PDA

View Full Version : Leslie



Fredric
30 mei 2009, 21:49
Hallo,

Ik ben alweer een tijdje bezig om een één rotorige leslie versterker om te bouwen naar een 2 rotorige, nu heb ik beide speakers door gemeten en de versterker, deze geven allen ongeveer 4 ohm aan, nu staat gegeven in de gebruiksaanwijzing, dat het 20watt versterkertje 8 ohm geeft, moet ik nu een 8 ohm crossover of een 16 ohm crossover halen?

Groet,

Fred

Plant
30 mei 2009, 23:44
Niet duidelijk is wat je bedoelt.

Die leslie, dat is toch mechanisch met zo'n draaiende trommel met een opening opzij voor de speaker?

Ik denk dat je bedoelt dat je één versterker (dus mono) hebt die 20 Watt aan 8 Ohm kan leveren.

Hoe heb je die speakers gemeten? Met een multimeter (Ohmmeter?). In dat geval meet je de gelijkstroomweerstand en niet de nominale impedantie van de speakers. Soms zijn die wel redelijk gelijk, dus het zou kunnnen dat de impedantie van de speakers 4 Ohm is.
Hoe je aan een versterker 4 Ohm hebt gemeten is mij een raadsel.

Als de speakers in de originele situatie samen op die ene versterker aangesloten waren, mag ik hopen dat dat in serie was. Want dan mag je de speaker impedanties optellen (4 Ohm + 4 Ohm = 8 Ohm) en is er geen overbelasting voor je versterker.

Wat is de bedoeling van dat crossover? Want je bedoelt een scheidingsfilter? Alleen hoge tonen naar de ene speaker sturen en alleen lage tonen naar de andere?

Als je nu middels een standaard crossover je speakers gaat aansluiten, zou je een 4 Ohm crossover nodig hebben om de twee frequentiebereiken netjes te laten opvolgen.
Dan heb je in de ideale situatie binnen ieder frequentiebereik één 4 Ohm speaker als belasting op de versterker aangesloten en over de hele range is de belasting voor de versterker dan 4 Ohm. Grote kans dat die versterker dat niet leuk vind.

Als dit is wat je wilt en die waarden kloppen, zou ik een andere versterker inzetten die met 4 Ohm belast mag worden.