PDA

View Full Version : roland cube + gewone geluids boxen.



laurensobdam
28 mei 2009, 19:18
Weet iemand of het mogelijk is een roland cube 20x met gewone geluids boxen te verbinden? Want mijn oom heeft nog een paar mooie grote boxen staan uit de jaren 70.

the sure thing
28 mei 2009, 22:30
Ja hoor gaat prima. Maar let op: Het aantal Ohm (8 ohm) dient gelijk te zijn, en het vermogen van de speaker mag niet al te groot zijn. Een 300W speaker aan een 15W transistor versterkertje hangen is volgens mij niet zo goed.

arcane
28 mei 2009, 23:02
Het vermogen dat de speaker aan kan mag toch gerust hoger liggen dan dat de amp kan leveren?
Als de impedantie maar overeenkomt, of iig niet lager is dan 8 Ohm.

driesp
28 mei 2009, 23:09
inderdaad.
Reken wel dat hoe groter het wattage van je speaker, hoe lager het geluidsvolume meestal zal zijn. De "omvang" van je geluid zal wel groter worden.

Chris Winsemius
29 mei 2009, 00:05
Als je hifi-boxen bedoelt:

NIET doen, zelfs bij niet al te hoog volume kunnen de tweeters (letterlijk) in rook opgaan, voor de brand hoor je dat hifi-boxen ook niet lekker klinken met gitaar....

driesp
29 mei 2009, 06:58
en als je de line out verbindt met een hifi installatie, klinkt dat hier wel opmerkelijk goed... schadelijk?

pimmetje
29 mei 2009, 09:35
Ook al gaat 't om speakers uit de jaren 70... met de roland cube gaat hij naar modern. Vragen => PM

iWishmaster
29 mei 2009, 10:34
en als je de line out verbindt met een hifi installatie, klinkt dat hier wel opmerkelijk goed... schadelijk?

Dat kan volgens mij wel zonder problemen. Maar een gitaarversterker direct aan hifi speakers hangen kan ze al snen onherstelbaar beschadigen.

Chris Winsemius
29 mei 2009, 10:43
Dat kan volgens mij wel zonder problemen. Maar een gitaarversterker direct aan hifi speakers hangen kan ze al snen onherstelbaar beschadigen.

niet correct (line-out naar hifi-set)

zeker bij vervormd gitaargeluid kun je op die manier nog steeds de tweeters slopen.

Gitaarluidsprekers zijn totaal anders dan hifi luidsprekers, tweeters kunnen geen gitaar aan en 'n hifi-woofer speel je ook eerder stuk dan 'n 10" of 12" gitaarspeaker.

iWishmaster
29 mei 2009, 11:01
niet correct (line-out naar hifi-set)

zeker bij vervormd gitaargeluid kun je op die manier nog steeds de tweeters slopen.

Gitaarluidsprekers zijn totaal anders dan hifi luidsprekers, tweeters kunnen geen gitaar aan en 'n hifi-woofer speel je ook eerder stuk dan 'n 10" of 12" gitaarspeaker.

Kan dat echt kwaad ja? Dus als ik een CDtje metallica opzet gaan mijn speakers sneller stuk, dan als ik een CD van Harry Sacksioni op heb staan? Of mis ik hier nu iets? (absoluut niet onrespectvol bedoeld, maar ik snap het technische verschil tussen bijv. een CD en een direct line even niet).

Chris Winsemius
29 mei 2009, 11:21
Kan dat echt kwaad ja? Dus als ik een CDtje metallica opzet gaan mijn speakers sneller stuk, dan als ik een CD van Harry Sacksioni op heb staan? Of mis ik hier nu iets? (absoluut niet onrespectvol bedoeld, maar ik snap het technische verschil tussen bijv. een CD en een direct line even niet).

No hard feelings!

'n CD is gemasterd/compressed/etc. en de gitaargeluiden zijn ip. opgemnomen met GITAARspeakers en microfoon.

Het geluid uit 'n gitaarversterker (dus voordat het naar de speaker gaat) bevat 'n totaal ander signaal dan de uitgang v/e hifi-set. Bij hifi-boxen van 100 Watt is de tweeter berekent op verwerking van 10% van dat totale vermogen. Als het geluid 'n beetje (zelfs clean dus) of meer vervorming bevat dan krijgt die tweeter opeens veel meer vermogen en dat kan die niet aan.
Bij gitaarsounds zitten veel meer "typen geluidsgolven" die voor 'n hoger aandeel vermogen in het hoog zorgen. Normaal gesproken wordt dat door 'n GITAARspeaker weggefilterd maar bij 'n hifi-box dus niet.

- klank is dus meestal "k*t"
- kans op beschadiging tweeter is zeer groot

iWishmaster
29 mei 2009, 11:25
Duidelijk verhaal, bedankt! Dus wanneer je zoiets thuis zou willen, moet je er in ieder geval een Cab simulator oid tussen zetten. Toch maar is gaan hobbyen, zo'n doosje is ook geen rocket science :)

Chris Winsemius
29 mei 2009, 11:39
Duidelijk verhaal, bedankt! Dus wanneer je zoiets thuis zou willen, moet je er in ieder geval een Cab simulator oid tussen zetten. Toch maar is gaan hobbyen, zo'n doosje is ook geen rocket science :)

Digitech Bad Monkey bijvoorbeeld, heb je ook gelijk 'n TubeScreamer achtige OD die je ook "normaal" kunt gebuiken.

Wiellem
29 mei 2009, 15:03
Ik speel al een jaar met een Voxje via mengpaneel over hifi setje en heb nooit iets gemerkt? Zelfs niet op hoog volume?

of begrijp ik het nu verkeerd :???:

Chris Winsemius
29 mei 2009, 15:06
Dan heb je mazzel of 'n simulated output vermoed ik.

Voor alle duidelijkheid: het kan (soms) wel maar de risico's (tweeters opblazen, zelf bij niet al te hoog volume) zou ik zelf niet nemen.

Wiellem
29 mei 2009, 15:13
amp's emulated line out staat er dus zou wel moeten kunnen misschien? Simulated en emulated?

Chris Winsemius
29 mei 2009, 15:29
dat zijn vrij gangbare termen voor "speaker simulated outputs"

(zo'n uitgang heeft de filtering [klank] v/e gitaarspeaker zodat je 'n aangenamere sound krijgt bij fullrange amps/speakers als hifi-sets en PA-systemen)

Wiellem
29 mei 2009, 15:30
dat zijn vrij gangbare termen voor "speaker simulated outputs"

(zo'n uitgang heeft de filtering [klank] v/e gitaarspeaker zodat je 'n aangenamere sound krijgt bij fullrange amps/speakers als hifi-sets en PA-systemen)

Bedankt voor de informatie :)

Sorry voor de korte topic-kaap

pannekoek
29 mei 2009, 16:11
roland cube heeft toch gewoon een direct out/headphones. voor koptelefoon en uitversterking

Thijssie
29 mei 2009, 16:37
...
Het geluid uit 'n gitaarversterker (dus voordat het naar de speaker gaat) bevat 'n totaal ander signaal dan de uitgang v/e hifi-set. Bij hifi-boxen van 100 Watt is de tweeter berekent op verwerking van 10% van dat totale vermogen. Als het geluid 'n beetje (zelfs clean dus) of meer vervorming bevat dan krijgt die tweeter opeens veel meer vermogen en dat kan die niet aan.
Bij gitaarsounds zitten veel meer "typen geluidsgolven" die voor 'n hoger aandeel vermogen in het hoog zorgen. Normaal gesproken wordt dat door 'n GITAARspeaker weggefilterd maar bij 'n hifi-box dus niet.

- klank is dus meestal "k*t"
- kans op beschadiging tweeter is zeer groot
Ik vind dit een beetje "een paniekverhaal". Die "10%" krijgen die tweeters ook niet voor hun kiezen bij een "hifi-signaal", daarom zitten er ook filters in de boxen zodat ze alleen maar de frequenties te verwerken krijgen, die ze ook kunnen verwerken.

Een cube is toch modeling? Een (transistor) modeling versterker zou ik zo op mijn hifi boxen durven aansluiten (een 100w buizenbak is een ander verhaal). Ik zou de cube niet helemaal open draaien, want dan kan de eindtrap gaan clippen en lopen die tweeters wel weer gevaar, maar als je, je cube niet helemaal voluit laat blazen, zou ik het wel aandurven.

Maar de klank blijft wel kut :D

laurensobdam
29 mei 2009, 23:36
bedankt voor de reacties! Van wat ik heb begrepen is het volgens sommige van jullie een slecht idee om hifi-boxen te gebruiken maar ik weet geen eens of het wel hifi-boxen zijn:P

Ik denk dat ik ze gewoon ga proberen te verbinden met de recording/phones out.

JeanPaul du Vinnie
30 mei 2009, 00:22
Ik speel al jaren met lampenheads (vroeger een Peavey JSX, nu al een jaartje een Mesa Boogie Rectifier) over twee zelfbouw hifi-speakers van een paar tiental jaar oud (wel meestal maar eentje tegelijk). Die boxen bestaan uit telkens één tweeter en een Oxford-speaker (ik denk 12", maar ik ben het niet zeker), waarvan ik telkens de tweeter losgekoppeld heb. Ik speel nu dus enkel op de Oxford-speaker en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben van mijn klank. Door de grotere behuizing klinken die boxen echt massief, terwijl het eigenlijk maar 1x12-boxjes zijn. Tot nu toe heb ik ook nog geen problemen gehad, al zie ik de speaker op hogere oefenvolumes soms wel werken aan het wapperende speakerdoek :)