PDA

View Full Version : Intonatie probleem



Muzieknono
28 mei 2009, 09:03
Zijn er meer mensen met intonatieproblemen op hun akoestische gitaar???
Als ik mijn E 6 snaar stem, zou op de 5e fret A5 gestemt moeten zijn maar dat klopt bij mij niet, Hij geeft te hoog aan en zo bij meerdere snaren.
Ik vind het heel vervelend want ik ben echt gek op mijn gitaar maar nu ik wat langer speel hoor ik het met stemmen.
Ook op de 12e fret klopt niet alles.
Is hier wat aan te doen of moet ik er maar mee leren leven???
Het gaat overigens over mijn Ayers steelstring, op mijn LAG nylonstring klopt alles als een bus.
Mvgr. Dirk Jan :B

remcol
28 mei 2009, 09:17
Er zijn gecompenseerde zadeltjes te verkrijgen, die zou je misschien eens uit kunnen proberen. Je zou ook eens kunnen overwegen om een Buzz Feiten zadel plus kam te laten installeren. Heb je het trouwens alleen met het huidige setje snaren, of is het het je ook al eens eerder opgevallen?

Intonatie checken blijft altijd belangrijk bij het aanschaffen van een nieuwe gitaar. Ben het zelf ook wel eens tegengekomen in een gitaarwinkel, en niet alleen op de goedkopere modellen.

dadgad
28 mei 2009, 09:37
Hallo,

Heb je al eens verse snaren geprobeerd - en dan liefst van
een bekend merk (dus geen "aanbieding" van de
plaatselijke muziekhandel) ? Dat kan al heel veel verschil
maken in de intonatie.

Als dat niet helpt, dan staat vermoedelijk het zadel iets te
ver naar voren. Dat kun je oplossen door het zadel te
compenseren. En als het zadel vrij smal is, kun je het "slot"
(de sleuf dus) iets breder laten maken (reparateur !) zodat
er een dikker zadel in kan en je meer ruimte hebt voor
compensatie.

Greetz,

Han.

edje kadetje
28 mei 2009, 10:48
+ 1 voor nieuwe snaren. Helpt bij mij ook altijd.

Muzieknono
28 mei 2009, 12:06
Het viel me dinsdag bij de les op en heb woensdag, gister dus meteen mijn snaren vervangen, gelijk mijn fretboard even geolied en een beetje grafiet in de nutslots gesmeerd.
D'addario .11 erop gezet en het probleem bleef.
Vandaag even naar de gitaarzaak geweest en na laten kijken, daar doet het probleem zich niet voor, althans, alles blijft binnen de groene zone, ligt dus geloof ik aan mijn goedkope tunertje, weet ik gelijk wat te vragen voor mijn verjaardag.
In de zaak verscheidene gitaren uitgeprobeert op mijn tunert en allemaal gaven ze hetzelfde aan.
Dus probleem opgelost, gelukkig maar want ik ben erg aan mij Ayers gehecht.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Bij de volgende snaarwissel laat ik overigens wel een bone zadel en nut monteren alsmede de pinnetjes om mijn snaren mee vast te zetten.
Mvgr. Dirk Jan :B:B:B