PDA

View Full Version : bridge pickup naar de ...?



r3inhout
28 mei 2009, 22:19
Hey,
Ik was vandaag wat aan het spelen met mijn gitaartje (neck pickup) en ik wil wat meer bite dus zet ik mijn schakelaar op de bridge positie. Ik speel en wat hoor ik? Niets :s
Er was geen gekraak nog een soort van klank die wegviel...
Het kan niet aan de bekabeling liggen want als ik met een metalen voorwerp tegen de coils zelf kom krijg ik een enorm gekraak te horen.
Is mijn bridge nu dood of kan ik het verhelpen met een simpel truckje?
Groetjes,
Reinhout

Meneer I.
28 mei 2009, 22:22
Brug even lossolderen en doormeten, controleer ook even de contacten bij de switch.

Tim..
28 mei 2009, 22:36
Zoals hierboven gezegd: Kijk eerst even naar het contact bij de switch, misschien even het contactje van de bridge pickup iets meer naar het midden duwen, zegmaar.

Gothra
28 mei 2009, 23:24
Idd, bij vooral epi LP's wil de schakelaar nogal crap zijn, contact spray erin desnoods.

r3inhout
29 mei 2009, 18:10
Alles zit vast maar nog steeds geen geluid. Als ik kijk op guitar rig krijg ik een heel zwak signaaltje door maar het is niet hoorbaar anders. Verder speel ik niet op een fender maar met een stagg (ik wilde de naam eerst niet noemen vanwege vooroordelen)
Er zitten dual coil pickups op maar vraag me niet meer want ik heb niet zo veel technische kennis ;)
mvg,
Reinhout

Braindead
30 mei 2009, 22:09
You spoke the S word..... whoeoeoeoe :D

Excuses voor mijn zinloze bijdrage. Tja even doormeten inderdaad. Volgens mij geeft een pickup niet zomaar de geest, tenminste dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ja Stagg... geen idee wat daarin zit.

ijzerbroot1
30 mei 2009, 22:28
Ik zou eerst naar de switch kijken....als daar corrosie op zit dan maakt ie geen contact. Ik heb een stagg gehad en wat ik daar nog van weet (behalve dan de klodders lijm die zo her en der nog op het fretboard zaten) is dat de switch na 2 maanden al begon te haperen. Ook corrosie van de metalen lipjes.

Plant
30 mei 2009, 23:00
@r3inhout

Ik denk ook als eerste aan de schakelaar.

En dat heeft niks met het merk S.... (not to mention the S-word :sssh: ) te maken, want het is waarschijnlijk een universele schakelaar van goedkope makelij die ook in heel veel andere goedkope gitaren toegepast word.

Zelf had ik ooit een Yamaha Pacifica 112 toen die net op de markt kwam. Een redelijk Stratocaster modelletje met zo'n 5-standen schakelaar. Daar had ik ook ineens na een paar jaar standen zonder geluid. Spray hielp niks, schakelaar vervangen door een nieuwe wel. Ook de volumepotmeter van deze gitaar heb ik een keer moeten vervangen omdat ik bij een klein stukje terugregelen ineens helemaal geen geluid meer had.

Alleen snap ik dit zinnetje niet helemaal:

"Het kan niet aan de bekabeling liggen want als ik met een metalen voorwerp tegen de coils zelf kom krijg ik een enorm gekraak te horen".

Tegen de coils zelf (dus het spoeldraad?) zou ik - als je daar al bij kunt - vooral niet met een metalen voorwerp porren, want dat draad is zo dun dat je zeker je element sloopt.

Of bedoel je de poolstaafjes / -schroefjes onder de snaren of misschien een elementkapje? Als dat bij aanraken ineens hard gaat kraken zou ik aan aarding denken. Of is je versterker soms niet op een geaarde wandkontaktdoos aangesloten?

r3inhout
31 mei 2009, 10:40
@r3inhout

Alleen snap ik dit zinnetje niet helemaal:

"Het kan niet aan de bekabeling liggen want als ik met een metalen voorwerp tegen de coils zelf kom krijg ik een enorm gekraak te horen".

Tegen de coils zelf (dus het spoeldraad?) zou ik - als je daar al bij kunt - vooral niet met een metalen voorwerp porren, want dat draad is zo dun dat je zeker je element sloopt.

Of bedoel je de poolstaafjes / -schroefjes onder de snaren of misschien een elementkapje? Als dat bij aanraken ineens hard gaat kraken zou ik aan aarding denken. Of is je versterker soms niet op een geaarde wandkontaktdoos aangesloten?

Mijn versterker staat bij de band omdat deze nogal zwaar en groot is (randall rg 100es) is om hem telkens op mijn fietsje mee te nemen.
Thuis is hij aangesloten op een m-audio die aan mijn pc hangt en via guitar rig (software) kan ik dan de gewenste effecten en versterkers toveren.

Ik bedoel idd die poolstaafjes (dank voor de naam :P) maar er zitten ook 'n soort van verluchtingsgaatjes in de koolstof en daar zat vuil in. Ik dacht het ligt daar miss aan dus ik haal er met een fijn naaltje alle stof uit. Er is geen verschil te horen.

Ik stop er maar een andere schakelaar in als ik er iemand langskomt die met een soldeerbout overweg kan :P

mvg,
Reinhout