PDA

View Full Version : Linkerhand voor rechtshandigen



Guitarmania
30 mei 2009, 19:08
Zoals ik eerder al eens heb geschreven heb ik 1,5 jaar last gehad van rsi aan mijn linkerhand. 1,5 jaar niet gespeeld, maar nu kan ie weer en ik ga in september een maand door Sardinie (!) touren met een band. Aan de oplossing van mijn rsi heb ik nog een vrolijk stukje geschreven (rsi kwam door verkeerde sex-techniek...).

Maar ik ben mijn techniek eens goed onder de loep gaan nemen. Ik doe dingen fout die mij in het begin van mijn carriere anders zijn voorgespiegeld. Eerste vraag aan jullie is echter: is jullie pink ook zo kort? (Mijn pink op de linkerhand reikt tot het laatste kootje van mijn ringvinger. Consequentie is dat ik die pink jarenlang heb overbelast).

Ik heb vroeger ook geleerd om de duim die je achter de hals zet, mee te bewegen met de loop van je linkerhand over de breedte van de hals. Dat doe ik niet meer. Ik probeer dat weer aan te leren. En ten derde zag ik dat ik mijn pink niet goed onder controle heb als die niet speelt. Hij beweegt zich "spastisch" ver van de gitaar af als die in rust is.

Allemaal dingen om anders te trainen.

Er wordt zoveel aandacht besteed aan de spieren van de recht (plectrum_ hand, maar juist op een onverdacht moment gaat die linker opspelen.

Hoe besteden jullie daar aandacht aan? Trainen jullie de linkerhand, of is ie er enkel om te doen wat de rechterhand hem vertelt?

Tony L
30 mei 2009, 19:26
Je linker hand kan je het beste trainen door eerst:
- 1-2-3-4 patroontjes te doen en dan moet de focus liggen op zo min mogelijk inspanning per vinger (dus alleen de brood nodige kracht uitoefenen) en belangrijk is dat de vinger maximaal 0.5 cm van het fretboard komt (hoe minder hoe beter).
- 4-3-2-1 patroontjes te doen en alle vingers op de snaren te leggen en alleen de vinger die er af moet lichtjes op te tillen

Daarna kan je tich variaties pakken bijvoorbeeld 1-3-2-4 of 1-3-4-2, etc. Werkt super en na een maand of wat bewegen je vingers automatisch niet meer ver van het fretboard. Ik ben echt blij dat ik dat gedaan heb, ben nu veel pull-off oefeningen aan het doen om daar wat meer souplesse in te krijgen.

Mr Xen0
3 juni 2009, 18:47
Hoe je alles kan trainen weet ik niet goed, speel zelf ook nog maar net een jaar.

Maar, mijn pink komt ook maar tot het laatste kootje van m'n ringvinger, en volgens mij bij alle andere normale (:soinnocent:) ook.

lollol
3 juni 2009, 19:42
inderdaad, bij mij ook;)

Tony L
3 juni 2009, 20:39
Laatste kootje van de ringvinger?? Tellen jullie wel goed of is de mijne dan zo lang?

Mijn pinky komt net niet bij de onderkant van het eerste kootje van mijn ringvinger (kom iets van een halve centimeter te kort). Ik neem aan dat jullie ook allemaal drie kootjes hebben? :seriousf: Mijn kootjes zijn wel redelijk lang dus uiteindelijk komt mijn pinky tot iets van de helft / twee derde van mijn ringvinger.

aaronstonebeat
3 juni 2009, 23:42
Mijn pink is ook maar kort, links zelfs nog wat korter dan rechts. Tony L zegt het helemaal in een notedop. Dat zijn precies de punten waar je (imho) op moet letten.

Ik doe al een tijd dat soort oefeningen, en maak het dan met name moeilijk voor pink en ringvinger; soms probeer ik al mijn dingen met alleen die 2 vingers te spelen, gewoon als oefening.

Ik heb wel eens ergens gehoord of gelezen dat de pink en ringvinger vnl. door één zenuw aangestuurd worden. Ik denk dat bijna iedereen dat uit ervaring kan bevestigen; het is bijna onmogelijk om de een te bewegen en de ander volledig stil te houden.

Maar het is absoluut mogelijk ze onder controle te krijgen. Er moet alleen door veel oefening een nieuw stuk bedrading in je hersenen groeien. En bij die oefening is het van belang (zie Tony L) dat je leert alleen dan je spieren aan te spannen als het nodig is; redelijk tot in het extreme, zelfs het kleinste spiertje moet meestal ontspannen zijn.
't Lijkt wat dat betreft wel een beetje op t'ai chi :hippie:

EDIT:
Mijn vrouw is op het moment het nieuwe boek van Oliver Sacks aan het lezen. Dat gaat over mensen met neurologische aandoeningen die te maken hebben met het gehoor en muziek; muzikale hallucinatie's enzo.
Naar verluidt, hebben muzikanten een dikkere hersenschors dan niet-muzikanten, en het zou me lang niet verbazen als dat mede met dit soort gymnastiek te maken heeft :)

rijsberman
4 juni 2009, 00:03
Ik heb wel eens ergens gehoord of gelezen dat de pink en ringvinger vnl. door één zenuw aangestuurd worden. Ik denk dat bijna iedereen dat uit ervaring kan bevestigen; het is bijna onmogelijk om de een te bewegen en de ander volledig stil te houden.
De pezen zitten met elkaar verbonden.

aaronstonebeat
4 juni 2009, 00:12
De pezen zitten met elkaar verbonden.

Aha, dat is het. Ik vraag me al jaren af waarom die twee zo onverbrekelijk met elkaar verbonden zijn.

Maar hoe dan ook, met wilskracht en oefening zijn ze beide te bedwingen; alsof ze onafhankelijk van elkaar waren.

EuroCinema
4 juni 2009, 13:27
Mijn pink is ook zo kort idd, en veruit mijn minst sterke vinger. Overigens zijn er heel goeie gitaristen (Benson, Clapton) die hun pink nauwelijks gebruiken. Ook een optie.

EvertC
17 augustus 2009, 22:38
Ik ben tegenwoordig bezig met mijn linkerhand zoveel mogelijk te ontspannen, met (op het eerste zicht) heel simpele oefeningen. De uiteindelijke bedoeling is om alleen de vinger die een noot speelt op te spannen, en de rest van de hand (en in feite de rest van je lichaam) volledig te ontspannen. Het vergt wel veel moeite en geduld om dit te bekomen, is dat het volgens jullie waard? Ik ken namelijk geen enkele gitarist die zijn pink ontspannen bij het fretboard houdt terwijl hij speelt...
Als jullie tips hebben voor mij ivm ontspanning, hoor ik het ook graag ;)

aaronstonebeat
17 augustus 2009, 22:45
Dat lijkt mij persoonlijk het beste dat je kunt doen. Ik ben er zelf redelijk van overtuigd dat veel rsi-achtige problemen ontstaan door te weinig ontspannen. Het is inderdaad iets dat veel tijd kan kosten om te leren, maar uiteindelijk speel je op een gezonde manier veel makkelijker.