PDA

View Full Version : Tonesuck



tom123
31 mei 2009, 16:02
ik zie dat jullie het regelmatig hebben over tonesuck.
dat het best wel vervelend is enz.
en dat het ontstaat door pedalen die niet true-baypass zijn.

maar als die pedalen uit staan dan heb je toch geen tonesuck of wel?
alleen als je het pedaal aan zet toch?

Henri H
31 mei 2009, 18:37
Nee, tonesuck treedt juist op als de pedalen uit staan omdat de pedalen een slechte buffer hebben en dus niet true bypass zijn.

Veel BOSS pedalen, de Dunlop GCB95 Cry Baby en nog veel meer pedalen hebben zo'n slechte buffer.

tom123
31 mei 2009, 20:26
heeft de boss ds-1 keeley dan ook tonesuck?

Deze onderdelen komen er namelijk bij, ik weet niet of een van deze onderdelen voor minder tonesuck zorgt.

0.1uF Capacitor x 5
1uF Capacitor x 4 (or two 0.47uF caps in parallel, it should give the same results)
0.047uF Capacitor x 1
3mm LED x 1 (I bought two so I didn't have to use the one that you take out of the DS-1)
on/on SPDT switch
2.4k Resistor x 1
20k Resistor x 1
1.5k Resistor x 1
220pf Cap x 1
47pf Cap x 1

DeiDRagonas
31 mei 2009, 20:45
Tonesuck is vrij relatief btw. In theorie heb ik een enorme lading tonesuck met mn 8 pedalen, waaronder de "uber-slechte" Dunlop Crybaby, Ds-1, TS-9 en Whammy. Maar toch klinkt mn gitaar beter als mn pedalboard ertussen zit, zelfs als alles uit staat. Dus ach.. Tonesuck, who cares?

Mitch
31 mei 2009, 21:02
Even gesplitst uit het Pedalboards topic.

JER00N
31 mei 2009, 21:37
Zo'n gebufferd pedaal (Boss, Ibanez etc) aan het begin van je keten kan ook juist goed zijn. De gitaar 'ziet' dan een hoge impedantie (ingangsimpedantie van die buffer) waardoor het hoog beter overeind blijft.

the sure thing
31 mei 2009, 22:03
Zo'n gebufferd pedaal (Boss, Ibanez etc) aan het begin van je keten kan ook juist goed zijn. De gitaar 'ziet' dan een hoge impedantie (ingangsimpedantie van die buffer) waardoor het hoog beter overeind blijft.Hihi, zo heb ik het nog nooit geformuleerd zien staan :)

TS: over Tonesuck, true bypass en buffers is zo ongelooflijk veel getypt, gehypt, gepost en ook gekotst: zoek ff dit forum door en je weet ALLES!

Mitch
31 mei 2009, 22:07
Lees dit topic eens door, daar staat eigenlijk alles wel in over buffers en true bypass.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76401
Bijna een sticky waardig...

Over tonesuck kan ik alleen nog zeggen dat daar voora het verlies van klankkleur en dynamiek mee wordt bedoeld dat je hebt, zelfs als pedalen alleen maar in je keten staan. De meeste pedalen veranderen wel iets aan je geluid, dus dan is het spreken van tonesuck wat vreemd. Een overdrive bijvoorbeeld, die moet voor vervorming zorgen. Dus verlies je altijd wel iets van je klankkleur, maar da tkun je geen tonesuck noemen.
Een delay echter, die zowel het droge signaal als de delay moet uitspugen en een stukje van de klankkleur of dynamiek van je droge gitaarsignaal afsnoept: da's een tonesucker.