PDA

View Full Version : Jeff Beck



ruezzz
29 mei 2009, 10:09
Hey, ik wil me eens verdiepen in werk van Jeff Beck.
Welk album zou ik specifiek moeten horen?

EuroCinema
29 mei 2009, 10:37
Rock: Truth/Beck-o-La
Jazz-Rock: Wired/Blow by Blow
Dat zijn de classics waarmee ik zou beginnen...

Van Dattum
29 mei 2009, 11:22
En daarna Jeff Beck's Guitar Shop!

Riste
29 mei 2009, 12:58
Ik zou beginnen met:
- Shapes of things - The Yardbirds
- Hi ho silver lining - hitsingle onder eigen naam

HenryCrun
29 mei 2009, 13:25
Er is ook een recente DVD die de moeite waard is: Jeff Beck Live at Ronnie Scott's

barno
20 juli 2009, 17:16
ff bump
gisteren Beck gezien op blues Peer: hell, I was impressed. Ik had me eigenlijk nooit in zijn werk verdiept maar hola, this is one of super big shots hoor. Zalig zijn techniek zonder plectrum en (bijna) zonder pedalen. zo moet het imo :)

Bonamassa was er ook, Dereck Trucks ook. Die laatste heeft de uitstraling van een paperclip maar zijn spel is fenomenaal en zijn hele band ook.
Bonamassa: goed maar deed me niks. Die andere twee daarentegen.

bagheera
20 juli 2009, 17:30
het nummer pork pie hat is een echte topper

undertaker321
20 juli 2009, 23:56
ik zou vooral where were you luisteren.

echt perfect nummer:o:mmmm:

Tex
21 juli 2009, 08:10
Vader is drie dagen naar Peer geweest en hij zag ook dat het goed was. John Fogerty zou ook de moeite zijn geweest.

Jeff Beck en SRV hier samen, "going down". Toen MTV nog een muziekzender was:
http://www.youtube.com/watch?v=2UIptI2rcjg

undertaker321
21 juli 2009, 13:27
Toen MTV nog een muziekzender was:
http://www.youtube.com/watch?v=2UIptI2rcjg

die goeie ouwe tijd (die ik niet mee heb gemaakt:seriousf:)

terrasbeest
24 juli 2009, 13:59
Het recente live werk. Er circuleren zeker bootlegs van. Anders check Youtube erop na.

Luke-wannabe
24 juli 2009, 14:13
Wat vinden jullie zo goed aan Jeff Beck?
Ik weet niet, maar hoe hard ik het ook probeer, ik kan het bijna niet vet vinden..
Wil niet bashen, ben serieus geïnteresseerd.

EuroCinema
24 juli 2009, 14:29
Zelf vind ik zijn werk van na de 70s ook niet zo inspirerend als wat daarvoor kwam. maar heb je Cause we've ended as lovers van hem weleens gehoord? Daar zitten zulke geinspireerde dingetjes in, hoe hij de elementschakelaars gebruikt, heel even de overdrive uitzet, elke noot anders aanslaat: heel veel expressie en dynamiek. En dan niet op de standaard rockballad van zacht naar HEAVY!!! manier.

Luke-wannabe
24 juli 2009, 15:00
Ik ga het nu even checken!

LordRiffenstein
24 juli 2009, 15:06
Wat vinden jullie zo goed aan Jeff Beck?
Ik weet niet, maar hoe hard ik het ook probeer, ik kan het bijna niet vet vinden..
Wil niet bashen, ben serieus geïnteresseerd.

Ik heb jaren met hetzelfde rondgelopen maar vorig jaar "begreep" ik JB ineens en heb hem in Peer ook gezien en het was fantastisch. Bij Beck hoor je al vanalle fantastische dingen gebeuren en sounds mar als je hem bezig ziet is het onbegrijpelijk hoe hij al die zaken uit z'n gitaar tovert.

DVD Live at Ronnie Scott's is een must!

EuroCinema
24 juli 2009, 15:14
Ik ga het nu even checken!

Dit is de oorspronkelijke versie: http://www.youtube.com/watch?v=JDgjBl86vq8&feature=related

aad
24 juli 2009, 15:35
Even als toevoeging:
http://www.youtube.com/watch?v=mIFFRHBCPzA&eurl=http%3A%2F%2F

Dit is toch groots! Ook Tal Wilkenfeld is geweldig in deze clip (23 jaar!!!!)
Nog een album wat het beluisteren waard is:
There and Back

Heb Jeff met Tal op Bospop gezien ja en ook Chickenfoot.
Echt Super!!

terrasbeest
24 juli 2009, 16:27
Tal Wilkenfeld is de max. Was trouwens nog heel jong toen ze met Beck op pad ging.

Harald
24 juli 2009, 18:56
Wat vinden jullie zo goed aan Jeff Beck?
Ik weet niet, maar hoe hard ik het ook probeer, ik kan het bijna niet vet vinden..
Wil niet bashen, ben serieus geïnteresseerd.

Net als Vai iemand die met een waanzinnig mooie frasering kan spelen. Elk nootje net weer wat anders. Vind de muziek zelf vaak wat minder, maar het is zo'n gitarist die ik wel van alles hoor spelen op een manier waarvan ik denk 'hey, dat PROBEER ik nu al tijden...' Gary Moore is iemand die heel goed naar Jeff Beck heeft geluisterd. Check het intro van Empty Rooms live maar eens.

De cd guitar Shop, en die nieuwe live dvd zijn allebei te gek. Heb hem toen Guitar Shop uit was live gezien met Bozzio op drums en Tony Hymas op toetsen. Wat hij met Goodbye Pork Pie Hat heeft gedaan is ook vreselijk mooi. Zijn uitvoering van A day in the life is ook een mooi voorbeeld van zijn tone en frasering, en dat is allemaal grotendeels met een floating tremelo, en volumeknop. Where were you idd. De CD uitvoering op Guitar Shop is echt brilliant. Een terts omhoog, en dan terug en nog twee tonen omlaag melodie spelen op whammy bar... Het idee is simpel, maar in de uitvoering luistert dat wel zo vreselijk nauw :ok:

barno
28 juli 2009, 01:28
Ik heb jaren met hetzelfde rondgelopen maar vorig jaar "begreep" ik JB ineens en heb hem in Peer ook gezien en het was fantastisch. Bij Beck hoor je al vanalle fantastische dingen gebeuren en sounds mar als je hem bezig ziet is het onbegrijpelijk hoe hij al die zaken uit z'n gitaar tovert.

DVD Live at Ronnie Scott's is een must!

idem hier en op Peer begreep ik het ineens wel ondanks zijn degoutant achterlijk podiumkostuum. Nu moet ik wel zeggen dat ik vooral onder de indruk was van zijn buitenaardse techniek. Shredders doen mij geen bal omdat het zo circusachtig en snel moet maar Beck goes beyond where jimi (noodgedwongen) is moeten stoppen, that is: sounds aan de gitaar ontlokken die er eigenlijk niet in zittten, zonder pedaaltjes en plectrum. Al heeft hij naar verluid net als Clapton en Green in zijn broek gedaan toen hij voor het eerst jimi hoorde :)

Pepe
28 juli 2009, 02:06
Mijn favoriete Beck vid (http://www.youtube.com/watch?v=d3y61-WSuwQ). Ik ken niemand die zo extreem dynamiek gebruikt en het talent heeft om de stiltes tussen de noten door onderdeel te maken van het geheel. In een kleine club als dit -Robert Plant in het publiek- heeft die timing ook veel meer impact, hoog tongue in cheek gehalte. Dat achteloze gewriemel, hier een streep en daar nog een klodder op het doek, zo zie je niet veel gitaristen op hun gitaar bezig.

Hij is met zijn vingers gaan spelen toen hij voor de zoveelste keer een plectrum tijdens een solo verloor en dacht "Aw, Fuck it.." Dat minimaler gaan spelen naarmate je ouder wordt, dat zie je vaker bij de grote jongens. Terugbrengen naar de essentie. Of zoals Keith Richards zei, You got a guitar, an amp and your own asshole.

Wat Clapton betreft, in een interview voor GP zei hij over zijn Clapton is God periode: "I don't think there is one Best guitarplayer but when Jeff Beck is "on", he probably is".