PDA

View Full Version : [Gitaar] Nieuwe kopen, of deze voorlopig houden?



Rararr
2 juni 2009, 03:40
Hoi,

Ik ben 2 maanden geleden begonnen met akoestisch, ik heb er een paar weken op gespeeld, en ik vond het zo leuk dat ik gewoon een elektrische gitaar moest kopen! Zo dom als ik toen was, had ik online een cheap-ass beginners setje gekocht.

http://www.mainmusic.nl/nl/product/19183/10/gitaar/elektrische_gitaren/starters_packs/jordan/elektrische_gitaar_startersset_+_versterker_&_accessoires_.html

Deze dus. Ik weet wat jullie denken... wat een vreselijk slecht ding... en jullie hebben nog gelijk ook. Maar ik speel nu dus al bijna 1-2 maanden op dit ding, ik vond hem op het begin wel leuk klinken. Ik ben naar een open dag geweest van een muziekschool, ik mocht op een Gibson SG spelen met een hele goede versterker erbij.

Dat klonk gewoon zo..... WREED! Ik ben helemaal verliefd op het geluid wat die gitaar en versterker maakte. Dus eenmaal thuis gekomen helemaal tevreden, ik pak mijn eigen gitaartje en begin te spelen... nou.. vreselijk... nu ik weet hoe een redelijk gitaar hoort te klinken is mijn gitaar wel om te janken.

Ik ben dus nu overtuigd dat ik door wil gaan met deze hobby, maar ik vraag me of of ik niet beter een nieuwe gitaar met versterker zou kopen. Als ik toch besluit een nieuwe te kopen is mijn budget rond de 300-500. Het liefste een SG model omdat ik die gewoon zo ontzettend leuk eruit vind zien, en hij ligt nog goed in de hand ook.

Aangezien ik maar 2 maandjes speel kan ik nog niet zo veel, dus ik heb ook nog niet uitgevonden wat voor soort muziek ik nou het leukste vind om te spelen. Ik speel nu voornamelijk stukjes van rock nummers, Sunshine of your Love bijvoorbeeld, uit GuitarHeroIII.

Maar ik weet niet of ik hier nou te ver mee ga, is het wel slim om nu al 300-500 euro aan uit te geven? Ik moet iig nog een maand of twee wachten totdat ik zo'n bedrag heb... zou dat genoeg zijn om dingen te ontdekken, de dingen die naar een nieuwe gitaar leiden?

Mja ik weet het gewoon niet meer, ik ben echt in de war in de jungle van gitaren en versterkers... ook durf ik niet zo gauw meer een aankopen te doen vanwege mijn zeer slechte beslissing over de 100 euro gitaar die ik boven gelinkt heb.

Wat vinden jullie? Lekker doorsparen, en over 2 maanden een nieuwe gitaar kopen, als ik door blijf spelen? Hoe houd je dat als beginner uit, zo'n vreselijke gitaar? Het is erg jammer, als ik een power chord doe op mijn gitaar klinkt het wel in orde, doe ik een power chord op die SG met die mooie versterker nou je wilt niet weten hoeveel keer mooier die klonk.. tis gewoon een heel nieuw niveau van mooi geluid.

Ben trouwens 16, dus geld groeit absoluut niet aan de bomen bij mij... dus even een duizendje neergooien voor een les paul met serieuze versterker zit er ook niet zomaar in... ik denk dat 500 wel genoeg zou zijn...

Nja in ieder geval harstikke bedankt voor het lezen, en als je tips hebt of advies wil ik het graag horen! :punk:

Muzieknono
2 juni 2009, 06:50
Ga eens naar een gitaarwinkel en probeer van alles uit, met name versterkers.
Ik denk dat wanneer jij je goedkope gitaar op een betere versterker aansluit je nog wel eens verbaasd zou kunnen zijn van je eigen geluid.
Tuurlijk, een gibson klinkt super, maar kost ook super.
Neem je eigen gitaar mee naar een zaak en probeer hem op verschillende versterkers.
Neem voor de gein eens een 5watt buizen versterker van Blackstar om hem op aan te sluiten en je weet niet wat je hoort.
Als je dat voor elkaar hebt ga dan rustig sparen voor een kwalitatief betere gitaar.
Ik heb afgelopen week iemand met een goedkope squier horen spelen over zo'n blackstar en daar kreeg ik toch wel rillinkjes van over den ruggengraat, zo'n mooi geluid als daar uit kwam.
Voor een wat goedkopere SG zou ik eens bij Vintage kijken, goede feel en afwerking en niet duur.
Hééél veel succes met je zoektocht, ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

macwilliams
2 juni 2009, 06:56
Je hebt nu dus nog twee maanden om allerlei combinaties van versterkers en gitaren uit te proberen. Neem ook de niet sg modellen ter hand dan beperk je je mogelijkheden ook niet te veel.

Verder is er veel leuk tweedehands spul te vinden. Hier op het forum zwerft nog ergens een epiphone lp rond van €250,- dan heb je dus nog eens dat zelfde budget voor een amp. Denk aan bijvoorbeeld een line 6 spider is ook wel tweede hands te vinden. Er staat veel leuk spul bij forumleden.


Succes.

Rararr
2 juni 2009, 20:13
Dus igg wat ik begrijp is dat " Versterker -> Gitaar " zo werkt het toch? Eerder een goede versterker kopen dan een nieuwe gitaar? Tis namelijk zo dat mijn gitaar nu al kapot aan het gaan is. Af en toe maakt de plug van het snoer (uiteinde) geen contact meer met de binnenkant van mijn gitaar... Niks werkt.

Maar dat van die winkel is een goede tip, ik ga nog een maand hard werken, mischien heb ik dan iets van 500 ofzo. Ik heb nu al 200 liggen. Dan ga ik wat winkels langs en laat me adviseren door iedereen, maar uiteindelijk gaat het lang kosten voordat ik een keuze maak.... ik wil niet weer dat iemand me oplicht met een prul gitaar.

Oh ik ben niet zo'n 2dehands persoon... meeste dingen die we 2dehands hebben hier zijn half kapot en erg oud.. wil niet 250 euro neerleggen voor een ephipone lp om dan na een maand erachter te komen dat hij helemaal verneukt is vanbinnen ofzo... nee dan liever nieuw waar ik nog garantie en alles heb

geert1976
2 juni 2009, 20:15
Je hebt nu dus nog twee maanden om allerlei combinaties van versterkers en gitaren uit te proberen. Neem ook de niet sg modellen ter hand dan beperk je je mogelijkheden ook niet te veel.

Verder is er veel leuk tweedehands spul te vinden. Hier op het forum zwerft nog ergens een epiphone lp rond van €250,- dan heb je dus nog eens dat zelfde budget voor een amp. Denk aan bijvoorbeeld een line 6 spider is ook wel tweede hands te vinden. Er staat veel leuk spul bij forumleden.


Succes.

He! vergeet mijn EPI (en andere leuke gitaren)niet:seriousf::soinnocent:

macwilliams
2 juni 2009, 20:35
He! vergeet mijn EPI (en andere leuke gitaren)niet:seriousf::soinnocent:

Zettum dan in je sig, dan tel je ook mee!!!

Damnit you fartknocker;)

wietse
2 juni 2009, 21:00
Oh ik ben niet zo'n 2dehands persoon... meeste dingen die we 2dehands hebben hier zijn half kapot en erg oud.. wil niet 250 euro neerleggen voor een ephipone lp om dan na een maand erachter te komen dat hij helemaal verneukt is vanbinnen ofzo... nee dan liever nieuw waar ik nog garantie en alles heb

er is niet veel te vernielen aan een gitaar wat electronica aangaat, paar potmetertjes, schakelaar en een jack dat is alles, als je kan solderen dan vervang je alles voor een 25 euro, maar daar hoef je niet bang voor te zijn, er zijn maar weinig gitaren inwendig vernield.
en ik spreek uit ervaring.
heb wel gitaren gekocht van dik 40 jaar oud waarvan alles probleemloos werkt en ook gitaren van een paar jaar oud waar je niet blij van wordt (stagg voornamelijk)

RoelTM
2 juni 2009, 21:04
Dus igg wat ik begrijp is dat " Versterker -> Gitaar " zo werkt het toch? Eerder een goede versterker kopen dan een nieuwe gitaar? Tis namelijk zo dat mijn gitaar nu al kapot aan het gaan is. Af en toe maakt de plug van het snoer (uiteinde) geen contact meer met de binnenkant van mijn gitaar... Niks werkt.

Maar dat van die winkel is een goede tip, ik ga nog een maand hard werken, mischien heb ik dan iets van 500 ofzo. Ik heb nu al 200 liggen. Dan ga ik wat winkels langs en laat me adviseren door iedereen, maar uiteindelijk gaat het lang kosten voordat ik een keuze maak.... ik wil niet weer dat iemand me oplicht met een prul gitaar.

Oh ik ben niet zo'n 2dehands persoon... meeste dingen die we 2dehands hebben hier zijn half kapot en erg oud.. wil niet 250 euro neerleggen voor een ephipone lp om dan na een maand erachter te komen dat hij helemaal verneukt is vanbinnen ofzo... nee dan liever nieuw waar ik nog garantie en alles heb

Binnenkant is prima te repareren. Misschien heb jij, of ken jij iemand die, en soldeerbout (heeft). Op Internet zijn veel onderdelen te vinden. Wat jij nodig hebt is een Output (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/6.3mm-mono-output-Neutrik--N_art_39.php). Even die van jou losschroeven, draadjes loshalen en op dezelfde plek weer vastmaken. Als je de draadjes 1 voor 1 verwisselt, kan er vrijwel niks misgaan.

En inderdaad dan voor een nieuwe versterker gaan. Heb ik ook gedaan met m'n beginnersgitaartje. :) Echt een wereld van verschil en ook precies waar jij naar opzoek bent. (Qua geluid)

Bolder
2 juni 2009, 21:37
Volgens mij been je nog vrij nieuw op dit opzicht.

Je denkt dat ook dat je voor een duizendje een Gibson Les Paul en een fantastische versterker kan kopen, dus niet! Schrik niet, het kost nog allemaal veeel meer!

Maar met een budget van 300-500 kom je denk ik al een heel eind. Misschien een Epiphone (b-merk van Gibson) SG en een Vox vt-30.

succes

Squier02
2 juni 2009, 22:06
Ik zou inderdaad eerst voor een betere versterker gaan kijken. Ik klaagde ook over het geluid van mijn gitaar, maar toen ik eenmaal een betere versterker had klonk het veel beter.

Misschien kan je hier wat muziek posten die jij mooi vind, bijv. Jimmi hendrix, Guns and roses of Metallica om maar wat te noemen. Een heleboel versterkers hebben hun eigen karakteristieke geluid die tot zijn recht komt bij een bepaalde stijl.

Ik zou kijken voor een 2ehandse Marshall uit de JTM serie, Vox of Orange.

geert1976
2 juni 2009, 22:20
Zettum dan in je sig, dan tel je ook mee!!!

Damnit you fartknocker;)

ik weet niet hoe dat moet:makeup:

macwilliams
2 juni 2009, 22:28
Kopieer je mp link, ga naar gebruikers instellingen, klik op link toevoegen.
Plak je link in het kader en druk op ok. Nu staat er twee keer de link in je scherm waarvan een blauw is. Type nu gewoon wat de tekst moet zijn en de rest van de blauwe tekst is nu weg. Druk op handtekening opslaan en voila een nette klikbare link in je sig.
Succes.

geert1976
2 juni 2009, 22:37
Kopieer je mp link, ga naar gebruikers instellingen, klik op link toevoegen.
Plak je link in het kader en druk op ok. Nu staat er twee keer de link in je scherm waarvan een blauw is. Type nu gewoon wat de tekst moet zijn en de rest van de blauwe tekst is nu weg. Druk op handtekening opslaan en voila een nette klikbare link in je sig.
Succes.

ik kan link toevoegen niet vinden :(

macwilliams
2 juni 2009, 22:41
ik kan link toevoegen niet vinden :(

Dat is die werelbol met dat gekke dingetje ervoor.

geert1976
2 juni 2009, 23:34
gelukt?:(:(:(

edit: ja, thanx Mac

macwilliams
2 juni 2009, 23:38
:ok:

Mooi'e doan.

Graag gedaan.

geert1976
2 juni 2009, 23:44
:ok:

Mooi'e doan.

Graag gedaan.

éh kun jieh veluws proat'n?

dannk joe welle:cheerup:

macwilliams
2 juni 2009, 23:51
Neuh, ik proat kaampers :D

geert1976
2 juni 2009, 23:56
ah, moar net als bie ons een nedersaksische toal.:rockon:

Rararr
4 juni 2009, 19:25
Heb mijn eerste slag geslagen! :blast:

Vox VT-30 voor 250, ik ben ermee verliefd en ik ga hem morgen halen. Dan nog een tenson sg voor 169 en ik ben voor een jaar of twee klaar.... weet iemand wat meer over die tenson sg? ik vond hem echt wreed en voor 169 helemaal lekker.

yourfavouriterecord
4 juni 2009, 22:04
Een versterker heb je al gevonden. Goed!
Als ik jou was zou ik voor een Epiphone g400 gaan, desnoods 2de hands. Dat zijn gewoon erg degelijke gitaren.
Succes ermee.

geert1976
4 juni 2009, 22:16
Heb mijn eerste slag geslagen! :blast:

Vox VT-30 voor 250, ik ben ermee verliefd en ik ga hem morgen halen. Dan nog een tenson sg voor 169 en ik ben voor een jaar of twee klaar.... weet iemand wat meer over die tenson sg? ik vond hem echt wreed en voor 169 helemaal lekker.

check mijn Sig eens!

Rararr
1 juli 2009, 10:01
Hoi Geert,

Ik ben nogal arm tegenwoordig, heb geen cent te makken. Als ik in termijnen kan betalen bij een winkel dan pas kan ik iets kopen. Dus tweedehandse deals gaan voorlopig niet dus kan ik iig ook niks van je kopen. Mischien over een maand of meer.. als ik dan geld heb dan zeg ik het wel :)

Neals
1 juli 2009, 11:53
Die VT-30 is een hele beste amp. De beste in de category oefenamps als je het mij vraagt.

Qua SG's zou ik wel voor een Epi gaan. Hoewel ik wel durf te stellen dat als je echt een Gibson wilt, de gas na een paar maanden toeslaat. Dat zijn de bijwerkingen van gitaar spelen helaas ;)

ruhan
1 juli 2009, 12:04
Ga eens kijken voor een gitaar van het merk swing,of een richwood re500 kost 300eur en zijn zeer goed heb er zelf ook een en doen niet onder voor gibson.Voor een goede betaalbare versterker,kijk eens bij musicstore.de het merk fame en dan de vs30 fulltube 255eur veel sucses

Bart_Blueprint
1 juli 2009, 12:07
@ TS: Die Tenson SG waar je het over hebt, ik zou het NIET doen als ik jou was.
Op zich is dat wel een "redelijke" gitaar voor wat het waard is, maar je blijft een beetje in dezelfde categorie hangen als waar je nu in zit.

Zoals hierboven al eerder aan is gegeven - en als je dan toch een SG wilt - kijk dan naar een Vintage of een Epiphone. Als je die Tenson hebt zal het wellicht beter klinken dan wat je "gewend" bent, maar wil je echt een grote stap vooruit zetten, kun je - mijns inziens - beter voor een Vintage of een Epiphone gaan. :ok:

zeppo
1 juli 2009, 15:08
Gewoon dus nog even doorsparen ... vakantiebaantje erbij nemen?
De stap naar de Tenson zou ik absoluut overslaan. Voor niet zo heel veel meer kun je al een tweedehands Epi of Vintage op de kop tikken, en daar kun je echt langer mee vooruit. Plus je houdt ook nog wat verkoopwaarde over mocht je een Epi of Vintage weer van de hand willen doen, zeker wanneer je de gitaar tweedehands op de kop tikt. Hell, je kunt er dan nog zelfs geld aan overhouden.

M Kactus
1 juli 2009, 15:56
Hoi Geert,

Ik ben nogal arm tegenwoordig, heb geen cent te makken. Als ik in termijnen kan betalen bij een winkel dan pas kan ik iets kopen. Dus tweedehandse deals gaan voorlopig niet dus kan ik iig ook niks van je kopen. Mischien over een maand of meer.. als ik dan geld heb dan zeg ik het wel :)

Dude, je bent toch niet op je kop gevallen? Je gaat toch geen gitaar in termijnen kopen? En al zeker geen gitaar van bedenkelijke kwaliteit, joh.

Rararr
1 juli 2009, 19:05
Als je het mischien niet door had, ben ik nogal nieuw in gitaar spelen. Ik wist niet dat Tenson niet het juiste merk was voor mij, dus doe niet zo raar met je "ben je op je kop gevallen" En bedankt voor de reacties :) Denk dat ik dan een epiphone sg ga halen.. heb zowieso toch nog maanden bedenk tijd dus..

RoelTM
1 juli 2009, 19:15
Heb mijn eerste slag geslagen! :blast:

Vox VT-30 voor 250, ik ben ermee verliefd en ik ga hem morgen halen. Dan nog een tenson sg voor 169 en ik ben voor een jaar of twee klaar....
Haha, you wish. :D Zodra je je setje gevonden hebt, zie je weer iets anders wat je dan MOET hebben. :p
Dit verschijnsel noemt men ook wel G.A.S. (Gear Acquisition Syndrome)

Braindead
1 juli 2009, 19:44
Kerel, van welke planeet kom jij? De TSér zegt nota bene dat ie nieuw is m.b.t. gitaren enzo. Moet je nodig van die fabeltjes gaan vertellen dat Swing en Richwood niet onderdoen voor Gibson. Dadelijk is ie nog verder van huis en heeft ie een Swing op afbetaling gekocht. zucht

@Rararr , kijk eerst even goed rond wat je wilt. Je hebt al een betere versterker dus probeer het eerst zo ff en ga de komende tijd wat gitaren proberen in de winkel. Beter een paar weekjes langer gewacht zodat je weet wat je wilt dan iets waar je later spijt van krijgt.


Ga eens kijken voor een gitaar van het merk swing,of een richwood re500 kost 300eur en zijn zeer goed heb er zelf ook een en doen niet onder voor gibson.Voor een goede betaalbare versterker,kijk eens bij musicstore.de het merk fame en dan de vs30 fulltube 255eur veel sucses

arcane
1 juli 2009, 19:47
Kerel, van welke planeet kom jij? De TSér zegt nota bene dat ie nieuw is m.b.t. gitaren enzo. Moet je nodig van die fabeltjes gaan vertellen dat Swing en Richwood niet onderdoen voor Gibson. Dadelijk is ie nog verder van huis en heeft ie een Swing op afbetaling gekocht. zucht

@Rararr , kijk eerst even goed rond wat je wilt. Je hebt al een betere versterker dus probeer het eerst zo ff en ga de komende tijd wat gitaren proberen in de winkel. Beter een paar weekjes langer gewacht zodat je weet wat je wilt dan iets waar je later spijt van krijgt.

In de openhaard zullen ze zeker niet onderdoen:seriousf:

geert1976
1 juli 2009, 19:50
Kerel, van welke planeet kom jij? De TSér zegt nota bene dat ie nieuw is m.b.t. gitaren enzo. Moet je nodig van die fabeltjes gaan vertellen dat Swing en Richwood niet onderdoen voor Gibson. Dadelijk is ie nog verder van huis en heeft ie een Swing op afbetaling gekocht. zucht

@Rararr , kijk eerst even goed rond wat je wilt. Je hebt al een betere versterker dus probeer het eerst zo ff en ga de komende tijd wat gitaren proberen in de winkel. Beter een paar weekjes langer gewacht zodat je weet wat je wilt dan iets waar je later spijt van krijgt.

zo'n Richwood zal voor zijn gevoel en doen wellicht geweldig spelen, maar inderdaad gelijkwaardig aan Gibson dat zeker niet.

@ topicstarter, effe sparen en rustig rondkijken naar nieuw of mooie 2e hands, maar zeker niet op de pof kopen:sssh:

M Kactus
1 juli 2009, 20:34
Als je het mischien niet door had, ben ik nogal nieuw in gitaar spelen. Ik wist niet dat Tenson niet het juiste merk was voor mij, dus doe niet zo raar met je "ben je op je kop gevallen" En bedankt voor de reacties :) Denk dat ik dan een epiphone sg ga halen.. heb zowieso toch nog maanden bedenk tijd dus..

Het gaat me niet om die Tenson, maar om kopen op afbetaling.