PDA

View Full Version : Big Muff RI vs vintage



ErikM
31 mei 2009, 22:10
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een Gilmourish lead geluid. En ik weet dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is, ik ken zolangzamerhand www.gilmourish.com uit mijn hoofd :-)
Een poging om in de buurt te komen heb ik een Big Muff gekocht, bleek een RI te zijn. Nou vind ik die best interessant klinken, maar ik blijf een beetje het gevoel houden dat er een nest boze wespen op mijn gitaar landen. Soms is dat de bedoeling, maar nu even niet...

Nou lees ik overal op internet dat de RI "not done" is en dat men als een baksteen valt voor "triangles" en "rams heads".

Is er iemand die mij het verschil laten horen tussen een RI en een van de "vintages"?
Heb wel een youtube gevonden die allerlei verschillende laat horen, maar daar zit de RI dan weer niet bij.

Valoosj
31 mei 2009, 22:26
De verschillen zijn voornamelijk andere waardes van weerstanden en condensatoren.
Ik kan het je niet laten horen, maar hier is een link met de verschillende schema's.

http://www.pisotones.com/BigMuffPi/psst/BMP_versions.htm

Je kan dus je bestaande muff wat modden als je wil/kan.

ErikM
31 mei 2009, 23:20
Dank je voor de link. Die is inderdaad heel waardevol voor de modder :-)

Ik durf best een effect te modden, maar dan moet ik wel het gevoel hebben dat ik de goede kant op ga. En een vergelijking zou dan wel lekker zijn...

Tot nu heb ik alleen een Ibanez LM-7 gemod en die ging wel wat vunziger en minder plastic klinken. (dank aan dirk hiervoor) En ik heb een phaser wat bruikbaarder gemaakt. Maar voor een pedaal wat ik voor een echt bedrag heb gekocht ligt dat misschien anders.

Als je een BM mod, wordt ie dan minder waard mocht ik er niet blij van worden? Of moet ik de originele onderdelen bewaren en m terugbrengen in winkelstaat? Ik krijg het gevoel dat een Big Muff ook een beetje gezien wordt als oefening voor modding. Omdat ie niet gillend duur is...

Valoosj
31 mei 2009, 23:31
Wat je zegt. Duur is hij niet en je kan het toch terug in originele staat brengen.
Uiteindelijk zijn het toch maar andere onderdelen erin zetten. Ik heb het niet heel nauw bekeken, maar ik denk niet dat je traces moet gaan doorhalen en draadjes trekken enzo.

Joey Handsome
1 juni 2009, 01:45
Ik heb twee Big Muffs met op amps (versie 3) en een groene Rus. Vriend van me had een RI. Ik moet zeggen dat ik het verschil wel mee vond vallen tussen de op amp Muff's en de RI. Ze klonken wel net even lekkerder, rauwer, voller. Als Muff liefhebber was ik blij dat ik de RI niet had en je kunt zo'n derde versie Muff makkelijk voor iets van 80 euro kopen op Marktplaats. Daarom alleen al zou ik eerder voor die gaan. Ram's Head en Triangle ben je zo'n 200 voor kwijt, maar klinkt wel erg lekker. Toch, heb je niet gewoon de tone knop wat te ver open staan? Big Muff hoeft echt niet als een partij wespen te klinken hoor. Ik heb meestal de tone op 1/3 staan, lekker dik. Die groene Rus vond ik best wel bagger, maar hou hem voor de heb en het is m'n eerste pedaal. Gek, want het is een bejubeld ding, maar ja, niet echt mijn ding.

Valoosj
1 juni 2009, 11:42
De groene rus heb ik zelf gemaakt en ligt al jaren op mijn bord. De zwarte rus en de amerikaanse vond ik echter slecht. Maarja, het is allemaal een kwestie van smaak. Mits een beetje 'kennis' kan je zo een muff maken die alle mogelijke versies in huis heeft. Dan heb je wel zeker die grote behuizing nodig, voor alle schakelaars die erbij komen.

Bernardduur
1 juni 2009, 11:45
Ik merk met Muffs dat het geluid goed bepaald wordt door de amp die je er bij gebruikt. Mn Muff klinkt bv geniaal op mn HiWatt en Dumble maar totaal anders op mn Bassman.

de_stoffel
1 juni 2009, 11:54
Er is toch ook die nieuwe muff met tonewicker, misschien is dat wat?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat die wat kan klinken als de originele muff maar ook wat als de rus. Zelf weet ik het niet, heb er nog niet op gespeeld.

Comfortably Daniel
1 juni 2009, 13:07
Er zit inderdaad flink wat verschil tussen de verschillende versies en ook tussen de oudere gelijke pedaaltjes. Ze keken vroeger niet zo nauw.

Kijk even op het Gilmour gear forum (http://zychal.net/forum/index.php).
Er is hier heel veel te vinden over de verschillende Muff's ;)

Ik heb zelf een Sovtek reissue en een oudere groene Sovtek, maar dan in een zwarte behuizing(wel dezelfde vorm als de groene). En het verschil is dag en nacht. De oude heeft een berg meer dynamiek en klinkt gewoon veel lekkerder.

ErikM
9 juni 2009, 23:22
Ik heb vandaag de hele rataplan eens uitgesteld. En tot nu nu klinken de combi's die ik geprobeerd heb klinken als.... mezelf. Dat is natuurlijk heel prettig maar dit keer niet de bedoeling.

Overigens bedankt voor de tip over het Gilmour forum, heel interessant. Het lijkt erop dat de toon die ik zoek een Muff is met daarna een Tubedriver (en die heb ik niet). En dan nog... ik heb de verschillen gehoord op het forum daar en voor mij komt het allemaal beter in de buurt (inclusief een Rat die ik zelf ook heb) dan wat er bij mij uit de speaker komt. En ik vond de verschillen op het forum verbazend klein! Kijk maar: http://zychal.net/forum/viewtopic.php?t=4486

Voor ik de hele lijst ga uittikken: ik zou toch in de buurt moeten komen met een Muff of rat en een TS-10 erachter?

E-J
5 augustus 2009, 14:42
Hoi Erik,

Beetje laat antwoord, maar ik raad je aan op zoek te gaan naar een BYOC (Build Your Own Clone) Large Beaver.

Ik heb zowel deze als het origineel, een Electro Harmonix Ram's Head, gehad en het verschil was verwaarloosbaar. Geweldig pedaal, en daar Gilmour's main Muff gedurende 30 jaar vrijwel altijd een Ram's Head (of eentje gebaseerd daarop) is geweest is het hét pedaal voor die sound. Mits je een redelijke gitaar en versterker hebt natuurlijk!

groetjes,
Emiel

Comfortably Daniel
5 augustus 2009, 17:09
hmm...was dit draadje ook kwijt geloof ik...

Wat EJ zegt is inderdaad waar. De Large Beaver is een erg goede kloon...zeker een aanrader.

Wat betreft de verschillen...ze zijn inderdaad soms niet zo heel groot. Zeker niet als je er de eerste keer naar luisterd en niet precies weet wat je wilt horen en wat niet. Voor muff fanaten zoals Gilmour fans is het verschil soms wat groter...ghehehe:soinnocent:

Oh...die TS10 achter de muff gaat niet werken. De TS heeft een te grote mid boost. Een tube driver heeft dit totaal niet en is een totaal ander soort overdrive.