PDA

View Full Version : Gitaar olie



Don Olivier
29 mei 2009, 23:58
Wat is de 'beste' olie voor een houten gitaar?

DWZ: de body is van puur hout, kaal dus. Wil em in de olie zetten. Liefst zo transparant mogelijk. Heb hier alleen een potje teak olie voor tuinmeubelen... Zou dat ook goed genoeg zijn?

Nu is het hout van de gitaar vrij licht...zou dat wat donkerder worden met teak olie?

Ik heb nooit zo'n hekel aan blussen en krassen dus het hoeft niet allemaal KEI hard te zijn

Puerco
30 mei 2009, 00:07
Teak olie en olie voor tuinspullen is niet geschikt, het blijft zacht en het plakt.
Wat je wilt hebben is een olie die uithard zoals danish oil of tung oil. Tung oil is het meest transparant, danish iets geler, beiden zijn mits in vele hele dunne laagjes opgebracht tot een mooie glans te verwerken.

get zappad
30 mei 2009, 00:35
ik zou zelf gaan voor deense olie, voor de bodie en de hals . maar ik zou toch eventueel eerst een zgn grainfiller gebruiken. voor de toets zou ik tungolie nemen. de eerste laag(lagen) moeten dan wel verdund worden met terpentijn. let wel dit is geen terpentine. in geval van twijfel vraag na bij Baptist in Arnhem.

Don Olivier
30 mei 2009, 03:45
Bedankt voor het advies. De body is trouwens van mahony.
Het hout mag met de olie wel iets donkerder worden ook.

get zappad
30 mei 2009, 09:05
om iets duurzamer te maken kun je van alles gebruiken, lak olie etc. maar wat je vooral niet moet vergeten is dat je ondergrond bepalend is voor de hardheid. spuit een spons vol met een keiharde lak, zodra je er op drukt is het einde voorstelling

Don Olivier
30 mei 2009, 20:04
Heb gekookte lijnolie gebruikt, erg mooi.

Alleen: hoe lang moet je dat laten intrekken/drogen?

Zie nu wat grijze strepen door het hout....

thijser
30 mei 2009, 20:09
lijnolie blijft altijd wat vettig en hard nooit 100% uit. Ik heb het ook een keer gebruikt bij een gitaar, na een maand was hij zwart van het vuil. Bij mijn stage gebruiken we altijd een speciale olie die Nikola zelf heeft ontwikkeld. Het hard volledig uit en heeft een mooie zijde glans. Hij verkoopt ook flesjes met zijn olie. misschien een tip?

www.adamovic.nl deze bassen zijn allemaal afgewerkt met de olie.

Don Olivier
30 mei 2009, 20:12
Dus dat grijze is eigenlijk het vet wat je ziet????

thijser
30 mei 2009, 22:11
bij mij was het vuil

Mattia
31 mei 2009, 13:32
Danish oil of TruOil, bij schietsportwinkels te koop (de tweede)