PDA

View Full Version : Mixen: headphones of monitorspeakers?



Liquid_Metal
1 juni 2009, 23:18
Op dit moment sluit ik een Sennheiser HD 437 koptelefoon aan op mijn M-Audio Fast Track Pro, maar volgens mij heeft die iets te weinig bassen. Mijn pc-speaker echter, Ceative nogwat, hebben daar veel teveel van.
Kan ik het mixen gewoon doen met de headset? Of moet ik iets anders aanschaffen. Ik heb niet bepaald geld over, dus eigenlijk is elke aanschaf al teveel :P.
Daarom vroeg ik me af: heeft iemand ervaring met deze koptelefoon of een dergelijk model en is het hiervoor geschikt? Of MOET ik echt aan de monitorspeakers? Ik las dat die erg duur zijn. Of kan het hiermee (http://www.thomann.de/nl/behringer_monitor_1c_weiss.htm) ook?

Liquid_Metal
1 juni 2009, 23:24
Of zoiets (http://www.thomann.de/nl/maudio_av20_studiophile.htm). Zijn dat wel monitors? Dat zie ik er niet echt aan af. Wanneer worden speakers als monitors beschouwd? Het gaat erom dat ze neutraal klinken, toch?

Han S
1 juni 2009, 23:29
Een koptelefoon is te extreem om mee te mixen, je kunt er wel een mix mee luisteren om te horen hoe het op een koptelefoon klinkt, maar neem dan tenminste een goede en die kost een paar centen.

Als je niet meer dan resp. €44 of €64 voor een paar betrouwbare 'monitoren' wilt uitgeven, dan vrees ik dat je de mix niet echt goed voor elkaar zult krijgen. Een paar betrouwbare monitoren kosten iets meer.

Liquid_Metal
1 juni 2009, 23:34
Daar was ik al bang voor. Misschien dat we met de band monitors aan zouden kunnen schaffen, maar aan wat voor bedrag moet ik dan denken? Sowieso zal mijn slaapkamer niet echt ideaal zijn om het in te beluisteren...
Hifispeakers zullen vast ook wel gekleurd zijn? Ik heb een mooi setje van PMC, samen met een Onkyo hifi-versterker.

harrie-beton
1 juni 2009, 23:49
Goede luidsprekers zijn goed om te mixen. Er is geen echt verschil tussen "monitors" en "hifi" speakers hoewel de fabrikanten van monitors beweren dat ze speciaal ontworpen zijn om muziek eerlijk te beoordelen. Dat beweren fabrikanten van hifi speakers ook...
Mijn ervaring is dat goede monitors droger en neutraler klinken dan hifi speakers en zijn beter om op de mixen. Pas vooral op met teveel bas, het klinkt lekker maar als je een paar top cd's hoort dan valt het op hoe zuinig daar de bas in zit.

Han S
2 juni 2009, 01:00
Daar was ik al bang voor. Misschien dat we met de band monitors aan zouden kunnen schaffen, maar aan wat voor bedrag moet ik dan denken? Sowieso zal mijn slaapkamer niet echt ideaal zijn om het in te beluisteren...
Hifispeakers zullen vast ook wel gekleurd zijn? Ik heb een mooi setje van PMC, samen met een Onkyo hifi-versterker.

PMC maakt goede speakers en ook studiomonitoren, transmisielijn speakers en daar komt echt laag uit. Je moet overigens elke monitor leren kennen en je mixen op zoveel mogelijk verschillende istallaties vergelijken met producties waarvan je zeker weet dat het goed klinkt. En zo leer je de speakers kennen waarmee je werkt. Als een snare op jouw monitors goed klinkt maar op de meeste andere (hi fi) speakers klinkt ie veel te groot en zwaar, dan weet je dat er uit jouw monitoren teveel laagmidden komt. Ik lees op gearslutz dat de Mackie 824 zo recht is als een lineaal, maar ik ken hem zelf niet. Ik werk veel met de IMF Compact Monitor 2, een jaren 80 hi fi transmissielijn speaker welke ik kocht voor 100 euro en bijna iedereen vindt die dingen fantastisch. Ik heb nu vier paar van die speakers staan. Geen perfecte studiomonitor, maar veel beter dan de meeste goedkope zooi.

Liquid_Metal
2 juni 2009, 08:10
PMC maakt goede speakers en ook studiomonitoren, transmisielijn speakers en daar komt echt laag uit. Je moet overigens elke monitor leren kennen en je mixen op zoveel mogelijk verschillende istallaties vergelijken met producties waarvan je zeker weet dat het goed klinkt. En zo leer je de speakers kennen waarmee je werkt. Als een snare op jouw monitors goed klinkt maar op de meeste andere (hi fi) speakers klinkt ie veel te groot en zwaar, dan weet je dat er uit jouw monitoren teveel laagmidden komt. Ik lees op gearslutz dat de Mackie 824 zo recht is als een lineaal, maar ik ken hem zelf niet. Ik werk veel met de IMF Compact Monitor 2, een jaren 80 hi fi transmissielijn speaker welke ik kocht voor 100 euro en bijna iedereen vindt die dingen fantastisch. Ik heb nu vier paar van die speakers staan. Geen perfecte studiomonitor, maar veel beter dan de meeste goedkope zooi.

Ik zal eens kijken hoe ik de PCM-speakers zelf vind klinken. Ik heb gisteren onze demo meegenomen naar de bassist, maar op zijn hifiset had ie ook véél teveel bas. Misschien zijn mijn pc-speakers dan toch niet zo heel erg overmatig.
En ik zal ook op zoek gaan naar die IMF Compact Monitor 2. 100 euro is nog wel te doen en als we dat splitten (4 man) is het 25 euro pp. Misschien gaan ze daar nog wel mee akkoord :P.

guhlenn
2 juni 2009, 12:13
PMC staat voor Professional Monitor Company. Welk type heb je?

Arts
2 juni 2009, 12:43
bij de feedback is 6t/m14 juni uitverkoop
en heb je ook een studiomonitor vrij goedkoop?:

http://www.feedback.nl/?id=1002#/0

het is de KRK RP5 (rechtsboven eerste pagina van de flyer)

Liquid_Metal
2 juni 2009, 14:07
PMC staat voor Professional Monitor Company. Welk type heb je?

Op de achterkant staat als typenummer TB1. Deze dus:

http://www.kingsound.co.kr/upfiles/market/2369_0_1_PMC.jpg

harrie-beton
2 juni 2009, 17:41
In mijn vergelijkingstest vond ik de KRK 5 iel en mager klinken. De 6 of de 8 is beter en de vxt serie is nog beter van klank. Vooral vetter.

guhlenn
3 juni 2009, 07:49
Op de achterkant staat als typenummer TB1. Deze dus:

http://www.kingsound.co.kr/upfiles/market/2369_0_1_PMC.jpg


Die heb ik ook. Da's zelfs de studio versie. HEerlijke monitor, beetje scherp in het hoog dus niet bang zijn met treble, lager dan rond de 50 HZ gaat ie niet.

Zo zie je maar weer, soms ben je snel klaar... :) Veel beter (VEEL) dan al die budget monitors imho.

Liquid_Metal
3 juni 2009, 08:12
Die heb ik ook. Da's zelfs de studio versie. HEerlijke monitor, beetje scherp in het hoog dus niet bang zijn met treble, lager dan rond de 50 HZ gaat ie niet.

Zo zie je maar weer, soms ben je snel klaar... :) Veel beter (VEEL) dan al die budget monitors imho.

Ok thanks, da's goed nieuws. Ik zal de treble ietsje uitdraaien. Dan moet ik 'm wel nog aangesloten zien te krijgen.
Mijn PC en hele gitaar-setup staat aan de ene kant van mijn kamer, terwijl de hifiversterker en speakers aan de andere kant staan. Kunnen nu dus met geen mogelijkheid aangesloten worden.....
Op mijn USB Interface (M-Audio Fast Track Pro) zit een tulp output die ik hier naartoe wil laten lopen. Wordt dus waarschijnlijk het verplaatsen van de speakers. Zie ik eerlijk gezegd niet helemaal zitten....

berolios
3 juni 2009, 09:02
[...]Dan moet ik 'm wel nog aangesloten zien te krijgen.
Mijn PC en hele gitaar-setup staat aan de ene kant van mijn kamer, terwijl de hifiversterker en speakers aan de andere kant staan. Kunnen nu dus met geen mogelijkheid aangesloten worden.....[...]
nou nou nou nou nou... 'onmogelijk' is wel heel erg overdreven he! wel eens van een kabel gehoord? die kun je ook wel in langere lengtes krijgen/ maken hoor...

Succes verder... mooie PMC's !

guhlenn
3 juni 2009, 09:34
hahaha. Je hebt nog niet die echte 'audio freak' attitude te pakken. Ik heb gewoon een volledige kamer geconfisqueerd en daar een middagje zitten klooien met speaker opstelling. Want naast mooie monitors is de plaatsing erg belangrijk.

En ik heb net een tweede sub aangeschaft. Ben benieuwd of dat echt wat uitmaakt...

guhlenn
3 juni 2009, 09:35
Ok thanks, da's goed nieuws. Ik zal de treble ietsje uitdraaien.

Niks uitdraaien, rekening mee houden. Deze 'prikken' nogal tov hifi speakers, maar als je dat op de pmc's eruit draait word het dof op de hifi sets... verder is het even wennen, maar ik wil niet anders meer (nou ja, wel nog groter. Want groter is beter :D)

bert k
3 juni 2009, 09:38
Kabel van tien meter kopen, klaar.

Han S
3 juni 2009, 09:51
Volgens de audiofiele normen is een kabel van 10 meter veel te lang, je hebt veel verlies en je microdetail, je 'stage' en het zwart tussen de noten gaat verloren. Nou is dat laatste niet erg want schimmel tussen je kloten is gevaarlijk.

Anyway, het is uiteraard onzin en volgens die gasten is een meter al te lang, maar voor speakerkabel kun je beter niet te lang en te dun gaan en zorg voor goede schone aansluitingen.

Grappig dat iemand goede studiomonitoren zoekt terwijl hij ze al in huis heeft staan.

Liquid_Metal
3 juni 2009, 11:16
Niks uitdraaien, rekening mee houden. Deze 'prikken' nogal tov hifi speakers, maar als je dat op de pmc's eruit draait word het dof op de hifi sets... verder is het even wennen, maar ik wil niet anders meer (nou ja, wel nog groter. Want groter is beter :D)

Ok doe ik niet xD


hahaha. Je hebt nog niet die echte 'audio freak' attitude te pakken. Ik heb gewoon een volledige kamer geconfisqueerd en daar een middagje zitten klooien met speaker opstelling. Want naast mooie monitors is de plaatsing erg belangrijk.

En ik heb net een tweede sub aangeschaft. Ben benieuwd of dat echt wat uitmaakt...

Ik heb van het weekend m'n kamer een beetje verbouwd waardoor mijn gitaar setup nu naast de computer staat. MIDI verbinding permanent en ook microfoon permanent voor het cabinet. Als ik wil opnemen hoef ik alleen m'n software te starten en het volume op te pompen.
Maar ik ga zeker zitten puzzelen met mijn setup.


Volgens de audiofiele normen is een kabel van 10 meter veel te lang, je hebt veel verlies en je microdetail, je 'stage' en het zwart tussen de noten gaat verloren. Nou is dat laatste niet erg want schimmel tussen je kloten is gevaarlijk.

Anyway, het is uiteraard onzin en volgens die gasten is een meter al te lang, maar voor speakerkabel kun je beter niet te lang en te dun gaan en zorg voor goede schone aansluitingen.

Grappig dat iemand goede studiomonitoren zoekt terwijl hij ze al in huis heeft staan.

De speakerkabels hebben al een bepaalde lengte en ze doen het prima. Zijn best wel lang (misschien zelfs wel 10 meter). Het gaat om de lengte van de kabel van usb-interface naar de versterker. Die is kort en kan ook niet heel veel langer denk ik. Versterker moet dus verplaatst en daar moet ik even mee puzzelen.

bert k
3 juni 2009, 11:30
Het gaat geen speakerkabel worden, TS vertelde dat zijn hele stereoset aan de andere kant van de kamer staat. Dat wordt dus gewoon een tulp-tulpsnoer en op de versterker een vrije ingang kiezen. Tien meter is geen enkel probleem voor lijnniveau, ik zie op alle festivals veel langere multikabels liggen, en in de studio gaan er microfoonsignalen door net zo lange kabels, dus bullshitverhaal.

MjS
3 juni 2009, 12:30
Ik las laatst iets over een VST speciaal voor mixen en tracken op koptelefoon, van 112dB. Werkt zoiets nou?

Han S
3 juni 2009, 13:00
Het gaat geen speakerkabel worden, TS vertelde dat zijn hele stereoset aan de andere kant van de kamer staat. Dat wordt dus gewoon een tulp-tulpsnoer en op de versterker een vrije ingang kiezen. Tien meter is geen enkel probleem voor lijnniveau, ik zie op alle festivals veel langere multikabels liggen, en in de studio gaan er microfoonsignalen door net zo lange kabels, dus bullshitverhaal.

En toch is het wel belangrijk dat je met die lengte een goede kabel gebruikt en dat hoeft geen dure te zijn. Als de kabel als een condensator werkt ben je wel een deel van je hoog kwijt.

De speakerkabel moet een flinke stroom aankunnen en de Gamma speakerkabel van 2.5mm² is prima en kost 85 cent per meter.

Er zijn ook speakerkabels van meer dan 4300 euro per meter en dat is pas onzin.

Liquid_Metal
3 juni 2009, 14:10
Ik heb inmiddels de versterker samen met de twee speakers verplaatst. Ze staan dus nu naast mijn computer. Niet geheel handig, maar voorlopig kan het best. Een beter oplossing komt misschien later wel. Nu heb ik in ieder geval de speakers goed voor me (ook in stereo en beide even ver weg). Dat lijkt me een stuk makkelijker mixen.
Overigens klonk de rechterspeaker héél dof. Gelukkig bleek het dat een van de snoertjes (de zwarte kant) niet goed vast zat. Nu klinken ze beide prima en kan ik, na het wat logischer neer te hebben gezet, gaan afmixen (althans, er mee beginnen :P).
Ik zal binnenkort eens foto's posten van mijn setup. Misschien hebben jullie wel heel handige tips voor me :).

Liquid_Metal
3 juni 2009, 14:12
Oh overigens denk ik dat ik gewoon ff een stukje van de speakerkabel af ga knippen en dat gebruik voor nu. De ene kabel is +- 5 en de andere +- 10 meter lang en dat is véél te veel. En het ligt in de weg. Ik knip gewoon een stukje van twee meter af en dan heb ik voor nu een goede lengte.
Overigens wacht ik daar nog eventjes mee tot ik zeker weet dat ik deze setup (of iets dergelijks) wil behouden.