PDA

View Full Version : Andy Sneap's Studio Technieken



Bloodline
2 juni 2009, 09:52
Het is wel redelijk "brief" zoals de Engelsen dat zeggen, maar zitten wel hele handige dingetjes in.

http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap/488999-collective-questions-mr-sneap-thread.html

Michael AE
2 juni 2009, 12:30
Als je van metal houdt, dan is dat forum sowieso een schat aan informatie. Ben net bezig met het mixen van een promo van mijn eigen metalband en ik heb daar al heel wat handige tips vandaan. Je oren doen het meeste natuurlijk, maar sommige dingen krijg je gewoon niet voor elkaar zonder precies te weten wat voor truuks er zijn om het te bewerkstelligen.

Han S
2 juni 2009, 14:54
Dacht ik ook, Andy gebruikt veel technieken die anderen ook gebruiken, het is bijna standaard. De kracht van Andy zit in zijn oren en zijn opvattingen over muziek. En waarschijnlijk zijn motiverende invloed op muzikanten.

Bloodline
2 juni 2009, 16:20
Dacht ik ook, Andy gebruikt veel technieken die anderen ook gebruiken, het is bijna standaard. De kracht van Andy zit in zijn oren en zijn opvattingen over muziek. En waarschijnlijk zijn motiverende invloed op muzikanten.

Hey Han,
Zou jij niet eens zo'n post moeten maken voor standaard dingetjes in de metal haha.
Zoiets van: Wil jij de mix harder zonder clipping ? Gebruik dan de PSP an draai de grote knop tot.....

Klinkt je gitaar niet goed in de mix ? Gebruik EMG's.

Han S
2 juni 2009, 17:46
Andy gebruikt MD421's op de toms, doen de meeste engineers al sinds tientallen jaren. Andy gebruikt KM184's als OH, dat wil iedere opname figuur, maar niet iedereen kan ze betalen. Andy gebruikt triggers op de kicks, deed ondergetekende ook al in 1990 om die geweldige drummers via Cubase nog een beetje goed te laten klinken, breek me de bek niet los over metaldrummers. :D

Andy doet het met de oortjes hoor en met zijn vermogen om kwaliteit uit de muzikant te halen. Metal is niet zo eenvoudig kwa opnemen en nog minder eenvoudig kwa mixen, maar een akoestische bas met een jazzband die hard gaat in één ruimte is een stuk moeilijker.

Maar eerlijk is eerlijk, Andy levert topkwaliteit.

Bloodline
2 juni 2009, 18:25
aah, wat een heerlijke slot zin Han.

Wat vindt je trouwens van Colin Richardson zijn werk ?

Han S
2 juni 2009, 20:50
Colin Richardson dus. Ik heb wel eens het idee dat producers omhoog getild worden door een band die toevallig langs kwam en dan gaat het van mond tot mond en je bent zomaar beroemd omdat ongeveer iedereen met je wil werken. Dat betekent niet dat er geen anderen zijn die het kunstje ook uitstekend verstaan, maar niet boven komen drijven omdat er nooit eens een echt goede band langs komt.

Ik vind dat Colin veel bands hetzelfde laat klinken, het is dus zijn geluid inplaats van dat van de band, tenzij ik me gruwelijk vergis natuurlijk. Niettemin heeft hij een indrukwekkende creditlist. Metal is een merkwaardige wereld, is altijd zo geweest, er is geen muzieksoort die net zo werkt als metal. Toen ik een bepaalde band opnam eind jaren 80, kreeg ik brieven van over de hele wereld en er kwam een stroom metalbands op gang die allemaal zo wilden klinken. Maar ik laat de band klinken zoals de band klinkt, maar als een band echt goed is en een goed geluid heeft, wordt het allemaal een stuk eenvoudiger. Colin en Andy hebben eenzelfde soort status als Steve Albini, maar ik ken veel opnametechnici die dat ook kunnen, je moet ook de mazzel hebben dat een band die je hebt gedaan doorbreekt en je trouw blijft.

Wat ik jammer vind is dat er zoveel wordt gedaan met de computer, ik heb bands binnen gehad die echt loeistrak waren, maar dat is toch een ander soort strakheid dan de wiskunde van de computer en ik vind dat super.

Ik heb bigbands gedaan en iedereen was tevreden over het geluid en hoe het was gegaan, dus ik dacht dat het bigbands zou regenen, niet dus. Ik heb jazz gedaan en ze kregen een 10 voor geluidskwaliteit, ze klonken zelf ook super en ik dacht dat het jazzbands zou regenen, niet dus. Ik heb vorig jaar twee bekende bluesbands opgenomen en beide CD's kwamen op het bluesforum in de top 5, op 1 en op 3. Dus ik dacht dat het bluesbands zou gaan regenen, niet dus. En zo gaat het met country, met koren en eigenlijk met alles wat muziek maakt, behalve met metal. Als je een metalband opneemt en die gaan goed, krijgen goede recensies, dat kun je het werk niet meer aan want het regent metalbands bij je. Dat is toch wel heel apart.

Bloodline
2 juni 2009, 21:42
Ach het is ook wat Han.
Ik blijf je een grote held vinden hoor !

Nog een vraagje: Ken je een goede bass vst ?
Ik moet wat bass programmeren voor een nieuwe track en heb geen zin meer in dat reason 4 gedoe.

Er moet toch wel een goede bass vst op de markt zijn ?

guhlenn
3 juni 2009, 08:02
Als je een metalband opneemt en die gaan goed, krijgen goede recensies, dat kun je het werk niet meer aan want het regent metalbands bij je. Dat is toch wel heel apart.


Metal volk is kudde volk. Ik hou van metal, begrijp me niet verkeerd, maar hetzelfde geld voor metalbands: als er eentje doorbreekt staan er tien te trappelen om die sound tot in de details te kopiëren. En daarnaast maakt of breekt de sound je bij metal veel meer dan bij andere genres. Daarom klinken zoveel metal bands live ook een stuk minder. IMO.

Roman
3 juni 2009, 08:48
ja, dom volk die headbangers....

:blast:

guhlenn
3 juni 2009, 09:37
Dat zei ik niet. Is volgens mij ook niet zo.

Han S
3 juni 2009, 10:00
ja, dom volk die headbangers....

:blast:

Ja man, ik had een keer een metalband waarvan de gitarist doctor was in de politicologie en ik heb aardig wat metalheads gehad met een academische opleiding.

STW
3 juni 2009, 18:45
trilogy schijnt een goede bass vst te zijn. het is volgens mij net zo veel/weinig werk om te programmeren als met reason, maar je hebt wel een hoop realistische sounds.