PDA

View Full Version : Combo EMG 81/60, 81/85, 85/60 of 85/85 in mijn strat?



Jappiedepappie
31 mei 2009, 07:49
Hi,

Ik heb een "Alder" strat met "maple" hals/toets en wil er twee EMG humbuckers inzetten..
Ik wil met deze gitaar de wat stevigere blues, rock en wat metal kunnen spelen... Ik heb nog een strat met 3 sc en ik houd van muziek van Pink Floyd, Led Zep, gnr, Clapton, Metallica en Megadeth...
Welke setup zou je plaatsen en waarom?


[1]EMG 81 in brug positie en 60 in hals



[2]EMG 81 in brug positie en 85 in hals



[3]EMG 85 in brug positie en 60 in hals



[4]EMG 85 in brug positie en 85 in hals


Wat ik eigenlijk wil is 1 gitaar waarmee ik alles kan spelen, maar ik weet dat dat niet gaat dus heb ik twee dezelfde gitaren waarin ik verschillende elemente plaats...

1 Strat krijgt dus 2 humbuckers en
1 Strat krijgt 3 single coil elementen


Voor de Strat met de 3 sc's heb ik van groovieguitarguus een setje EMG SV's (met SPC) gekocht en voor de strat met de humbuckers ben ik dus nog aan het shoppen

Omdat het een strat is en ik bang ben dat EMG 81's te schel gaan klinken (net zoals ik bang ben dat dit ook geldt voor de Seymour Duncan JB/Jazz set) denk ik dat ik elementen nodig heb met wat minder 'hoog'? (ik weet ook niet of een EMG SPC hier weer een oplossing zou kunnen zijn...)

Thundermane
31 mei 2009, 10:00
Ik ga voor keuze één.
Maar laat mij even vragen wat voor sound zoek je precies?
Als je dat nu aangeeft kan ik misschien een wat definitiever besluit voor je nemen, want het is duidelijk dat je het moeilijk vind er zelf uit te komen. :p

Chocola
31 mei 2009, 10:03
Je vergeet de 81 - 81 :-P

Maar ik raad je 4 en 3 sowieso af, ik heb zelf zowel 1 als 2 gehad en ik vond de 60 clean wat mooier maar de 85 wat meer geschikt voor het echte metalwerk (rhythm).

Ik zou voor 81 - 85 gaan, en anders voor 81 - 60 ;)

Jappiedepappie
31 mei 2009, 10:09
Ik ga voor keuze één.
Maar laat mij even vragen wat voor sound zoek je precies?
Als je dat nu aangeeft kan ik misschien een wat definitiever besluit voor je nemen, want het is duidelijk dat je het moeilijk vind er zelf uit te komen. :p Ik heb mijn vraag aangevuld... Thanx!

Jappiedepappie
31 mei 2009, 10:17
in welke gitaar heb je beide combo's gehad?
Je vergeet de 81 - 81 :-P

Maar ik raad je 4 en 3 sowieso af, ik heb zelf zowel 1 als 2 gehad en ik vond de 60 clean wat mooier maar de 85 wat meer geschikt voor het echte metalwerk (rhythm).

Ik zou voor 81 - 85 gaan, en anders voor 81 - 60 ;)

Chocola
31 mei 2009, 10:27
Epiphone Prophecy (SG)

Edit:
net even de volledige naam opgezocht:
Epiphone SG Custom Prophecy EX Midnight Ebony (wat een naam :p)

De Prophecy serie is een serie van Epiphone die uit twee delen bestaat, de EX en de GX. EX = EMG 81-85 standaard (waar ik de 85 had vervangen voor een 60) en de GX = Gibson Dirty Fingers.

Metallica en Megadeath zijn prima te spelen met actieve EMG's, maar als je GNR, Clapton of Led Zep wil spelen raad ik je om eerlijk te zijn deze elementen toch af. Ik speelde zelf altijd GNR op die gitaar, maar het klonk gewoon niet goed, als je dan Children of Bodom of zware rock speelde klonk het wel weer goed. Maar dat die EMG's minder geschikt zijn voor de wat "lichtere" rock is mijn mening, zullen vast mensen zijn die er anders over denken :p

Thundermane
31 mei 2009, 10:29
Ja, doel je eigenlijk sowieso meer op een rythm of lead partij?
Als je 81-81 doet is echt voor lead-gitaristen, klinkt alleen niet speciaal, maar het is wel een erg goed klinkende, kloppende combo.
81 brug, 85 hals is voor typische ritme gitaristen, met de 85 in de hals zou je ook ritme rifjes, zoals galopjes enz goed laten klinken.
81 brug en 60 in hals is heel speciaal, want de 60 is meer van super goede clean sound en voor een perfect-klinkende solo sound, de 85 is beter voor ritme-rifjes, maar ik ga er sowieso van uit dat je ritme-stukken vooral op de brug positie zal spelen.

Oftewel, ben je 1 van plan veel superclean stukjes te spelen, of 2 oog je meer op een goede rythm sound?

Jappiedepappie
31 mei 2009, 10:42
Ja, doel je eigenlijk sowieso meer op een rythm of lead partij?
Als je 81-81 doet is echt voor lead-gitaristen, klinkt alleen niet speciaal, maar het is wel een erg goed klinkende, kloppende combo.
81 brug, 85 hals is voor typische ritme gitaristen, met de 85 in de hals zou je ook ritme rifjes, zoals galopjes enz goed laten klinken.
81 brug en 60 in hals is heel speciaal, want de 60 is meer van super goede clean sound en voor een perfect-klinkende solo sound, de 85 is beter voor ritme-rifjes, maar ik ga er sowieso van uit dat je ritme-stukken vooral op de brug positie zal spelen.

Oftewel, ben je 1 van plan veel superclean stukjes te spelen, of 2 oog je meer op een goede rythm sound?
eigenlijk voor ritme en lead, tenminste als dat niet teveel gevraagd is voor 1 gitaar.....

Jappiedepappie
31 mei 2009, 11:22
Wat ik eigenlijk wil is 1 gitaar waarmee ik alles kan spelen, maar ik weet dat dat niet gaat dus heb ik twee dezelfde gitaren waarin ik verschillende elemente plaats...

1 Strat krijgt dus 2 humbuckers en
1 Strat krijgt 3 single coil elementen


Voor de Strat met de 3 sc's heb ik van groovieguitarguus een setje EMG SV's (met SPC) gekocht en voor de strat met de humbuckers ben ik dus nog aan het shoppen

Omdat het een strat is en ik bang ben dat EMG 81's te schel gaan klinken (net zoals ik bang ben dat dit ook geldt voor de Seymour Duncan JB/Jazz set) denk ik dat ik elementen nodig heb met wat minder 'hoog'? (ik weet ook niet of een EMG SPC hier weer een oplossing zou kunnen zijn...)


Epiphone Prophecy (SG)

Edit:
net even de volledige naam opgezocht:
Epiphone SG Custom Prophecy EX Midnight Ebony (wat een naam :p)

De Prophecy serie is een serie van Epiphone die uit twee delen bestaat, de EX en de GX. EX = EMG 81-85 standaard (waar ik de 85 had vervangen voor een 60) en de GX = Gibson Dirty Fingers.

Metallica en Megadeath zijn prima te spelen met actieve EMG's, maar als je GNR, Clapton of Led Zep wil spelen raad ik je om eerlijk te zijn deze elementen toch af. Ik speelde zelf altijd GNR op die gitaar, maar het klonk gewoon niet goed, als je dan Children of Bodom of zware rock speelde klonk het wel weer goed. Maar dat die EMG's minder geschikt zijn voor de wat "lichtere" rock is mijn mening, zullen vast mensen zijn die er anders over denken :p

Thundermane
31 mei 2009, 11:26
Ok, in dat geval zou ik toch voor de EMG 81/85 combo gaan, het is en blijft lastig om te kiezen, maar als je voor rythm/lead gaat zou ik dat doen denk ik.
Als ik jou was zou ik ook nog wat soundsamples luisteren van alle drie de soorten.
http://www.emginc.com/products/category/1
Voor de 81, 85 en de 60 zijn opnames van dirty en clean sounds.
Kijk bij Guitar>Active Humbucking>81/85/60> rechts zie je een lijstje met dealers, artists enz, maar ook audio samples.
Het zal je opvallen dat de emg 60 een erg diepe bass heeft en lekker kan klinken, maar zogezegd klinkt wel heel specifiek en speciaal.

Emg 81 te schel? Ik weet niet, strats klinken eigenlijk van zichzelf dan schel? Sowieso de meeste strats die ik ken klinken standaard best "trebly" zeg maar.

Di Stefano
31 mei 2009, 12:36
De soundsamples op de emg site trekken echt op niets. Daar moet je je niet op baseren.

Jappiedepappie
31 mei 2009, 12:39
De soundsamples op de emg site trekken echt op niets. Daar moet je je niet op baseren.

Bedankt voor de waarschuwing...ik vond het ook al jammer dat je de pickups niet in verschillende posities en in verschillende gitaren (op 9 volt en 18 volt) kon horen...

Thundermane
31 mei 2009, 12:46
De soundsamples op de emg site trekken echt op niets. Daar moet je je niet op baseren.

Inderdaad het is niet helemaal perfect, maar je krijgt in elk geval een indruk.
Dit is wel een aardige voor de typische emg 60 sound:
http://www.youtube.com/watch?v=Q4FpP5P-OF8
De filmpjes van gearchat vind ik ook best aardig kloppen, daarnaast kan je het ook gewoon horen:
http://www.youtube.com/watch?v=drYbtKNMKHo
Ik zou ook nog z'n andere filmpjes over EMG pickups kijken.

Wat de EMG60 doet is eigenlijk een vintage sound maken maar met de oompf van een humbucker. De EMG60 is wel de EMG pickup met de meest ziel vind ik.

Jappiedepappie
31 mei 2009, 13:29
Inderdaad het is niet helemaal perfect, maar je krijgt in elk geval een indruk.
Dit is wel een aardige voor de typische emg 60 sound:
http://www.youtube.com/watch?v=Q4FpP5P-OF8
De filmpjes van gearchat vind ik ook best aardig kloppen, daarnaast kan je het ook gewoon horen:
http://www.youtube.com/watch?v=drYbtKNMKHo
Ik zou ook nog z'n andere filmpjes over EMG pickups kijken.

Wat de EMG60 doet is eigenlijk een vintage sound maken maar met de oompf van een humbucker. De EMG60 is wel de EMG pickup met de meest ziel vind ik.

Kijk, dat 2de filmpje heb je dan wel weer wat aan... dan ga ik toch voor een 85 in de brug... nu nog de hals...60 of 85? Wat je vertelt over de 60 (en het eerste filmpje) geven mij het gevoel dat de combo 85/60 dus niet eens zo slecht is.....

toon-
31 mei 2009, 20:31
Megadeath

Auw, wat een doorn in m'n oog.

Jappiedepappie
31 mei 2009, 20:57
Auw, wat een doorn in m'n oog.

Tja, het was mij wel opgevallen, maar ach...

Chocola
31 mei 2009, 21:46
Auw, wat een doorn in m'n oog.

Ik typ eigenlijk standaard death :p, niet eens bij stilgestaan, ik spreek het wel uit als deth :p.

Ik raad je eigenlijk twee 85's af, waarom twee keer hetzelfde? Je wilde toch meer diversiteit? En sowieso is twee humbuckers in een strat meer hoog dan laag (in vergelijking met een LP o.i.d.), waarschijnlijk klinkt een 85 ook al extra schel in een Strat. Een 81 ook en met een draai aan de knop is dat ook weer verholpen :p

Jappiedepappie
2 juni 2009, 08:18
Welke elementen gebruikt Mark Knopfler in zijn Pensa Suhr? Het geluid van o.a. het Nelson Mandela Concert vond ik echt geweldig (en dat waren ook EMG's).

Gothra
2 juni 2009, 10:20
http://lmgtfy.com/?q=mark+knopfler+EMG+nelson

Jappiedepappie
2 juni 2009, 10:25
http://lmgtfy.com/?q=mark+knopfler+EMG+nelson


Gaaf zeg dat Google!!
Blijkbaar gebruikt Mark Knopfler dus een EMG 85/SA/SA set met SPC...

Gothra
2 juni 2009, 10:30
:D (heb ik ook maar van iemand van t forum hier, vond m ook wel vet)

telepathic
2 juni 2009, 14:10
Waarom laat je de 89 weg als optie? De 89 is een SA en een 85 ineen, met de optie om om te schakelen.

Jappiedepappie
2 juni 2009, 14:32
Ik heb begrepen dat hij niet overtuigend is als 85

Van Dattum
2 juni 2009, 15:28
Dat is ie dus wel...

Ook een leuke optie: Een 89 bestaat ook in omgekeerde versie voor bij de hals. Normaal zit de enkelspoel onder het logo, bij de halsuitvoering zit ie aan de andere kant.
Dus een 89 bij de brug en een 89r bij de hals, mogelijkheden te over.....

Jappiedepappie
2 juni 2009, 19:43
Sta op het punt te bestellen..... (voor in mijn Alder strat met maple neck)

Nu nog even snel de knoop doorhakken..

Ik twijfel op dit moment alleen nog tussen de:


Seymour Duncan TB-4 JB en SAPH-1 Alnico II Pro

EMG 81 / 85


Beide sets in het wit en op voorraad

Chocola
2 juni 2009, 19:46
Dat is ie dus wel...

Ook een leuke optie: Een 89 bestaat ook in omgekeerde versie voor bij de hals. Normaal zit de enkelspoel onder het logo, bij de halsuitvoering zit ie aan de andere kant.
Dus een 89 bij de brug en een 89r bij de hals, mogelijkheden te over.....

Hmmm, hij klinkt echt minder lekker dan een echte 85, weet niet waarom maar hij klinkt gewoon minder lekker. Die single coil optie maakt dat echter helemaal weer goed (klinkt ook minder dan een SA trouwens).

Jappiedepappie
3 juni 2009, 07:02
Going Wylde on the Dark Side of the Moon: ondanks/dankzij al jullie adviezen heb ik de knoop kunnen doorhakken...

Het is dus toch EMG geworden: 81 en 85 met een SPC
Als het mij totaal niet bevalt kan ik het setje altijd nog verkopen (81/85 is best wel een populaire set dacht ik zo)
Ook kan ik, als 1 van de 2 pickups mij niet bevalt, nog altijd op zoek gaan naar een witte 60 en expirimenteren met de 3 elementen op verschillende posities (het mooie van emg is dan toch weer dat Quickconnectsysteem)

Dus, gooi dit topic maar op de stapel van zinloze topics...

...maar toch allemaal bedankt voor het meedenken!