PDA

View Full Version : telecaster hals hoe dik het hout?



jan jansen
31 mei 2009, 13:42
Ik wil voor het eerst zelf de hals maken van een tele,dankzij marco een goede mal verkregen.Nu wil ik die maken van Esdoorn,de hals,maar hoe dik moet het hout zijn?en is alle esdoorn geschikt?
Op 2 halsen komt trouwens een toets van snakewood...

st.robot
31 mei 2009, 13:55
voor mijn tele hals heb ik een stuk esdoorn genomen van 2cm dik, daarop nog een toets van 6mm, en normaal kun je alle esdoorn gebruiken zolang het maar genoeg gedroogt is denk ik (liefst kwartiers gezaagd, da's stabieler, maar het hoeft niet als het hout goed 'uitgewerkt' is-

pueblo
31 mei 2009, 15:36
liefst kwartiers gezaagd, da's stabieler, maar het hoeft niet als het hout goed 'uitgewerkt' is-
fender gebruikt ook dosse gezaagd esdoorn

oigun
31 mei 2009, 15:41
Ik heb voor de bouw van mijn teles naast de mal van marco de stewmac tekeningen gebruikt. Daar staan alle maten in mm op, erg handig.

Puerco
31 mei 2009, 19:13
Ik heb voor de bouw van mijn teles naast de mal van marco de stewmac tekeningen gebruikt. Daar staan alle maten in mm op, erg handig.

Die kun je HIER (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) vinden, in 1 bestandje met een strat, LP, SG, V en jem777. Helemaal gratis en voor niks...:D

rinaldo
31 mei 2009, 20:35
hey janssen, 2 cm plus 6mm toets is idd dik genoeg, maar ik hou hem voor de zekerheid altijd een paar mm dikker. je kunt er altijd nog wat afhalen als het nodig is.

en als je aan het zagen van de fretslots toe bent mag je altijd mijn homemade fretzaag bak gebruiken,:ok:

ik ben trouwens benieuwd hoe die snakewood toets er uitziet.
fotooooooooooos

jan jansen
31 mei 2009, 21:06
hey janssen, 2 cm plus 6mm toets is idd dik genoeg, maar ik hou hem voor de zekerheid altijd een paar mm dikker. je kunt er altijd nog wat afhalen als het nodig is.

en als je aan het zagen van de fretslots toe bent mag je altijd mijn homemade fretzaag bak gebruiken,:ok:

ik ben trouwens benieuwd hoe die snakewood toets er uitziet.
fotooooooooooos

2 cm is dat niet te dun?heb de hals pocket gefreesd op 20 mm en is denk ik 21mm geworden.Foto`s komen zsm.heb er net 10 geupload op photobucket.
Wie weet touwens de richtprijs van een goed stuks Esdoorn?

JJ

rinaldo
1 juni 2009, 13:45
ik heb hier een strat bodie liggen en heb even de neckpocket gemeten, die is 16mm diep, en ik denk dat een strat en een tele niet veel van elkaar verschillen wat hals diktes ed betreft.

de hals heb ik ook even gemeten, en die is op het dikste punt, daar waar hij in de neckpocket valt 26 mm, dus 2cm plus 6mm toets dikte is precies goed.

en wat de richtprijs van maple betreft, tja dat hangt er denk van af wat je wilt.
een stukje met een mooi tijgerstreepje of birdseye zal een stuk duurder zijn dan gewoon maple

het zal ook schelen of je europees of amerikaans esdoorn neemt denk ik, heb je al eens in akkrum gekeken? de laatste keer dat ik er was had hij volgens mij wel europees esdoorn liggen.

mast mar es sjen.

jan jansen
1 juni 2009, 14:25
ik heb hier een strat bodie liggen en heb even de neckpocket gemeten, die is 16mm diep, en ik denk dat een strat en een tele niet veel van elkaar verschillen wat hals diktes ed betreft.

de hals heb ik ook even gemeten, en die is op het dikste punt, daar waar hij in de neckpocket valt 26 mm, dus 2cm plus 6mm toets dikte is precies goed.

en wat de richtprijs van maple betreft, tja dat hangt er denk van af wat je wilt.
een stukje met een mooi tijgerstreepje of birdseye zal een stuk duurder zijn dan gewoon maple

het zal ook schelen of je europees of amerikaans esdoorn neemt denk ik, heb je al eens in akkrum gekeken? de laatste keer dat ik er was had hij volgens mij wel europees esdoorn liggen.

mast mar es sjen.

Oke,gewoon nederlands esdoorn moet denk ik ook wel goed zijn..niet alles uit amerika is beter.....:mmmm: trouwens in Burgum lag esdoorn genoeg zij de eigenaar maar in het kader van spreidt de kosten haal ik dat een andere keer...en in Akkrum ja dat kan ik op de fiets doen...van de week maar eens kijken.Die toetsen van snakewood zijn een goede 5 mm dik..(foto volgt zsm)
Het voordeel van zelfbouw is dat ik eventueel de dikte kan aanpassen aan de frezing in de body...

jan jansen
3 juni 2009, 20:22
ik ben trouwens benieuwd hoe die snakewood toets er uitziet.
fotooooooooooos[/QUOTE]


http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/018.jpg

van veraf

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/019.jpg

van dichtbij.Het lijkt niet strak en scherp hout zo op het zicht,zit nl nog in de was tegen het uitdrogen.

JJ

rinaldo
3 juni 2009, 21:53
wow ziet er vet janssen, net een echt slangenhuidje:crazyhappy:

jan jansen
6 juni 2009, 12:53
QUOTE]Vandaag 2 stukken Esdoorn gehaald.Een van de 2 stukken is super licht en ik twijfel of het wel geschikt is.
Bij essen is het lichte spul steviger en sterker dan het zwaardere .Weet iemand of dit uitmaakt voor het maken van een hals?



JJ

jan jansen
6 juni 2009, 12:54
wow ziet er vet janssen, net een echt slangenhuidje:crazyhappy:

Hopelijk is het een beetje fatsoenlijk te bewerken,schijnt een hele harde houtsoort te zijn,

JJ