PDA

View Full Version : TU-2: Waarom power supply gebruiken?



EuroCinema
30 mei 2009, 09:35
Ik heb zoals velen een Boss TU-2 tuner. Die is ook te gebruiken als power supply: je adaptorkabel gaat in het ene gaatje, op het andere gaatje sluit je je daisy chain aan die de overige pedalen voedt. Maar waarom is dat goed/slim/handig/nuttig? Waarom niet gewoon de daisy chain aan de adaptor hangen en zo alles voeden?

gewoon nieuwsgierig eigenlijk....

hole
30 mei 2009, 10:35
+1

:???::???:

kan me wel voorstellen dat als je bv een Pedal Power o.i.d. hebt, dat het dan makkelijk is, want zo'n daisychain past niet de PP

Nielsje
30 mei 2009, 10:38
Het systeem zoals op de TU-2 zit is al wat ouder en komt volgens mij van oorsprong van de PSM-5 masterswitch. Destijds waren 'daisy's' nog geen algemeen goed, en het boss-systeem had een daisychain met alleen mannetjes, zodat deze eigenlijk ook alleen te gebruiken was met zo'n masterswitch. De PSM-5 is al jaren niet meer in productie, en de TU-2 kreeg het systeem in gebouwd (en die gaat ook al heel wat jaren mee).

Verder was/is dat boss-systeem gewoon ontzettend kut, want de onderdelinge afstand tussen de kabels is zo kort dat je eigenlijk alleen boss-pedalen kan gebruiken, want die kan je dan kort op elkaar plaatsen.

x19
30 mei 2009, 13:27
Ik gebruik een dc-brik, en voed mijn tu-2 daar mee. Maar ik heb 8 pedalen op men plank, en de dc-brik geeft 7 keer 9v-voeding.
Het laatste pedaal is gewoon een lus van de tu-2 naar die zijn voeding.
Dus ik vind het wel handig, van mij moeten ze dat er niet afdoen ;).
Maar ik begrijp je punt.

Sinner
30 mei 2009, 13:34
Ik heb zelf de NS-2 en die heeft het ook.

Ik heb een kabel van de Burkey SIX naar de NS-2 en van daar een boss daisychain naar andere pedalen (ik had namelijk vroegah een PSM5.

Maar ik vroeg me ook al af of het nog ander nut had (minder brom??)

Wie het weet mag het zeggen!

Fuhgawz
30 mei 2009, 14:11
Het is handig als je, zoals onze bassist, maar één ander pedaal hebt. Dan hoef je maar één klein kabeltje te maken wat van de TU-2 naar het andere pedaal gaat. Adapter in de TU-2. Klaar!
Met een daisy chain zit je toch alweer met vijf uitgangen waarvan er drie los bungelen. Dan is zo'n klein kabeltje toch wel wat strakker.
Het is maar een voorbeeld!

the sure thing
30 mei 2009, 17:25
Mijn TU-2 voedt mijn Fulltone wah!

peter_heijnen
31 mei 2009, 22:09
je adaptorkabel gaat in het ene gaatje, op het andere gaatje sluit je je daisy chain aan die de overige pedalen voedt. Maar waarom is dat goed/slim/handig/nuttig? Waarom niet gewoon de daisy chain aan de adaptor hangen en zo alles voeden?
Zonder die optie zou je op met een 5voudige daisychain er 4 overhouden als je er eerst eentje aan de tuner moet besteden. Met de optie hou je er vijf over.

It's one more!!!

Basseytje
29 juni 2009, 15:37
het geen waar je dan wel op moet letten is dat als je doorlust via de TU-2 dat het pedaal niet meer dan 200 mA mag trekken maar in het algemeen gebeurt dat niet zo snel

robert-gitarist
29 juni 2009, 18:10
Wel meer pedalen hebben dit :)
Van Boss weet ik dat de PSM-5, NS-2 en TU-2 het heeft (misschien ook wel de LS-2, dat durf ik eigelijk niet met zekerheid te zeggen). De Korg Pitchblack heeft het trouwens ook. Al deze pedalen heb ik zelf (op de TU-2 na) en gebruik het voedingssysteem niet. Ik voed mijn board met 2 Daisy Chains en batt.

zeiler
29 juni 2009, 19:26
ik zie hier wat over voeding...

ff een off-topic vraag, zijn alle pedalen nu 9 V (of iig de meeste?) of zitten er ook veel 12 V tussen?

Nielsje
29 juni 2009, 21:18
Wat is je domein als je zegt 'alle' pedalen?

Alle pedalen genoemd in dit topic, alle boss pedalen, of 'gewoon' alle pedalen mogelijk?

zeiler
29 juni 2009, 21:26
denk gewoon aan Vox, boss, ibanez, maton (bijv 808), visual sounds...
maar bijv ook een nova delay etc (wat groter zeg maar ;))...

Nielsje
29 juni 2009, 21:28
Nou ja..

daar kan ik een heel simpel antwoord geven: Het meeste is wel 9V ja..
Maar er zitten ook wel pedalen tussen die op 12V of 18V draaien..
*ongespecificeerde vraag = ongespecificeerd antwoord*

Meestal kan je de spanning wel opzoeken op websites van fabrikanten.
Google schijnt ook goed te werken.

robert-gitarist
29 juni 2009, 22:46
En vergeet 24 volt ook niet zoals EHX ;) Dit komt vrij weinig voor. 9 en 12 Volt is wel het meest gebruikt :) En je hebt natuurlijk ook nog pedalen die draaien op 230 volt.

zeiler
1 juli 2009, 23:14
@ Nielsje,

ik ben meer dan tevreden :D! bedankt iig ^^!

Nitefly7
2 juli 2009, 09:30
Zonder die optie zou je op met een 5voudige daisychain er 4 overhouden als je er eerst eentje aan de tuner moet besteden. Met de optie hou je er vijf over.

It's one more!!!

dat is nou een ei van columbus ! ..it's one more..!

ik heb mezelf inderdaad ook altijd afgevraagd wat het nut van het doorlussen nu was; ik bedoel, vanaf een PP2+, Brick of Onespot is het toch veel netter weg te werken als je daisy chains gebruikt..

a propos daisy chains, ik vind het nog steeds maf dat alleen Visual Sound en Stonecastle haakse plugjes hebben voor de daisy chains, en dat de vaakgeziene Ibanez- en Boss-varianten de redelijk lompe rechte pluggen hebben..

heeft iemand deze dingen al gezien: Phantom Powered Pedals, moet je wel je pedalen latten modden, maar vervolgens kun je dus niet daisy chainen, maar eigenlijk 'stroom leveren' vanuit ieder pedaal en zelfs (Pedalsnake-achtig..) vanuit een gemodde versterker.. !

http://www.p3dals.com/

nico verduin
2 juli 2009, 09:40
heeft iemand deze dingen al gezien: Phantom Powered Pedals, moet je wel je pedalen latten modden, maar vervolgens kun je dus niet daisy chainen, maar eigenlijk 'stroom leveren' vanuit ieder pedaal en zelfs (Pedalsnake-achtig..) vanuit een gemodde versterker.. !

http://www.p3dals.com/
Slimme oplossing! Vind die standaard ook er goed bedacht.... compact... en sterk genoeg.