PDA

View Full Version : En dan toch aan de Les Paul...



Mitch
31 mei 2009, 16:17
Na mijn eerste beginnersgitaar heb ik jaren op een Epiphone Les Paul Custom gespeeld, beetje een donker klinkend flutding eigenlijk. Daarna volledig van de Les Paul afgestapt, om heel voorzichtig vorig jaar het toch weer eens te proberen met een seventies Ibanez Les Paul. Plaatje om te zien maar met die holle top bleef het tophoog toch wel erg aanwezig (auw). Daarna toch verder aan de dubbele humbucker/vier knoppen configuratie met een eighties Ibanez semi hollow AM50, Les Paul size, beetje het 339 idee. Toch wel verdomd leuk.... zou ik dan toch eens...?
Toch maar op zoek gegaan naar een goed exemplaar van 'de gitaar van mijn helden van vroeger', Jimmy Page, Slash, early Clapton, noem maar op: een honeyburst Gibson Les Paul Standard. Uitgekomen bij een aprticulier die dezelfde smaak had als ik en wat handelde, dus die had drie plaatjes van honebursts liggen: een Classic, een Classic Antique en een Standard. Ik had een half uur om te testen dus heel geconcentreerd alle drie twee keer in mijn handen gehad om onversterkt te testen. Open akkoorden, loopje over de toets naar de hoogste regionen en daar viel er meteen één af. Daarna versterkt ingeprikt en de akoestische impressie werd ondanks het verschil in elementen ('57's vs Burstbucker 3) bevestigd: de Classic Antique, een gechamberede vlieggewicht, was wel hard qua volume maar miste een bak laag en diepte, totaal geen complexiteit. De Standard, die akoestisch een stuk minder volume had, ook duidelijk zwaarder was en veel voller klonk had onmiddellijk die grom in het laag mid, die knauw, die duw... dus dat werd 'm.

En om iedereen tevreden te stellen heb ik voor het eerst eens de spiegelreflex van mijn vrouw erbij gehaald voor de foto's. Enjoy.

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSC_5735.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSC_5737.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSC_5739.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSC_5742.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSC_5743.jpg

Thundermane
31 mei 2009, 16:24
Lekker kleurtje, kan me niet voorstellen wat mensen nou toch tegen de Les Paul vorm kunnen hebben. Goede foto's trouwens, ik zou ook graag een fototoestel hebben die tegen mijn trillerige handen kan. (Oftewel snellere sluitertijd)
Maar ja, je bent zeker zeer tevreden? Die Standards klinken inderdaad perfect, zit goed geluid in maar heeft daarnaast ook echt ziel.
Het is het ehm dat ik metalgitarist ben en dan bedoel ik niet jaren 80 metal, maar snoeiharde metal zoals Meshuggah, maar als ik meer into rock was dan zou ik zeker gaan voor de gitaar die je nu hebt!

-geert-
31 mei 2009, 16:34
Mooi ding man, gefeliciteerd!

johanb
31 mei 2009, 16:39
Prachtige gitaar,ik heb volgens mij ook deze vorm en kleur en merk alleen heet de kleur dan iced thee. De hals heeft ook een mooie donkere kleur is dit rosewood ?

Thundermane
31 mei 2009, 16:41
Prachtige gitaar,ik heb volgens mij ook deze vorm en kleur en merk alleen heet de kleur dan iced thee. De hals heeft ook een mooie donkere kleur is dit rosewood ?

Volgens mij wel, rosewood wil nog wel eens verschillen in hoe donker het is, maar de tinten zijn wel heel erg rosewood. Anders zou het ebony zijn, maar dat is de zwart. :p

Mitch
31 mei 2009, 16:42
Ja, die kleuraanduidingen van Gibson... ik zie wel eens iced teabursts die dan zo donker zijn dat ik het meer tobacco burst vind en ik zie wel eens honeybursts die dan weer grenzen aan lemon drop... ach het zal wel, lelijk zijn ze geen van allen :D

DeadHerring
31 mei 2009, 16:53
Mooie burst. Mja, ik heb het geluk gehad dat ik een echt goeie Epi Les Paul had, zodat ik direct verkocht was voor de les paul. Nu heb ik er twee: De Epi voor de schreeuwende treble, de Gibson voor de prachtige mids en grommende ritme.

Mukkez
31 mei 2009, 16:54
Ik zag 'm ook voorbij komen in het 'post je nieuwe aanwinst' topic. Die LP had een slagplaat en dat was een Classic. Het is dus wel de Standaard geworden die niet op de foto stond? (je gaf een MP link).

Anyhow.. prachtige gitaar :D

Mitch
31 mei 2009, 16:57
Misschien dat -ie heeft geschoven met Marktplaats links, hij had ze alle drie te koop staan en volgens mij had ik gisteren toch de goede link geplaatst.
De Classics waren 't 'm niet voor mij, ondanks dat die juist aanvankelijk mijn aandacht hadden getrokken.

Rinze
31 mei 2009, 16:57
Errug mooie gitaar en ook mooie foto's. Kwijl.

Agent_Smith
31 mei 2009, 17:13
Wow!! Wat een mooi ding! Gefeliciteerd!

barno
31 mei 2009, 17:26
tis geen Classic maar toch a Classic vind ik, héél mooi
beetje gek dat er zo'n kleurverschil zit in de twee helften, waardoor de burst aan ene kant ook veel donkerder is. maar dat vind ik juist leuk. Ik hou niet van uitgekiende perfecte symetrietoestanden

Mitch
31 mei 2009, 17:29
Dat kleurverschil komt er op de foto's iets sterker uit dan in real life. Maar ik houd altijd van de combi zichtbare nerf én een vlam die niet te dominant is, dus mij hoor je niet klagen.

En dank u Agent Smith. Nou macwilliams en Orpheo nog, dan heb ik goedkeuring van alle LP freaks :D

jutter
31 mei 2009, 17:32
Mooie gitaar Mitch! Dat je er veel plezier aan mag beleven!

Thundermane
31 mei 2009, 17:32
Dat kleurverschil komt er op de foto's iets sterker uit dan in real life. Maar ik houd altijd van de combi zichtbare nerf én een vlam die niet te dominant is, dus mij hoor je niet klagen.

En dank u Agent Smith. Nou macwilliams en Orpheo nog, dan heb ik goedkeuring van alle LP freaks :D

Ik zweer het je Mitch, wees blij... Wees heel blij :p

Mitch
31 mei 2009, 17:33
Dat ben ik ook, sterker nog, ik ga er gauw weer even op spelen :D

Orpheo
31 mei 2009, 17:44
Dat kleurverschil komt er op de foto's iets sterker uit dan in real life. Maar ik houd altijd van de combi zichtbare nerf én een vlam die niet te dominant is, dus mij hoor je niet klagen.

En dank u Agent Smith. Nou macwilliams en Orpheo nog, dan heb ik goedkeuring van alle LP freaks :D

Dan kom ik je alvast tegemoet: schitterend gitaartje! echt de titel LP standard waard. ik zou er wel een zebrahumbucker in de brug doen, maar goed, dat is smaak ;) (duncan custom+screamin demon :soinnocent: )

Nellyrocks
31 mei 2009, 17:53
Vette gitaar Mitch. Heel fraai.

Makor1966
31 mei 2009, 18:00
Mooie gitaar, en inderdaad een andere dan van de link naar marktplaats.
Vooral leuk om te lezen hoe blij je ermee bent. :)
Speelze!

grayfink
31 mei 2009, 18:07
De marktplaats link klopte gisteravond nog wel, de verkoper heeft dus slim de advertentie aangepast, inplaats van een nieuwe aanmaken en nog een keer drie euro dokken. :)
Anyhow, een mooie Les Paul.

Bernd Veenema
31 mei 2009, 18:27
De marktplaats link klopte gisteravond nog wel, de verkoper heeft dus slim de advertentie aangepast, inplaats van een nieuwe aanmaken en nog een keer drie euro dokken. :)
Anyhow, een mooie Les Paul.

Inderdaad. Gisteren klopte hij wel.

Ik wil deze Les Paul wel eens vergelijken met de mijne. Ik ben supertevreden over de mijne, maar heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Alleen een Gibson Les Paul Studio ('99 met 496R en 500T) en wat goedkope merken en dat was niet echt een eerlijke vergelijking vond ik. Ik ben benieuwd of mijn Tokai de vergelijking aankan met een goede Standard of Custom.

Mitch
31 mei 2009, 18:37
Dan kom ik je alvast tegemoet: schitterend gitaartje! echt de titel LP standard waard. ik zou er wel een zebrahumbucker in de brug doen, maar goed, dat is smaak ;) (duncan custom+screamin demon :soinnocent: )
Zebra zou niet misstaan, absoluut, maar bji dit soort LP's ben ik toch vooral fan van kapjes! Denk wel dat er later iets anders in komt overigens. Ik heb er gisteren een goed uur mee in de oefenruimte gezeten over de AC30 en ik merkte dat het laag van het halselement iets te dik is en het hoog van het brugelement iets te scherp. Misschien kan ik het er nog uitkrijgen met afstellen, maar zo niet dan denk ik dat ik aan Mules ga óf aan een gewone Mule bij de brug en een slightly underwound Mule bij de hals, ik houd wel van een iets helderder halselement.


Ik wil deze Les Paul wel eens vergelijken met de mijne. Ik ben supertevreden over de mijne, maar heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Alleen een Gibson Les Paul Studio ('99 met 496R en 500T) en wat goedkope merken en dat was niet echt een eerlijke vergelijking vond ik. Ik ben benieuwd of mijn Tokai de vergelijking aankan met een goede Standard of Custom.
Ja eeeeh..... wie zegt dat dit een goede Standard is? Dat ik 'm oké vind zegt nog heel weinig natuurlijk :D Het is ook maar net wat je zoekt in een LP. Scheuren, beuken in het laag, heldere vintage sound, etc. etc....

Thanks all voor alle complimenten!

Orpheo
31 mei 2009, 18:45
screamin demon, echt waar. alleen is die niet met kap te koop :P

craftergirl
31 mei 2009, 19:17
Hele mooie! :ok:

Ben zelf ook honeyburst fan. Heb nu een epi standard honeyburst.
Wie weet ook ooit een Gibson... ;)

Veel plezier ermee.

macwilliams
31 mei 2009, 21:15
Dat kleurverschil komt er op de foto's iets sterker uit dan in real life. Maar ik houd altijd van de combi zichtbare nerf én een vlam die niet te dominant is, dus mij hoor je niet klagen.

En dank u Agent Smith. Nou macwilliams en Orpheo nog, dan heb ik goedkeuring van alle LP freaks :D

"pinkt een traan weg"
Binnen kort grijpen we macht en drijven we die fenderhomo's terug de zee in.

Wir capitulieren niemals.

Les Paul R8
31 mei 2009, 21:17
Gefeliciteerd! Mooie Les Paul Mitch! Nu nog een Plexi+ om het geheel compleet te maken ;)

Renin
31 mei 2009, 21:28
"pinkt een traan weg"
Binnen kort grijpen we macht en drijven we die fenderhomo's terug de zee in.

Wir capitulieren niemals.

Er zit een spelfout in je sowieso foute sig

Groet van een Fenderhomo
(maar ook wel tochtig voor zo'n lekker honingblondje :lovelove:)

pannekoek
31 mei 2009, 21:41
good old classic!
altijd goed!:cheerup:

macwilliams
31 mei 2009, 21:43
Er zit een spelfout in je sowieso foute sig

Groet van een Fenderhomo
(maar ook wel tochtig voor zo'n lekker honingblondje :lovelove:)

Snap je het dan niet? 2 negatieven heffen elkaar op.

Btw, mijn fender wordt hier thuis het meest gebruikt.

Ibanez666
31 mei 2009, 21:48
Snap je het dan niet? 2 negatieven heffen elkaar op.

.

Ik vind het onderste regeltje in je sig in combinatie met je woonplaats veel opvallender...

Luke-wannabe
31 mei 2009, 21:49
Sexy mofo, Mitch! Congrats!

Mitch
31 mei 2009, 21:55
Gefeliciteerd! Mooie Les Paul Mitch! Nu nog een Plexi+ om het geheel compleet te maken ;)

Nou, bij gebrek aan een inpandige studio doet hier in de woonkamer mijn tot 4W teruggetunede 18watter het met een OCD ervoor het verdomd aardig met die LP :D
Net even de aktie teruggedraaid tot normale niveaus en de pups ook, dat scheelt al een stuk in de bespeelbaarheid en het hardste hoog en laag.

Ik kom net tot de conclusie dat mijn collectie wordt gedomineerd door Japanners, waarvan er twee onder de Amerikaanse vlag varen (Fender) en één er zich voordoet als een Spanjaard (Ibanez), maar stiekem zijn Den Hollaander (De Gier) en de Yank (Gibson) wel het mooist natuurlijk :supercool:

vulvasonic
31 mei 2009, 22:49
GEFELICITEERD, MITCH!!!!!!!!!!! :cheerup:

Ziet er zeer begeerlijk uit. En dat ze je maar moge inspireren tot grootse daden! :cooler:

Dweezman
31 mei 2009, 22:58
Prachtige LP, gefeliciteerd!

ooit zal ik er ook aan geloven, onvermijdelijk.

levi
31 mei 2009, 23:33
Gratz Ik wil hem hebbe!!!!!

Jay75
1 juni 2009, 00:25
Waarom mocht je maar een half uur testen dan?

Billy Turf
1 juni 2009, 00:30
damn mooie gitaar, identiek aan die van Clapton
als ik die ook nog eens ooit kon bekostigen.......:ok::punk:

SGbanez
1 juni 2009, 01:12
Wow, geweldig mooie LP man!

De LP die ik ooit ga kopen heeft dus echt precies die kleur...

Michael AE
1 juni 2009, 07:43
Prachtig ding, Mitch! Gefeliciteerd.

Les Paul R8
1 juni 2009, 08:47
Nou, bij gebrek aan een inpandige studio doet hier in de woonkamer mijn tot 4W teruggetunede 18watter het met een OCD ervoor het verdomd aardig met die LP :D
Net even de aktie teruggedraaid tot normale niveaus en de pups ook, dat scheelt al een stuk in de bespeelbaarheid en het hardste hoog en laag.

Ik kom net tot de conclusie dat mijn collectie wordt gedomineerd door Japanners, waarvan er twee onder de Amerikaanse vlag varen (Fender) en één er zich voordoet als een Spanjaard (Ibanez), maar stiekem zijn Den Hollaander (De Gier) en de Yank (Gibson) wel het mooist natuurlijk :supercool:

De Mastervolume van de Plexi+ werkt anders prima hoor...;).

Grappig dat jouw collectie in ieder geval 3 landen omvat. Mijn collectie wordt zeer sterk door de Jenaaithetsteeds gedomineerd. 3 x USA Strat, 6 x Gibson, 2 x USA PRS, 1 x USA Taylor en een Danelectro die vast ergens in Oost Azie in elkaar gezet wordt (maar het blijft en USA merk natuurlijk).

Mitch
1 juni 2009, 10:04
Waarom mocht je maar een half uur testen dan?

Van mezelf mocht dat maar een half uur :D Ik moest om uiterlijk 13u weer bij de oefenruimte zijn om te laden voor een festival waar we moesten optreden. Een enkele reis naar de verkoper was dik twee uur rijden en ik had weinig zin om vroeger dan 7.30 in mijn auto te gaan zitten op een zaterdagochtend. Dat was dus 10u aankomst, koffie, testen, afrekenen en 10u30 weer vertrek, 12u40 aankomst thuis, laatste spullen pakken, 12u50 weer weg en precies 13u bij de oefenruimte. Was niet echt een relaxede ochtend om aan een optreden vooraf te gaan, ahum. But totally worth it...

macwilliams
1 juni 2009, 11:48
Waar heb je hem gekocht dan?

Jay75
1 juni 2009, 11:59
Van mezelf mocht dat maar een half uur :D Ik moest om uiterlijk 13u weer bij de oefenruimte zijn om te laden voor een festival waar we moesten optreden. Een enkele reis naar de verkoper was dik twee uur rijden en ik had weinig zin om vroeger dan 7.30 in mijn auto te gaan zitten op een zaterdagochtend. Dat was dus 10u aankomst, koffie, testen, afrekenen en 10u30 weer vertrek, 12u40 aankomst thuis, laatste spullen pakken, 12u50 weer weg en precies 13u bij de oefenruimte. Was niet echt een relaxede ochtend om aan een optreden vooraf te gaan, ahum. But totally worth it...

Hehehe, snap ik. Dan heb je wel echt snel beslist :)

Lexvandoef
1 juni 2009, 12:39
Nice Mitch, congratz! Heb je eindelijk een echt gitaar ;).

Mitch
1 juni 2009, 15:26
Waar heb je hem gekocht dan?
Hardenberg, Ov. Van uiterst west naar uiterst oost dus...


Hehehe, snap ik. Dan heb je wel echt snel beslist :)
Dat zou ik een paar jaar terug nooit gekund hebben realiseerde ik me daar. Dankzij alle meetings, gear van adere leden, etc. weet ik een stuk beter waar ik naa rmoet luisteren. In het kader "wat heb je gehad aan het forum" scoorde dit wel hoog ;)


Nice Mitch, congratz! Heb je eindelijk een echte gitaar ;).
Hmmm, verder alles goed met je geheugen, Lex? :D

macwilliams
1 juni 2009, 15:57
Bij erik??

Mitch
1 juni 2009, 16:07
Ik zeg ja :D Die muzikantenwereld is echt piepklein... waar ken je die van?

macwilliams
1 juni 2009, 16:20
Erik heeft mij een epiphone verkocht. Dat is alweer een tijdje geleden.
Dat was die tobacco (ff plaatje zoeken). Dat was een heel lekkere gitaar
waardoor ik LP verslaafd ben geworden.

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC06658.jpg

Mitch
1 juni 2009, 16:30
Ghehe, dat vertelde -ie nog, dat hij voorheen in Epiphones handelde maar nu naar Gibson was overgestapt. Hij heeft jou dus aan de Les Paul gebracht en mij aan de Gibson, hahahha! Cirkel is weer rond hoor!

macwilliams
1 juni 2009, 16:41
Veel plezier ermee. Ik heb de mijne net afgemaakt voor zover, zal hem zo in het LP topic zetten.

:ok:

Riky
10 juni 2009, 12:09
zeer stoere gitaar mitch! Zo hoort een les paul te zijn!

Henri H
10 juni 2009, 12:37
Ja, van hieruit (een voormalig Hardenberger N.B. ;)) ook gefeliciteerd!
Prachtig ding.
Hij lijkt erg op die van mij, ook een LP Standard.
Misschien nog wel mooier, alhoewel de manier van foto's maken erg veel uitmaakt bij een gitaar met burst.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1717816#post1717816

http://img197.imageshack.us/img197/6020/cu51.jpg

heavy-metal-thunder
10 juni 2009, 13:17
Les Pauls worden dikwijls wat afgebroken: "te duur, te zwaar..." Maar in een band klinken ze toch geweldig, ze hebben ook een bepaalde zekerheid. Je kan een Les Paul vastpakken en er direct mee op een podium stappen, je weet van bij voorbaat wat je mag verwachten (ook al zijn er wel verschillen onderling, hoor).

Geweldig mooie gitaar alvast. Proficiat.

Neals
10 juni 2009, 13:41
@TS
Gave gitaar!

Kan je vertellen waar je woont wanneer je niet thuis bent en waar ik dan de sleutel kan vinden!

Alvast bedankt!

Nielsje
10 juni 2009, 14:59
Gefeliciteerd maat!
Strakke plank!

Dit is eigenlijk het moment waarop ik die foto van je moet posten waar je op m'n strat speelt..

Teleholic
11 juni 2009, 16:52
Mooie Les Paul Standard Mitch, goede keus!

Grappig dat stukje over de unplugged klank van de gechamberede Classic Antique. Daaruit blijkt maar weer dat veel akoestisch volume geen drol te maken heeft met de toon.

De werkelijke toon hoor je pas luid en duidelijk als je de gitaar versterkt.

Massieve Les Pauls (inclusief weight relieved Les Pauls) hebben gewoon een dikkere/diepere/vollere toon plugged-in.

Dweezman
11 juni 2009, 17:10
Ja, van hieruit (een voormalig Hardenberger N.B. ;)) ook gefeliciteerd!
Prachtig ding.
Hij lijkt erg op die van mij, ook een LP Standard.
Misschien nog wel mooier, alhoewel de manier van foto's maken erg veel uitmaakt bij een gitaar met burst.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1717816#post1717816

http://img197.imageshack.us/img197/6020/cu51.jpg

ik zie 'n Rush-shirt!

pietvanbuiten
11 juni 2009, 17:30
mooie kiekjes van een prachtige gitaar, gefeliciteerd!!!!

Henri H
11 juni 2009, 19:45
ik zie 'n Rush-shirt!Dat heb je goed gezien. ;)