PDA

View Full Version : zijkanten in hielblok lijmen



Dootch
28 mei 2009, 11:39
Hoi,
Ik ben mijn tweede klassieke aan het bouwen, en in het bouwboek staat dat de zijkanten in de gleuven van de hielblok moeten gestopt worden zonder te lijmen.. (bouwboek van Cumpiano).

Bij mijn eerste gitaar vertrouwde ik het niet en heb ik ze er toch maar in gelijmd. Ik had namelijk schrik voor vibraties als de planken "los" zitten.

Nu bij mijn tweede project twijfel ik weer. Er moet toch een goede reden zijn dat de schrijver van het boek de platen er los in steekt?

Weet er iemand raad?:noob:

Hedge
28 mei 2009, 13:05
Lijmen zou ik zeggen. Ik weet niet wat de redenen zijn van Cumpiano (ga het meteen lezen vanavond, want zijn ideëen wijken best vaak af van de traditionele bouwers), maar het lijkt mij dat een zijkant die vast zit ook constructie geeft aan de rest van de kast.

stijnkenens
28 mei 2009, 20:52
Ik zou niet weten waarom je niet zou lijmen...

Ik ken 2 manieren om zijkanten in een hielblok in te werken:

1. een zaagsnede even dik als de zijkant maken en daarin je zijkant passen.


2. Een veel grotere, spie-vormige sleuf maken waarbij de zijkant vastgezet wordt met een spie.

Ook bij die laatste gebruik ik lijm, maar zelfs zonder spie is het soms moeilijk om ze los te krijgen, lijm is dan gewoon voor de zekerheid.

Maar gelijmd geeft het toch wel meer stevigheid. En dat is wel nodig op die plaats.

s

Javaca
28 mei 2009, 21:40
Voor beide verbindingen gebruik ik lijm, hoewel het inderdaad zonder kan.

Er zijn bouwers die zo min mogelijk lijm gebruiken omdat ze er van overtuigd zijn dat lijm en slechte invloed heeft op de klank. Danny Marcovich gebruikt bijvoorbeeld geen lijm om z'n toetsen te bevestigen. Misschien dat dit er aan ten grondslag ligt?

stijnkenens
28 mei 2009, 22:13
Ik heb het even opgezocht. Het verhaal over Danny Marcovich.

Dat wil ik dan wel eens in het echt zien, een toets die enkel met wat houten stroken vasthangt aan de hals.

Gaat dat niet zinderen na een tijd?Stel dat het hout krimpt, of uitzet? Dan ontstaat er een heel onaangenaam 'trapje' tussen hals en toets ...

Maar soit, dat is off topic.


s

Koot
29 mei 2009, 10:36
Ik heb inmiddels ook twee klassieke gitaren gemaakt volgens de methode van Cumpiano. Bij mij was de zaagsnede in het hielblok iets breder dan de dikte van de zijkanten die er in geschoven worden. Ik heb hierbij geen lijm gebruikt maar er wel voor gezorgd, dmv een klein stukje fineer aan de binnenzijde van de klankast in de zaagsnede, dat er geen kiertje tussen de zijkant en de hiel optreedt. Dit stukje fineer is dus eigenlijk het spietje waar Stijn het over heeft. Maar het is in mijn geval geen spie die veel kracht geeft, alleen maar ter voorkoming van een kiertje.

Ik moet zeggen dat ik helemaal geen probleem heb met de sterkte van de constructie. Er zit ook niets los of er rammeltje niets. Dat is ook wel logisch want de zijkant zit vlak naast het hielblok dmv de kerfed lining aan de top en back vast. Deze zijn op hun beurt weer op en onder het hielblok vastgelijmd. Dus vanuit constructief oogpunt is vastlijmen naar mijn mening helemaal niet nodig.
Maar het lijkt me geen probleem als je de zijkanten wel in de zaagsnede vastlijmt.

Dootch
29 mei 2009, 12:02
OK,
Bij deze gitaar nu is de spleet zeer nauw en heb ik de zijkant er met wat kracht moeten induwen. Dus dat zit wel goed dan. Ik krijg er nooit een fineertje meer tussen.
Naar constructiestevigheid had ik ook minder schrik. Zoals Koot beschrijft zit het inderdaad stevig in elkaar.
Mijn bezorgdheid ging/gaat vooral naar ongewenste vibraties. Maar aangezien de zijkant zo al knelt zal het dus geen probleem zijn.

Bedankt voor de reacties!

stijnkenens
29 mei 2009, 19:27
Een fineertje is niet echt een spie.
Maar het heeft in weze het zelfde nut.
Dit is een spie :)


http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/panormo/IMG_1920.jpg


http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/panormo/DSC01973.jpg

Enkel de spie wordt langs 2 kanten gelijmd, zo kan de hiel heel mooi afgewerkt worden, zonder dat er hout uitbreekt, of er een harde lijmnaad tussen zit.

s