PDA

View Full Version : Kolomboor



Rutger
1 juni 2009, 20:28
Hey,

Misschien een suf vraagje. Ik heb vandaag een tafelkolomboor gehaald voor mijn zelfbouwplannen. Heel leuk allemaal, maar bij thuiskomst dacht ik: laat ik eerst de maten even opnemen voor ik de kolomboor in elkaar zet. Nu blijkt dat er tussen de boor en de kolom een afstand zit van 10 cm. Dat betekent dus dat je 10cm materiaal onder de boor kwijtkunt. Terwijl bij bijvoorbeeld een telecaster de afstand van de rand body en de 'stringthrough' gaten de afstand ca 12 cm is. Probleempje!?

Zijn er dan verschillende maten van tafelkolomboren? En welke moet ik dan hebben?

barno
1 juni 2009, 20:35
voor de stringthrough gaten van een tele heb je idd een grotere nodig, de meeste kleintjes halen dat niet. rot voor je want die gaten, da's nu echt iets om met een kolomboor te doen.
maar het kan ook zonder (met klein boortje zo recht mogelijk boren en daarna de zes kleine gaten ad achterkant met juiste grootte boor uitlijnen tov mekaar.

snaarplukker
1 juni 2009, 21:36
Misschien is dit (http://www.2dehands.be/boorgeleider-nieuw-53003330.html?gerenmach=36) een redelijk goede oplossing als je ook een gewone handboormachine hebt.;)

Rutger
1 juni 2009, 21:46
Hey, da's ook een idee :)

voor de stringthrough gaten van een tele heb je idd een grotere nodig, de meeste kleintjes halen dat niet. rot voor je want die gaten, da's nu echt iets om met een kolomboor te doen.
Precies... heb je misschen suggesties voor een andere kolomboor? Ik kan hem nog inruilen namelijk.

snaarplukker
1 juni 2009, 22:11
Hey, da's ook een idee :)

Precies... heb je misschen suggesties voor een andere kolomboor? Ik kan hem nog inruilen namelijk.

Een grotere kolomboor met grotere uitval is ook zwaarder en duurder. Ook moet je dan een zwaardere tafel hebben of een stalen standaard.

barno
1 juni 2009, 22:33
Hey, da's ook een idee :)

Precies... heb je misschen suggesties voor een andere kolomboor? Ik kan hem nog inruilen namelijk.

ik heb ook zo'n kleintje. ik heb geluk dat door de vorm van de modellen die ik bouw, ik wel in het midden van de body geraak met die kolomboor.
Een grotere is een heel pak duurder, vrees ik. maar zo'n kleintje gebruik je ook voor allerlei andere dingen (tunergaten, slagplaatjes, schuurrol voor zijkanten enz...) handig voor een zelfbouwer.

Rutger
2 juni 2009, 07:51
Bedankt voor de hulp jongens.

Ik zal eerst ns kijken of ik nog een grotere op de kop kan tikken en anders haal ik er nog zo'n boorgeleider bij.

Een van de dingen die ik graag op m'n zelfbouw wil hebben is string trough en t zou toch zonde zijn als dat prutswerk zou worden he ;)

espike
2 juni 2009, 08:47
ik zie al een nieuw zelfbouw tool projectje aankomen zo:
hoogte ondersteuning verstelbaar zodat t ook voor curved bodies werkt, en 2 x een waterpas oogje er in verwerken. even de details een beetje uitwerken, maar t moet vast wel lukken denk ik zo.

Yoshida
2 juni 2009, 11:17
Zijn er niet van die schaararmen voor bovenfrezen? Vast erg professioneel spul, maar men mag de ijdele hoop koesteren dat iets dergelijks ook bestaat voor boormachines.

gengar
2 juni 2009, 20:59
die zijn er gewoon, met een hendel eraan meestal net als bij een pers. Maar het is toch wel lekker om een kolomboor met een wat grotere capaciteit te hebben, bijvoorbeeld ook voor het gebruik van een t-planer (zo heet ie geloof ik?) of zo.

snaarplukker
14 juni 2009, 15:34
die zijn er gewoon, met een hendel eraan meestal net als bij een pers. Maar het is toch wel lekker om een kolomboor met een wat grotere capaciteit te hebben, bijvoorbeeld ook voor het gebruik van een t-planer (zo heet ie geloof ik?) of zo.
Een nog simpeler oplossing is een gat in de voetplaat van de boorkolom boren.
Dan kan je je boorkolom recht op je werkstuk (body) zetten.

Edit. Onee sorry. Je moet dan een hele lange boor hebben of een stuk van je kolom afzagen.

Woml
15 juni 2009, 09:27
Maar het is toch wel lekker om een kolomboor met een wat grotere capaciteit te hebben, bijvoorbeeld ook voor het gebruik van een t-planer (zo heet ie geloof ik?) of zo.

Safe-T-Planer heet-ie, en dat werkt inderdaad best goed! En schuurdrums in de kolomboor, dat is ook een leuke! Daarbij doet het er natuurlijk minder toe hoe ver je boor van de kolom af zit.

Ike57
15 juni 2009, 10:32
Safe-T-Planer heet-ie, en dat werkt inderdaad best goed! En schuurdrums in de kolomboor, dat is ook een leuke! Daarbij doet het er natuurlijk minder toe hoe ver je boor van de kolom af zit.

Schuurdrums in de kolomboor zat ik ook al aan te denken. Ik heb hier en daar al even rondgekeken maar ik kan die dingen nergens vinden. Kun je me vertellen waar schuurdrums te koop zijn? (ondertussen gekeken bij Formido, Gamma en de plaatselijke ijzerwarenzaak)

barno
15 juni 2009, 10:58
guitarsupplies (http://www.guitarsupplies.nl) heeft goed setje

Yoshida
15 juni 2009, 11:35
Was ik ook al door aangetrokken, maar ik heb geen apparaat waarmee ik die handelbaar kan gebruiken.

Mijn lokale Hubo heeft ook wat van die drums maar de prijs heb ik echt geen idee van.

HaroldA
15 juni 2009, 11:36
Ik heb een keer mijn el-cheapo kolomboor houder (Hornbach) ondersteboven aan m'n werkblad bevestigd. ;)

Toen had ik ineens een vrijwel ongelimiteerde afstand, maar wel een beetje speling dus het was wel oppassen geblazen!

Gaten voor m'n TOM/tailpiece was toen in ieder geval geen probleem meer...

Woml
15 juni 2009, 15:49
guitarsupplies (http://www.guitarsupplies.nl) heeft goed setje

De mijne heb ik bij Buitelaar meegenomen, toen ik ze daar toevallig zag liggen. Waarschijnlijk uiteindelijk hetzelfde setje, maar voor nog net even iets minder...