PDA

View Full Version : Washburn? Zo goed als men zegt???



cagelderblom
30 mei 2009, 00:57
Hoi!!

wil al een tijdje een western gitaar, en nou lees ik dat de Washburn:

"...is verkozen tot ‘Beste Akoestische Gitaar’ door MIA (Music Industry Associated UK). Dit is een award voor de ‘Overall beste akoestische gitaar’! Daarnaast is de D10S verkozen tot #1 gitaar onder de $500 door de lezers van het Amerikaanse ‘Acoustic Guitar’ magazine. Wist u dat de Washburn D10S de best verkochte akoestische gitaar ter wereld is? Dit is onze best verkochte dreadnought met een ongelofelijke prijs/kwaliteit-verhouding! "


(komt van de site van RockPalace = importeur denk ik...)

Maaruh, heeft iemand ervaring ermee, want hij zit wel mooi in mijn (krappe ) budget!
Anders dacht ik aan een Crafter (GEA6/7/8 of een D6/7/8)

Wie het weet mag het zeggen!

groetjes,
Corné

Muzieknono
30 mei 2009, 08:12
Ik zou voor de Crafters gaan en dan met name voor de D7, heb zelf de D6 gehad maar de D7 is toch wel een upgrade, de balkjes in de gitaar zijn wat anders geplaatst.
Mvgr. Dirk Jan :B

Otje
30 mei 2009, 10:50
Wat werkt voor mij hoeft niet te werken voor jou. Gitaarkeuzes zijn ontzettend persoonlijk. Maar voor wat het waard is: ik vind dat Washburn prima gitaren maakt. Met name de 125h Anniversary series vind ik bijzonder goed.

rijsberman
30 mei 2009, 11:32
@muzieknono: is dit schaamteloze zelfbevestiging, qua gitaarkeuze of heb je er een onderbouwing bij?

LaurentB
30 mei 2009, 13:20
Er bestaat nog een hele trits andere merken van vergelijkbare kwaliteit in die prijsklasse:

Blueridge
Seagull
Tanglewood
Yamaha

Gewoon allemaal uitproberen, niet blind afgaan op een naam.

Plant
30 mei 2009, 15:03
@cagelderblom

Als je beginner bent en niet iemand kunt meenemen die verstand van gitaren en afstellen heeft, zou ik oppassen met dit model.

Ik bezit zelf 2 Washburn D-12 modellen uit resp. 1988 en 1991 (Japanse, geen U.S.A.). Oorspronkelijk zaten die tussen de ƒ 500,00 en ƒ 700.00 (gulden!), dat zou dus omgerekend tussen ± Euro 225,00 en 320,00 zijn. Ik heb ze tweedehands gekocht in weinig gebruikte staat, de goedkoopste was Euro 85,00 incl. koffer.

Ik heb ze zelf afgesteld en vind ze fantastisch spelen en klinken, hoewel er wel duidelijk een klankverschil tussen de twee zit.

Geniet even mee van de 2 beauties :ok: :

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Washburn/2_D-12-1.jpg

Ja, die groen zwart gevlekte is origineel :supercool: .
En nee, ze zijn niet te koop.

Nu heb ik uit nieuwgierigheid ook eens de D-10S in twee muziekwinkels uitgeprobeerd. (De S in het typenr. staat overigens voor Solid top, dat hebben die D-12's van mij nog niet, hoewel ze later wel geproduceerd zijn).

Die D-10S gitaren die je in Nederland ziet komen uit China. Mijn conclusie: ze zien eruit als Washburn, het staat erop, maar verder heeft het er m.i. niets meer mee te maken :( .

Van een van de twee exemplaren stond de hals (trussrod afstelling) zo te zien al goed. Het brugzadel stond al behoorlijk hoog en nog liepen de snaren aan (aktie te laag) en was de gitaar onbespeelbaar. De hals was verkeerd geset en je moest dus al beginnen om het brugzadel te vervangen voor een nog hogere.
Bij het andere exemplaar precies andersom. Daar stonden de aktie vrij hoog en was het brugzadel al heel laag. En dan stond ook nog de hals overgecompenseerd! Dus als je de trussrod los zou draaien om de hals goed te krijgen, komen de snaren nog hoger te liggen en je kunt door het lage brugzadel niet eens de aktie lager afstellen :???: .

Wat tenslotte nog opvalt is dat je deze gitaren veel 2dehands op Marktplaats ziet, ze worden blijkbaar snel weer afgedankt. Het kan natuurlijk zijn dat een instrument in een opwelling word gekocht om te leren spelen en men er niet aan toekomt, maar dan staat dat er ook vaak bij vermeld.

Er zullen ongetwijfeld goede exemplaren en tevreden gebruikers bestaan, maar het bovenstaande is dus ook mogelijk. En zoals al zo vaak gepost word over gitaren: bestel niks ongezien en onbespeeld bij een Internet winkel.

Succes.

cagelderblom
30 mei 2009, 17:45
Vooralsnog neigen de meningen dus richting Crafter??? Heb ik al eens op gespeeld en ik vond de klank erg mooi ervan (was een D6, maar dan met zo´n versterkertje er al in, maar dat hoeft voor mij niet per se...)

Maakt een Grand Auditorium of Dreadnought nog veel verschil qua klank?

O, en vooralsnog alvast bedankt voor de boventstaande replies!

rainier
30 mei 2009, 18:31
heb je al een S&P Songsmith geprobeerd?

Na meerdere gitaren getest te hebben kwam deze er voor mij als beste uit. Vooral qua klank, niet qua bespeelbaarheid (je moet er wel op werken).

Koste me €400 destijds.

frankiiee
30 mei 2009, 19:04
Ik heb n washburn d10sce speciale editie en ik ben er wel tevreden mee. Heeft me 2dehands 225 euro gekost. Voor die prijs vond ik dat de beste gitaar die ik kon krijgen.
Maar natuurlijk moet je wel wat gitaren testen voordat je koopt want wat voor mij goed klinkt hoeft dat voor jou nog niet te doen.

mvg
frankiiee

DeadHerring
30 mei 2009, 22:47
Kweet niet vanwaar je bent, maar in de Key in Roeselare, hebben ze bijna niks anders. Ik heb er niet op gespeeld (linkshandig :-/) maar qua afwerking zagen ze er oké uit. Niet het niveau van de duurdere merken, maar da's normaal. Qua sound heb ik er een paar gehoord, en het klonk helemaal niet bijzonder hoor... Zoals bij veel merken is het echt het best dat je ze gewoon allemaal test en dan de beste eruitkiest. Ik heb de indruk dat het gewoon heel goedkoop gemaakte gitaren zijn waarmee de markt overspoeld wordt (grote winst voor productie en dealers), maar dat wil helemaal niet zeggen dat het instrument staat voor slechte kwaliteit.

Muzieknono
31 mei 2009, 08:48
@muzieknono: is dit schaamteloze zelfbevestiging, qua gitaarkeuze of heb je er een onderbouwing bij?
Heb destijds Crafter, Washburn en nog meerdere gitaren getest en vond toen de Crafter de betere in zijn prijsklasse.
Heb deze inmiddels niet meer en een Ayers aangeschaft, die dus echt nooit meer de deur uitgaat.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
31 mei 2009, 10:33
Vooralsnog neigen de meningen dus richting Crafter??? Heb ik al eens op gespeeld en ik vond de klank erg mooi ervan (was een D6, maar dan met zo´n versterkertje er al in, maar dat hoeft voor mij niet per se...)

Maakt een Grand Auditorium of Dreadnought nog veel verschil qua klank?


Crafter kan ook nogal sterk verschillen per exemplaar. Ik heb zelf een GAE-30 die ik soms wat te scherp vind klinken en wat weinig diepte heeft. Hij klinkt wel goed helder, het hangt er ook vanaf waar je een gitaar voor nodig hebt. Maar de laatste tijd lees ik weer vaak positieve verhalen erover, misschien dat ze wat verbeterd zijn.

Een Dreadnought zal in het algemeen wat steviger klinken dan een Grand Auditorium.