PDA

View Full Version : Advies gevraagd: buizen combo's tot 450 Euro?



vpilot
28 mei 2009, 19:23
Hoi Gitaarnetters!

Na een tijdje gerommeld te hebben met mijn Line6 Toneport merk ik dat ik toch steeds bij dezelfde setups terugkom. Voor mijn gevoel is het daarom nu tijd om wat meer te investeren en een fatsoenlijke amp te gaan zoeken. Ik heb me via de zoekfunctie op dit forum, afspeuren van reviews op allerlei sites, beluisteren van soundclips etc. al een beetje voorgeïnformeerd, en voordat ik stad en land af ga rijden om e.e.a. zelf uit te proberen wil ik toch graag ook jullie mening horen.

- Budget: tot 450 Euro, dit is echt max!
- Muziekstijlen: blues, pop, middle-of-the-road rock, funk (dus geen high-gain :) )
- Buizen of hybrid genieten de voorkeur
- Liever geen amp modelling, effecten leuk maar niet noodzakelijk
- Aansluiting voor externe speakers pré, evenals effect send/return loop
- Liefst een combo, maar tegen een stack vorm heb ik geen bezwaar
- Extra info: ik speel op een gitaar met humbuckers

De volgende combo's hebben mijn aandacht getrokken:

Kustom HV65 of HV100;
Kustom Defender;
Vox VT30 of VT50;
Orange AD5;
Bugera V55 (schijnt nieuw te zijn, geen soundclips van gevonden);
Blackheart BH15-112 combo;
Blackstar HT5 combo;

Nou heb ik gezien dat Kustom door veel mensen hier bijna meteen wordt afgeraden, maar ik heb niet kunnen achterhalen welke redenen daarachter zitten. Als je dit merk afraad, kun je me dan uitleggen wat er mis mee is?
De Vox is een bekende en ik zie dat die vaak aangeraden wordt. Ik ga die ook zeker proberen, maar ik moet eerlijk zeggen dat de amp modelling me niet zo aanstaat, het voelt aan of ik betaal voor functies die ik niet ga gebruiken. Orange lijkt een beetje het tegenovergestelde: wat meer aan de prijs maar bijna kaal qua functies. De Bugera ken ik niet en kan ik ook weinig van vinden, heeft iemand al eens op dit beestje gespeeld of wellicht zelf in huis?
De Blackheart en Blackstar zijn voor mij ook onbekend, maar wat ik er tot nu toe van gezien en gehoord heb lijken ze mij de moeite van het uitproberen waard.
De reden trouwens dat ik graag aansluitingen voor een effect loop en externe speakers op de amp zou willen hebben is dat ik dan ook de mogelijkheid heb om uit te breiden, zonder dat ik dan weer een nieuwe amp moet aanschaffen.

Tot slot, ik moet eerlijk zeggen dat er voor voor mijn budget een hele berg aan soorten versterkers verkrijgbaar is, zodat ik door de bomen het bos een beetje ben kwijtgeraakt zeg maar. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje in de goede richting wijzen?

Alvast bedankt!

LesPas89
28 mei 2009, 20:29
Tip: Lees deze even door http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116737

Die raad ik je dan ook aan.

Ik heb hem zelf sinds vorige week (de combo). Speel dezelfde genres als jou, en hij past perfect bij mij.

Succes ermee!

johnv
28 mei 2009, 22:11
Ik heb m'n line 6 flextone III ervoor de deur uit gedaan .... zat veel te veel op dat ding, heb nu ook de blackstar wel de stack maar maakt kwa geluid niks uit volgens mij. ben er blij mee :ok:

nielsnielsniels
28 mei 2009, 22:27
Een tweedehandse Fender Blues Junior misschien? Buizen, 15 watt, zit een reverb op. Klinkt erg goed voor blues en funk natuurlijk, als je een pedaaltje hebt haal je er wat meer distortion mee.

vpilot
29 mei 2009, 08:00
Die HT5 staat zeker op mijn "to-test" lijstje!

Ik heb eindelijk iets kunnen vinden over die nieuwe Bugera's:

http://www.youtube.com/watch?v=KmsDsqy9V9U

Die wil ik ook wel eens proberen.
Ik heb de Vox en de Orange na nog eens een nachtje slapen van het lijstje gehaald. Dus dan blijven de Blackstar, Blackheart, Bugera en Kustom over.

Er zitten wel veel "B"s in dit lijstje... :seriousf:

Rinze
29 mei 2009, 08:24
Tweedehands Peavey Classic30 of nieuwe ValveKing?

vpilot
29 mei 2009, 08:47
Hoi Rinze! Ik heb de Peavey's ook overwogen, maar naar mijn idee zijn die voor een andere doelgroep gemaakt :blast: Wel erg veel scheur naar mijn smaak. Daarom zijn die niet op mijn lijstje terechtgekomen.

Niels, de Fender Blues Junior vind ik ook mooi klinken maar voor mijn budget moet ik zoals je aangeeft net tegen een mooie 2de-hands aanlopen. Wie weet...

Dank voor jullie reacties!

Rinze
29 mei 2009, 08:50
De Peavey Classic serie is toegesneden op het gematigder werk. Hoewel er een beste classic scheur in zit kun je er ook erg goed clean en op het randje mee spelen.

humbucker
29 mei 2009, 08:58
Een Vox ac15 moet voor 450€ tweedehands te vinden zijn! Of Fender Blues Junior, ook heel goed.

ackm
29 mei 2009, 09:09
Ik raad je ook een fender blues junior aan , geweldige clean tot mooie crunch , zelfs op slaapkamer volume.

succes

DeadHerring
29 mei 2009, 11:25
Een Vox ac15 moet voor 450€ tweedehands te vinden zijn! Of Fender Blues Junior, ook heel goed.

nou, dan heb ik er toch nog gene gevonden.

aan de OP: Ik zit zelf zowat in hetzelfde schuitje, en ik heb besloten te wachten tot deze uitkomt:

http://www.thomann.de/gr/epiphone_valve_senior_combo.htm

beetje als de Valve Jr. maar clean te spelen en zeker geen strain op het budget... het enige nadeel eraan is dat ie normaal gezien vorig jaar al moest uitgekomen zijn, en hij uitgesteld is, maar hopelijk komt dat nu vlugger in orde... Ik wil niet kiezen voor de Vox VT, want modelling, heb al modelling, moet ik niet meer.. Fender amps is mijn ding niet, veel geld voor mindere kwaliteit, zelfde bij Orange die heel duur is voor wat je krijgt... Bugera heb ik nog niet bekeken... Vox Nighttrain is ook heel goed maar zal je ook niet aangeraken voor 450 + cab...

Ben ook een beetje aan het kijken naar de Marshall Haze 15W combo... die moet ook zo rond je budget kosten, maar ook heel nieuw en heel moeilijk te vinden... Ik vind 'm alleszins nog niet... Daarom ook dat ik besloten heb te wachten tot die Epi en Marshall deftig uit zijn en ik ze kan testen..

vpilot
29 mei 2009, 18:06
Die Epi ziet er inderdaad ook wel erg sjiek uit. Op het Epi forum heb ik ook berichten gelezen dat men er al heel lang op zit te wachten. Overigens is op de site van Epiphone niks over de Senior te vinden, maar ze staan wat betreft hun product informatie niet bepaald bekend om hun volledigheid.

De Kustoms kan ik redelijk in de buurt van waar ik woon uitproberen, dat geldt ook voor de Fender, de Blackstar en de Blackheart zal ik een stukkie verder voor moeten rijden. Voor de Bugera ben ik bang zelfs nog iets verder. Gelukkig heb ik geen haast, dus ik ga dit rijtje op mijn gemak eens langslopen. Mijn Toneport doet het immers ook nog steeds ;)

In de tussentijd is alle advies natuurlijk welkom! Nogmaals bedankt allemaal!

humbucker
30 mei 2009, 10:42
zoek anders eens een Marshall jtm60. Heb de mijne precies voor jouw budget gekocht verleden week. Klinkt lekker!

Bolder
30 mei 2009, 10:47
zoek anders eens een Marshall jtm60. Heb de mijne precies voor jouw budget gekocht verleden week. Klinkt lekker!

wou ik net zeggen!

vpilot
30 mei 2009, 20:16
Hoi Humbucker en Bolder,

Ik heb nog niet eerder gehoord van dit type van Marshall. Kan het kloppen dat deze alleen nog tweedehands verkrijgbaar zijn? Ik heb even rondgekeken op diverse marktplaats-achtige sites, daar is de vraagprijs allemaal boven tot flink boven mijn budget. Ik ben eerlijk gezegd nog niet ervaren genoeg om zelfstandig een tweedehands buizenamp van een particulier aan te schaffen, ik weet niet waar ik (qua techniek) op moet letten en welke vragen ik moet stellen. Daarom koop ik liever bij een winkel, dan weet ik ook dat ik weer terug kan komen als er iets mis is.
Maar bedankt voor deze tip!

inteDes
30 mei 2009, 20:56
Ik ben zelf niet de verkoper dus ik denk dat ik de link hier wel mag zetten: http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/gitaren-toebehoren/fender-blues-junior-tube-reverb-amp-15w-12-inch.html

Een Fender Blues Junior voor 425 euro, net binnen je budget!

schwalbe
30 mei 2009, 21:26
Dit is een erg leuke aanbieding:
http://www.musik-produktiv.de/crate-vintage-club-v32-2x12.aspx

Ik heb zelf de 1x12 versie (is inmiddels uitverkocht) en ben er erg happy mee:
voxig clean en old-style marshall crunch/scheur.
Enige nadeel is dat hij erg warm wordt (net zoals de vox waar hij op lijkt).

jaycee
30 mei 2009, 22:31
De HT-5 van Blackstar gaat het voor mij niet worden: klinkt me iets te "klein". Toen ik de HT-5 probeerde bij Feedback stond er ook een Laney VC-15 naast. Dat is wellicht iets om naar te kijken. Deze Laney klonk een stukje volwassener en had ook meer mogelijkheden, o.a een spring reverb. De Laney VC-15 is met 449 euro ook bijna 100 euro duurder dan de HT-5. Ik wacht zelf nog even op de nieuwe Koch Classic SE versterkers die binnenkort op de markt komen (al is de prijs me nog onbekend).

zie http://www.youtube.com/watch?v=lwCZZEBgqg8

MD
7 juni 2009, 14:36
Ik heb alleen ervaring met de Blackstar en de Kustom Defender. De Blackstar vond ik best oké, maar bij mijn eigen zoektocht liep ik bij toeval tegen de Defender op en was eigenlijk meteen verkocht. Qua geluid was dit het gewoon voor mij. Uiteindelijk is het toen wel een Kustom geworden; niet de Defender maar de Coupe 36 die ik nieuw voor slechts €200 meer kon kopen. En ik ben er uiterst tevreden over. Ik gebruik 'm voornamelijk voor mijn 2 Gibsons.
Waarom men hier meteen negatief wordt bij het woord Kustom ben ik ook niet achter gekomen. Het zal wel met het imago te maken hebben (niet "cool" genoeg?). Kustom was in de zestiger jaren een groot merk waar toen grote bands op speelden zoals CCR. Ik vermoed dat de meeste forummers toen nog niet eens geboren waren dus dit zegt men niets meer.
Ik denk dat, als merken als Bugera gewoon hun eigen naam erop hadden gezet, (volgens mij gewoon Beringer) een groot deel van de mensen hier ook hun neus voor hadden opgetrokken.
Succes met je zoektocht.

Spitfire
7 juni 2009, 15:05
Ik heb zelf een Laney VC30 met een extra 1x12 cab erbij en ben daar echt super tevreden over. Het is wel een oude die nog in de UK is gemaakt, als ik het goed heb komen de nieuwe uit China, maar ik weet niet of er een kwaliteitsverschil tussen die beide is.