PDA

View Full Version : Help mij een gitaar uitkiezen!



b-ieb
1 juni 2009, 15:02
Hallo, ik ben Bibi.
(een meisje) van bijna 16.

Ik wil beginnen met gitaar spelen, ik weet het erg laat, maar toch.
En ik weet niet wat voor gitaar ik moet kopen.
Ik wil er een voor beginners, maar niet dat ik over een half jaar weer een nieuwe moet kopen. En het liefst ook niet te duur.
Maar hij moet dus wel goed zijn.
Muziek stijl; Indie/Britpop/Lichte Rock.

Hoop dat iemand kan helpen!

Bibi.


Oke ik was blijkbaar niet heel duidelijk:
Budget ongeveer €300
En ja 1 gitaar is genoeg
En ik bedoelde juist dat 16 best oud is
En sorry voor de spelfouten, niet mijn sterke kant.

Quote:
Haha, schattig. Een meisje dat gitaar gaat spelen om jongens te krijgen: de omgekeerde wereld!

En dat is niet waaaar xD
Ik speel wil geen gitaar spelen OM jongens te krijgen!
Maar omdat ik het leuk vind!
Ik vroeg het me alleen af!

Squier4ever
1 juni 2009, 15:06
Hallo, ik ben Bibi.
(een meisje) van bijna 16.

Ik wil beginnen met gitaar spelen, ik weet het erg laat, maar toch.
En ik weet niet wat voor gitaar ik moet kopen.
Ik wil er een voor beginners, maar niet dat ik over een half jaar weer een nieuwe moet kopen. En het liefst ook niet te duur.
Maar hij moet dus wel goed zijn.
Muziek stijl; Indie/Britpop/Lichte Rock.


Oh, en trouwens, is vind je het als jongen juist vet als een meisje gitaar speelt of juist minder? :]

Hoop dat iemand kan helpen!

Bibi. :strat:

Hoi Bibi, welkom op het forum. Je blijft een beetje vaag over je budget, maar als ik jou was zou ik eens kijken naar een London City Comet, met een Roland Cube als versterkertje, kun je een flinke poos mee vooruit. Gebruik ook eens de zoekfunctie, er zijn al veel vergelijkbare topics!

Sinner1980
1 juni 2009, 15:07
[QUOTE=b-ieb;2051222]Hallo, ik ben Bibi.
(een meisje) van bijna 16.

Ik wil beginnen met gitaar spelen, ik weet het erg laat, maar toch.
En ik weet niet wat voor gitaar ik moet kopen.
Ik wil er een voor beginners, maar niet dat ik over een half jaar weer een nieuwe moet kopen. En het liefst ook niet te duur.
Maar hij moet dus wel goed zijn.
Muziek stijl; Indie/Britpop/Lichte Rock.


Oh, en trouwens, is vind je het als jongen juist vet als een meisje gitaar speelt of juist minder? :]

Hoop dat iemand kan helpen!

Er zijn hier al te veel topics over maar aangezien je een meisje bent zal je ongetwijfeld veel reacties krijgen...daarmee is dus ook meteen je vraag beantwoordt: ja, dat vinden jongens vet ja...Schrijffouten vind ik minder vet maar daar kun je nog aan werken.

16 is overigens niet te jong hoor, integendeel.
Eén advies: ga lekker naar een gitaarwinkel en laat je daar adviseren

geert1976
1 juni 2009, 15:11
Ja wat is je budget en kijk eens op MP voor leuke tweedehands (heb er ook een paar op MP;))

EGH
1 juni 2009, 15:11
Hallo, ik ben Bibi.
(een meisje) van bijna 16.

Ik wil beginnen met gitaar spelen, ik weet het erg laat, maar toch.
En ik weet niet wat voor gitaar ik moet kopen.
Ik wil er een voor beginners, maar niet dat ik over een half jaar weer een nieuwe moet kopen. En het liefst ook niet te duur.
Maar hij moet dus wel goed zijn.
Muziek stijl; Indie/Britpop/Lichte Rock.


Oh, en trouwens, is vind je het als jongen juist vet als een meisje gitaar speelt of juist minder? :]

Hoop dat iemand kan helpen!

Bibi. :strat:

Wat Squier4Ever ook zegt: Je moet je budget even zeggen, hier kunnen we niet zoveel mee. Tot die tijd kunnen we je nog niet echt een gitaar aanraden. Wel kan ik je de Roland Cube aanraden, betere versterker in deze prijsklasse is er denk ik niet. Toch wel minimaal de Cube20 kopen (€160), die toch echt wat meer/betere effecten heeft als de Cube 15.

Verder moet je je niet druk maken om wat anderen vinden van het feit dat jij gitaarspeelt. Je moet het spelen omdat je het wilt, omdat het je leuk lijkt. Wat een ander daarvan vind zou daar niks aan moeten veranderen.

robert-gitarist
1 juni 2009, 15:14
Eén advies: ga lekker naar een gitaarwinkel en laat je daar adviseren

Mijn advies is, doe dat juist niet maar lees eens in alle rust een aantal topics doro hier op het forum. hier vind je echt alle informatie over allerlei merken, types, punten waar je op moet letten etc!

Welkom inderdaad op het forum! 16 jaar is zeker niet te oud, ik ken mensen van over de 40 die nu nog gaan beginnen of de draad weer op pakken.
Wat ik vind van meiden die gitaar spelen? Tsja daar kan ik kort over zijn: super tof! Dat zouden er meer moeten gaan doen :D

Succes en laat even weten wat je budget is, zo kunnen we je beter helpen.

JeanPaul du Vinnie
1 juni 2009, 15:17
Oh, en trouwens, is vind je het als jongen juist vet als een meisje gitaar speelt of juist minder? :]
Haha, schattig. Een meisje dat gitaar gaat spelen om jongens te krijgen: de omgekeerde wereld! :)

En om toch maar een beetje constructief te zijn: zo'n London City of een goeie Squier zouden normaal gezien al moeten voldoen aan je eisen. Eventueel een Mexicaans Fendertje. Kijk even rond op Marktplaats.nl, er is genoeg te vinden. Veel succes!

geert1976
1 juni 2009, 15:38
dus als ik het goed begrijp wil je een gitaar en versterker voor E 300,00?

snaarplukker
1 juni 2009, 15:44
Dit (http://www.fenderhellokitty.com/gear.html) lijkt me wel wat voor een meisje van 16.;)

Bluze
1 juni 2009, 15:45
London City Tele
VOX DA5

craftergirl
1 juni 2009, 16:13
Ik hoor altijd goede verhalen over de London city en Squier heeft er ook leuke gitaartjes tussen zitten.

Enneh 16 is inderdaad nog aardig jong, ik (ook een vrouw..;)) ben 2 jaar geleden pas begonnen en was toen 26 jaar. Dus je bent nooit te oud om ermee te beginnen. :ok:
Het lastigste in het begin is het volhouden. Nu, 2 jaar later, krijg ik er steeds meer plezier in en kan ik ook al aardig wat spelen.

Ik ben acoustisch begonnen.
Voor mijn 1e elektrische gitaar heb ik even doorgespaard en heb ik afgelopen maand een Epiphone les Paul gekocht. Ook een hele vette gitaar! :lp:
Ben er heel blij mee.

Succes!

Demoi-crazy
1 juni 2009, 17:21
Hey!

16 is helemaal niet oud om te beginnen!!! Ik was er 25!!

Over het soort gitaar je moet kopen kan ik weinig zeggen... Ik zou zeggen ga eens grasduinen op de site van Musicstore duitsland en bekijk alle modellen eens... Je kan tevens onmiddelijk de prijs zien ( van de nieuwe weliswaar!) Als ik hoor wat je stijl is zou ik gaan voor een gitaar met single-coils of misschien wel P90...

Succes!

Mr_Moustache
1 juni 2009, 17:25
http://link.marktplaats.nl/254550756

Een zwarte hello kitty voor 150, met een roland of een vox erbij ben je helemaal ready to rock!

Als je dat te "girly" vind zouk ik je gewoon even wachten tot je 400 kan besteden en een London city tele/strat kopen met een vox/roland.

JurjenYarr
1 juni 2009, 17:32
waarom hebben nou al 2 mensen haar een hello-kitty plank aangeraden? omdat ze een meisje van bijna 16 is? ik zou er zelf heel graag 1 willen, SD blackout erin en knallen maar ^^

OT: ik sluit mij aan bij london city of squier

Kaham
1 juni 2009, 17:34
http://link.marktplaats.nl/254550756

Een zwarte hello kitty voor 150, met een roland of een vox erbij ben je helemaal ready to rock!

Als je dat te "girly" vind zouk ik je gewoon even wachten tot je 400 kan besteden en een London city tele/strat kopen met een vox/roland.

Ik zou persoonlijk sowieso voor die London City gaan. Ok, beide merken hebben rotte appels ertussen zitten, maar over het algemeen zijn LC's zeer goed (zeker voor de 200 euro die je voor een LC Comet neerlegt).

Plus, een Roland Cube is volgens mij maar 100 euro, dus dan ben je klaar met 300 euro (misschien 2 tientjes meer). Die Vox DA5 die eerder aangeraden werd lijkt me ook wel wat, en die kan je ook nog is in verschillende kleuren krijgen, meen ik :cooler:.

Maw, wachten tot 400 euro is niet nodig, met 300 (en een beetje?) kan je al een LC + vox/roland kopen. En geloof me, dat is beter dan de stratocaster waar ik op begonnen ben :soinnocent:

Edit: Amen Jurjen, Hello Kitty + SD Blackout...

ackm
1 juni 2009, 17:37
Hey,

Ik speel dezelfde soort muziek britpop etc.

Hou je vooral van arctic monkeys - franz ferdinand zou ik voor een london city tele of strat gaan. Als je meer in de richting van Oasis zit misschien een Epiphone dot , die is met je budget nog wel nog haalbaar maar dan word een versterker erbij wel lastig.

Vox ad serie zouden als versterker prima keuze zijn

Succes

Kaham
1 juni 2009, 17:42
Als je meer in de richting van Oasis zit misschien een Epiphone dot , die is met je budget nog wel nog haalbaar maar dan word een versterker erbij wel lastig.

Wees wel voorzichtig met Dots... ik heb al te vaak een slechte in mijn handen gehad om die nog blindelings aan te raden. Maargoed, dat geldt natuurlijk voor alle gitaren: try before you buy. Neem het liefste iemand mee met een beetje verstand ervan, maar kijk ook vooral of jij de gitaar zelf lekker vind spelen.

Riky
1 juni 2009, 17:50
London City Tele
VOX DA5

sluit me hier bij aan.
Zowieso vox versterker. Vind ze mooier klinken dan de roland cubes.

Squier4ever
1 juni 2009, 18:04
Ja maar pak dan ff de AD15 minimaal....

Kid
1 juni 2009, 18:09
Ik ben ook pas begonnen met electrisch gitaar spelen en ben zelf 17 (en ook een meisje). Ik kan je (zoals velen al voor mij deden) de London City Comet aanraden. Ik speel een beetje het zelfde genre als jij en ik heb hem zelf ook :seriousf:
Het is absoluut een erg fijne gitaar. Als je je budget ff wat verhoogd kan je ook een Roland Micro Cube van 20 watt aanschaffen. Is een erg handig versterkertje voor thuis.
En anders kan je ff langs een plaatselijke muziekwinkel en je daar laten adviseren, dan kan je ook gelijk van alles uitproberen en voor jezelf bepalen wat je fijn vind spelen en goed vind klinken.
Succes!

Kid

DeadHerring
1 juni 2009, 18:10
Wees wel voorzichtig met Dots... ik heb al te vaak een slechte in mijn handen gehad om die nog blindelings aan te raden. Maargoed, dat geldt natuurlijk voor alle gitaren: try before you buy. Neem het liefste iemand mee met een beetje verstand ervan, maar kijk ook vooral of jij de gitaar zelf lekker vind spelen.

Heel verstandig antwoord. Muziekwinkels zijn afzetters; ga zeker niet zo'n hello kitty gitaar kopen tenzij de looks alles is - ik heb er een zien staan en de afwerking is helemaal niet in orde, en dan heb ik het nog niet over de sound.

Het beste is, als je iemand kent die gitaar speelt, neem die mee naar de muziekwinkel en kies wat gitaren uit die je mooi vindt en die binnen je prijsklasse vallen... kies een goedkope versterker uit (zo goedkoop mogelijk, die ga je toch vervangen hoor, niet te veel luisteren naar de Roland fanboys, er zijn heus wel andere/betere keuzes voor die prijs), en luister naar de vent/vrouw die je kent, en die er wat meer van weet.

Nadat ie ze bespeeld heeft, vraag zijn mening over afwerkingskwaliteit, toon en kleur (voor jouw soort muziek is een telecasterachtige of semi-hollow heel geschikt, superstrat-types gaan niet jouw stijl zijn, en maak een keuze. Probeer zeker niet af te gaan op merken, je kan echt fantastische deals doen door een volledig onbekend merk te kopen die het beste speelt.

Alleszins zou ik ook zelf de gitaar eens vastnemen en wat voelen of ie jou past. Ik kan me goed voorstellen dat, als je een beetje klein en tenger bent en kleinere handjes hebt, dat een Les Paul-type of een zware en logge hollow-body, een beetje te veel beest voor jou is. Jouw vriend kan dan helemaal gek lopen en die gitaar kan dan ook de beste in de winkel zijn, maar laat hem die dan kopen, en ga jij voor een gitaar die niet te zwaar is, niet te groot is, met een nek die je goed ligt, en met een goeie afwerking. Je kan echt fantastische deals doen. Ga trouwens ook eens langs bij een winkel waar ze tweedehandsgitaren verkopen. Daar kan je ook heel goeie zaakjes doen.

En wees alleszins niet bang van de gitaar en de alleswetende techs/verkopers. Als je het wel bent, weet dat het normaal is en dat alles wat ik zeg, ik moeten leren heb door trial en error. Kende niemand die gitaar speelde toen ik begon, en ik heb veel te veel betaald voor m'n eerste gitaar en een foute versterker en een veel te dure set headphones, etc. Omdat ik niet goed genoeg besefte dat winkels zoals Piens en Key Music alleen maar denken aan winst. Ga ook 'ns kijken bij de kleinere winkels, meestal hangen die meer af van goeie klantenservice en gaan die je wat beter behandelen. Als je rechtshandig bent, is dat de juiste manier... Voor linkshandigen ligt het veel moeilijker :-/


Hoop dat dit wat helpt.

Bolder
1 juni 2009, 18:21
Nou ik vind het best (welk woord ga ik uitkiezen) .. oke als een meisje gitaar speelt.

Zeker geen don't,

maar ze moet niet beetje wijsneus gaan lopen doen!

Kaham
1 juni 2009, 18:48
Heel verstandig antwoord. Muziekwinkels zijn afzetters;

Nu moet je ze niet allemaal over 1 kam scheren, ik durf te wedden dat 1 op de 10 winkels toch wél het beste met je voor heeft ;)

Maar inderdaad, veel muziekwinkels zien de beginnende gitarist(e) als een perfecte klant om wat (oude) troep kwijt te raken. Daarom als het even kan iemand meevragen zoals ik al zei. Ik kan de punten die Deadherring noemde zeker beamen, goede toevoeging!

Oh en @Bolder: of t nou een meisje is of niet, een wijsneus is altijd irritant ;)

geert1976
1 juni 2009, 19:51
Er zijn ook nog wel meer gitaren op de wereld dan Londen City lijkt mij. leuke 2e hands Epiphone of iets dergelijks,of bijvoorbeeld een Samick oudere Squier (Wietse heeft een hele mooie)?

het gevoel bekruipt mij af en toe dat er veel mensen een gitaar advies geven die zo 'n gitaar hebben, bijvoorbeeld een Londen City, maar verder helemaal geen andere gitaren hebben gehad en zo krijg je voor mijn gevoel een beetje een scheeftrekking:ok: (ik heb zelf al heel veel gitaren gehad, van allerlei merken, dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb)

oh ja en die Hello Kitty gitaren zijn nu niet juf en het, ik heb er in totaal drie in mijn handen gehad en erop gespeeld en ik werd er niet blij van, leuk voor aan de muur, maar voor de rest.....

Kaham
1 juni 2009, 20:06
Er zijn ook nog wel meer gitaren op de wereld dan Londen City lijkt mij. leuke 2e hands Epiphone of iets dergelijks,of bijvoorbeeld een Samick oudere Squier (Wietse heeft een hele mooie)?

Dat is zeker waar. Het nadeel van een tweedehandsje is echter dat daar nóg meer mee gebeurd kan zijn dan met een nieuwe. Dus als het voor een beginner al moeilijk is om in de winkel een goede eruit te vissen, is dat tweedehands nog lastiger.
Plus, het voordeel van een winkel is dat je allerlei soorten bijeen hebt om te kijken wat jou het beste bevalt. Als je via bijv. MP een tweedehands gaat kopen, dan heb je minder vergelijkingsmateriaal. (Of je moet natuurlijk eerst in de winkel gaan pielen op van alles...)

b-ieb
1 juni 2009, 20:27
En een London City Huricane || ?

Kaham
1 juni 2009, 20:53
En een London City Huricane || ?

Heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar als ze van dezelfde kwaliteit zijn als de andere London Cities dan zie ik daar in ieder geval geen problemen. disclaimer: er blijven altijd rotte appels tussen zitten natuurlijk

Ik vraag me alleen af of de gitaar bij je muziekvoorkeur past, gezien er 2 humbuckers in zitten en geen single coils. Zoals deadherring zei, zou ik zelf eerder kijken naar een telecaster-vorm of een semi-hollow. Maar misschien vind je die Hurricane wel heel erg goed klinken, dat blijft smaak en daarom zou ik hem gewoon uitproberen en zelf luisteren of die het geluid geeft dat je zoekt.

EDIT: Zo te zien is zo'n hurricane ook een beetje boven je budget of heb je ergens een tweedehands/goedkopere gevonden?

Alexilaihofan
5 juni 2009, 21:27
Hallo, ik ben Bibi.
(een meisje) van bijna 16.

Ik wil beginnen met gitaar spelen, ik weet het erg laat, maar toch.
En ik weet niet wat voor gitaar ik moet kopen.
Ik wil er een voor beginners, maar niet dat ik over een half jaar weer een nieuwe moet kopen. En het liefst ook niet te duur.
Maar hij moet dus wel goed zijn.
Muziek stijl; Indie/Britpop/Lichte Rock.

Hoop dat iemand kan helpen!

Bibi.


Oke ik was blijkbaar niet heel duidelijk:
Budget ongeveer €300
En ja 1 gitaar is genoeg
En ik bedoelde juist dat 16 best oud is
En sorry voor de spelfouten, niet mijn sterke kant.

Quote:
Haha, schattig. Een meisje dat gitaar gaat spelen om jongens te krijgen: de omgekeerde wereld!

En dat is niet waaaar xD
Ik speel wil geen gitaar spelen OM jongens te krijgen!
Maar omdat ik het leuk vind!
Ik vroeg het me alleen af!

Trey Azagtoth (1 van de beste Death Metal gitaristen, was ook rond de 16 toen hij begon). En ik zou gewoon iemand meevragen die iets van gitaren afweet en dan maar naar de muziekwinkel gaan. Let niet op het uiterlijk van een 1e gitaar, het gaat bij een 1e gitaar erom dat hij fijn speelt en dat er een goed geluid in zit wat het budget waard is.

geert1976
5 juni 2009, 22:25
Dat is zeker waar. Het nadeel van een tweedehandsje is echter dat daar nóg meer mee gebeurd kan zijn dan met een nieuwe. Dus als het voor een beginner al moeilijk is om in de winkel een goede eruit te vissen, is dat tweedehands nog lastiger.
Plus, het voordeel van een winkel is dat je allerlei soorten bijeen hebt om te kijken wat jou het beste bevalt. Als je via bijv. MP een tweedehands gaat kopen, dan heb je minder vergelijkingsmateriaal. (Of je moet natuurlijk eerst in de winkel gaan pielen op van alles...)

er zijn zat forummers die goede 2e hands gitaren te koop hebben ,zoals ik bijvoorbeeld, voor een hele redelijke prijs en ik vind het jammer dat indien zich iemand meld op het forum, het enige advies een London City is

London City is geen zaligmakend middel voor een beginner, er zijn meerdere wegen naar Rome:ok: