed op gitaar...

Meer info over de G12-65's vind je in mijn "3 x raden welke speakers in 2x12" 130 Watt JCM 800 cab? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115923)"-topic.

De G12-65 is tussen 1980 en 1982 gemaakt en heeft (voornamelijk) in de JCM 800 1960 cabs gezeten.

iWishmaster
11 juni 2009, 18:12
Ja, maar... De oudjes schijnen beter en opener te klinken dan de huidige heritage serie.

En natuurlijk de green/blackback G12-M25's in een 70's Marshall proberen!

Mmm. De nieuwe greenbacks heb ik geprobeerd en dat was 'wel ok'. Niet strak genoeg vond ik. Een oude greenback kast ergens vinden zal ook niet makkelijk zijn.

Toch maar op zoek naar ouwe marshall kasten dus ... Zijn er alternatieven voor de G12-65? hou verhouden de Jensens die Koch gebruikt zich bij 'de rest'.

pannekoek
11 juni 2009, 18:17
Maar weer een bump van mn eigen topic.

Vandaag getest:
Marshall Kerry King signature
Vette bak!!! Flink wat punch en power, echt blazen met die amp, maar zonder dat er echt bakken met laag bijkomen: precies wat ik wil! Zonder de assault knop was ie met een strat wat tam, maar met een flinke output humbucker klonk het heerlijk. Redelijk veel gain, maar goed clean te krijgen. Wel heeft de amp een wat krasserig hoog, wat waarschijnlijk ook door de (nieuwe) G12-75 speakers kwam. Eigenlijk delen heel veel amps dat krassirige hoog waar ik niet echt van houd (ik hoor dit ook nauwelijks terug bij opnames van bands die marshall gebruiken, waar komt dat eigenlijk door??). Met de assault knop aan (noise gate en booster dus) een heerlijk dik geluid, gromt en brult lekker. Noise gate doet ook goed zn werk. Een enorm nadeel aan de amp echter: in assault mode zorgt de noise gate ervoor dat de amp niet meer clean kan. Ook niet met een randje oid, het is snoeihard, of stil en vrijwel geen middenweg: valt te weinig dynamiek meer aan te brengen. De knop is ook niet voetschakelbaar, dus echt heel erg jammer.

Engl Blackmore
Mooie versterker, clean en high gain is goed, maar de crunch heeft echt dat 'engl-randje': niet mijn ding. Te kil, te droog, wel mooi rond ... Eigenlijk dezelfde conclusie als ik eerst al had.

Dus wat nu? Eerst een nieuwe speakerkast kopen! Wellicht later, mocht ie ooit tweedehands voorbij komen, dat ik wel eens een GAS-aanval voor de KK jcm800 krijg, want het is echt wel een vette bak! Ik durf redelijk zeker te zeggen dat V30's niet mijn ding zijn, en eigenlijk G12-75's ook niet echt maar die heb ik nog niet in een goede kast gehoord. Toch maar eens de G12-65's proberen. Weet iemand nog meer alternatieven? Zitten die G12-65's ook in nieuwe kasten van bijv. K&E?


die jcm800KK is echt een vette bak!

ik vond hem erg goed klinken met een marshall 1960B cabinet

Henri H
11 juni 2009, 19:51
Mmm. De nieuwe greenbacks heb ik geprobeerd en dat was 'wel ok'. Niet strak genoeg vond ik. Een oude greenback kast ergens vinden zal ook niet makkelijk zijn.

Toch maar op zoek naar ouwe marshall kasten dus ... Zijn er alternatieven voor de G12-65? hou verhouden de Jensens die Koch gebruikt zich bij 'de rest'.Ja, alternatieven voor de G12-65's zijn de Greenbacks maar die missen een beetje dat strakke.
De 65's zijn nl. de opvolgers/vervangers v.d. Greenbacks.
Gewoon proberen zou ik zeggen.

@Harold, ik heb dat topic ook gelezen maar kan me niet meer herinneren of er ook in stond waarom er dan "130W" op die 1936 cabs stond.
Ik was in de veronderstelling dat die er wel degelijk in zaten vroeger?

HaroldA
11 juni 2009, 19:53
@Harold, ik heb dat topic ook gelezen maar kan me niet meer herinneren of er ook in stond waarom er dan "130W" op die 1936 cabs stond.
Ik was in de veronderstelling dat die er wel degelijk in zaten vroeger?


Hi

Having checked the records for the 1936 there is no mention with them being fitted with the 65 watt speakers if you could supply a photo of the label and inside of the speaker cabs we will try to get to the bottom of your question.

Please send the photos to xXxXx@marshallamps.com

Many Thanks

Marshall Service Team

Oftewel: ze hebben er nooit in gezeten en ze hadden gewoon verkeerde plaatjes er op gezet (of waren nog niet overtuigd van de 75 watt v/d T75?)

Henri H
11 juni 2009, 20:09
Oh ja, dat herinner ik me weer ja, maar ze zijn er nooit op teruggekomen hè?


if you could supply a photo of the label and inside of the speaker cabs we will try to get to the bottom of your question.

HaroldA
11 juni 2009, 20:10
Oh ja, dat herinner ik me weer ja, maar ze zijn er nooit op teruggekomen hè?

Nope. As expected...

Henri H
11 juni 2009, 22:46
Harold, als jij nu die 2x12 's volhangt met 65's..... Neem ik 'm van je over voor de vraagprijs + wat extra. ;)

HaroldA
11 juni 2009, 22:57
Harold, als jij nu die 2x12 's volhangt met 65's..... Neem ik 'm van je over voor de vraagprijs + wat extra. ;)

Helaas... Mijn oude G12-65's zijn onlangs met z'n 4-tjes samen gaan wonen in een JCM 800 1960A cabinet. De T75's die daar uit kwamen zitten nu in de 1936's.

En trouwens: ik ben ze al beiden kwijt voor de vraagprijs! :rockon:

Henri H
11 juni 2009, 23:03
Ze waren dan ook "zwaar" geupgrade. :)

HaroldA
11 juni 2009, 23:08
Ze waren dan ook "zwaar" geupgrade. :)

Ach, een goed (lul)verhaal werkt altijd op MP ;)

En 2.5mm2 speakerkabel ipv de standaard Marshall touwtjes is wel een upgrade ja... Net als Marshall wielen onder een 1936.

Henri H
11 juni 2009, 23:15
Is dat echt te horen joh, die 2,5 mm2 speaker kabel?
Dan moet ik dat ook maar 's doen.

HaroldA
11 juni 2009, 23:25
Is dat echt te horen joh, die 2,5 mm2 speaker kabel?
Dan moet ik dat ook maar 's doen.

Of het echt veel verschil maakt weet ik niet, maar soldeer ipv klemverbindingen en kabel wat volgens de specificaties 120 watt aan kan lijkt me wel beter ja...

Maar genoeg over mij: terug naar de gehotrodded amps!

sjaak1990
11 juni 2009, 23:36
g12-65 helderder en strakker dan de greenbacks. Ik heb de echte oude en vind ze heerlijk. Heel mooi open en toch erg strak voor vintage speakers. Klinkt ook lekker met mijn brunetti xl r-evo maar het beste met mijn LC dea met 1959 circuit en PPIMV. De speakers passen echt super bij het marshall karakter.

HaroldA
11 juni 2009, 23:49
Vreemd eigenlijk dat ze maar een paar jaar gemaakt zijn... :???:

iWishmaster
12 juni 2009, 09:17
Grrr, ik heb al naar 3 mensen die een 1960a te koop hebben staan een mail gestuurd met de vraag of ze weten welke speakers erin zitten en nog geen reactie terug gehad, zelfs niet wanneer ik zowat de vraagprijs bied in het geval dat het G12-65's zouden zijn ...

Henri H
12 juni 2009, 09:22
Hehe, weet je hoeveel tijd het kost om die achterplaat eruit te schroeven? ;)
Bovendien, de meesten maakt het geen barst uit wat voor speakers erin zitten, Celestions is vaak al voldoende. :D

iWishmaster
12 juni 2009, 09:29
Hehe, weet je hoeveel tijd het kost om die achterplaat eruit te schroeven? ;)
Bovendien, de meesten maakt het geen barst uit wat voor speakers erin zitten, Celestions is vaak al voldoende. :D

Mjah, er staat er eentje voor redelijk weinig heel dicht in de buurt. Is wel een zwaar gehavende kast (tolex aan alle kanten beschadigd, zwarte gaffertape etc.), maar heeft het 280W typeplaatje ...

Henri H
12 juni 2009, 09:32
Blind kopen! :D

Nee, natuurlijk eerst even zeker weten welke speakers erin zitten.
Zo'n afgeragde 1960 heeft wel wat.
Nieuwe tolex kan natuurlijk ook.

HaroldA
12 juni 2009, 10:15
Mjah, er staat er eentje voor redelijk weinig heel dicht in de buurt. Is wel een zwaar gehavende kast (tolex aan alle kanten beschadigd, zwarte gaffertape etc.), maar heeft het 280W typeplaatje ...

280 / 4 = 70. Grote kans dat daar of de G12M-70's in zitten of gewoon T75's. De G12-65 kasten hadden 260 Watt plaatjes, maar zoals we weten was Marshall niet al te secuur met die plaatjes...

Henri H
12 juni 2009, 10:26
280 / 4 = 70. Grote kans dat daar of de G12M-70's in zitten of gewoon T75's. De G12-65 kasten hadden 260 Watt plaatjes, maar zoals we weten was Marshall niet al te secuur met die plaatjes...V30 zijn toch ook 70 Watt?
Of zijn dat de G12M-70's?

Edit: oh nee, V30's zijn 60 Watt

HaroldA
12 juni 2009, 11:04
V30 zijn toch ook 70 Watt?
Of zijn dat de G12M-70's?

Edit: oh nee, V30's zijn 60 Watt

G12M-70's wil je niet hebben. Ik heb ze zelf nog nooit gehoord, maar op internet is er geen enkele positieve review te vinden.

Chris Winsemius
12 juni 2009, 11:10
G12M-70's wil je niet hebben. Ik heb ze zelf nog nooit gehoord, maar op internet is er geen enkele positieve review te vinden.

Heb wat M70s meegemaakt en ik werd er niet vrolijk van....

iWishmaster
12 juni 2009, 11:27
V30 zijn toch ook 70 Watt?
Of zijn dat de G12M-70's?

Edit: oh nee, V30's zijn 60 Watt

Marshall specificeerd zn V30's als 70 Watt in de kasten.

Ik hoop datie reageert, dan ga ik er eens heen met een schroevendraaier :sssh: (is het kruis of plat trouwens?).

Henri H
12 juni 2009, 11:32
Kruis volgens mij.
Neem een accuboor mee, want je moet er een stuk of 20 losdraaien. ;)

sjaak1990
12 juni 2009, 16:39
Op mijn g1265 kast staat 100 watt. Ook gek, kan natuurlijk dat ze vervangen zijn maar ze zitten er wel echt in :supercool:

VanMeekeren
12 juni 2009, 17:50
Kruis volgens mij.
Neem een accuboor mee, want je moet er een stuk of 20 losdraaien. ;)


:ok:

Dan is het ook heel leuk als je de tombe opent en ziet dat er daadwerkelijk G12-65's in zitten. Ik heb eens een 1960B opengehaald omdat die 'anders' klonk dan andere G12-75T kasten. Bleken er die 65-Watters in te zitten!

Leuk meevallertje!

Henri H
12 juni 2009, 18:49
Op mijn g1265 kast staat 100 watt. Ook gek, kan natuurlijk dat ze vervangen zijn maar ze zitten er wel echt in :supercool:Waarschijnlijk is dat dan een Greenbacks kast geweest.


:ok:

Dan is het ook heel leuk als je de tombe opent en ziet dat er daadwerkelijk G12-65's in zitten. Ik heb eens een 1960B opengehaald omdat die 'anders' klonk dan andere G12-75T kasten. Bleken er die 65-Watters in te zitten!

Leuk meevallertje!Mazzelpik. ;)

x.a.d
13 juni 2009, 10:26
Als je een kastje wil hebben wat goed klinkt zou ik nooit voor de 1960 gaan. Het is niet slecht voor het geld maar echt goed klinken doet het toch niet echt. Ga deze maar eens ergens testen...Vaak niet echt tonevol en veeel hoog, rommelig laag...

Henri H
13 juni 2009, 11:48
Welke kasten zijn dan beter voor dezelfde prijs?
Een 1960 kast kun je vaak voor rond de €400,- wel 2ehands op de kop tikken.

VanMeekeren
13 juni 2009, 13:22
K&E 212's zijn (afhankelijk van de speakercombinatie) zo'n 650 EUR.

En dan zit je geheid goed. ;)

Van Meekeren

Edit: 'Zelfde prijs' zo snel niet gelezen :p

iWishmaster
13 juni 2009, 13:45
Als je een kastje wil hebben wat goed klinkt zou ik nooit voor de 1960 gaan. Het is niet slecht voor het geld maar echt goed klinken doet het toch niet echt. Ga deze maar eens ergens testen...Vaak niet echt tonevol en veeel hoog, rommelig laag...

Ik ken alleen de nieuwe kasten en ik deel die ervaring. De oude kasten schijnen echter een stuk beter te zijn. Maarre, hoe kom aan een lege K&E kast en 4 stuks oude G12-65 speakers? Juist, eerst een 1960 uit die tijd kopen en evt. later de speakers in een andere kast schroeven: dat kan altijd nog als ik daarna een upgrade wil.

HaroldA
13 juni 2009, 13:55
Ik ken alleen de nieuwe kasten en ik deel die ervaring. De oude kasten schijnen echter een stuk beter te zijn. Maarre, hoe kom aan een lege K&E kast en 4 stuks oude G12-65 speakers? Juist, eerst een 1960 uit die tijd kopen en evt. later de speakers in een andere kast schroeven: dat kan altijd nog als ik daarna een upgrade wil.

Ik heb 2 G12-65's ('81) 1 op 1 kunnen ruilen met 2 T75's :rockon:

Het 2e paartje ('82) heb ik van een medeforumlid over kunnen nemen voor 100,- p/st.

Alle 4 zijn ze met 1777 conus en 15 Ohm.

iWishmaster
13 juni 2009, 14:02
Ik heb 2 G12-65's ('81) 1 op 1 kunnen ruilen met 2 T75's :rockon:

Het 2e paartje ('82) heb ik van een medeforumlid over kunnen nemen voor 100,- p/st.

Alle 4 zijn ze met 1777 conus en 15 Ohm.

Da's natuurlijk ook een optie. Maar voordat ik aan ruildeals begin wil ik ze toch eerst even horen :). Zou het makkelijkste zijn om 'gewoon' een 1960 met 4 ervan te kopen en dan proberen een leeg K&E of Bogner doosje op de kop te tikken ...

Een nieuw, custommade, 4x12" normal sized cab van K&E met nieuwe G12-65 Heritage speakers kost ~1200 euro ... Dat is nogal wat :(

HaroldA
13 juni 2009, 14:39
Een nieuw, custommade, 4x12" normal sized cab van K&E met nieuwe G12-65 Heritage speakers kost ~1200 euro ... Dat is nogal wat :(

Nieuwe G12-65's kosten toch ook iets van 175-200,- p/st? Dan zou er 400-500 voor het kastje over blijven.

iWishmaster
13 juni 2009, 14:53
Nieuwe G12-65's kosten toch ook iets van 175-200,- p/st? Dan zou er 400-500 voor het kastje over blijven.

Klopt, maar in totaal vind ik het nogal wat. Daarom zie ik er wat in om eerst een oude (versleten) 1960 voor niet teveel geld op de kop te tikken en evt. later de speakers in een betere kast te zetten.

sjaak1990
13 juni 2009, 15:06
Waarschijnlijk is dat dan een Greenbacks kast geweest.

Mazzelpik. ;)

Dacht ik ook, maar de eigenaar dacht dat het zo was geweest ofzo. Maakt ook niet uit ze zitten erin ^^

iWishmaster
13 juni 2009, 20:40
Trouwens, tijdens mn speurtocht door tweedehands sites zie ik ook ergens een losse heritage en weer ergens anders een losse oude G12-65 staan. Hoe zou het klinken wanneer ik die 1 koop en in mn Bogner 1x12" schroef? Dan zijn de kosten nog te overzien. Maar krijg ik dan een goed beeld van de hoe die speaker klinkt? Is tevens geen totaaloplossing trouwens, want ik wil toch een groter cabinet (2 of 4x12"), maar het is wel verleidelijk.

x.a.d
27 juni 2009, 13:23
Ik ken alleen de nieuwe kasten en ik deel die ervaring. De oude kasten schijnen echter een stuk beter te zijn. Maarre, hoe kom aan een lege K&E kast en 4 stuks oude G12-65 speakers? Juist, eerst een 1960 uit die tijd kopen en evt. later de speakers in een andere kast schroeven: dat kan altijd nog als ik daarna een upgrade wil.

kan je geen lege kasten kopen bij k&E...?? En zie maar eens een 1960 te vinden met oude speakers...........

Chris Winsemius
27 juni 2009, 18:59
kan je geen lege kasten kopen bij k&E...??

Bij K&E kun je alle modellen cabinetten ook zonder speakers bestellen.

heavy-metal-thunder
27 juni 2009, 19:52
Ik weet niet of het al gepasseerd is, maar wat jij zoekt zit volledig in een DSL! Kanaal A 2de modus klinkt gelijk aan een Marshall 2203 (heb de test gedaan met een headswitch over zelfde cab en met zelfde gitaar, na 15 keer klikken wist niemand nog het verschil tss de 2203 en DSL). Het Ultra gain kanaal vind ik op eerste modus gebooste 2003.

Henri H
27 juni 2009, 22:14
Een DSL heeft meer gain dan een JCM 800 volgens mij, misschien zeker de moeite waard om die ook 's te testen inderdaad!
Ze kosten ook bijna niks!

Ik heb hem een paar jaar geleden een keer of drie gebruikt tijdens het oefenen, ik vond er een lekkere sound in zitten, maar ik kwam wel iets minder door de mix had ik het idee.

heavy-metal-thunder
27 juni 2009, 22:24
Een DSL heeft meer gain dan een JCM 800 volgens mij, misschien zeker de moeite waard om die ook 's te testen inderdaad!
Ze kosten ook bijna niks!

Ik heb hem een paar jaar geleden een keer of drie gebruikt tijdens het oefenen, ik vond er een lekkere sound in zitten, maar ik kwam wel iets minder door de mix had ik het idee.

op crunch kanaal is het vrij gelijk qua gain. Ultra gain heeft idd. meer gain en is vetter en dikker. Opletten dat je voldoende door de mix komt (gain niet te hoog en wat meer volume)

yhcmarc
27 juni 2009, 23:58
Vandaag een mooie hotrodded JCM800 gekocht, de Ampeg VL-1002. Ik zocht de amp al een tijdje als aanvulling naast mijn JMC800 1959 en V4, maar echt een heel erg ruige amp, alleen erg moeilijk te vinden. Ik weet toevallig dat er in groningen nog een staat bij Tonika.

heavy-metal-thunder
28 juni 2009, 10:14
die Ampeg ken ik niet. Heb ff op youtube geluisterd. cool, maar zit toch iets in in het laag dat ik niet met een 2203 associeer. kan wel met gitaar en speelstijl te maken hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=fMBU91Sb-ok

Henri H
28 juni 2009, 12:25
Dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=XBHSp-tCJG8) geeft een betere indruk volgens mij.
Het lijkt me een vette amp toe!

iWishmaster
28 juni 2009, 12:32
Ik weet niet of het al gepasseerd is, maar wat jij zoekt zit volledig in een DSL! Kanaal A 2de modus klinkt gelijk aan een Marshall 2203 (heb de test gedaan met een headswitch over zelfde cab en met zelfde gitaar, na 15 keer klikken wist niemand nog het verschil tss de 2203 en DSL). Het Ultra gain kanaal vind ik op eerste modus gebooste 2003.

DSL is een leuke amp, maar toch echt niet wat ik zoek eigenlijk. Het mist 'iets', en eigenlijk ook tegelijk 'alles'. Crunch is vet dat klopt! Maar niet kunnen schakelen naar clean is onpraktisch en clean draaien met volumeknop is moeilijk. Tweede ('high gain') kanaal is opzich wel aardig, maar overdreven compressed, beetje modderig en het allerbelangrijkste: heeft geen ballen. Ik kan het niet goed uitleggen, maar ik vond de DSL niet zo geweldig. Neemt niet weg dat het een erg goede amp is voor het geld overigens!

Ik ga binnenkort langs iemand die beweert een 1960 met G12-65's te hebben staan. Testen of het iets is en dan openschroeven wat erin zit. Dan heb ik een cab waar ik een tijd mee kan doen, en evt. later een lege kast van bogner of K&E kopen als upgrade.

Braindead
28 juni 2009, 17:52
Ik heb niet alle posts hier gelezen maar zag vorige week een Marshall sl-x op marktplaats staan. Misschien is dat de hotrodded JCM800 die je zoekt? Heb je geld over om eventueel nog flink te laten modden maar denk niet dat dat nodig zal zijn.

heavy-metal-thunder
28 juni 2009, 21:13
DSL is een leuke amp, maar toch echt niet wat ik zoek eigenlijk. Het mist 'iets', en eigenlijk ook tegelijk 'alles'. Crunch is vet dat klopt! Maar niet kunnen schakelen naar clean is onpraktisch en clean draaien met volumeknop is moeilijk. Tweede ('high gain') kanaal is opzich wel aardig, maar overdreven compressed, beetje modderig en het allerbelangrijkste: heeft geen ballen. Ik kan het niet goed uitleggen, maar ik vond de DSL niet zo geweldig. Neemt niet weg dat het een erg goede amp is voor het geld overigens!

Ik ga binnenkort langs iemand die beweert een 1960 met G12-65's te hebben staan. Testen of het iets is en dan openschroeven wat erin zit. Dan heb ik een cab waar ik een tijd mee kan doen, en evt. later een lege kast van bogner of K&E kopen als upgrade.

2de kanaal mag de gain niet te hoog en meer level, dan is het minder compressed. Maar ik blijf er bij dat dit veel meer een lead kanaal is, voor solo's. ruige strakke powerchords is er niet aan besteed. Op dat vlak ga ik akkoord met je.

Ben het ook mee akkoord dat het onpraktisch dat je niet zo maar even kunt schakelen naar clean. Opcleanen met de volumeknop werkt enkel met single coils, zeker niet met humbuckers. Maar ik vrees dat je geen goed clean gaat vinden in een hotrodded Marshall. Heb je de JCM800 split channel al gehoord? Of denk mss eens aan de JCM900 SLX, verwar deze niet met een gewone JCM900.

Chuck_S.
28 juni 2009, 21:24
Er staat een ampeg vl1001 te koop op marktplaats, misschien leuk om die eens te proberen, 1 kanaals high gain amp die qua sound ook nogal hotrodded marshall schijnt te zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar misschien heb je er wat aan.

Er heeft ook net iemand hier een vl1002 gekocht, die is 2 kanaals maar misschien kan hij/zij wat vertellen over de sound van dat ding.

hoi!

yhcmarc
28 juni 2009, 23:50
Die VL1001 is wel veel te duur imho. Ik heb toevallig net geoefend met de vl1002 en mijn jcm800 tegelijk.

VL1002 op kanaal 2: preamp op 1 uur, gain op 8 uur (zo goed als dicht dus ;)) was nagenoeg gelijk aan mijn jcm800 1959 met de kanalen doorgelust, high input op 10 uur, low input op 12 uur en een LPB-1 ervoor op 3 uur, oftewel, de VL1002 heeft veeel meer gain in huis dan mijn 800. Verder erg lekkere amp met veel detail in het geluid.

Ik had met p90 pups de low en mid voluit, mid selector op stand 1, treble kan ik niet zien aangezien de potmeter is afgebroken, maar ik gok rond een uur of 1 a 2. Presence op 12 uur. Marshall had de low voluit, mid op 3 uur, treble 12 uur en presence rond 11 uur ofzo.

Op beide amps master zover open als mogelijk, voluit zat er helaas niet in :(

iWishmaster
28 juni 2009, 23:51
Ik heb niet alle posts hier gelezen maar zag vorige week een Marshall sl-x op marktplaats staan. Misschien is dat de hotrodded JCM800 die je zoekt? Heb je geld over om eventueel nog flink te laten modden maar denk niet dat dat nodig zal zijn.

Ik heb hem nog nooit gehoord, maar wel de moeite om eens te testen inderdaad.

Overigens heb ik pas mn Rivera langs een Soldano HotRod en Avenger gezet. De soldano's hadden wat meer ballen en klonken ronder en iets moderner, maar ik vond persoonlijk dat de Rivera niet in de schaduw stond! Ook een rij met cabinetten geprobeerd, oa de Bogner 2x12, 4x12 en K&E 2x12 en 4x12. Ik vond de oversized Bogner 2x12 het best. Iets minder strak, maar wel warmer en meer bas dan de K&E. Ik kan me voorstellen dat de K&E voor bijv. metal (met een Engl of Mesa versterker) beter is. Het viel me op dat de Mesa 4x12 kast nogal uh, hoe zeg ik dat subtiel ... baggerslecht was :soinnocent:. Er gritty en lomp, maar toch weinig punch. Zal waarschijnlijk ook aan de amp liggen, maar voor zo'n dure kast, met dat naamplaatje erop vond ik het opvallend. Alle kasten hadden V30 overigens. Wel wat andere speakers getest, maar eigenlijk niks dat er (positief) uitsprong. Jammer dat er in 99% van de kasten in de winkels V30's of G12-75's zitten en af toe een verdwaalde Celestion Gold of Greenback ... Eminence Legends lijken qua beschrijving op de site best wat ik zoek, maar ik hou niet van gokken en de tweedehands markt in speakers is ook niet zo groot.

Henri H
29 juni 2009, 00:10
'k Ben het met je eens, meestal G12T-75 en V30.
Ik heb pas 6 versterkers getest op 2 verschillende cabs (Zie dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124189)), maar meer gain haal je niet uit een kast/speakers.
Ik vond het verschil tussen de cabs die wij hebben getest niet erg groot.
Er zit natuurlijk wel verschil in, maar niet zo dramatisch dat de amp minder gain krijgt of opeens totaal niet meer goed klinkt.
Het is het laatste waar je naar gaat kijken volgens mij.


Als je versterker goed klinkt op G12T-75's klinkt ie waarschijnlijk nog beter op andere speakers.

iWishmaster
29 juni 2009, 20:28
'k Ben het met je eens, meestal G12T-75 en V30.
Ik heb pas 6 versterkers getest op 2 verschillende cabs (Zie dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124189)), maar meer gain haal je niet uit een kast/speakers.
Ik vond het verschil tussen de cabs die wij hebben getest niet erg groot.
Er zit natuurlijk wel verschil in, maar niet zo dramatisch dat de amp minder gain krijgt of opeens totaal niet meer goed klinkt.
Het is het laatste waar je naar gaat kijken volgens mij.

Jullie hadden 3 marshall kasten, kan me voorstellen dat de verschillen dan niet groot zijn. Wanneer je 3 fatsoenlijke (;)) kasten naast elkaar zet, hoor je wel degelijk het verschil. Ik denk dat ik met dezelfde amp / settings / gitaar /speakers etc. blind het verschil tussen Mesa, Marshall en Bogner kast zou horen. Is zeker niet een klein verschil. Qua gain en voicing veranderd er niks, maar de kleuring veranderd echt enorm! Ik zou het vergelijken met het verschil tussen eindtrap buizen: EL34, 6L6 etc.

Het is inderdaad wel 'het laatste beetje' dat je aan sound kunt doen, dat ben ik met je eens.

Henri H
29 juni 2009, 21:19
Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk, maar ik heb nog nooit een Bogner of K&E kast gehoord, behalve dan op TV en/of concerten her en der.

Je maakt me dus behoorlijk G.A.S.-baar hiermee. ;)

Kleine anekdote, als je geen zin hebt om te lezen, boeien....: ;)

Mijn associaties met hotrodded Marshalls stammen uit '82 - '84.
Bands als Bodine, Picture, Highway Chile, Dark Wizard, Warrior/Emerald etc. speelden in ons O.J.C. in Hardenberg, dat bestond toen net een jaartje ofzo, ik heb nog meegeholpen om de stenen hoog de silo in te sjouwen om er een oefenruimte te metselen, was gave tijd.
Anyway, al die bandjes hadden allemaal die hotrodded Marshalls en dat was GGGAAAAAAFFFFFF! :D:rockon:
Ik heb die sound nu pas echt een beetje te pakken met m'n Marshalls, vooral de JCM 800 met een Strat vind ik te gek, à la Gary Moore b.v.
Ik weet dus niet beter dan dit, maar ik weet ook niet of ik die nieuwe "hype" van hoogwaardige materialen e.d. wel moet volgen. Onder een Marshall top hoort gewoon een Marshall kast, punt, als je zorgt dat de constructie van de kast maar stevig is ,zodat er niet teveel meerammelt, zit je volgens mijn oren altijd goed.

Éen nadeel, tegelijk ook weer een voordeel, het moet KNOEPERS HARD! :)

iWishmaster
29 juni 2009, 22:57
Kan ik me heel goed voorstellen. Niks staat stoerder dan een rij marshall kasten :blast:! En het zijn ook zeker geen slechte kasten en dus ook echt niet voor niks de 'standaard' binnen de rockmuziek. Er zijn tegenwoordig wel betere alternatieve, naar eerlijk is eerlijk, daar betaal je dan ook een pak meer voor.

Mijn 'zoektocht' naar een amp is deels om het geluid, maar ook deels om gewoon eens alles uit te zoeken, uit interesse. Ik ben ook pas 23 en speel nu 3 jaar gitaar ongeveer; dat is ook één van de redenen dat ik het mezelf niet 'waard' vind om echt veel geld uit te geven aan amps en gitaren. Wel wil ik nu een fatsoenlijke cab om in de oefenruimte neer te zetten; wanneer ik er 1 vind waarschijnlijk een marshall 4x12" met G12-65's (tenzij ze me enorm tegenvallen natuurlijk). Daarna zie ik wel weer verder. Wanneer ik over een tijd echt serieus bezig zou gaan zijn met muziek (wanneer ik regelmatig zou optreden met mijn band bijvoorbeeld) zie ik mezelf wel een nieuwe amp kopen, maar ik ben eigenlijk nog niks tegengekomen wat ik echt een waardige opvolger vind voor mn Rivera. Een tijd terug speelde ik op een Brunetti Mercury en was ik opslag verliefd, maar kon ik hem echt niet betalen, laatst speelde ik er weer over en was dat gevoel er niet meer. Misschien heb ik al teveel gehoord, maar er is weinig waar ik echt het 'woooooow-gevoel' van krijg en ik vind dat dat wel moet bij een amp. Dat je een akkoord aanslaat en met een grijns op je gezicht kunt zeggen, hell yeah, dat was ik!

Lang verhaal, bijzonder weinig informatie ... over anekdotes gesproken, maarja, boeiuh ;)

HaroldA
29 juni 2009, 23:01
een marshall 4x12" met G12-65's

Als je in de buurt woont mag je er wel een lenen?

iWishmaster
29 juni 2009, 23:09
Als je in de buurt woont mag je er wel een lenen?

Ik woon in Boxmeer, dus tilburg is goed te doen (uur rijden ong.). Als dat zou kunnen voor een dagje (ik repeteer zondagavond) zou dat wel helemaal te gek zijn!

HaroldA
29 juni 2009, 23:15
Ik woon in Boxmeer, dus tilburg is goed te doen (uur rijden ong.). Als dat zou kunnen voor een dagje (ik repeteer zondagavond) zou dat wel helemaal te gek zijn!

No problemo...

De rest via PM?

iWishmaster
29 juni 2009, 23:23
No problemo...

De rest via PM?

je hebt pm :)

Henri H
29 juni 2009, 23:35
Zo'n G12-65 kastje lijkt me ook wel OK.
Laat je je bevindingen weten hier a.u.b.? ;)

iWishmaster
2 juli 2009, 19:04
Zo'n G12-65 kastje lijkt me ook wel OK.
Laat je je bevindingen weten hier a.u.b.? ;)

Bevindingen komen hier uiteraard te staan. Komende zondag ga ik hem lenen en s'avonds testen met de band! Nogmaals superbedankt Harold!!!

Wanneer ik de kans krijg wil ik ook nog een keer Eminence speakers proberen en dan heb ik denk ik wel genoeg gehoord om een keus te kunnen maken.

Henri H
2 juli 2009, 21:37
Bij de Amerikaanse high gain shootout hadden ze het over Scumback speakers?
Wat zijn dat voor speakers? Klinkt wel ruig. :)

iWishmaster
2 juli 2009, 22:31
http://www.scumbackspeakers.com/

Klinkt ruig inderdaad, maar wat is het :dontgeti:?
Volgens de site zijn het in feite boutique re-issues van oude Celestions. Greenbacks, G12-65's ...
Edit: even gegeken en ze zijn op zich redelijk aan de prijs à 150-200 dollar per stuk, maar een goed iniatief imho.

HaroldA
2 juli 2009, 23:31
Bevindingen komen hier uiteraard te staan. Komende zondag ga ik hem lenen en s'avonds testen met de band! Nogmaals superbedankt Harold!!!

Jaja.. Probeer ze nou maar gewoon eerst, wie weet valt het hartstikke tegen...

iWishmaster
3 juli 2009, 10:41
Jaja.. Probeer ze nou maar gewoon eerst, wie weet valt het hartstikke tegen...

Klopt, ben ik me ook van bewust, maar nu kan ik ze ook echt goed uitproberen. Het alternatief was wachten tot er 1 te koop staat en 'even snel inprikken' in de hoop dat het in de band staande houd.

Mijn andere gitarist klaagt nu al dat ik hem wegblaas met mn 1x12" bogner met een V30, maar ik denk (hoop ...) dat het aan de overdosis mids van de Rivera / V30 combi ligt. Hij speelt over een Engl E530 preamp en een Ibanez Starfield 2x50W EL34 eindtrap in 2 Ibanez Starfiel 2x12" vertical cabinetten. De preamp is prima en zn geluid is op zich goed, maar wanneer we beide in een refreintje dezelfde powerchords spelen hoor je weinig van zijn geluid terug.

Iemand daar tips voor? Niet hetzelfde spelen kan natuurlijk en ik pak daarom ook regelmatig de akkoorden een quint hoger oid, maar ook dat wordt een keer saai en soms willen we het simpel houden. Wellicht gebruik ik, of hij, teveel gain, maar volgens mij hebben we beide de gain rond de 5 staan (bij de Engl is dat iets meer als mn Rivera, maar aangezien de voicings nogal anders zijn is het niet echt te vergelijken). Misschien 'passen' de sounds niet bij elkaar? Ik zal ook eens proberen opnames te maken om te horen of het effect daar ook zo goed hoorbaar is.

iWishmaster
6 juli 2009, 10:12
Jaja.. Probeer ze nou maar gewoon eerst, wie weet valt het hartstikke tegen...

Alvast even een klein verslagje van de G12-65's:
Thuis ingeprikt en even op laag (appartement)-volume uitgeprobeerd. Klonk niet verkeerd, in tegendeel. Minder snerpend hoog en lekker warm en ook wat minder mids. Weinig punch en bas, maar da's bij mn Rivera normaal op laag volume.

In de band:
Ik dacht, volume omhoog en knallen! Nou niet echt dus ... Geluid was redelijk donker, maar niet op een slechte manier, ligt lekker in het gehoor en het geluid zingt heerlijk bij losse noten, tot daar nog goed dus. Met powerchords en riffs redelijk wat bas, maar een beetje rommelig. Vooral erg weinig punch en ballen te bekennen. Bogner Cube aangesloten en de grote verassing; zelfs met deze 1x12" (V30) heb ik meer wapperende broekspijpen dan met het marshall 1960 cab! 2 van mn bandleden stonden ook met open mond te kijken; bigger is not always better ...
Toen met de band erbij. Volume bij iedereen gelijk draaien en speulen maar. Het Marshall cab prikt vrij moeilijk door de mix. Het is nog hoorbaar, maar bij lange na niet zo duidelijk als V30's of G12-75's! Dat was een behoorlijke teleurstelling en had ik niet in deze mate verwacht. Het geluid is op zich goed, maar het is voor rythm en riffs te 'smooth'. De bogner klonk gewoon echt beter.

Conclusie: de combi 1960 & GT1265's is niks voor mij, in ieder geval bij de Rivera Rake, die toch minder 'krasserig' hoog heeft en van zichzelf een ronder geluid heeft dan bijv. een JCM800. Ik denk inderdaad dat het icm met die amp een verademing kan zijn! Ik denk dat deze speakers het in een andere kast al een stuk beter zouden doen; sowieso minder rommelig, meer punch en waarschijnlijk ook wel beter hoorbaar. Wellicht is de combinatie G12-65 en V30 een idee.

Vanavond thuis nog even op redelijk volume voordat ik hem wegbreng, maar mijn GAS op een 1960 cabinet is overgewaaid. Ik las dat Orange cabs met V30's wat donkerder zijn als andere en dat Engl cabs met V60's minder felle mids hebben, gaan we die eens inpluggen ergens :).

Sowieso; Harold, enorm bedankt!!!

Mukkez
6 juli 2009, 12:46
Ah, testen doet wonderen.. :ok:

HaroldA
6 juli 2009, 13:02
Geluid was redelijk donker, maar niet op een slechte manier, ligt lekker in het gehoor en het geluid zingt heerlijk bij losse noten, tot daar nog goed dus. Met powerchords en riffs redelijk wat bas, maar een beetje rommelig. Vooral erg weinig punch en ballen te bekennen.

Ik kan me op zich wel vinden in jouw 'verslag' maar onder mijn JMP 2204 heeft dit cabinet wel degelijk punch! Ook het niet zo heel erg opvallen in de mix kan ik volgens mij wel beamen, maar ik vind dat niet zo'n probleem, zeker omdat hij los een wel heel erg fijn geluid heeft!


Heeft er hier eigenlijk iemand ervaring met het mixen van de G12-65 met andere speakers? Ik heb ook nog een green/blackback kast staan die ik eventueel kan mixen met de G12-65's...

iWishmaster
6 juli 2009, 13:08
Ik kan me op zich wel vinden in jouw 'verslag' maar onder mijn JMP 2204 heeft dit cabinet wel degelijk punch! Ook het niet zo heel erg opvallen in de mix kan ik volgens mij wel beamen, maar ik vind dat niet zo'n probleem, zeker omdat hij los een wel heel erg fijn geluid heeft!


Heeft er hier eigenlijk iemand ervaring met het mixen van de G12-65 met andere speakers? Ik heb ook nog een green/blackback kast staan die ik eventueel kan mixen met de G12-65's...

Ook daar kan ik me wel in vinden: Mijn Rivera heeft heeft wel een set ballen, maar lang niet zo'n joekels als een JCM800 :chicken:.

Dat mixen wil ik ook wel eens weten, maar dan met bijv. een V30!

vinni
6 juli 2009, 18:45
Hallo Iwish...

Wellicht is het je bekend dat ik ook deze Rivera Rake Reverb heb gehad.
De bruine tolex heb ik er nog opgezet.

Wellicht kan ik je helpen.
Vele van de versterkers die in dit topic voorbij zijn gekomen heb ik ook gehad...zoals de Blackmore, VM en de 5150III. De Rake doet daar niet voor onder. Misschien wel qua gain en oempf met de palmmutes

Ik denk dat je op het goede spoor zit als je het idee hebt dat een andere speaker(kast) je een stuk dichter bij jou geluid brengt.

De K&E's zijn zondermeer goeie kasten. Ik heb zelf 2 2X12 cabs. Een 4X12 vind ik zo-wie-zo altijd minder klinken. Volgens mij komt dat omdat de speakers dan minder hard moeten werken of door het volume van de kast.
Je kan bij K&E gewoon een aantal speakers in die kast uitproberen.
Dan kies je gewoon de beste combi. Mixen kan bij hun ook.

Laatste tip.....zet op V1 eens een Tungsol 12AX7.

Groet en veel succes met je zoektocht.

Vinni

iWishmaster
6 juli 2009, 19:07
Hey Vinni,

Ja dat weet ik nog!

Palm mutes gebruik ik niet zoveel (tenminste, niet in nu-metal sense of the word zal ik maar zeggen). Maar ik houd wel van wat wapperende broekspijpen :). Overigens heeft de amp MEER dan genoeg gain voor wat ik ermee wil doen (gain komt nooit boven de 5 uit met de boost aan).

Ik vond tot nu toe 2x12" ook beter als 4x12", zou kunnen dat dat om dezelfde reden was als jij noemt. Ik vond overigens de bogner beter klinken dan de K&E bij de Rake. Bij bijv. een Soldano die daar stond weer andersom. Bogner had wat meer laag en punch had ik het idee, terwijl de K&E wat strakker en killer was. Ik wil nog wat andere kasten proberen, waaronder een Orange en ergens een kast met Eminence speakers proberen te vinden (wie weet is dat wat voor mij).

Overigens hebben we ooit eens wat PM's uitgewisseld over de buizen die erin zitten. Ik heb pas alles eruit gehaald en er zat 1 JJ in (reverb), 3 onbedrukte met een 'made in china'-sticker, 1 ruby tubes en de eindbuizen waren ook onbedrukt. Je zei toen dat er NOS Siemens eindbuizen in zaten geloof ik? Ik vermoed helaas dat één van de eigenaren na jouw alle (goede) buisjes door deze 'troep' vervangen heeft :makeup:. Ik had nog het 1 en ander nieuw liggen (2 TADs en een JJ) en dat maakt echt een ENORM verschil uit, dus ik wil binnenkort een full re-tube doen. Ik denk aan een tungsol selected V1 (high gain) en de rest JJ's. Eindbuizen weet ik nog niet, lijkt me wel leuk om te experimenteren met KT66 of KT88's, maar dan moet er ook gemodificeert worden, heb je nog tips voor wat voor een EL34's? Iets met zoveel mogelijk punch en power ... Headroom heb ik niet zoveel nodig aangezien ik niet zoveel clean speel.

iWishmaster
20 juli 2009, 00:53
Bump.

Even een kleine update (mocht er nog iemand geïnteresseerd zijn;)). Ik heb maar eens een setje buizen besteld (bij tonefactory). Namelijk:
-JJ EL34L: schijnen strakker te zijn en meer bas te geven dan 'gewone' EL34's
-JJ KT-77: Strakker dan EL34's, maar minder strak dan EL34L's. Nog meer bas, minder mids en meer treble dan EL34L's (beetje scooped ten opzichte van EL34's dus).
Een paar JJ ECC83s en ECC803s en een Tungsol 12ax7 V1.

Ik heb vooral veel gezocht en gelezen en uiteindelijk maar gewoon het één en ander besteld ... Ik hoop dat het wat hoorbaar verschil maakt. Ik hoop dat ze deze week nog binnen zijn, dan kan ik er mee gaan experimenteren.

vinni
20 juli 2009, 00:59
Ben benieuwd wat je er van vind!

Alle buizen die jij noemt heb ik ook gehad.
Was vroeger fan van JJ.....Nu niet meer zo.....

Vinni

Henri H
20 juli 2009, 10:05
....
Even een kleine update (mocht er nog iemand geïnteresseerd zijn;)). .....Ik ben ook wel benieuwd, die buisjes zijn bedoeld voor je Rivera Rake die je ook te koop hebt?
Ga je de eindbuizen zelf vervangen en bias-en?

iWishmaster
20 juli 2009, 12:14
Ik ben ook wel benieuwd, die buisjes zijn bedoeld voor je Rivera Rake die je ook te koop hebt?
Ga je de eindbuizen zelf vervangen en bias-en?

Die zijn voor de Rake ja. Dat ga ik zelf vervangen en biasen ook. Nog nooit gedaan, maar volgens mij zal het niet zo moeilijk zijn, rivera's zijn op dezelfde manier als jcm800's te biasen.

De rake staat trouwens wel te koop, maar hij gaat niet weg tenzij ik echt een goed bod krijg, aangezien ik nog geen geschikte vervanger heb gevonden. Zelfs als ik een acceptabel bod krijg, weet ik nog niet of ik hem wel verkoop ... Ik zal de advertentie eens op non-actief zetten denk ik, ik was helemaal vergeten dat die er nog stond ...

iWishmaster
20 juli 2009, 12:47
Ben benieuwd wat je er van vind!

Alle buizen die jij noemt heb ik ook gehad.
Was vroeger fan van JJ.....Nu niet meer zo.....

Vinni

Waarom geen JJ's meer? Liever NOS?

De reden dat ik voor JJ's heb gekozen is omdat ik een iets(!) donkerder/warmer en dikker geluid wil en JJ's vaak reviews krijgen dat ze daar goed voor zijn. Verder andere eindbuizen omdat deze wat strakker zijn en meer punch zouden geven. Hebben andere fabrikanten ook EL34L-achtige? KT-77's kon ik verder nergens vinden, niet NOS en ook niet van een ander merk als JJ's, vandaar de keuze.

vinni
20 juli 2009, 16:54
De JJ's zijn inderdaad donker......maar ook een beetje te lief.
De Tungsol of de nieuwe chineesjes vind ik wat agressiever klinken
in de Rake. Dat vind ik persoonlijk fijner.

Maar ja.....ik hou wel van een beetje gain.....het moet echter niet scherp worden.

Trouwens......heb nu de Shuguang EL34's in mijn TOL100. Vind ik beter dan
de EL34's, EL34L's en KT77's die ik er ook in gehad heb als test.

Enne...die chinezen zijn nog leuk aan de prijs ook. De tijden van de slechte chinezen lijken voorbij.

Vinni

iWishmaster
20 juli 2009, 17:39
Ik had er eerst Chinese buizen inzitten, ik heb 3 preamp buizen vervangen door TAD en JJ's en dat was een verbetering vond ik.

Ik ben benieuwd in ieder geval.

iWishmaster
22 juli 2009, 22:15
Update. Vandaag mijn buizen binnen. Wat blijkt; ik heb gewone EL34's gekregen in plaats van EL34L's :(. Dat wordt weer terugsturen dus.

Zojuist de KT77's erin gezet en toch een probleem: Ik kan de bias niet hoger afstellen dan 28mA per buis. Eigenlijk zou dit rond de 35-40 moeten zijn ... Is er een manier (door modificatie) om de bias range groter te maken?

Chris Winsemius
22 juli 2009, 22:20
welke amp ook al weer?

Je moet dan de bias-spanning naar de trim-pot wat minder negatief maken zodat je in de goede range kunt komen.

iWishmaster
22 juli 2009, 22:33
Rivera Rake Reverb. Heeft net als veel Marshalls 1 trimpot voor beide buizen. Wat minder negatief maken vind ik prima, maar ligt die spanning niet vast (negatieve tap van de output trafo)? Andere trimpot om het bereik wat te vergroten wellicht?

Chris Winsemius
22 juli 2009, 23:08
Rivera Rake Reverb. Heeft net als veel Marshalls 1 trimpot voor beide buizen. Wat minder negatief maken vind ik prima, maar ligt die spanning niet vast (negatieve tap van de output trafo)? Andere trimpot om het bereik wat te vergroten wellicht?

Die tap zit op de voedingstrafo (power transformer)................

Invloed verandering waarde trimpot is afhankelijk v/d rest v/h bias-circuit/voeding....

iWishmaster
22 juli 2009, 23:10
Die tap zit op de voedingstrafo (power transformer)................

Invloed verandering waarde trimpot is afhankelijk v/d rest v/h bias-circuit/voeding....

Juist, PT, dat bedoelde ik eigenlijk ook ...

En helaas heb ik geen schema's van mijn versterker, wel van een andere Rivera. Ik zal eens kijken of er iets aan te doen valt.

Edit:
Mm, ziet er naar uit dat de bias niet echt 'efficient' is. Eén gelijkrichterdiode, gevolgt door een C parallel, R in serie, C parallel en dan de trimpot. Middelste poot gaat via 2x 150k naar de 2 grids van de eindbuizen toe en laatste poot via een R naar de ground. Ik zou de diode kunnen vervangen door een gelijkrichterbrug, dat levert een verdubbeling op, maar ik kan me voorstellen dat dat iets teveel van het goede is? Wellicht is het verstandiger de amp naar een tech te brengen in dit geval. Ik ga er eens een nachtje over slapen ... Wie weet zijn de EL34L's fantastisch en is het niet eens nodig ...

iWishmaster
23 juli 2009, 12:01
Ik heb de vraag maar even in de werkbank gepost (leek me toepasselijker):
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2099167#post2099167

iWishmaster
18 augustus 2009, 09:58
Aangezien dit topic meer een dagboek dan een zoektocht is geworden, nog maar even een update ...

Afgelopen week de EL34L's en KT-77's vergeleken. Beide een paar dagen in mn amp gehad en een avondje in de oefenruimte. Conclusie: de verschillen zijn subtiel. Dat had ik ook verwacht, maar het bleek nog iets subtieler te zijn ...
Eerst de KT-77's geprobeerd: iets meer bas vergeleken met de oude EL34's en wat strakker. Evenveel hoog (denk ik ongeveer), maar minder 'prikkend', wat ronder: wel fijn!
Toen de EL34L's: niet zoveel bas als de KT-77's, maar wel meer als eerst en vooral punchier en strakker. Zeer lekker, vooral met de band echt heerlijk! Wel iets scherper, maar niet storend, integendeel; juist lekker aggressief.

De EL34L's blijven! De KT-77's ga ik binnenkort in de DSL van een vriend zetten, als hij ze niet wil gaan ze in de verkoop denk ik. Dan binnenkort nog even wat cabinetten testen, ik neig naar een Orange of Bogner OS 2x12", tenzij ik de kans zie om ergens Eminence speakers te testen.

the sure thing
18 augustus 2009, 10:38
Of je laat de JCM888 mod uitvoeren door CMW amps!

iWishmaster
18 augustus 2009, 11:13
Of je laat de JCM888 mod uitvoeren door CMW amps!

Het ging om mn Rivera, ik heb geen JCM800 :). JCM800 wil ik nog wel eens ooit hebben / zelf bouwen / laten bouwen / modden etc, maar dat zal voorlopig niet zijn.