PDA

View Full Version : On the budget/compact-tips (trem/comp/drive/wah) voor ongeveer 100 euro (totaal..!)



Nitefly7
1 juni 2009, 16:47
voor mijn -optredens/compact/on-the-go- nieuwe jazzcombo (blues/funk/fusion/swing) wil ik -weer- eens een klein boardje samenstellen..
graag hoor ik van jullie de suggesties voor een handjevol pedalen, die liefst allen rond de 50 euro (en in ieder geval onder de 100) zitten.. het liefst zou ik voor 4 pedalen max. 150euri kwijt zijn..

ik koop eigenlijk alleen 2e hands (!)
mijn 'standaard' board, vind ik nét te groot om mee te nemen (Gator Pedal Tote..)

ik zoek een trem, een comp, een drive en een wah:

trem: TR-2 of BYOC ? (Danelec?); 35/50 euro
comp: Dynacomp (noisy?), Boss CS-? 35/50 euro
drive: Boss SD-1, BD-2, Bad Monkey ? 30/40 euro
wah: Crybaby GCB-95 of 535.. ? eventueel Vox; maximaal 100..

dit moet samen toch wel voor 100/150 te krijgen zijn?

MarkV
1 juni 2009, 17:52
Qua tremolo is de TR-2 redelijk veelzijdig. De Dano is een stuk goedkoper, maar minder veelzijdig en erg 'aanwezig' en hakkerig (geen idee hoe ik dat beter uit kan leggen), maar kan wel een aardige Fender achtige vibrato neerzetten. Als je dat wilt doen, anders de Boss nemen wat mij betreft.

Il_Falco
1 juni 2009, 18:12
trem: geen id
comp: ED-1 van marshall
drive: Bad monkey of od-3
wah: geen id

hugo123
1 juni 2009, 19:26
Trem: Rocktron Pulse Tremolo!

Nitefly7
1 juni 2009, 19:45
Trem: Rocktron Pulse Tremolo!

klinkt leuk, maar vind ik te groot..
liefst een aantal Boss/MXR-sized doosjes..

Luke-wannabe
1 juni 2009, 20:00
Check die Artec pedalen bij Thomann. Kost niks!

the sure thing
1 juni 2009, 20:10
Wah: VOX wah (geen crybaby!)

comp: niet doen :) En anders de CS-2 van Boss (niet de CS-3), en anders idd de marshall compressor

overdrive: TS-10 van Ibanez

Tremolo: ik zou eens bij de Tonelock series van Ibanez kijken.

EuroCinema
1 juni 2009, 20:37
Wah: VOX wah (geen crybaby!)


Nou sure thing, als mede-(jazz)funker wil ik daar toch wel wat tegenin brengen. De vox is in mijn ervaring de beste keuze voor de iets modernere, "gladde" funksounds en voor rock (cream/hendrix). Maar voor de wat meer retrosounds zie je mannen als Eddie Roberts (New Mastersounds), Will Bernard (Stanton Moore) etc. toch naar een goeie Crybaby grijpen. Ik heb er inmiddels 2 (een wat oudere gewone en de classic met de mojo-fasel inductor en TB-switching) en ik zweer erbij. Elementen, type gitaar, amp etc zijn hierin wel erg bepalend trouwens. Testen met eigen set-up!

Oh en kwa overdrive... Die bad Monkey vind ik niet de beste budget TS- zelfs al heeft-ie de reputatie. Ik vind de TS-5 en TS-7 vind ik allebei beter klinken.

Ash ketchum
1 juni 2009, 21:14
Ik zou ook voor een crybaby gaan, daar kan je voor een paar euro wat mods doen om de wah naar jouw hand te zetten.
Een TS-10 is ook een goede optie (voor een paar euro om te modden naar een 808 ) , hoewel een bad monkey iets veelzijdiger is en beter verkrijgbaar.

Nitefly7
1 juni 2009, 23:22
dank voor de suggesties..
even nog een kleine opmerking:
voor alle pedalen geldt dat ze niet mijn 'always on'-pedalen worden: gemiddeld heb ik ieder pedaal (comp, evt. drive, trem en wah) 4 of 5 nummers per optreden (3x15 nummers) nodig..

ik heb een Fender Jazzmaster Ultralight amp, die erg fijne ingebouwde fx heeft; soms wil ik echter even een 'comfort' zone hebben en even een tremolo aan/uit zetten, even een boost uit/aan zetten, even kleine funky break (compressor) en af en toe een wah-kwaak (2 a's jongens..!)..
vandaar dat ik ook geen Keeley, Tremulus, OCD en RMC of 535q op dit bord wil, aangezien ik ieder pedaal maar 4 of 5 keer per 15 nummers gebruik...!

wat dat betreft zou een SD-1, TR-2, CS-3 en GCB-95 ideaal zijn..


Check die Artec pedalen bij Thomann. Kost niks!

zat ik over na te denken, maar ik vind ze niet genoeg street credit hebben ;)
ik 'ken' Artec niet (qua sound enzo, ik vind ze op demo's en tussendoor wel goed klinken..), de CS-3 vond ik destijds (bij lagere settings) een rete-funky compressor, de TR-2 vond ik een hemels pedaal, maar die moest wijken omdat ik meer van 'warbly' modulatie hield (phaser/chorus/vibe..)

de CS-3/TR-2 combo lijkt me dus sowieso erg geschikt..


Wah: VOX wah (geen crybaby!)

comp: niet doen :) En anders de CS-2 van Boss (niet de CS-3), en anders idd de marshall compressor

overdrive: TS-10 van Ibanez

Tremolo: ik zou eens bij de Tonelock series van Ibanez kijken.

waarom geen comp? ik heb ooit de CS-3 gehad, binnen een week verkocht, en toen bij een vriend weer eens gehoord dat het ding voor stratty spul (en ik neem aan dus ook voor hollowbody-funk) echt te gek is, je moet er alleen mee 'leren' omgaan..

overdrive: klinkt goed, hoewel de BD-2 volgens mij ook erg goed is..

Tonelocks vertrouw ik niet, heb ik te vaak getest/bespeeld met een schakelaar die niet goed aan/uit ging...



Ik zou ook voor een crybaby gaan, daar kan je voor een paar euro wat mods doen om de wah naar jouw hand te zetten.
Een TS-10 is ook een goede optie (voor een paar euro om te modden naar een 808 ) , hoewel een bad monkey iets veelzijdiger is en beter verkrijgbaar.

op mijn reguliere board zit een 535q en ook daar zweer ik bij, hoewel de RMC Pic wah ook te gek was..
ik dacht aan een crybaby, omdat ik dit 'board' niet meesleep, maar naast mijn bigband/jazz-klapper in een tas gooi met wat kabels en een Ernie Ball volume pedaal, een 535q is te gek, maar met uitstekende knoppen 'smijt' ik toch liever een GCB-95 of 95-classic in m'n tas...



Nou sure thing, als mede-(jazz)funker wil ik daar toch wel wat tegenin brengen. De vox is in mijn ervaring de beste keuze voor de iets modernere, "gladde" funksounds en voor rock (cream/hendrix). Maar voor de wat meer retrosounds zie je mannen als Eddie Roberts (New Mastersounds), Will Bernard (Stanton Moore) etc. toch naar een goeie Crybaby grijpen. Ik heb er inmiddels 2 (een wat oudere gewone en de classic met de mojo-fasel inductor en TB-switching) en ik zweer erbij. Elementen, type gitaar, amp etc zijn hierin wel erg bepalend trouwens. Testen met eigen set-up!

Oh en kwa overdrive... Die bad Monkey vind ik niet de beste budget TS- zelfs al heeft-ie de reputatie. Ik vind de TS-5 en TS-7 vind ik allebei beter klinken.
mijn 535q heeft ook 2 fasel-inductors en TB-switching, en ik vind het heerlijk..
ik ben alleen soms 'te lui' om mijn Gator Pedal tote mee te nemen (liefst speel ik met Ernie Ball volume, wah pedaal, footswitch van mijn Jazzmaster Amp en een extra compressor/drive + tremolopedaal...), dus vandaar een 2e 'smijt'-wah (ik kan wel een RMC2 halen, maar voor die 2, 3 nummers per optreden dat ik 'wah'....)

keep those suggestions coming..
de Bad Monkey klinkt misschien niet zo 'goed' als TS-5 of TS-7, maar is wel al vanaf 2 of 3 tientjes te krijgen..

EuroCinema
2 juni 2009, 09:18
TS-5 is ook erg goedkoop 2e hands hoor en geen tonelok!

dunnoaname
2 juni 2009, 12:05
Persoonlijk vind ik mijn BM lekkerder dan een stock tubescreamer, maar dat is denk ik een kwestie van smaak. Als je de kans hebt, uitproberen. Als je de kans niet hebt zal je met geen van beide de plank mis slaan.

Als Wah heb ik een Dunlop JH-1, bevalt goed, maar de bypass is slecht. Hij is iets feller dan de GCB95 en de sweep is voor mijn gevoel fijner verdeeld.

Als Compressor vind ik helemaal niks mis met de MXR dynacomp, hij eeft je lekker dat squishy geluidje voor funky dingen. Hij is niet erg transparant en onopvallend, niet zo een comp die je altijd aan hebt, maar dat vind ik juist wel leuk.

FruscianteFan
2 juni 2009, 12:24
Marshall Vibratrem is ook niet slecht en behoorlijk goedkoop (ik had de mijne voor 40 pond), maar ik hoor vooral goede verhalen over de Danelectro. Als die Danelectro echter te aanwezig is, dan kan ik je verzekeren dat de Vibratrem een stuk beter is - met depth op minder dan 9 uur moet je goed luisteren om de tremolo te horen.

Nitefly7
2 juni 2009, 12:32
TS-5 is ook erg goedkoop 2e hands hoor en geen tonelok!

I know, maar ik vind 'm even niet... de -5 serie, zijn die zwarte doosjes toch?


Persoonlijk vind ik mijn BM lekkerder dan een stock tubescreamer, maar dat is denk ik een kwestie van smaak. Als je de kans hebt, uitproberen. Als je de kans niet hebt zal je met geen van beide de plank mis slaan.

Als Wah heb ik een Dunlop JH-1, bevalt goed, maar de bypass is slecht. Hij is iets feller dan de GCB95 en de sweep is voor mijn gevoel fijner verdeeld.

Als Compressor vind ik helemaal niks mis met de MXR dynacomp, hij eeft je lekker dat squishy geluidje voor funky dingen. Hij is niet erg transparant en onopvallend, niet zo een comp die je altijd aan hebt, maar dat vind ik juist wel leuk.

de BM heb ik een paar keer gebruikt, vind ik een lekker pedaaltje..!
TS'jes heb ik nooit echt zelf gebruikt, maar hoor er goede dingen over/mee..

de JH-1 vind ik qua 'mojo' niet zo, zeker als de bypass slecht is.. een GCB-95 vind ik wat dat betreft wat 'veiliger'.. het verhaal van de sweep vind ik daarentegen wel érg interessant..

dynacomp zat ik zelf ook al aan te denken.. !

ok, tot nu toe lijkt dit het lijstje te worden:

-drive: BM of TS-5/10
-trem: TR-2
-wah: -95 of JH-1
-comp: CS-3 of Dynacomp ..of geen...

?

Sinner
2 juni 2009, 21:08
Bad monkey: zeker (geen geld, goede sound)
Crybaby: ik zeg - doen:seriousf:
Tremolo (mag ik het zeggen?) Behringer
Als je een CS-2 kunt vinden zou ik die doen. Ik heb na jaren mijn CS3 verkocht omdat ik de CS2 lekkerder vond klinken, maar als je voor funky gaat lijkt me de Dynacomp een betere keus? (en kleiner)

Nitefly7
2 juni 2009, 22:22
Bad monkey: zeker (geen geld, goede sound)
Crybaby: ik zeg - doen:seriousf:
Tremolo (mag ik het zeggen?) Behringer
Als je een CS-2 kunt vinden zou ik die doen. Ik heb na jaren mijn CS3 verkocht omdat ik de CS2 lekkerder vond klinken, maar als je voor funky gaat lijkt me de Dynacomp een betere keus? (en kleiner)

ik ga nog niks jinxen, maar ik heb waarschijnlijk een TS-9 en Dynacomp in the pocket.. nu nog die wah en de trem...!

keep 'm coming..!

MarkV
2 juni 2009, 22:56
ik ga nog niks jinxen, maar ik heb waarschijnlijk een TS-9 en Dynacomp in the pocket.. nu nog die wah en de trem...!

keep 'm coming..!

Wah, tja zie hieronder.... De fasel crybaby is wel een stuk beter dan de standaard q95, maar is me iets te breed (teveel min/max heb het liever wat subtieler)

Wat zoek je que tremolo?

Nitefly7
2 juni 2009, 23:19
Wah, tja zie hieronder.... De fasel crybaby is wel een stuk beter dan de standaard q95, maar is me iets te breed (teveel min/max heb het liever wat subtieler)

Wat zoek je que tremolo?

ik heb een 535q met gele én rode fasel, en ik gebruik meestal de gele.. voor funk lijkt die rode iets meer 'vintage', maar ik vind het verschil verwaarloosbaar..
..maar ik heb toch even op een classic gereageerd..
bovendien kan ik die andere fasel inductor altijd achteraf in een GCB-95 laten zetten..

qua tremolo zoek ik in principe iets dat een amp/Fender-tremolo nabootst, maar als ik 'dan toch een tremolo' koop, zou de 'occasional stutter' ook wel mooi meegenomen zijn..
TR-2 heb ik gehad, die vond ik wel lekker..

een tremolo voor 'tuxedo blues' of wat laid back blues... voor minder dan 50 euro..!

Nitefly7
2 juni 2009, 23:30
Wah, tja zie hieronder.... De fasel crybaby is wel een stuk beter dan de standaard q95, maar is me iets te breed (teveel min/max heb het liever wat subtieler)

Wat zoek je que tremolo?

ik heb een 535q met gele én rode fasel, en ik gebruik meestal de gele.. voor funk lijkt die rode iets meer 'vintage', maar ik vind het verschil verwaarloosbaar..
..maar ik heb toch even op een classic gereageerd..
bovendien kan ik die andere fasel inductor altijd achteraf in een GCB-95 laten zetten..

qua tremolo zoek ik in principe iets dat een amp/Fender-tremolo nabootst, maar als ik 'dan toch een tremolo' koop, zou de 'occasional stutter' ook wel mooi meegenomen zijn..
TR-2 heb ik gehad, die vond ik wel lekker..

een tremolo voor 'tuxedo blues' of wat laid back blues... voor minder dan 50 euro..!