PDA

View Full Version : profielwerkstuk



s0ulmaster
28 mei 2009, 20:56
als profielwerkstuk zou ik misschien zelf een gitaar willen bouwen

nou heb ik nog nooit eerder een gitaar gebouwd en zit ik eraan te denken om een goedkoop kitje te kopen

kan iemand mij vertellen of hier wel genoeg studielast uren uit te halen halen zijn (met 2 personen) in het maken van een verslag en een gitaar met zo'n kit?

en waar moet ik aan denken aan kosten buiten het kitje om? want zo'n kit kost misschien E100,-

dus is zal dit een goed onderwerp zijn voor een PW en zijn er verder nog tips?

thijser
28 mei 2009, 21:13
Het ligt eraan wat je wilt gaan bouwen, maar als je http://www.stewmac.com/shop/Kits/Acoustic_Guitar_Kits/Dreadnought_Guitar_Kit.html kijkt zal je zien dat een kit rond de 480 dollar kost. Als je nog nooit een gitaar hebt gebouwd zul je waarschijnlijk te WEINIG studielast uren hebben.

McKaamos
28 mei 2009, 21:46
als profielwerkstuk zou ik misschien zelf een gitaar willen bouwen

nou heb ik nog nooit eerder een gitaar gebouwd en zit ik eraan te denken om een goedkoop kitje te kopen

kan iemand mij vertellen of hier wel genoeg studielast uren uit te halen halen zijn (met 2 personen) in het maken van een verslag en een gitaar met zo'n kit?

en waar moet ik aan denken aan kosten buiten het kitje om? want zo'n kit kost misschien E100,-

dus is zal dit een goed onderwerp zijn voor een PW en zijn er verder nog tips?

Stewmac is leuk, in NL zit ook een kit verkoper op www.bouwjeeigengitaar.nl
Hoor er goede verhalen over en ben zelf met een bouwpakketje bezig van die tent, maar dat is een wat ander verhaal.

Anyway, of je er genoeg uren uit haalt is afhankelijk van hoeveel je wil gaan doen. Je kan natuurlijk gewoon de kit kopen en die bouwen. Daar zitten niet zo gek veel uren in.
Je kan er ook voor kiezen om bepaalde meegeleverde stukjes hardware weg te smijten en dan eens een stuk onderzoek te gaan doen over wat je als vervanging kan gebruiken en waarom je dat zou willen doen. Dat kost extra tijd in onderzoek en in bouwtijd.

yalexw
28 mei 2009, 21:54
He,

Ik heb dit jaar zelf nog een gitaar gebouwd voor mijn pws. Het eerste wat ik gedaan heb is het overleggen met mijn leraren. In mijn geval heb ik natuurkunde aan het gitaar bouwen gekoppeld. Ik heb onderzoek gedaan naar hoe een pickup nou werkt en daarnaast heb ik dan mijn gitaar gemaakt. Met alleen een gitaar maken zul je er niet komen ben ik bang. Kijk anders even op mijn site daar heb ik een versie van mijn pws staan. Ik wil je ook wel een beetje op weg helpen. Ik vond het wel leuk om te doen uiteindelijk.

Groeten,

Alex

P.S.

Ik bedacht me net dat het leuk is om zelf pickups te maken ik heb het niet gedaan had ik achteraf misschien ook moeten proberen.

s0ulmaster
29 mei 2009, 08:55
Het ligt eraan wat je wilt gaan bouwen, maar als je http://www.stewmac.com/shop/Kits/Acoustic_Guitar_Kits/Dreadnought_Guitar_Kit.html kijkt zal je zien dat een kit rond de 480 dollar kost. Als je nog nooit een gitaar hebt gebouwd zul je waarschijnlijk te WEINIG studielast uren hebben.



op deze pagina zie ik dat het om akoestische gitaren gaat.
ik was meer van plan om en elektrische gitaar te maken.

@Yalexw: ik zach trouwens dat jij de gitaar helemaal zelf had gemaakt zonder kitje...hoeveel heeft jouw dit gekost? en ik zie dat je in almelo woont..dus als dit mijn pws gaat worde :P (ik woon in enschede :P)

yalexw
29 mei 2009, 09:43
Ik heb alles zelf gedaan maar achteraf raad ik dat af en dan met name de hals. Ik heb ook wel heel wat fouten gemaakt achteraf:P, dat hoort er ook bij. Maar zoals ik eerder al zij voor welke vakken wil je het doen want je moet het bouwen wel aan een onderwerp dat op school goedgekeurd wordt koppellen. En voor de rest ja ik wil je wel helpen maar ik ben echt geen expert, er zijn op dit forum een aantal mensen die nog veel meer weten van gitaar bouwen en die ook vaak advies willen geven.

JurjenYarr
29 mei 2009, 14:22
Stewmac is leuk, in NL zit ook een kit verkoper op www.bouwjeeigengitaar.nl
Hoor er goede verhalen over en ben zelf met een bouwpakketje bezig van die tent, maar dat is een wat ander verhaal.
mag ik vragen welke kit je precies hebt, en hoe dat ding bevalt? ik zat er zelf ook naar te kijken voor een tele.

McKaamos
29 mei 2009, 23:22
mag ik vragen welke kit je precies hebt, en hoe dat ding bevalt? ik zat er zelf ook naar te kijken voor een tele.

Ik heb een Flying V, alleen niet het model wat daar verkocht wordt.
Zit een verhaaltje achter, maar komt er op neer dattie destijds speciaal voor mij besteld is. De huidige kits zijn anders dan de kit die ik heb, maar ik heb er een van in levende lijve gezien, en die zijn erg goed wat betreft looks. Sound weet ik niet, maar ik verwacht dat het wel aardig klinkt.
En anders is een pupwissel zo gebeurd natuurlijk.

Als je graag wil kijken hoe mijn voortgang is, klik dan HIER (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351713)