PDA

View Full Version : probleem met volume fuzz



FruscianteFan
31 mei 2009, 23:46
Ik heb nu al een tijdje (half jaar ofzo) een Ibanez SF-5, een big muff in de vorm van een soundtank. Best een lekker pedaal, zeker om thuis solo's van RHCP mee te spelen. In bands gebruik ik hem nauwelijks als stand-alone, en dat is niet alleen omdat een fuzz vrij snel verzuipt in de mix maar vooral ook omdat-ie simpelweg niet genoeg volume geeft. Meestal is dat geen probleem, want de combinatie van een overdrive met distortion levert bijna alles wat ik nodig heb.

Maar toch, ik wil nu in een nummer een muur van geluid neerzetten en daarvoor wil ik die fuzz wel gebruiken. Thuis geoefend, werkt prima. Maar net bij de repetitie (andere band, zelfde ruimte en setup) heb ik de fuzz eens voluit gezet en dan nog gaat het voor mijn gevoel niet harder dan clean, en zeker niet harder dan de Blackstar overdrive.

Kan iemand een oplossing hiervoor noemen, het liefst zonder dat ik een nieuw pedaal hoef aan te schaffen?

schizo910
1 juni 2009, 12:00
Als je thuis (dus zonder band) de volumes van de pedalen vergelijkt heb je dan hetzelfde probleem, of lijkt het voornamelijk zachter in de bandsituatie? Als dat laatste het geval is zou je eens kunnen proberen wat extra mid toe te voegen dat wil nog wel eens helpen om beter door de mix te prikken..

Aimé
1 juni 2009, 12:17
Heb ongeveer hetzelfde met mijn boss superfeedbacker&distortion: als ik alleen speel gaat ie knetterhard, maar in een band valt ie compleet weg, zonde!

FruscianteFan
1 juni 2009, 12:53
Als je thuis (dus zonder band) de volumes van de pedalen vergelijkt heb je dan hetzelfde probleem, of lijkt het voornamelijk zachter in de bandsituatie? Als dat laatste het geval is zou je eens kunnen proberen wat extra mid toe te voegen dat wil nog wel eens helpen om beter door de mix te prikken..
Thuis gaat de fuzz knetterhard. Als ik dan de knoppen voluit zet, durf ik nauwelijks nog te spelen. Dit klopt ook wel, want bij repetities zet ik de overdrive stukken harder dan thuis. In beide gevallen speel ik trouwens op een blues Junior, thuis met volume op 2, bij repetities meestal 3,5 of 4.

Bij de repetitie gister heb ik de fuzz alleen maar tussendoor uitgeprobeerd - het probleem lijkt dus niet te zijn dat-ie wegvalt in de mix. Doet-ie trouwens ook wel, maar ik vind het vooral opvallend dat wanneer de rest stil is, de fuzz op zijn hardst (volume, tone en gain vol open) nog steeds zachter staat dan wanneer ik clean een beetje hard aansla. Meer mid zou waarschijnlijk sowieso welkom zijn, maar daarmee is nog niet het hele probleem verholpen denk ik.

Comfortably Daniel
1 juni 2009, 13:12
Wat je ook eens kan proberen is de rest van je pedalen iets zachter zetten, de fuzz voluit en de versterker wat harder.
Fuzz prikt inderdaad minder lekker door de mix dan een mid-hump overdrive, dus je zal alles anders moeten afstellen.

FruscianteFan
1 juni 2009, 13:24
Wat je ook eens kan proberen is de rest van je pedalen iets zachter zetten, de fuzz voluit en de versterker wat harder.
Fuzz prikt inderdaad minder lekker door de mix dan een mid-hump overdrive, dus je zal alles anders moeten afstellen.Dat zal niet werken, want de fuzz is ook te zacht ten opzichte van het cleane geluid. Bovendien, ik speel heel veel clean, dat is de basis van mijn geluid. Ik kan die basis niet veel te hard zetten zodat de fuzz genoeg volume krijgt.

Het liefst zou ik de fuzz zodanig modificeren dat-ie veel meer volume kan produceren.

Comfortably Daniel
1 juni 2009, 14:12
Aha...veel clean spel :) Nice.

Ik maak zelf veel gebruik van m'n gitaar volume-knop. Is misschien voor jou ook wel een uitkomst. Of inderdaad de fuzz modden of een andere kopen.