PDA

View Full Version : Het vervangen van humbuckers



M@rtijnd
1 juni 2009, 21:01
Dag allemaal,

Ik heb een Epiphone Les Paul Standard waarvan ik graag de modderige humbuckers zou willen vervangen door Seymour Duncan SH-55 Seth Lover humbuckers. Die hebben mij in zoverre overtuigd.
Nou is mijn vraag alleen of er ergens een boek is of, liever, een instructievideo die het vervangen van humbuckers in een Les paul model behandelt.

Ik doe het dit 't liefst zelf. Aangezien ik de nieuwe set humbuckers waarschijnlijk via internet ga bestellen.
Het verschil in prijs met de 'standaard' gitaarshop is enorm.
Probleem alleen dat ik daardoor waarschijnlijk in die gitaarshop niet kan vragen of zij mijn, op internet gekochte, humbuckers in m'n gitaar zouden willen zetten.

Ook zou ik er natuurlijk veel van leren, als ik het zelf zou doen.

Maar als iemand iets weet, laat het dan a.u.b. even weten.

Bij voorbaat dank,

Martijn

Baco
1 juni 2009, 21:14
Dit kan mss helpen: http://www.seymourduncan.com/support/choosing-installing/installing-pick/

Er staan ook een heel pak schema's op hun site: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Daar kom je al een eind mee, denk ik ;)

Orpheo
1 juni 2009, 21:16
dude....

solderen is echt niet moeiljk, instructievids ken ik er dus ook niet van. wellicht youtube proberen.

plan van aanpak:

snaren losdraaien
backplate afhalen
pickups los solderen van de volume pots
schroefjes uit de humbuckerringen halen, zodat je de picup uit de gitaar kunt halen.
humbucker uit de ring halen (losschroeven)

nieuwe humbucker erin schroeven, etc etc etc

kom op, dit kan je echt wel zelf bedenken. beetje schemaatje volgen van Duncan, dat kan zelfs m'n dooie opoe met staar.

aaronstonebeat
1 juni 2009, 21:18
Waarschijnlijk de oude los solderen en de nieuwe op dezelfde plekken weer vastsolderen. De verbinding zal of bij de switch of in de pupcavities zitten. Dat zie je vanzelf als je de oude elementen eruit gaat halen.

EDIT:
Oeps nee, de verbinding zit natuurlijk bij de pots :) Goed Orpheo :ok:

fred dons
1 juni 2009, 21:46
maak ander eerste even een foto van hoe de electronica zat voordat je alles lossoldeert