PDA

View Full Version : Newtone Tubescreamer



Liquid_Metal
1 juni 2009, 16:09
Het laatste idee dat ik heb, is dat ik een Tubescreamer wil. De Ibanez TS-808 schijnt een goeie te zijn en Newtone heeft daar een kloon (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=76&products_id=1058) van. Zelfbouw.
Heeft iemand enige ervaring met dit pedaaltje. Dus zowel de originele Iba TS-808 als de Screamer van Newtone.
Ik zoek een pedaaltje dat mijn solo's lekker kan boosten, waardoor ik iets meer volume krijg en m'n toon wat kan aanpassen. Als iemand andere tips heeft zijn die uiteraard van harte welkom.

Ik heb nog niet eerder pedaaltjes gebouwd, maar het lijkt me best een leuke bezigheid.

Overigens speel ik over een Engl E530 + Peavey Classic 50/50 en wil ik een warme, rauwe en strakke sound. Ik speel progressive metal.

johanb
1 juni 2009, 17:54
Ik heb hem vorige week ontvangen en gebouwd.Hij klinkt bij mijn versterker een vox ac30 ccx heel goed.Wel heb ik een schakelaar bij gezet voor wat extra laag. De originele TB ken ik niet maar het circuit van deze kloon is hetzelfde als het origineel .Als je bij Newtone op de site kijkt kun je de bouwbeschrijving downloaden en daar staan gelijk de aanpassingen in die mogelijk zijn. die kun je gelijk meebestellen.Als je een beetje van solderen houdt kun je je geen bult vallen aan dit pedaal,

Arvoitus
1 juni 2009, 18:34
Ik heb de tubescreamer van Musikding (praktisch hetzelfde). In combinatie met mijn madamp geeft het net dat extra rauwe/beukende.
Als je een volumeboost wil dan zal je hem tussen je preamp en poweramp moeten zetten.

Zorg er wel voor dat je een beetje kan solderen, anders kan het nogal een pain-in-the-ass worden ;)

Liquid_Metal
1 juni 2009, 18:46
kHeb de handleiding bekeken. Moet wel te doen zijn.
Solderen gaat geen problemen opleveren :).

Arvoitus
2 juni 2009, 10:55
Hoe wil je die tubescreamer gaan aansturen? En waar denk je hem te plaatsen?

Liquid_Metal
2 juni 2009, 13:20
Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij in een loop van een GCX komt. Maar de GCX heb ik nog niet :P.
Volgens mij is het 't mooiste om de tubescreamer voor de preamp te zetten. wah->volume->tubescreamer->preamp->g-major->poweramp dus.
Vooralsnog staat 'ie gewoon voor me op de grond.

iWishmaster
2 juni 2009, 13:34
Hoe wil je die tubescreamer gaan aansturen? En waar denk je hem te plaatsen?

Huh?

OVerdrives etc. in de loop gaat niet werken (tenminste, tenzij je je publiek wilt laten ervaren hoe tinnitus klinkt ...).

Een tubescreamer vind ik als soloboost erg geschikt. Hij strijkt je geluid een beetje 'glad': maakt het meer vloeiend. Geeft een kleine volumeboost, vooral in het middengebied waardoor je beter hoorbaar wordt. Geeft je ook wat meer sustain. Nadeel is dat het wel je geluid een beetje 'aantast': niet zo erg als een phaser oid dat doet, maar je hoort een 'laagje tubescreamer-saus' over je sound heen. Persoonlijk vind ik dat geen bezwaar (juist wel mooi zelfs), maar sommige mensen geven de voorkeur aan een transparantere boost. Wanneer je de Ibanez TS-808 wat modificeert kun je hem wel transparanter maken. TS-9 is ook een optie, maar die geeft een 'dikker laagje' en is iets feller dan de 'warmere' TS-808. De verschillende zijn subtiel, maar aanwezig. Ik heb een BYOC Screamer gehad en nu een Ibanez TS9DX Turbo Tubescreamer, gemod naar TS-808 en de boostopties wat gemod. Newtone heb ik nooit geprobeerd. Ik vond de BYOC subtieler en eigenlijk ietsje beter dan de Ibanez, maar ik ben nog niet uitgemod :). De newtone ken ik niet ...

Harry
2 juni 2009, 13:35
pas op met dat solderen, want ik dacht dat ik het ook wel kon. Heb nog ergens een bouwpakketje liggen dat ik niet aan de praat kreeg....

Liquid_Metal
2 juni 2009, 13:46
Huh?

OVerdrives etc. in de loop gaat niet werken (tenminste, tenzij je je publiek wilt laten ervaren hoe tinnitus klinkt ...).

Een tubescreamer vind ik als soloboost erg geschikt. Hij strijkt je geluid een beetje 'glad': maakt het meer vloeiend. Geeft een kleine volumeboost, vooral in het middengebied waardoor je beter hoorbaar wordt. Geeft je ook wat meer sustain. Nadeel is dat het wel je geluid een beetje 'aantast': niet zo erg als een phaser oid dat doet, maar je hoort een 'laagje tubescreamer-saus' over je sound heen. Persoonlijk vind ik dat geen bezwaar (juist wel mooi zelfs), maar sommige mensen geven de voorkeur aan een transparantere boost. Wanneer je de Ibanez TS-808 wat modificeert kun je hem wel transparanter maken. TS-9 is ook een optie, maar die geeft een 'dikker laagje' en is iets feller dan de 'warmere' TS-808. De verschillende zijn subtiel, maar aanwezig. Ik heb een BYOC Screamer gehad en nu een Ibanez TS9DX Turbo Tubescreamer, gemod naar TS-808 en de boostopties wat gemod. Newtone heb ik nooit geprobeerd. Ik vond de BYOC subtieler en eigenlijk ietsje beter dan de Ibanez, maar ik ben nog niet uitgemod :). De newtone ken ik niet ...

Ik zoek juist een tubescreamer die mijn geluid lekker warm kan maken en niet al teveel toevoegt, maar wel iets (het hoeft niet alleen volume te zijn). Juist het lage midden voor de rauwe, warme sound.

iWishmaster
2 juni 2009, 13:52
Ik zoek juist een tubescreamer die mijn geluid lekker warm kan maken en niet al teveel toevoegt, maar wel iets (het hoeft niet alleen volume te zijn). Juist het lage midden voor de rauwe, warme sound.

Een stock tubescreamer haalt het echte laag juist weg voor een strakker geluid, laagmidden / midden blijft intact of wordt geboost. Ik weet niet of het voor het geluid gaat zorgen dat jij wilt icm met die Engl. De andere gitarist in mn band heeft een E530 - ik zal eens proberen met mijn TS over zijn amp te spelen komende zondag, dan kan ik je misschien een beter antwoord geven. Als je 'em zelf gaat testen: neem een TS808-achtige en zet iig de toneknop van de tubescreamer maar helemaal dicht.

Liquid_Metal
2 juni 2009, 13:55
De Maxon TS808 (http://images.google.nl/images?q=maxon%20ts808&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-GB:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=nl&tab=wi) is een soortgelijke tubescreamer, nietwaar?
Op deze (http://www.netmusicians.org/?section=amp&value=Engl%20E530&offset=10&display=10) pagina van netmusicians.org staat een soundclip (van michael) die met een Maxon Tubescreamer is gemaakt. En die sound vind ik juist enórm lekker.
Ik heb ook V30 speakers, maar een Peavey Classic 50/50 eindversterker. Hij een Mesa Boogie. Dat kan ook wel wat uitmaken. Maar ik denk toch dat het grootste deel van zijn sound uit de E530 en TS tesamen komen en ik met een tubescreamer dichter daar bij kom.

Overigens moet ik zeggen dat mijn toon op opname, mits op hoog volume, wel redelijk daar op lijkt hoor :D.

Michael AE
2 juni 2009, 14:07
Een tubescreamer zal er niet voor zorgen dat je meer laagmidden krijgt. Integendeel.

Wat je wel krijgt is een strakkere respons van je versterker. Palmmuting zal strakker gaan klinken en het laag wordt een stuk controleerbaarder, maar het snoept wel iets van je laag weg en geeft je meer midden.

Wil je meer laagmidden, dan kun je een andere eindtrap overwegen, of op de ghetto manier; met een EQ. (Ben ik zelf geen voorstander van.)

EDIT: Oeps, dit zei Iwhishmaster ook al...

Liquid_Metal
2 juni 2009, 14:15
Strakker lijkt me wel fijn. En eigenlijk hoeft 'ie inderdaad niet meer laagmidden te krijgen want het is voor solo's. Besides, mijn amp geeft al een hoop laag midden :P.

iWishmaster
2 juni 2009, 14:15
Een tubescreamer zal er niet voor zorgen dat je meer laagmidden krijgt. Integendeel.

Wat je wel krijgt is een strakkere respons van je versterker. Palmmuting zal strakker gaan klinken en het laag wordt een stuk controleerbaarder, maar het snoept wel iets van je laag weg en geeft je meer midden.

Wil je meer laagmidden, dan kun je een andere eindtrap overwegen, of op de ghetto manier; met een EQ. (Ben ik zelf geen voorstander van.)

EDIT: Oeps, dit zei Iwhishmaster ook al...

Je kunt een tubescreamer wel modden om het laag intact te laten natuurlijk. Zelf vind ik het wel prettig zonder extra laag: je sound wordt strakker en controleerbaarder, ook lagere noten klinken duidelijk, maar niet overdreven aanwezig / bonzig. Precies wat Michael AE zegt vind ik juist fijn aan een tubescreamer. Waarom wil je meer laagmid in je solo's?edit: je was me al voor :)

Arvoitus
2 juni 2009, 19:52
Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij in een loop van een GCX komt. Maar de GCX heb ik nog niet :P.
Volgens mij is het 't mooiste om de tubescreamer voor de preamp te zetten. wah->volume->tubescreamer->preamp->g-major->poweramp dus.
Vooralsnog staat 'ie gewoon voor me op de grond.

Huh?

OVerdrives etc. in de loop gaat niet werken (tenminste, tenzij je je publiek wilt laten ervaren hoe tinnitus klinkt ...).
Mij hebben ze altijd verteld (icm met high-gain) dat een boost voor de preamp voor meer gain zorgt. En een boost NA de preamp voor meer volume.

Ik zal het eens met mijn madamp uitproberen.

johanb
2 juni 2009, 22:57
Bij de newtone kun je 8 modificaties toepassen,staan in de bouwbeschrijving

Liquid_Metal
2 juni 2009, 22:58
Bij de newtone kun je 8 modificaties toepassen,staan in de bouwbeschrijving

Ik zag het inderdaad. Maar volgens mij is de stock wel gewoon geschikt voor mij eigenlijk. Ik vind de Ibanez TS808 ook wel erg goed klinken en daar is ie, zonder mods, op gebaseerd.

roger
6 juni 2009, 21:09
Ik heb vandaag mijn Newtone Screamer afgemaakt en ik vind hem echt lekker klinken. Ik heb ooit een TS9 geprobeerd maar deze Newtone klinkt stukken beter! Als je een beetje handig bent zou ik voor die drie tientjes die het kost het gewoon proberen, en zoals eerder al aangegeven is hij nog flink te modden, maar voorlopig ben ik tevreden!

Zie voor mijn screamer het newtone forum http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3157.0.html

Grtz Roger

Liquid_Metal
6 juni 2009, 21:16
Ik heb donderdag het Newtone pedaaltje binnen gekregen en de electronica is sinds donderdagavond ook al af :P. Gisteren de behuizing geboord en vandaag mooi groen gespoten. Het ontwerp van de decal is sinds vanmiddag af en plak ik er morgen op, nadat ik vanavond de (hopelijk) laatste laklaag aanbreng.

arnoldtims
7 juni 2009, 11:08
deze discussie even gebruiken voor wat vragen. Niet lachen want ik weet niks van tubescreamers. Heten ze tubescreamer omdat er een buisje inzit en klinkt een niet buizen versterker dan meer naar buis. is het ook mogelijk om de screamer op clean te zetten zodat mijn transistor naar buizen klinkt. niet zeggen dat ik dan buizen moet kopen want ik heb geen geld. Ik heb vind ik een goede versterker (fender stage 100) maar mis soms de diepgang van een buis

nico verduin
7 juni 2009, 11:17
deze discussie even gebruiken voor wat vragen. Niet lachen want ik weet niks van tubescreamers. Heten ze tubescreamer omdat er een buisje inzit en klinkt een niet buizen versterker dan meer naar buis. is het ook mogelijk om de screamer op clean te zetten zodat mijn transiter naar buizen klinkt. niet zeggen dat ik dan buizen moet kopen want ik heb geen geld. Ik heb vind ik een goede versterker (fender stage 100) maar mis soms de diepgang van een buis
Een tube screamer is in feite een extra voorversterker die de eerste buizentrap over zijn nek laat gaan door meer signaal de amp in te pompen. De meeste gitaar buizen versterkers, versterken eerst het signaal en gaan daarna pas volume regeling toepassen. Er zit geen buisje in hoor. Op een transistor amp, zal dit leiden tot meer clipping op een niet mooie manier.
Als je een buizen geluid wilt, zul toch over moeten gaan op een buizenbak.

EuroCinema
7 juni 2009, 12:38
niet zeggen dat ik dan buizen moet kopen want ik heb geen geld.



Als je een buizen geluid wilt, zul toch over moeten gaan op een buizenbak.

:seriousf:

Nico heeft een punt natuurlijk, maar je kunt een tubescreamer best "misbruiken" om een lekker soundje op een transistoramp te krijgen. Heb ik regelmatig gedaan, in oefenruimtes en zelfs wel bij gigs waar ik niet de beschiking had over een buizenamp. Je houdt het volume op het pedaaltje dan juist laag (niet hoger dan het volume als het pedaaltje uitstaat), draait de toon een stukje dicht en zet de drive op ongeveer 9 uur of nog wat verder als je dat lekker vindt. "Echte" buizensound/feel? Nee. Lekkere sound met een prettig randje die goed door de mix snijdt? Ja hoor, zeker op een goeie Fender transistorbak (niet alle transistorversterkers zijn gelijk!)

Liquid_Metal
7 juni 2009, 19:41
Mijn Screamer is af en doet het érg goed. Alleen: vooral NA de voorversterker. Op clean klinkt ie prima ervoor, maar met gain (waar ik 'm voornamelijk wil gebruiken) maakt ie nauwelijks verschil omdat mijn preamp zoveel kleurt. Ik heb 'm er na gezet en dat klinkt super, maar er is een probleem.
Ik heb net mijn rack afgemaakt en alle kabels zijn afgemeten. 2 kabels van preamp naar mixer (stereo), eentje naar het multifx en twee (stereo) terug. Vanuit de mixer in stereo naar de poweramp.
De Tube Screamer zou tussen preamp en mixer moeten komen maar dat is nu dus stereo. Als ik mijn mixer een mono geef dan stuurt 'ie ook een mono uit. Ik kan wel 1 van de 6 kanalen gebruiken om het signaal te dupliceren (van L) en terug te koppelen (naar R). Dan heb ik maar 1 kabel nodig en zou de tubescreamer er tussenin kunnen.
'Dilemma' is dat mijn rack net 'af' is en ik ook geen ruimte heb voor zo'n verandering als dit. Ik wil wel een GCX met Ground Control Pro aanschaffen, maar eigenlijk wilde ik daar nog vrij lang mee wachten.

iWishmaster
8 juni 2009, 09:45
Doet weinig voor de amp? Hij heeft weinig volumeboost, dat is waar, maar de bak mids die erbij komen maken je beter hoorbaar. Thuis hoor je dat niet direct, maar in een band des te meer.

Oplossingen:
-Check je tubescreamer instellingen: volume hoog (max) en niet teveel gain
-Check je amp instellingen: niet teveel gain (op een Engl niet over de helft -denk ik ongeveer)
-Betere oplossing: Modden. Zoek in het circuit de 2 clipping diodes. Dit zijn silicium (1N4148 ) diodes als ik me niet vergis. Vervang deze door LED's (die kleine rode of groene, kosten maar een paar cent). Dit zorgt ervoor dat er ongeveer 3-4x zoveel output uitkomt, voor een grotere volume- en midboost.

Als je hem er toch tussen wilt zetten (ipv voor de amp), kun je er stereo jacks inzetten en rewiren, maar tenzij je 2 tubescreamers gebruikt is het geluid altijd mono.

Little Jay
8 juni 2009, 11:22
For what it's worth: de el cheapo TS-7 uit de tonelok serie van Ibanez is echt een prima Tubescreamer voor 4 tientjes....... (kun je niet zelf voor bouwen toch?)

Ik heb 'm ook en hij bevalt uitstekend. De puristen vinden 't geloof ik maar niks, maar 't is ook hetzelfde circuit en hij heeft ook nog eens de "correcte" JRC4558D chip.....! Ik heb 'm nu een jaar of 2 en uitelkaarvallen doet 'ie nog steeds niet.

Wellicht ookt een optie?

Liquid_Metal
8 juni 2009, 13:52
Ik heb dezelfde vraag ook gesteld in het rack forum (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2056889&posted=1#post2056889) omdat het routingprobleem me daar beter op z'n plek leek. Misschien kunnen we het daar voortzetten?
Ik ben erg tevreden met de sound van het pedaaltje dus een nieuwe kopen doe ik zeker niet. Modden voor een extra monoplug zou kunnen maar uiteindelijk komt 'ie in een GCX-loop en heeft dat dus geen nut meer. Voorlopig zal een splitterkabel het makkelijkst zijn denk ik. Maar ik ga eens proberen wat gainverlaging doet.

Dirk_Hendrik
8 juni 2009, 15:07
Ik heb 'm ook en hij bevalt uitstekend. De puristen vinden 't geloof ik maar niks, maar 't is ook hetzelfde circuit en hij heeft ook nog eens de "correcte" JRC4558D chip.....! Ik heb 'm nu een jaar of 2 en uitelkaarvallen doet 'ie nog steeds niet.


De puristen moeten niet zeuren. Tonelocks zitten bijna in de categorie budgetpedalen maar zijn verdomd veel bang voor de buck.

Liquid_Metal
8 juni 2009, 15:10
De puristen moeten niet zeuren. Tonelocks zitten bijna in de categorie budgetpedalen maar zijn verdomd veel bang voor de buck.

Ik heb ook geen 100% vertrouwen in mijn eigen kunsten hoor. Zeker qua robuustheid denk ik dat mijn eigen pedaaltje (en andere kunstwerken) veel minder kunnen hebben en ik ben altijd een stuk voorzichtiger met eigen werk. Zal wel komen omdat je precies weet wat er in zit en dat het allemaal uit elkaar kan :P.