PDA

View Full Version : Orpheo's grote pickup-testmiddag



Orpheo
28 mei 2009, 14:29
Vorige week is Macwilliams langs gekomen, en hebben we samen nagenoeg al mijn gitaren uit het rek gepakt, om ze eens aan een grondige test te onderwerpen. De pickups waren vooral interessant. qua hout was het allemaal wel gelijk. Ik heb net gekeken, maar nee, ik had nog geen topic hierover geopend, wat ik dus wel dacht :P

Er waren een hoop verrassingen tussen, moet ik zeggen.

JB/jazz set:

verdraaid, niet eens zo'n heel erg slechte set! Helemaal niet zelfs! De jazz is heel erg open, gearticuleerd, smooth, en reageert heel precies op je spel. de JB idem. Scheurt heel lekker, en clean is ie ook heel veelzijdig. het enige dat ik wenste was dat de JB iets meer output en agressie had, zonder verlies van de tone, iets meer laag mag, niet perse nodig.

Dimarzio bluesbucker
heel lang hebben ze in mijn main axe gezeten, en voor heel veel, heel bruikbaar, maar niet voor wat ik wil spelen. Niet strak genoeg. simpel. Ze zitten nu in een andere gitaar, en dat bevalt in die gitaar, heel erg goed. Veel meer 'vettigheid', ondanks dat de andere gitaar qua hout 'vettiger' had moeten klinken (maar t vergelijk is niet eerlijk; bij de eerste zat de grootste spoel naar de brug gericht, bij deze naar de hals). maar het 'klikt' beter zeg maar. Op de hals is het een p90-achtig geluid, maar met iets minder ballen, en vooral: STILLER! op de brug is het een overwonden p90, absoluut. perfect voor, jaja. blues. Coiltaps klinkt walgelijk slecht eigenlijk.

Dimarzio Air norton
Jarenlang mijn favo pickup geweest, en eigenlijk helemaal zo slecht nog niet, na al mijn omzwervingen. Lekker strak, veelzijdig, gromt lekker, niet superveel output, net genoeg. Qua voicing is ie 'perfect', alleen hij duikt niet echt de diepte in. Hij is niet zo complex en direct in tone als ik zou willen. De mids grommen echt geweldig, precies goed voor blues en alle bluesbased muziek. De bassen zijn strak genoeg voor metal, maar warm en los genoeg voor jazz, en het hoog zingt gewoon. In hals EN brug.

Prails: heb ik al zoveel over gezegd, het blijven geweldige elementen.

rio grande TX/BBQ:
fijne elementen, maar pasten totaal niet in de gitaar, noch bij mijn speelstijl, veel te vintage! Echt pafjes, met iets meer power. Niet superhot ofzo, gewoon net iets meer knal erin zeg maar. Niet mijn ding, helaas...

Gibson Iommi:
warm, vet, brullend, stuwend. in een sg: TE GEK! in een LP: veel te vet en te veel power. past gewoon niet.

Goedkope dean pickups, made in china:
eigenlijk zo slecht nog niet! beetje ala de TX/BBQ set, maar iets smoother. Heel fijn voor ouwe rock. De amp gaat flink open, en deze pups geven precies wat je nodig hebt. Leuk om even pups in de gitaar te hebben, maar niet op permanente basis, daar zijn ze dan weer wat te vlak voor. Passen vooral lekker in een basswood body, want voor de LP zijn ze ok, maar iets te wollig.

Met deze ervaringen op zak ben ik alles gaan verkopen wat ik niet fijn vind, om nieuwe sets te kopen.

Nieuwe aanwinsten:
duncan distortion+jazz
duncan prails
duncan custom + duncan screamin demon

de custom + SD moeten nog komen, de andere 2 liggen al in de gitaar. en DAMN, wat een sounds.

Distortion/jazz:
wat een crime om dit goed af te stellen, maar als het eenmaal zit, dan zit het! De balans in hoogte tussen jazz en JB/distortion is heel gevoelig. Iets te hoog van de een of de ander, en je bent je tone kwijt. De distortion IS de JB, maar dan met een ceramische magneet ipv alnico5. Geeft dus meer knauw, rauwheid, agressie, output (sterker magnetisch veld), maar qua voicing is ie hetzelfde eigenlijk, idem qua pinches. De truc was om beiden heel laag erin te zetten. ze hebben zoveel output dat het gewoon vrij weinig uitmaakt voor je stuwkracht zeg maar. De distortion laag geeft een heel erg tele-achtig gevoel clean of met lichte OD, ook gesplit. De jazz gesplit is heel erg stratty, klinkt enorm glasachtig helder, maar goed, die ervaring had ik al met de vorige jazz. De combi pakt echt lekker uit!

De distortion/jazz zijn zo mogelijk nog gevoeliger en precieser dan de jb/jazz. de jazz reageert ook op de brugpup namelijk, gek genoeg ;) de air norton bijvoorbeeld is veel makkelijker in pinches, maar de pinches zijn veel vlakker. de distortion gooit pinches er geweldig uit, maar pak je 'm verkeerd, dan doet ie 't echt niet. De positie van je hand is bij de distortion ook veel crucialer voor je tone dan bij de JB of air norton. de prails hebben dat ook btw.

Prails:

in deze gitaar klinken de prails eigenlijk als prails, weer, maar met het karakter van de gitaar natuurlijk. licht uitgeholde LP met trem. in serie zijn ze iets minder strak, maar de p90 en strat kant excelleren. Clean en met lichte OD spelen is echt een genot. De serie-versie is ook heel prettig, maar je moet er geen slayer-trashzooi op verwachten. Op mijn andere gitaar met prails gaat dat weer veel beter, gek genoeg.

Als de andere 2 pups binnen zijn, maak ik de review af :)

Samenvattend:

beste pups voor mij? Prails als set, Jazz in hals, en JB5/8/C in brug



edit: JB5/8/C=jb met alnico 5, 8 of ceramische magneet.

Rinze
28 mei 2009, 16:04
En ik maar denken dat jij de JB altijd te schel vond... :???:

Kellet
28 mei 2009, 16:27
Probeer de DiMarzio Norton eens. Een beetje een vergeten pickup. Werkt goed in elke gitaar/hout, onder elke setting.

Fendergast
28 mei 2009, 16:53
..no love for the Motherbucker?:makeup:

HaroldA
28 mei 2009, 16:53
Leuke review!

Ik ben het niet met alles eens (Air Norton in de brug: :stop:) maar desalniettemin interessant om te lezen!

Zo ben ik nu me aan het orienteren op het Bare Knuckle aanbod, en da's nog niet zo makkelijk! (het zijn er veel!!! :eek:)



Jammer dat de Rio Grandes al weg zijn :(

Liquid_Metal
28 mei 2009, 16:56
Nu weet ik zeker dat ik een Air Norton in de halspositie van mijn PRS ga plaatsen. Ik twijfel nog wel over de brugpositie. D-Sonic?

Orgasmocaster
28 mei 2009, 17:08
rio grande TX/BBQ:
fijne elementen, maar pasten totaal niet in de gitaar, noch bij mijn speelstijl, veel te vintage! Echt pafjes, met iets meer power. Niet superhot ofzo, gewoon net iets meer knal erin zeg maar. Niet mijn ding, helaas...


Klonk die misschien als een Ford Mondeo????


btw, wanneer neem je nou eindelijk mijn advies aan, en bel je Jon Moore in Canada even?

JeanPaul du Vinnie
28 mei 2009, 17:21
En ik maar denken dat jij de JB altijd te schel vond... :???:
Dat dacht ik ook...

HaroldA
28 mei 2009, 17:22
Nu weet ik zeker dat ik een Air Norton in de halspositie van mijn PRS ga plaatsen. Ik twijfel nog wel over de brugpositie. D-Sonic?

Ik heb er een tijdje over gedacht om naast mijn AN bij de hals een Air Zone in de brug te zetten (ipv de Tone Zone). Naar verluid is die ook PAF'ig maar dan ietsjes hotter en vetter...

Helaas zijn die niet met chromen kap leverbaar (minimaal 3 maanden levertijd!) anders had ik er nu al 1 gehad... (waxpotten ga ik zelf niet doen)

Liquid_Metal
28 mei 2009, 17:36
Ik heb er een tijdje over gedacht om naast mijn AN bij de hals een Air Zone in de brug te zetten (ipv de Tone Zone). Naar verluid is die ook PAF'ig maar dan ietsjes hotter en vetter...

Helaas zijn die niet met chromen kap leverbaar (minimaal 3 maanden levertijd!) anders had ik er nu al 1 gehad... (waxpotten ga ik zelf niet doen)

Ja ik wil een pickup met een enorme grom en veel midden. Hij moet mijn Engl echt laten schreeuwen, maar wel warm blijven klinken. Ik loop met een grote boog om schelle sounds heen.
Is de Air Zone niet te low-gain? Ik dacht meer aan een high power zoals de X2N, D-Sonic of D-Activator (X).

Liquid_Metal
28 mei 2009, 17:40
Hoewel de D-Activator en de X2N misschien wel wat teveel high hebben.
Ze moeten overigens wel in een mahonie body (én mahonie hals: PRS SE Custom) dus misschien is wat meer high wel iets goeds.
Hey Orph, je vindt het toch niet erg dat ik je topic een klein beetje kaap hè? :D

HaroldA
28 mei 2009, 17:50
Ik loop met een grote boog om schelle sounds heen.

Mijn ervaring met high-output elementen is dat ze steeds scheller worden... Maar dat ligt ook aan je pedalen/amp natuurlijk...

macwilliams
28 mei 2009, 17:50
Ik weet niet meer welke je in die rode studio had zitten maar ze klonken in deze wel heel lekker levendig. Ik herinner me me vooral het speelse karakter op fingerpiking, heel gearticuleerd. Het was wel heel veel info op een dag maar het was duidelijk dat sommige pickups niet goed bij het karakter van het hout pasten. Typisch dat die warmoth met die hele warme soud (onversterkt) dit versterkt juist niet was. Zoals ik al zei zou ik die juist van een low output setje voorzien. Veel houtklank en niet de spoel. Damn wat klonk die goed.

Al met al een leerzaam dagje waarin dus duidelijk is geworden dat ik een goed besluit heb genomen om die prails te halen.

Die motherbuckers hebben ook mijn interesse wel gewekt. Deze moet ik maar eens gaan testen. Ik zoek een uiterst veelzijdig setje voor de custom.

Die prails gaan in de geschuurde WB, dat moge duidelijk zijn.:cheerup:

Liquid_Metal
28 mei 2009, 17:56
Mijn ervaring met high-output elementen is dat ze steeds scheller worden... Maar dat ligt ook aan je pedalen/amp natuurlijk...

Wat ik nu heb is absoluut niet schel. De pickups in de gitaar zijn niet high-output, maar ik kan inderdaad met m'n amp en pedalen ervoor zorgen dat het niet schel wordt, maar precies zoals ik het wil. Rauw en warm.
Ik zou eigenlijk ook graag een keer zoiets als Orpheo willen doen want ik heb geen idee hoe ik er objectief achter moet komen welke high power pickup geschikt is voor mij.

HaroldA
28 mei 2009, 18:01
Ik zou eigenlijk ook graag een keer zoiets als Orpheo willen doen want ik heb geen idee hoe ik er objectief achter moet komen welke high power pickup geschikt is voor mij.

Ik heb hetzelfde met de iets meer vintage klinkende dikke en vette humbuckers...

Deze (http://www.klangforschungszentrum.de/temp/stillofthenight_diezel.mp3) vind ik briljant klinken, maar andere samples van hetzelfde model klinken weer nergens naar... :???:

Liquid_Metal
28 mei 2009, 18:05
Ik heb hetzelfde met de iets meer vintage klinkende dikke en vette humbuckers...

Deze (http://www.klangforschungszentrum.de/temp/stillofthenight_diezel.mp3) vind ik briljant klinken, maar andere samples van hetzelfde model klinken weer nergens naar... :???:

Die klinkt zéker briljant. Maar wat voor pickup is dat dan? Diezel is de amp neem ik aan?

HaroldA
28 mei 2009, 18:10
Die klinkt zéker briljant. Maar wat voor pickup is dat dan? Diezel is de amp neem ik aan?

Nou, je zal je verbazen: het is gespeeld op een Axe FX (http://bareknucklepickups.co.uk/forum/index.php?topic=14810.0)!!!


Did a recording with the SG / RiffRaff today, using "Das Metall" model (Diezel VH4) on the Axe FX:

En de pickup is de Riff Raff van Bare Knuckles (http://www.bareknucklepickups.co.uk/ZH-riffraff.html).

Hier (http://bareknucklepickups.co.uk/forum/index.php?topic=11736.0) staan vele samples van BK pickups. Kijk daar eerst maar eens bij 'Riff Raff'.

Ezyduck
28 mei 2009, 23:26
Leerzaam ! ehm, Orf had een goede tip: motherbuckers (ik neem aan van mighty mite) waar kan ik die bestellen ?

Rinze
28 mei 2009, 23:32
Leerzaam ! ehm, Orf had een goede tip: motherbuckers (ik neem aan van mighty mite) waar kan ik die bestellen ?


Hij bedoelt niet die van Mighty Mite.

macwilliams
28 mei 2009, 23:33
Hij had het over kent armstrong. niet MM

Waar je ze moet halen weet ik niet.

Orpheo
28 mei 2009, 23:45
Heren,

aanvullingen!

de motherbucker; goeie! vergeten te vertellen. Heerlijke pickup. enorm veel output, scheurt als een gek. voor alles goed, mits je een vette brulsound zoekt natuurlijk. voor blues is ie goed (vette blueslicks de gekste!), voor jazz is ie ook super, lekker smooth en gearticuleerd. voor metal ook, lekker strak en pompend. Heel anders dan bijvoorbeeld de JB.

JB-geruchten: Ja, ik vind hem schel. Heel erg zelfs, en zou er nog steeds niet mee dood gevonden willen worden, maar in deze licht uitgeholde LP past ie perfect. de mids zijn strakker en 'knorriger', het hoog zingt veel meer, het laag is strakker. het is de juiste pup in deze gitaar. Toeval. de duncan distortion is strakker, scheurt meer, maar weer, voor deze gitaar. Het past precies zeg maar.

@orgasmocaster: heb ik gedaan! Nja, gemaild. Hij gaat voor mij een set custompickups maken. JB/duncan custom hybrid qua spoel, alnico5 rods, normale screw polepieces aan de andere kant, met als grote motor, de alnico8 magneet. Hij vond het een super ontwerp, voor wat ik wil.

@macwilliams: de pups in de rode studio: air norton! ik heb ze nu in de tobacco, en alles komt veel meer tot leven. de motherbuckers zaten in die paarse naaktewijven. je vond dat die enorm veel output hadden, en brulden, gewoon, BRULLLLLL, ala dat brulshirt van vorig jaar bij het EK :P

Het idee dat een high output schel is, wil ik stellig ontkrachten! superdistortion, x2n, warpig, motherbucker, alternative8, invader, tonezone. merendeel is dus echt niet schel, eerder volvet. Ik ga niet terug naar dimarzio. Ik vind alleen de air norton lekker, de rest trekt me niet. Ik kan er echt niks mee, veel te vlak.

de d-activator is leuk, maar VLAK. hij reageert totaal niet op je spel vind ik. Ik kan er weinig mee. de x2n is imho veel, en veel te vet.


@ezyduck: NEEEE niet die verdomde mighty mites. die zijn echt slecht. totaaal geen tone, geen ballen, geen karakter, niks. Ik ben verslaafd aan de MB's van kent armstrong. kent maakt imho, alleen maar goede pickups, te gek spul.


@liquid metal: ik weet precies de pickup voor jou: ALTERNATIVE 8!!!! man, dat ding is brutal. vand e week gehoord bij n vriend van me, mee gespeeld ook. in een dunne body als jou PRS werkt ie het best. in een LP is ie te vet. hij is niet modderig, absoluut niet. een alnico8 krijg je niet modderig, wat je ook doet. Hij is supersupersuperstrak, squeelt als een geslacht varken. tis eigenlijk de blackout, maar dan passief. Ik vind voor de hals de jazz heel lekker, maar een andere die ook heel tof is, is de screamin demon. de naam doet een agressief vuurspuwend monster aan, maar dat klopt eigenlijk niet. tis een pinnige paf, met een strak laag, smooth hoog en een lichte middip, precies genoeg voor in de hals om helder en gearticuleerd te zijn.ze laten je engl enorm over z'n nek gaan. de air norton ook overigens, maar ik vind seymour duncan gewoon wat beter.

uhm, als er nog meer vragen zijn, hoor ik het wel :D

Orpheo
28 mei 2009, 23:47
Hij had het over kent armstrong. niet MM

Waar je ze moet halen weet ik niet.

wd musicstore heet 't daar geloof ik. of ebay. ik heb ze op ebay gehaald voor belachelijk weinig,n og geen 60E per stuk (lang leven crappy dollarkoers vorig jaar).

Mijn favo sets momenteel:

1a:jazz+JB of D.distortion
1b: prails
2: motherbuckers
3: air norton

Liquid_Metal
29 mei 2009, 12:12
@liquid metal: ik weet precies de pickup voor jou: ALTERNATIVE 8!!!! man, dat ding is brutal. vand e week gehoord bij n vriend van me, mee gespeeld ook. in een dunne body als jou PRS werkt ie het best. in een LP is ie te vet. hij is niet modderig, absoluut niet. een alnico8 krijg je niet modderig, wat je ook doet. Hij is supersupersuperstrak, squeelt als een geslacht varken. tis eigenlijk de blackout, maar dan passief. Ik vind voor de hals de jazz heel lekker, maar een andere die ook heel tof is, is de screamin demon. de naam doet een agressief vuurspuwend monster aan, maar dat klopt eigenlijk niet. tis een pinnige paf, met een strak laag, smooth hoog en een lichte middip, precies genoeg voor in de hals om helder en gearticuleerd te zijn.ze laten je engl enorm over z'n nek gaan. de air norton ook overigens, maar ik vind seymour duncan gewoon wat beter.

Ik zal 'ns kijken of ik dat ding (via internet) te horen kan krijgen. Heeft DiMarzio niet een vergelijkbare pickup? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen van niet.. Ik ben namelijk meer fan van DiMarzio dan van SD en om een of andere reden lijkt het me fijner twee pickups van hetzelfde merk te hebben.

Di Stefano
29 mei 2009, 12:29
Leuke review!

Ik ben het niet met alles eens (Air Norton in de brug: :stop:) maar desalniettemin interessant om te lezen!

Zo ben ik nu me aan het orienteren op het Bare Knuckle aanbod, en da's nog niet zo makkelijk! (het zijn er veel!!! :eek:)



Jammer dat de Rio Grandes al weg zijn :(

De Air Norton is normaal gezien een brugpickup dus hij klinkt in die positie ook echt goed.

Orpheo
29 mei 2009, 12:47
Ik zal 'ns kijken of ik dat ding (via internet) te horen kan krijgen. Heeft DiMarzio niet een vergelijkbare pickup? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen van niet.. Ik ben namelijk meer fan van DiMarzio dan van SD en om een of andere reden lijkt het me fijner twee pickups van hetzelfde merk te hebben.

combineren kan makkelijk, no problemo. Ik raad je echt de alt.8 aan. Ik ken niks uit het dimarzio assortiment dat zo goed, breed, gearticuleerd, strak en dynamisch klinkt als welke duncan dan ook. juist voor metal, overigens. Ik vind dimarzio zo vlak klinken.

besides, dimarzio doet niet aan alnico8, alleen A5 en ceramisch, wat zonde is eigenlijk.

maar goed, als je perse dimarzio wilt, zou ik kijken naar d sonic in de brug en een air norton in de hals, of de breed in de brug en neck, of de x2n in de brug en de super3 in de hals.

en toch raad ik de alt8 aan als de beste voor jou doeleinden. die blijft veel meer overeind in iedere situatie, terwijl dimarzio weg zakt.

de alternative8 is zo bijzonder, omdat ie de alnico8 heeft, en dusdanig gewonden is dat het hoog en midhoog er wel is, genoeg om erdoorheen te prikken, warm genoeg is om een 'kille' gitaar karakter en punch te geven, en helder genoeg is om een warme gitaar niet muddy te maken.


@distefano: haroldAdling vind 'm veel te fel voor de brug. Ik houd van een felle, strakke, scheurende sound met een soort brullend gerommel onderin (donder en bliksem zeg maar), en hij heeft liever een wat warmere sound, net als Macwilliams overigens. Hij vond de prails met 500k super, ik vind het te warm en lichtelijk te wollig. met 1megaohm is ie veel prettiger voor mij. niet eens omdat ik treble mis, maar transparantie.

almarvk
29 mei 2009, 12:48
@Orf: je hebt toch op mijn ESP gespeelt met JB/Jazz configuratie? Dan had je toch allang je keuze kunnen maken. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?!?! ;)

Orpheo
29 mei 2009, 14:00
@Orf: je hebt toch op mijn ESP gespeelt met JB/Jazz configuratie? Dan had je toch allang je keuze kunnen maken. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?!?! ;)

Ik heb al een jb/jazz set, in mijn fireburst. vond het gek dat jou JB veel minder feedback gaf dan de mijne :D Maar ik heb een tick, ik wil niet 2 dezelfde humbuckersets hebben (jaja ik weet het, 2 prailsets, maar dat is de uitzondering, die krengen klinken gewoon veel te goed!).

Naslagwerkje pickups

Om straffe des uitlachen post ik toch maar weer iets dat veelvuldig over het hoofd gezien word: polepieces afstelling! die dingen zitten er niet voor de sier op. het kan je hele tone slopen, of juist het naar een ander niveau tillen. Ik merk het met, bijvoorbeeld, de jazz, air norton, JB en distortion.

Even wat pickup-techniek.

Een pickup bestaat uit ten minste 2 onderdelen, maar vaak uit 3 tot 5.

Minimaal:
magneet en een spoel

Wat er vaak bijzit:
tweede spoel
polepieces op de ene en/of andere kant in diverse vormen, te weten:

slugs

http://www.stewmac.com/product_images/1sm/5943/Humbucker_Polepiece_Slug.jpg

screw:
http://www.stewmac.com/product_images/1sm/5944/Humbucker_Polepiece_Screw.jpg

allen wrench:
http://willschut.metallive.nl/willschut/media/gear/SeymourDuncanInvader.jpg

blade:
http://www.granducatodimetallo.it/forums/uploads/post-21-1156417297.jpg


Bij de extreem vintage (gestylde) stratpickups word de spoel direct gewonden om de slug polepiece, die overigens een magneet is. Dit element heeft dus maar 2 componenten. Ieder onderdeel zit er niet voor de sier, maar doet echt bewust wat met het geluid.

Pickups hebben ook dus een magneet en een spoel. de spoel kan diverse vormen hebben. Meestal is het haaks op de snaar recht, dat is eigenlijk altijd zo op een paar na, maar die zijn vaak voor akoestische gitaren. Bij de kopse kanten van de spoel zie je wel wat meer variatie. Het ronde wat je altijd ziet eigenlijk, geeft een redelijk gecomprimeerd geluid, maar omdat je het altijd hoort en ziet, ben je je er niet bewust van.

Bij deze;

http://www.guitar.co.uk/documents/433/433-large.jpg

is het geluid wat breder, vlakker, minder compressie, omdat de spoel meer 'breedte' en diepte heeft. Dit ontwerp is onderhevig aan een patent van Seymour duncan. Het is een soort miniatuur p90 spoel.

Spoelen; draaddikten en vorm
Iets dat ik heel, heel veel lees is 'de pickup heeft weinig output omdat ie maar een weerstand heeft van 8 kOhm'.

Daarvan gaan mijn nekharen recht overeind staan. Dit is PURE bullshit en flauwekul. De spanning die een pickup levert is afhankelijk van de magneetsterkte en de spoel, mee eens, maar de weerstand van de spoel hangt af van (vooral) 2 dingen: dikte van de draad, en de lengte (hoeveelheid windingen), en juist dat eerste negeert men, en alles word gegooid op het tweede, en dat klopt niet.

Er worden 3 draadmaten vooral gebruikt. AWG 42, 43 en 44.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

Hoe dikker de draad, hoe LAGER het getal! 42>43>44.

Hoe meer draad van dun materiaal, hoe meer hoog 'weggesnoept' wordt. Hoe meer draad van dik materiaal, hoe breder en egaler je tone.

Even wat elementjes met hun draaddikte:
superdistortion, JB, duncan distortion: 44AWG

duncan custom, custom5, customcustom: 43AWG

(ouwe) pafs, air norton (geloof ik), seth lover, pearly gates: 42 AWG.

Daarom is dus een paf 'maar' 8k! er gaat niet meer draad op de bobbin. De air norton heeft een hybrid qua spoelen, net als eigenlijk iedere andere dimarzio. Duncan mag dat niet doen, omdat dimarzio het alleenrecht daarop heeft. Gelukkig trekken een hoop custombouwers zich daar geen reet van aan, en doen ze het lekker toch.

Het maken van een hybrid heeft een hoop voordelen, en eigenlijk 1 nadeel. een humbucker heet een humbucker, omdat deze die irritante brom onderdrukt die singlecoils hebben. Hij doet dat met 2 spoelen die 'reverse wound' (eentje linksom gewonden, ander rechtsom) met omgekeerde polariteit, die de invloed van buitenaf op die manier eruit drukken. Hoe dat precies in zijn werk gaat, is te lastig om nu uit te leggen, maar voldoende is te zeggen dat bij dat wegdrukken van de brom er ook een hoop 'tone' word weggedrukt. Daarom vinden veel mensen singlecoils zo lekker, omdat die zo'n breed spectrum hebben, inclusief de brom. Met een laagkapfilter krijg je die 50/60hz brom wel weg, overigens.

Een PAF, hetgeen Seth Lover niet ontworpen heeft, maar verbeterd voor gitaar, heeft 2 spoelen die gelijk zijn in vorm en draad, maar omgekeerd gewonden zijn ten opzichte van elkaar. Het is overduidelijk dat een hybrid dat dus NIET heeft, en daarom is het nog duidelijker dat een hybrid meer 'kans' heeft op brommen. Dat is niet een heel erg fenomeen, sinds bijna 99% van de amps niet goed geaard is, en je dus niet weet of het ligt aan de amp of je pickup.

Dimarzio heeft daar een oplossing voor gevonden, en dat doet ie met 2 verschillende spoelen in draad en vorm. Je kunt een 'bulge' maken in de vorm van de spoel. Daarmee krijgt hij het voor elkaar dat de bewuste spoel een bepaald frequentiebereik juist wel, of niet, 'oppikt'.

*intermezzo*
bulge midden: meer nadruk op midrange, veel meer vette singlecoil tone.
bulge onderin: nadruk op laag
bulge boven: nadruk op hoog
geen: egalere tone
S shape: *weet ik even niet precies*

Omdat dimarzio dat dus heeft gepatenteerd, mag alleen dimarzio dat doen in zijn productiemodellen, overigens, net als de double cream bobbin. Duncan en onder andere bareknuckle doen dat alleen 'per ongeluk/expres' onder een kapje (en op verzoek!). cream/zwart mag overigens wel gewoon.

Dimarzio heeft overigens ook het alleenrecht op matte bobbins (is hun speciale bobbinmateriaal).


(vervolg komt zo!!)

Orpheo
29 mei 2009, 14:00
Magneten; soorten, modellen, uitwerking op tone

Magneten zijn c r u c i a a l voor een gitaarelement voor electrische gitaar (piezo niet inbegrepen), omdat zonder de magneet, er geen magneetveld is om op te wekken. Dat magneetveld heeft een bepaalde vorm, die bepaald wordt door de klassificering van de magneet als mede zijn eigen vorm. De grootte van dat veld in combinatie met de spoel maakt de tone en de 'hotheid' van de pickup.

Er zijn 2 grote takken in de magnetenwereld, met een paar kleine spelers tussendoor. Alnico en ceramisch. Alnico staat voor aluminium nikkel en cobalt met soms nog wat ijzer, koper en titanium. Dat is van origine een militaire legering, dusdanig, dat ie pas na 10,000 jaar de helft van zijn magnetische veldsterkte heeft die hij in het begin van zijn magnetisatie had.

Alnico is belachelijk krachtig, er zijn maar 2 permagneten die in de natuur voorkomen sterker, en dat zijn ook dezelfde magneten die we soms in elementen tegenkomen: neodymium (gebruikt in Qtuners en dure speakerdrivers, omdat het heel sterk is, en je er daarom weinig van nodig hebt), en samarium -cobalt.

Alnico bestaat in 5 versies: alnico 2, 3, 4, 5 en 8. De laatste paar jaar wordt alnico 3, 4 en 8 steeds vaker gebruikt, alnico 5 en 2 al veel langer.

pickups die welke magneet gebruiken:

paf: A2, A5
air norton: A5
JB:A5
jazz: A5
alnico2pro: A2
breed: A5
seth lover: alnico2
pearly gates:alnico2

Dit geeft maar weer eens nog duidelijker aan: ga niet af op alleen de gortdroge specs van DC's, omdat de pearly gates en seth heel helder klinken, en toch de 'warme' A2 magneten hebben.

Hoe hoger het getal, hoe sterker het veld. De A5 en A8 zijn compleet verschillend gemagnetiseerd dan de anderen, daarom 'voelt' een A5/8 ook zoveel sterker dan de anderen.

De A2, 3 en 4 lijken een beetje op elkaar. Hoe hoger het getal, dat weer wel, hoe meer mids en hoog erbij komt. De A8 is een buitenbeentje, omdat deze echt een andere tone heeft. Meer mids en een heel strak laag, en een smooth hoog. Met de juiste spoel kan je daar enorm veel mee doen. De JB met alnico8 zal bijvoorbeeld veel strakker en helderder en agressiever klinken, met meer output, dan de duncan custom, die veel gebalanceerder zal zijn, en beiden meer agressie en hoog dan de alternative 8.

De alternative8 is de ENIGE productiepickup met een alnico8.

Dan zijn er nog 2 magneetsoorten die onder 1 grote noemer vallen: ceramisch5 en ceramisch8. Welke van de 2 gebruikt wordt, word vaak niet gezegd, alleen dat het ceramisch is. Ik vermoed 8 overigens, omdat ceramisch5 veel te kil klinkt, en ongeveer even 'hot' is als de A5. ceramisch is ideaal voor metal, omdat het een heel solide mag.veld geeft, en een heel strak geluid geeft, met een piek in het hoog/midhoog. Hij gaat eigenlijk alleen goed met een draad gelijk of dunner aan 43AWG, vind ik. Al het andere gaat niet echt lekker, omdat ie dan te krasserig en fel word. maar goed, dat is smaak natuurlijk.

A8 is een heel goede vervanger voor ceramisch, omdat dat wel even 'hot' is, maar een veel natuurlijker geluid geeft. Ceramisch word vaak nog wel eens als klinisch omschreven (hoewel het frappant is dat de jazz ook diezelfde betiteling krijgt, ondanks zijn A5).
Over de andere magneten kan ik niet echt veel vertellen, omdat ze niet regulier zijn, en ik er totaal geen, 0, ervaring mee heb. Ik heb het wel geanalyseerd, de neodymium, en heb het sterke vermoeden dat het heel sterk is, en dat het een hifi-geluid geeft, ongeacht de spoel.

Nog even een opmerking over hoe 'hot een pickup is en/of word ervaren:

bij sommige pickups lijkt het alsof je meer output hebt dan bij anderen ondanks nagenoeg gelijke specs. . Dat komt omdat je een bepaald frequentiebereik hoort, dat je eerst niet of minder meekreeg, en dat is dan net in de piek van het menselijk gehoor.

(de bobbel in het volgende plaatje)

http://www.breem.nl/fldtechniek/pggehoor-files/fletch_muns.gif
Daarom zullen veel mensen de air norton hotter vinden dan de superdistortion. De SD heeft een sterkere magneet en een spoel die ideaal is voor output, maar het frequentiebereik is dusdanig dat je 't net niet lekker hoort zeg maar, terwijl de air norton precies in die spike zit.

Ik hoor ook wel eens het idee om met een electromagneet een alnico element na te bootsen. Dat kan wel, maar alleen in veldsterkte, en alleen als ie wisselspanning aangevoerd krijgt. Echt een alnico namaken, daarvoor zal ook de vorm van de spoel van de electromagneet veranderd moeten worden.

Een ceramische magneet heeft eigenlijk een misleidende naam. Keramiek heeft vaak de naklank dat het gebakken aardewerk is, maar dat is niet correct. Eigenlijk is het gesinterd. Dat wil zeggen dat de korrels aan elkaar zijn gesmolten, maar niet een nieuwe mengsel zijn geworden. Gesinterd materiaal is inherent enorm sterk, en daarom zijn ceramische magneten ook zo godsgruwelijk hard.

Nog een sprookje is het de-gaussen; zwakker maken van magneten. dat gebeurd echt niet heel gemakkelijk, alleen onder invloed van een sterk magnetisch veld zal dat gebeuren. Zoals eerder vermeld, een alnico (maar 'ceramische') magneet zal niet snel zwakker worden, zeker niet merkbaar in een mensenleven, ook niet 2. Het de-gaussen gebeurd door 'm bijvoorbeeld langdurig in een bepaald magnetisch veld neer te leggen. Duidelijk mag het zijn, dat dit veld vele malen sterker is dan het aardse magnetische veld!
Polepieces, herzien

Zoals ik zei, zijn er een paar polepieces als vorm. Allen wrench, slug, screw en blade. Dat laatste hoort er eigenlijk niet bij, maar ik stop 'm er toch in, omdat ie eigenlijk ook eenzelfde effect heeft als de anderen.

Allemaal horen ze in principe GEEN magneet te zijn! Bij sommigen wel, zoals de stagmag van duncan, en een paar singlecoils, maar in principe: het is GEEN magneet. ze worden wel gemagnetiseerd door de dikke magneet onderin de pickup.

De screw en slug zijn het meest bekend. De slug is alleen maar een plekvuller, hij doet vrij weinig. immers. hij ligt vast. de screw kan je in en uit draaien, en dat maakt enorm verschil.

Er zijn 4 mogelijkheden.
1: spoelen laag, screw hoog.
iets minder output dan ge'spec'd, veel meer bite en agressie. ideaal om een pickup beter te laten screamen bij pinch harmonics, of om 'm helderder te maken.

2: spoel hoog, screw laag:
meer output, meer stringpull, en dat geeft 'wolve notes'. Noten die er eigenlijk niet horen, maar je hoort ze wel, omdat die gecreeerd worden door de inductiestromen in de spoel. Zeer onwenselijk. Tot op zekere hoogte kan het wel, maar vaak is dit niet goed.

3: spoel laag, screw laag:
veel meer 'beef' in je geluid, dikker, vetter. Ideaal als je pickup wat schellerig is.

4: spoel hoog screw hoog:
beetje als #2, maar dan nog extremer, omdat de hoge screws nog meer 'scream' geven zeg maar. Beetje te krasserig imho, maar objectief bekeken: meer hoog en midhoog.

Allen screws zullen je een mid-dip geven, wat absoluut ideaal is bij pickups met heel veel mids, zoals bijvoorbeeld de superdistortion of de invader. Allen's in een pickup die screws had, zullen een sound geven die iets meer 'hifi' is dan eerst.

De blade doet eigenlijk vrij weinig voor je tone, behalve dat ie het magneetveld egaler distribueert dan de screws/poles/allens. Omdat dat rondjes zijn, krijg je een volgend magneetveld:

http://webscripts.softpedia.com/screenshots/Test-Prog-for-Magnetic-Field-for-a-Loop-17450.png

dit tussen 2 polepieces in. In het midden, is het veld 'dood'. Daarom heb je dus ook een drop in volume bij benden over de polepieces, en daarom is f-spaced belangrijk, zeker bij pickups die hier gevoelig voor zijn, zoals p90's, bepaalde humbuckers en singlecoils. Veel humbuckers zijn fspaced voor de esthetica.

Het plaatje klopt helaas niet helemaal, maar het geeft wel een beeld van hoe het veld (ongeveer) loopt.

Kapjes op humbuckers:

kapjes zullen fungeren als een hoogafkapfilter. Afhankelijk van het materiaal zal het in meer of mindere mate je hoog afsnoepen. Heren als Jimmy Page en Adje van den Berg hebben niet voor niets hun nikkelen kap eraf gehaald; hun hoog kwam daarmee terug, en in de Marshall geprikt, gaf dat veel meer 'edge' en bite om door de mix heen te prikken (en meer schijnbare output). Tegenwoordig heb je heel veel kapjes die gemaakt zijn van niet-ferromagnetisch materiaal. Het magnetisme dat je krijgt in deze pickups is, grofweg, overwegend ferromagnetisch. Die kapjes zullen dus ook vrij weinig veranderen aan je tone, in tegenstelling tot de ouwe nikkelen kapjes, die dus wel wat aan je tone veranderen.

Poeh... ik denk dat ik er zo wel ben eigenlijk! Tikfoutjes en herinneringsfoutjes daargelaten, zal het behoorlijk okee kloppen denk ik zo :)

McVenco
29 mei 2009, 15:45
Er zijn 4 mogelijkheden.
1: spoelen laag, screw hoog.
iets minder output dan ge'spec'd, veel meer bite en agressie. ideaal om een pickup beter te laten screamen bij pinch harmonics, of om 'm helderder te maken.

2: spoel hoog, screw laag:
meer output, meer stringpull, en dat geeft 'wolve notes'. Noten die er eigenlijk niet horen, maar je hoort ze wel, omdat die gecreeerd worden door de inductiestromen in de spoel. Zeer onwenselijk. Tot op zekere hoogte kan het wel, maar vaak is dit niet goed.

3: spoel laag, screw laag:
veel meer 'beef' in je geluid, dikker, vetter. Ideaal als je pickup wat schellerig is.

4: spoel hoog screw hoog:
beetje als #2, maar dan nog extremer, omdat de hoge screws nog meer 'scream' geven zeg maar. Beetje te krasserig imho, maar objectief bekeken: meer hoog en midhoog.

Ik heb lang lopen zoeken naar een simpele uitleg over het hoe en wat van het omhoog en omlaag zetten van pickups en polepieces, en simpeler dan dit kan volgens mij niet. Dank u, o Orpheo! :cheerup:

Orgasmocaster
29 mei 2009, 17:06
Heren,

@orgasmocaster: heb ik gedaan! Nja, gemaild. Hij gaat voor mij een set custompickups maken. JB/duncan custom hybrid qua spoel, alnico5 rods, normale screw polepieces aan de andere kant, met als grote motor, de alnico8 magneet. Hij vond het een super ontwerp, voor wat ik wil.



ha, good job! ik denk dat je wel tevreden zal zijn, Jon heeft erg goed werk gedaan op mijn custom p90s!

Kakihara
29 mei 2009, 19:22
Hey Orpheo,
Geweldig post moet ik zeggen!
Misschien kan jij me ook wel antwoorden op iets waar ik nou toch al wel een tijdje mee rondloop. Namelijk: hoe kan een doods iets zoals een magneet invloed hebben op je toon ? Een magneet levert toch gewoon een magnetisch veld af? Heeft een AlNiCo-magneet dan invloed op andere frequenties dan een ceramic of een CuNiFe?

aaronstonebeat
29 mei 2009, 19:38
Da's 'n goeie hè. Een gitaar bestaat toch helemaal uit doodse onderdelen; wikkeldraad vind ik nu ook niet zo heel levendig :seriousf:

Magneetvelden variëren in vorm en kracht; daar zit het in.

Orpheo
29 mei 2009, 20:33
Da's 'n goeie hè. Een gitaar bestaat toch helemaal uit doodse onderdelen; wikkeldraad vind ik nu ook niet zo heel levendig :seriousf:

Magneetvelden variëren in vorm en kracht; daar zit het in.

precies. de wijze hoe die veldlijnen lopen, is behoorlijk belangrijk. Maar dat lijkt me logisch ;)

Ik ga later nog even een kleine update doen omtrent het fenomeen 'air bucker', was ik vergeten erbij te zetten.

macwilliams
29 mei 2009, 22:57
Ik heb net die prails ingebouwd en ik heb me nu een aarde storing joh.

Orpheo
29 mei 2009, 23:36
Ik heb net die prails ingebouwd en ik heb me nu een aarde storing joh.

wellicht je amp naar je cv lussen? :soinnocent:


Ik heb net 5 pickups goud gespoten :D ziet er zeker niet slecht uit. morgen ga ik er pic's van maken.

macwilliams
30 mei 2009, 03:08
het aarde probleem zit in het bedraden,de mantel om de kabel ontbreekt hier en daar. Om de kabels van de prails leg ik zelf een mantel.

Het plaatsen van de 2 dpdt doe ik waarschijnlijk naast de 3weg knop. Daar is nog ruimte om gaten te maken

Orpheo
30 mei 2009, 10:57
de mantel ontbreekt?! meen je niet! als het nieuwen zijn, gewoon nieuwe eisen in de winkel. dat hoort dus echt niet.

macwilliams
30 mei 2009, 12:37
Ik heb 2 slide knoppen op de backplate gezet en dus met eigen niet geisoleerd draad gewerkt. En dat moet vervangen worden.

Mijn fout dus.

Ik zal plaatjes posten zodra ik een redelijk af niveau heb bereikt.

Orpheo
30 mei 2009, 13:30
same here. Ik heb dus met goudverf pickups goud gemaakt, maar moet nog even verder experimenteren hoe ik het mooi gefixeerd krijg. Ik denk aan superglue of gewoon blanke lak.

macwilliams
30 mei 2009, 14:10
same here. Ik heb dus met goudverf pickups goud gemaakt, maar moet nog even verder experimenteren hoe ik het mooi gefixeerd krijg. Ik denk aan superglue of gewoon blanke lak.


Ik ga op zoek naar bladgoud of koper. Niks met verf, blijft altijd een alternatief voor het echte werk.
Koper verkleurt. Mooi.

Orpheo
30 mei 2009, 14:28
Ik ga op zoek naar bladgoud of koper. Niks met verf, blijft altijd een alternatief voor het echte werk.
Koper verkleurt. Mooi.

ik zou dat wel willen, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen, vergulden. Ik vind dit goed (genoeg).

Orpheo
31 mei 2009, 00:30
Ik heb een lak (gevonden) die goed pakt/plakt op kunststof, te gek! het is nu een mooi, matgouden look. past op deze gitaar bij toeval goed met de tuners en brug en andere meuk :D

Ik heb gisteren mijn setje binnen, ander, nieuw setje.

duncan custom in brug, screamin demon in hals.


HOLY CHRIST, wat een TONE. De custom is zeg maar een wat vettere, brullendere JB, waar de JB dus meer scheurt. het is echt een hotrod PAF, met wat meer agressie, power, met een beetje een 'honk' in het middengebied. Ik vind het een geweldig fijn ontwerp voor een pickup dus! Hij is niet perse beperkt of beperkend qua tone, maar een bepaald type muziek doet ie wel het lekkerst, de JB is veelzijdiger, de duncan distortion het meest veelzijdig. Neemt niet weg dat voor 'classic rock', NWOBHM, blues, bluesrock, dit element bij uitstek geschikt is. Echt heavy metal kan ie ook, hij is daar strak genoeg voor, maar die 'paf-honk' in het midden maakt 't een pickup die je lekker, of niet lekker vindt voor metal. de JB is veel meer een plug in and go pickup daarvoor. Voor jazz idem. Hij is transparant genoeg, maar of je 'm lekker vind, das een tweede. Ikzelf wel, maar hij heeft een heel 'bluesy' karakter. De jb/distortion zijn veel minder paf-based qua ontwerp, en hebben een veel breder tonal spectrum. Of dat positief of negatief is, hangt echt van de gitaar af. De duncan custom heeft ook niet dat fizzy hoog dat de JB soms wel heeft, in sommige gitaren. De perfecte compaan voor deze pickup in de hals van een LP is:


de screamin demon.

lieve heer in de hemel, wat een tonebeest is dit. Geen schreeuwende monster, maar tone-monster. Veelzijdig als de pest. Warm genoeg voor eigenlijk iedere soort solo die je je kunt bedenken, transparant genoeg voor jazz, licht en helder genoeg voor funk. Dit is een alleskunner zonder compromis. Hij is eigenlijk bedoeld voor de brugpositie van een floyd-equiped strat zonder hals-element, maar in de brug van een LP vind ik 'm veel, veel beter.

deze set is precies wat ik wilde. Tis wat ik verwachtte van de air norton, maar waar dus de air norton dus tekort schoot. Old school, on the rocks PAF. Gedijd als een malle met de muziek die geschreven is met een PAF, maar voor al het andere is ie ook geschikt.

Ik heb alleen nog maar coilsplit kunnen proberen, de rest (parallel en 'andere spoel' ) komt als ik een 2e push push heb.

De custom is gesplit heel vet, scheurend, agressief. helderder dan in serie natuurlijk, maar niet zo fel of schel als een telepup, of zo glasachtig als een stratpup (daar heb je coilsplit-screamin demon+coilsplit-D.Custom voor nodig!). beetje p90-achtig.

de screamin demon wordt heel helder en open, heel 'stratty'.

Ik kan 3 sets voor les pauls aanraden.

Duncan custom+screamin demon
Duncan prails set
Duncan distortion+jazz (of screamin demon).

De jazz is veel meer hifi, veel breder in spectrum dan de S.demon. Ik weet nog niet welke ik lekkerder vind, om eerlijk te zijn. de jazz is ECHT te gek voor jazz, maar smoothe rock/metalsolo's, (gesplit) voor funk, warme, vettige akkoordenwerk, hij doet 't zonder problemen. De S.Demon is wat meer toegankelijk, net als de D.Custom. Ik heb echt lang zitten knutselen aan de D.Dist+jazz om het TE GEK te laten klinken, en de D.Custom + S.Demon klinken in 1 keer goed.

Voor een echte paf-on-the-rocks set is dus de custom+screamin demon het lekkerst, voor een super-allround set, prails (die kan echt ALLES, overschaduwt makkelijk de andere sets), maar wil je een wat meer simpelere setup dan de prails, wat breder inzetbaar en strakker dan de D.Custom+S.Demon, zou ik gaan voor de D.Distortion en de jazz.

De D.Distortion klinkt overigens VEEL agressiever, volwassener, steviger, minder fizzy dan de JB. Iets meer output, niet heel veel, maar vooral:beter! Ik vind 'm echt in een les paul superb.

macwilliams
31 mei 2009, 08:50
Kan je niet even een plaatje posten van het geheel? (goudverf enzo)

macwilliams
4 juni 2009, 18:55
Ik vond net open kapjes bij tonefactory in zwartsluis. Misschien iets voor jou?
Kan helaas geen linkje plaatsen met m'n aifoon.

piezo
4 juni 2009, 22:24
Je gaat aardig vooruit Orpheo, maar misschien kun je je eigen verhaal nog eens kritisch bekijken en daar nog wat aan verbeteren of verduidelijken. Anders moet ik weer zoveel typen en dat kan ik alleen met 2 vingers.

Orpheo
4 juni 2009, 23:58
@piezo: beste stuurlui staan aan wal. Ik ben ermee begonnen, en goed onderbouwde aanvullingen, welkom. Maar beetje blaffen langs de zijlijn, kansloos. Als je het zo goed, weet, doe je het toch lekker zelf?

Ik heb her en der dingen zelfs letterlijk gekopieerd uit mijn eigen syllabi. lijkt me stug dat een universitair boek 'grove fouten' bevat...:soinnocent:

Fez
5 juni 2009, 12:09
Orpheo,

Bedankt voor het delen van jouw ervaringen en verzamelde info. Ik heb er wel wat handige dingen uit kunnen halen.

Ik heb nog wel een vraag: is het mogelijk om het type magneet van een pickup vast te stellen? Dus als je een berg pickups hebt liggen en geen idee meer hebt wat wat is.... ;-)

Orpheo
5 juni 2009, 12:50
Dat is heel lastig, en ik kan me maar 1 manier bedenken. Als je een manier hebt om een magneetveld zichtbaar te maken, en je hebt een ijk-magneet (iets waar je dus de specs van kent) kan je zo doende extrapoleren wat voor soort magneet het zou kunnen zijn, maar dan nog is het niet sluitend. Immers, de magneet kan ook zwakker gemaakt zijn. zo kan dus bijvoorbeeld een alnico5 een veldsterkte laten zien van een A3. Ik noem maar iets.

Kakihara
5 juni 2009, 13:20
Dat is heel lastig, en ik kan me maar 1 manier bedenken. Als je een manier hebt om een magneetveld zichtbaar te maken, en je hebt een ijk-magneet (iets waar je dus de specs van kent) kan je zo doende extrapoleren wat voor soort magneet het zou kunnen zijn, maar dan nog is het niet sluitend. Immers, de magneet kan ook zwakker gemaakt zijn. zo kan dus bijvoorbeeld een alnico5 een veldsterkte laten zien van een A3. Ik noem maar iets.

Als je een blaadje op een magneet legt en daarover wat ijzervijlsel (of whatever) strooit, zou dan het magneetveld niet zichtbaar worden ?

Orpheo
5 juni 2009, 13:23
Als je een blaadje op een magneet legt en daarover wat ijzervijlsel (of whatever) strooit, zou dan het magneetveld niet zichtbaar worden ?

in principe wel, maar dan wel op 2 dimensies, en niet 3, wat een magneet naturlijk wel heeft :)

aaronstonebeat
5 juni 2009, 13:29
Het kan wel in 3D, met baby olie: http://www.youtube.com/watch?v=wuA-dkKvrd0

macwilliams
6 juni 2009, 11:21
He orpheo ik heb deze besteld.
http://www.tonefactory.nl/shop2/resize.php?image=images/PNS4G-100x100.jpg&width=100
Bij tone factory zwartsluis