PDA

View Full Version : John Frusciante (ofzoiets..)



mr.MojoRising
25 maart 2003, 09:33
Ik vraag me écht af wat jullie nou zo geweldig vinden aan hem, voor mij is hij maar een gewone gitarist die functioneel speelt in The Peppers maar nikslaat horen waar ik stijl van achterover sla (zoals Vai, Van Halen, Tom Morello en Jimi dat wel deden).
Of is het aleen maar omdat hij bij de Peppers speelt en dat dat toevallig een "coole band" is en jullie je daarmee proberen te identificeren? (tja...een soort van meeloperij?)
En nou niet meteen lopen schelden, maar een normaal antwoord asjeblieft: wat heeft die John Frusciante (ofzo) nou wat hem zo'n topper maakt? (van zijn techniek moet hij het niet hebben, laten we eerlijk zijn)

Milton
25 maart 2003, 09:56
1 Vindt zijn improvisatie vermogen heel groot
2 vindt ook dat hij veel gevoel in zijn spel legt, vooral live dan, en dat raakt me wel
3 zijn techniek is mss wel orthodox, maar denk dat dat beter is dan je denkt

en voor mij is het geen meeloperij, want door John Frusciante luister ik naar de peppers en niet andersom, als je snapt wat ik bedoel :smile:

mr.MojoRising
25 maart 2003, 11:28
Toch heeft hij wel mijn indruk gewekt, wat is een goeie cd waarop zijn gitaarspel goed uit de verf komt?
Kan ik straks even luisteren

savecracker85
25 maart 2003, 13:19
blood sugar sex magik is natuurlijk de beste peppers plaat... het gitaar spel daarop is ook fantastisch...die combinatie van funk en hendrix, meesterlijk gewoon
maja ik ben ook een frusciante fan(en daarom ook een peppers fan):)
en als je kijkt naar de 7 gitaristen die in de peppers hebben gespeeld is frusciante gewoonweg de beste en daarom niet alleen maar functioneel...hij heeft ook een groot aandeel gehad bij het schrijven van de peppers albums..
en zoals Milton al zei is hij erg goed in het improviseren..hij speelt ook nooit een solo 2 keer hetzelfde.. hij heeft namelijk geen zin om telkens de nummers op de zelfde manier te spelen zoals het publiek ze van het album kent, hij speelt ze met/op gevoel


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: savecracker85 op 2003-03-25 13:27 ]</font>

Experience
25 maart 2003, 14:37
Hij heeft ook een enorm ritmegevoel. Zijn improvisaties zijn ook echt super. En zonder ellenlange solo's kan hij toch laten horen dattie goed is. Gewoon een enorm functionele gitarist

Milton
25 maart 2003, 14:53
Op 2003-03-25 11:28, schreef mr.MojoRising:
Toch heeft hij wel mijn indruk gewekt, wat is een goeie cd waarop zijn gitaarspel goed uit de verf komt?
Kan ik straks even luisteren


ik denk dat je hem beter live kan zien om te horen wat hij echt kan.

hij heeft ook solo albums maar die zijn vaag/geniaal/vreemd/mooi, je moet er voor open staan zeg maar, maar daar komt zijn gitaartechniek niet duidelijk in vooruit...maar ik denk dat je hem zelden flashy zal zien/horen spelen,omdat hij daar niet van houdt, behalve op BSSM mss.

guitarmusicman
25 maart 2003, 15:27
Op 2003-03-25 11:28, schreef mr.MojoRising:
Toch heeft hij wel mijn indruk gewekt, wat is een goeie cd waarop zijn gitaarspel goed uit de verf komt?
Kan ik straks even luisteren

ga heb ALSJEBLIEFT een keer live kijken, met of zelfs ZONDER de peppers, doet hij ook. Nou ik kan je vertellen dat je dan iedereen wel begrijpt.

savecracker85
25 maart 2003, 16:03
tja dan is hij net te laat..aangezien ze vorige week in rotterdam waren...ik was erbij en ik vond frusciante echt super spelen, hij lijkt ook helemaal in een trans te zijn als hij speelt..

ik heb ook een review gelezen van het peppers concert in hamburg van vorige week..daar schijnt na het normale concert nog een jam van 45 min hebben plaats gevonden op het podium :eek:

Kitaarhiero
25 maart 2003, 19:00
Op 2003-03-25 09:33, schreef mr.MojoRising:
Ik vraag me écht af wat jullie nou zo geweldig vinden aan hem, voor mij is hij maar een gewone gitarist die functioneel speelt in The Peppers maar nikslaat horen waar ik stijl van achterover sla (zoals Vai, Van Halen, Tom Morello en Jimi dat wel deden).
Of is het aleen maar omdat hij bij de Peppers speelt en dat dat toevallig een "coole band" is en jullie je daarmee proberen te identificeren? (tja...een soort van meeloperij?)
En nou niet meteen lopen schelden, maar een normaal antwoord asjeblieft: wat heeft die John Frusciante (ofzo) nou wat hem zo'n topper maakt? (van zijn techniek moet hij het niet hebben, laten we eerlijk zijn)


Ga je nou af op wat je op By the way hoort of heb je ook andere albums/nummers geluisterd?

savecracker85
25 maart 2003, 19:52
ja je moet niet op by the way af gaan, dat album vind ik persoonlijk ook een van de mindere peppers cd's...
ik hoorde laats een internet interview met frusciante zelf.. En hij vond het ook geen goed album... hij zei zelfs dattie het frustrerend vond om naar te luisteren, omdat het volgens hem niet goed afgemixt is terwijl hij het tijdens op opnemen wel goed vond klinken... :razz:
http://www.vrt.be/wm/stubru/frusciante3_LO.asx

geertenno
25 maart 2003, 19:54
Mr. Mojo mag wel eens Mothers Milk en Blood sugar sex magik gaan luisteren.
Daar speelt John fantastisch!
Op Californication en By the way speelt hij wel simpel maar wél vernieuwend!

henksjaak
26 maart 2003, 12:41
Op 2003-03-25 19:52, schreef savecracker85:
ja je moet niet op by the way af gaan, dat album vind ik persoonlijk ook een van de mindere peppers cd's...
ik hoorde laats een internet interview met frusciante zelf.. En hij vond het ook geen goed album... hij zei zelfs dattie het frustrerend vond om naar te luisteren, omdat het volgens hem niet goed afgemixt is terwijl hij het tijdens op opnemen wel goed vond klinken... :razz:
http://www.vrt.be/wm/stubru/frusciante3_LO.asx


Ja ik heb by the way snel doorgeluisterd en tja het klinkt goed. Het is wel helemaal een andere stijl nog meer californicationachtig, en niet meer zoals de oude funkrock die ze maakte. Maar ik moet zeggen je herkent zijn sound en die van de peppers gelijk dat vind ik zo mooi ook aan zijn stijl gewoon die mooie strat sound en gewoon simpele maar creatieve nummertjes....

treblemaster
27 maart 2003, 09:44
Ik hou zelf niet zo van funk, dus ik vind de laatste 2 cd's erg gaaf! En ja, John is gewoon "cool" omdat ie laats een Black Flag T-shirt aan had :wink:.
Maar ehh serieus, ik vind hem zo goed omdat ie (naar mijn idee) een eigen stijl heeft ontwikkelt (je hoort meteen dat hij het is) en door het gevoel wat er in zijn melodie lijnen zit. Persoonlijk geef ik niks om techniek, het gaat mij om het gevoel wat een gitarist in de muziek weet te krijgen en of hij/zij een beetje een eigen stijl heeft. Ik vind zijn gitaar spel erg energiek en hij kan ook erg agressief/rauw spelen met een bijna clean gitaar geluid....daar heb ik bewondering voor.

JeeWee
30 maart 2003, 23:17
John Frusciante heeft een eigen stijl en sound gecreerd en ik denk dat je dat tegenwoordig van weinig gitaristen kan zeggen. Daarbij zijn zijn improvisatie met emotioneel samenhangende noten gewoon uniek. Hij is de enige gitarist bij wie ik kippenvel krijg als ik naar een live solo luister. Hij mag misschien niet altijd alles uit de kast halen om zo goed mogelijk te lijken, maar hij kan het wel. Hij speelt integenstelling tot vele andere gitaristen in dienst van de muziek en de muziek niet in dienst van hem. Kortom hij laat zich lijden door zijn gevoelens die de muziek op dat moment met zich meebrengen. Toen hij voor de eerste keer na zijn afkicken weer aan hele grote optredens begon was speelde hij onder andere met RHCP op "MTV live at Red Square". In die show zag je op een bepaald moment huilen van emotie van de onderdrukte mensen daar. Als je zijn solo's dan hoort ga je bijna zelf ook janken. Als je je gevoelesn zo over kan brengen dan ben je pas een goede gitarist. Luister maar eens naar de solo's van "RHCP live @ Red Square - Scar Tissue".

delphiro
31 maart 2003, 08:54
gevoel..

hij is gewoon funk en zijn spel (vooral op de Blood Sugar Sex Magic CD) is gewoon helemaal af. Niks technische hoogstandjes maar duidelijk geboren voor die muziekstijl. Ik luister er erg graag naar :smile:

Experience
31 maart 2003, 11:26
Nog een voorbeeld waar frusciante zeer veel gevoel in zn spel stopt. Chili Peppers - Search and destroy live! WEl de live versie dan he.. Het begin is nie zo super maar na een minuut of 3 word het echt goed

JeeWee
31 maart 2003, 13:52
Of de jams na "If you have to ask" bij alle live concerten of de solo van "I could have lied".... Allemaal geweldig gewoon. En dan hebben ik het nog geeneens over zijn solowerk, want de emoties die hij daar los krijgt....., niet te beschrijven.

ben79
9 april 2003, 02:11
wat is er niet goed aan hem?

Bigfoot414
10 april 2003, 10:19
Dat ie een junk is geweest!

Experience
10 april 2003, 13:43
Toen hij junk was heeft ie toch een geniaal album uitgebracht. En ach het heeft wel wat toch voor het verhaal. Opgestaan uit een heroine verslaving:)

bassopotmus
22 april 2003, 20:26
Ben eigenlijk bassist(don't shoot me)
Maar johnnny is gewoon my main man op de gitaar.
Het gevoel wat hij legt in een solo bv. je kan zijn pijn bijna voelen, eigenlijk kan je die voelen. Op de cd's valt hij mee en doet zijn part no more no less.

LIVE, holy shit the mutherfucker goes wild! Echt..koop eens een live bootlegje van RHCP aj, voorla zijn werk in "I could have lied" dat ze vaak live spelen is zielknijpend.


yeah I cry sometimes when I hear john...ben toch zeker niet de enige, soms kan die me precies raken en spelen zoals ik me voel


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-04-22 20:32 ]</font>

Funkblaster
24 april 2003, 20:35
Op 2003-04-22 20:26, schreef bassopotmus:
yeah I cry sometimes when I hear john...ben toch zeker niet de enige, soms kan die me precies raken en spelen zoals ik me voel
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-04-22 20:32 ]</font>


Zo mag ik het horen! Sometimes I cry too...ik vind zijn gitaarwerk zo fantastisch, op de cd is het al perfect(vooral BSSM en mother´s milk) maar als je het dan live hoort...dan word je echt stil....ik vind hem de beste gitarist en ben een grote fan van hem en RHCP

bassopotmus
25 april 2003, 07:58
word!

Elaine
25 april 2003, 10:05
ik vin het gewoon een goeie gitarist!

SteavisSmokin
25 april 2003, 16:12
Ik heb me nooit verdiept in die frusciante en the peppers, niet helemaal mijn type muziek. Waar ik me WEL aan heb geergerd is die SUPER slechte gitaarsolo in Californication (wat wel een SUPER nummer is btw). Vinden jullie Frusciante liefhebbers die solo nou ook goed of zijn jullie het wel met me eens dat dat gewoon crap is?

savecracker85
25 april 2003, 16:15
ik vind het wel een goede solo hoor :razz: gitaar technisch mischien niet zo bijzonder, maar hij klinkt naar mijn mening wel lekker

bassopotmus
28 april 2003, 10:58
Anth zei ooit, de solo heeft precies genoeg noten om een verhaal te vertellen, ik vind dat ook wel. Niet technisch, maar wel goed IMHO

Harry
28 april 2003, 11:23
Op 2003-04-25 16:12, schreef SteavisSmokin:
Ik heb me nooit verdiept in die frusciante en the peppers, niet helemaal mijn type muziek. Waar ik me WEL aan heb geergerd is die SUPER slechte gitaarsolo in Californication (wat wel een SUPER nummer is btw). Vinden jullie Frusciante liefhebbers die solo nou ook goed of zijn jullie het wel met me eens dat dat gewoon crap is?


live speelde hij die solo ook eens, met zo'n dun geluidje op die witte Gretsch, en dat klonk zo beroerd dat het leek of ie een black-out had, terwijl hij het wel kan. Dat was trouwens op tv, bij een engels programma.

savecracker85
28 april 2003, 17:38
in ahoy speelde hij op die witte Gretsch wel een vette solo als intro voor californication

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: savecracker85 op 2003-04-28 17:38 ]</font>

Geert Teekens
1 mei 2003, 22:18
Helemaal mee eens. John is de koning van het emotionele gitaarspel. Zeer ritmisch ook. Prachtig. Ook erg leuk is een Blood Sugar Sex Magik B side SICAMIKANIKO(de k's kunnen ook c's zijn of andersom) een beetje harder dan hun sound destijds. Een waanzinnige riff, super gespeeld!!!!

bassopotmus
2 mei 2003, 11:44
Och man, ik heb zoveel jams verzameld over de laatste 2 jaar...Daar is John pas king op!

Zoek eens op kazaa op "nothing to loose" b side van laatse single, oei 13 min jam en all zijn effecten komen ff langs.

Funkblaster
2 mei 2003, 13:45
hmm ik kan nothing to loose niet vinden:(

bassopotmus
2 mei 2003, 14:31
"nothing to lose"
Kopp anders ff de single van can't stop?