PDA

View Full Version : Cab voor Mesa Mark 3



fenderben
29 mei 2009, 07:56
Graag wat advies betreffende beste cab voor de mark 3.
Zoek een 'warm' clean + crunch/classic rock sound. Speel nu met 2x mesa thiele 1x12 cabs; maar ben daar niet heel erg tevreden over. Geluid lijkt met 1 cab nog beter dan met de 2 cabs aangesloten. Ik prefereer een 2x12 boven een 4x 12 ivm het gewicht en de ruimte die het in beslag meent. Iemand hier ervaring mee?

bagheera
29 mei 2009, 10:00
http://www.kool-elfring.com/

Deze worden heel heel heel goed gebouwd, en het leuke is je kan zelf zeggen hoe hij er moet uitzien en welke speakers er in moeten.
Zo kan je echt zorgen dat je JOUW eigen sound uit die cab krijgt.
Ze zijn niet goedkoop, maar ze zijn dan ook helemaal naar jou wensen gemaakt.

Ze stonden deze maand in gitarist ( magazine )
De testresultaten

Constructie ****(*)
Afwerking ****
Geluid ****(*)
Prijs-Kwaliteit ****
Oordeel ****

We vonden goed: constructie, klank
we vonden niet goed Niets !

Ik denk echt dat je deze eens moet proberen, de test ging trouwens over een 2x12.
De prijs gaat van 600 tot 1195 afhankelijk van welke speakers en afwerking je wilt.

caliban
29 mei 2009, 22:25
Wat mag het kosten? Ik speel zelf over een metal grill mesa cabinet met v30's in en dat klinkt super (wel best dat je het bovenste gedeelte aan achterkant afsluit). Nu vond ik mijn cab wel vrij prijzig en ik kan me voorstellen dat een wat goedkopere cab met v30's ook heel goed klinkt (denk een framus 2*12).

Thiez
29 mei 2009, 23:51
Ik heb ook een K&E kastje sinds kort en het klinkt echt prima. Heb zelf het geluk gehad dat ik hem 2e hands heb kunnen vinden voor 400 euro maar normaal kost een 2x12 v30, 690 euro.

Het zijn echt goede kastjes. uit te proberen bij K&E zelf met alle speakers die jij wilt proberen van celestion. En bij guitarking in bukel staan de meest gangbare.

AART
30 mei 2009, 00:53
De testresultaten

Constructie ****(*)
Afwerking ****
Geluid ****(*)
Prijs-Kwaliteit ****
Oordeel ****

We vonden goed: constructie, klank
we vonden niet goed Niets !

Ik denk echt dat je deze eens moet proberen, de test ging trouwens over een 2x12.
De prijs gaat van 600 tot 1195 afhankelijk van welke speakers en afwerking je wilt.


Dat zeggen ze ook van een stagg, denk niet dat die tests iets zeggen (al lijken K&E cabs me wel redelijk).

Ik zou btw gaan voor een halfback 2x12 van mesa, die zijn wel perfect voor onder marks. Eventueel een moderne recto cab als je meer van de V30's bent.

Thiez
30 mei 2009, 11:50
er ziujn allicht een hoop cabinetjes die voor een mindere prijs leuk geluid geven. maar ik vind de mesa dingen echt gewoon veel te duur voor wat het is. maar het blijft zowizo smaakgebonden wat je mooi vind en wat niet. dus gewoon een dag naar de guitarking gaan en testen maar. daar hebben ze alle goede merken op een rijtje.

caliban
30 mei 2009, 18:44
Ze zijn inderdaad duur, maar het zijn ongelofelijk degelijke spullen. De sound moet je natuurlijk ook voor zijn, maar als je de dingen gewoon optilt voel je al dat je iets goed in je pollen hebt.

AART
30 mei 2009, 19:03
en een halfback 2x12 van mesa moet zeker voor onder de 400 te krijgen zijn. En beter dan die dingen qua constuctie (en sound als het je ligt) gaat het eigenlijk niet. Je hebt wel veel verschillende speakercombi's in die dingen. Veel mensen vinden EV het lekkerst, ik vind C90 het lekkerst, maar je hebt ze ook met 50 en 150W eminences. En natuurlijk alle mogelijke combinaties.

Ze zijn echter nooit met V30's geleverd, waarschijnlijk omdat die minder goed samengaan met het openback gedeelte. Voor V30's hebben ze nu de rectifier cabs, die moet je ook zeker testen als je van V30 houdt.

fenderben
30 mei 2009, 19:40
en een halfback 2x12 van mesa moet zeker voor onder de 400 te krijgen zijn. En beter dan die dingen qua constuctie (en sound als het je ligt) gaat het eigenlijk niet. Je hebt wel veel verschillende speakercombi's in die dingen. Veel mensen vinden EV het lekkerst, ik vind C90 het lekkerst, maar je hebt ze ook met 50 en 150W eminences. En natuurlijk alle mogelijke combinaties.

Ze zijn echter nooit met V30's geleverd, waarschijnlijk omdat die minder goed samengaan met het openback gedeelte. Voor V30's hebben ze nu de rectifier cabs, die moet je ook zeker testen als je van V30 houdt.

Zitten in de mesa thiele's ook geen Celestion V30's? (zijn trouwens ook niet goedkoop). Een mesa halfback lijkt mij wel geschikt (wel 8 ohm?); klinken deze anders dan de thiele's? Zoek een wat openen sound met 'warme' mid's en strakke bas/geen metal sound. Thiele's klinken mij net wat te steriel;Speel het meest met de clean en crunch kanaal van de mark met een fulltone fulldrive ertussen.

AART
30 mei 2009, 19:46
Zitten in de mesa thiele's ook geen Celestion V30's? (zijn trouwens ook niet goedkoop). Een mesa halfback lijkt mij wel geschikt (wel 8 ohm?); klinken deze anders dan de thiele's? Zoek een wat openen sound met 'warme' mid's en strakke bas/geen metal sound. Thiele's klinken mij net wat te steriel;Speel het meest met de clean en crunch kanaal van de mark met een fulltone fulldrive ertussen.

Oude Thieles hebben EV speakers die inderdaad wat steriel aan kunnen doen. De nieuwere thieles hebben c90 speakers. Voor jouw wensen zou ik zoeken naar een 2x12 met c90's, geen thiele. Een halfback 2x12 met c90's is misschien wel wat dan.

fenderben
30 mei 2009, 20:54
Oude Thieles hebben EV speakers die inderdaad wat steriel aan kunnen doen. De nieuwere thieles hebben c90 speakers. Voor jouw wensen zou ik zoeken naar een 2x12 met c90's, geen thiele. Een halfback 2x12 met c90's is misschien wel wat dan.

Ok; ik heb nu de Thiele's met celestions. Dus de C90's. Vind deze ook wel wat steriel; is een 2x12 met C90's dan wel een goede keus?

AART
30 mei 2009, 23:50
Ok; ik heb nu de Thiele's met celestions. Dus de C90's. Vind deze ook wel wat steriel; is een 2x12 met C90's dan wel een goede keus?

je zal moeten testen. Thieles zijn wel steriel, maar het kan goed zijn dat de c90's je niet liggen. Bogner OS 212 kan wat voor je zijn, of misschien wel mesa lonestar cabs (alhoewel die ook c90's hebben). Maar de constructie en inhoud/diepte van de kast maken ook veel uit, dus schrijf speakers niet direct af als je ze in een bepaalde kast niet lekker vind, doe dat pas als je ze in meerdere cabs niet lekker vind.
Guitar king is idd een goede keus om te testen, anders een grote duitse winkel, of vriese in Doetinchem.

fenderben
31 mei 2009, 09:58
je zal moeten testen. Thieles zijn wel steriel, maar het kan goed zijn dat de c90's je niet liggen. Bogner OS 212 kan wat voor je zijn, of misschien wel mesa lonestar cabs (alhoewel die ook c90's hebben). Maar de constructie en inhoud/diepte van de kast maken ook veel uit, dus schrijf speakers niet direct af als je ze in een bepaalde kast niet lekker vind, doe dat pas als je ze in meerdere cabs niet lekker vind.
Guitar king is idd een goede keus om te testen, anders een grote duitse winkel, of vriese in Doetinchem.

ga wel eens bij vriese kijken; is bijna naast de deur. Bedankt voor de info

AART
31 mei 2009, 11:13
ga wel eens bij vriese kijken; is bijna naast de deur. Bedankt voor de info

Das mooi. Sinds ze de winkel verbouwd hebben, hebben ze twee amp ruimtes met behoorlijk wat Koch, Mesa, ENGL, Fender en Marshall spul. Ik weet niet of ze alles hebben wat je zou willen testen maar het is een goede plek om te beginnen.

fenderben
31 mei 2009, 19:22
Das mooi. Sinds ze de winkel verbouwd hebben, hebben ze twee amp ruimtes met behoorlijk wat Koch, Mesa, ENGL, Fender en Marshall spul. Ik weet niet of ze alles hebben wat je zou willen testen maar het is een goede plek om te beginnen.

Ben er al wel geweest; vind het alleen niet zo'n (ga er graag naar toe) winkel.
Zag al op de site van hun; geen 2x12 cab's van mesa. Ziet ze second hand ook bijna niet. Bedankt voor de tips. FB