PDA

View Full Version : Buizenraadsel Engl poweramp



Bram78
30 mei 2009, 11:02
Heren technici!

Even een noob-vraagje mijnerzijds:
Mijn eindtrap (Engl E830/30, niet meer in productie) heeft volgens de specs 2x30watt.
Nu heb ik deze eindtrap 2ehands gekocht en vond ik het wel zo raadzaam om de buizen nader te bekijken en eventueel te vervangen.
Nu zegt de manual dat er EL34's in zouden moeten, twee matched pairs.
Dit blijkt niet te kloppen. Er zitten twee paar JJ's EL84 in, naast drie 12ax7.
Mijn amp-tech geeft aan dat er, op basis van twee maal EL84 onmogelijk 2x30watt uit kan komen, mij maakt het op zich niet uit want het gaat hard genoeg.
Iemand een verklaring voor dit gegeven?
Laatste vraag: iemand een idee waarom de V1 12ax7 buis selected zou moeten zijn en de V2 en V3 gewoon standard??

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Heynis
30 mei 2009, 12:14
Zitten er twee EL84 in, of twee paar? Met twee paar haal je de 30 watt makkelijk namelijk. Volgens mij met twee eindbuizen ook wel, maar dan moet ik de datasheet eens bekijken.

Waarom V1 selected moet zijn heeft te maken met de opbouw van de versterker. Sommige circuits hebben een selected buis nodig voor stabiliteit en/of om zogenaamde overgangsdistortie te voorkomen. Er kunnen ook andere redenen voor zijn, ik heb me er verder niet heel erg in verdiept.

Bram78
30 mei 2009, 12:48
2 paar el84's, vier in totaal dus. Volgens de tech zijn die buizen per stuk goed voor 6-7 watt. Hoogstens vijftien per set en dus nooit 30watt per kanaal.

Jimwoud
30 mei 2009, 14:03
Ik zou hem open maken en even kijken wat er inzit. Die poweramp is toch 2x30 watt, ik denk zelfs dat er 2x 4xEL84's inzitten.

EDIT: Je hebt hem al opgemaakt zie ik. Wel vreemd ja 30 watt uit 2xEL84.

Chris Winsemius
30 mei 2009, 14:40
Even zonder een schema van die amp checkend:

Met twee EL84s zijn verschillende uitgangsvermogens mogelijk, afhankelijk van circuit, instellingen, spanningen en trafo's.

Cathode biased is meestal rond de 15 Watt RMS maar met fixed bias en wat hogere spanningen is minimaal 20-25 Watt RMS zeker mogelijk.

Bram78
30 mei 2009, 18:55
Even zonder een schema van die amp checkend:

Met twee EL84s zijn verschillende uitgangsvermogens mogelijk, afhankelijk van circuit, instellingen, spanningen en trafo's.

Cathode biased is meestal rond de 15 Watt RMS maar met fixed bias en wat hogere spanningen is minimaal 20-25 Watt RMS zeker mogelijk.

Dank voor de reacties tot dusver.
Als ik het goed begrijp is het afhankelijk van het gebruikte schema en de bias. Desondanks lees ik uit de post hierboven dat er nog steeds geen dertig watt per kanaal gehaald wordt op basis van twee el84's. Vreemd, toch??

Klaster
31 mei 2009, 11:23
Dank voor de reacties tot dusver.
Als ik het goed begrijp is het afhankelijk van het gebruikte schema en de bias. Desondanks lees ik uit de post hierboven dat er nog steeds geen dertig watt per kanaal gehaald wordt op basis van twee el84's. Vreemd, toch??

Je kunt in theorie bijna 5 x de power van een buis uit twee halen. Bijvoorbeeld twee el34 kunnen 100 watt rms geven, Dynacord had zo'n amp! Maar dan staan ze wel op 800 volt!! Hetzelfde principe kan natuurlijk ook voor el84 gelden, 12 watt per buis dus 30 watt moet makkelijk te doen zijn met twee buizen. Ze gebruiken dan wel fixed bias en hoge spanningen, in tegenstelling tot kathodeweerstand bias (ala vox 15 watt etc)wat de meeste bij een el84 doen.
Ik dacht dat Peavey ook een kleine amp van 30-40 watt met twee el84 had, dus het is zeker mogelijk. Of ze bedoelen muziekvermogen....in plaats van rms vermogen maar dat lijkt me sterk bij dit merk.

Liquid_Metal
31 mei 2009, 11:53
Het moet zeker wel kunnen want mijn Peavey Classic 50/50, met 4 EL84's per kanaal, levert 50 watt per kanaal.
Zijn EL34's overigens HARDER dan 84's? Ik heb ooit gelezen dat het andersom is, maar nu vind ik bovenstaande op het net. Is dan 6L6 harder dan 6V6? Aangezien de 6L6 'gelijk' is aan de EL84.

Klaster
31 mei 2009, 12:01
Het moet zeker wel kunnen want mijn Peavey Classic 50/50, met 4 EL84's per kanaal, levert 50 watt per kanaal.
Zijn EL34's overigens HARDER dan 84's? Ik heb ooit gelezen dat het andersom is, maar nu vind ik bovenstaande op het net. Is dan 6L6 harder dan 6V6? Aangezien de 6L6 'gelijk' is aan de EL84.

Hier staat tonnen info op het net maar als leidraad:

el84 = 6v6 = 12 watt dissipatie
6L6 = 18 - 30 watt afhankelijk van typ A,B,C
el34 = 25 watt
6550 = kt88= 45 watt

check eens - tdsl tube search - , daar staan alle gevens in plus praktische tabellen met vermogens van versterkers met deze buizen. De aangegeven vermogens zijn een indicatie en gebaseerd op de oude specs van fabrikanten. Dusn bij de nieuwe buizen kan het wat verschillen.