PDA

View Full Version : Fichte koken?LOL



Gitaar1982
28 mei 2009, 01:26
Er is een zekere Mario DaCosta die ''Kermodie''
spruce verkoopt. Kermodie spruce zou een hybride
van Engelmann, Sitka en Lutz.

Deze kerel schrijft het volgende:

''Spruce that has been Cooked has a 21% higher Q after cooking on average. These are uncooked numbers. And Still they are stiffer than most Spruce even Adirondack and Italian Alpine. He says by feel ( which luthiers love to use) its a big difference, Cooking Adds 21% Higher Q
Cook at 200 for 2 hours PUT WIEGHT ON THE TOPS
wait a week and recook AT 200 as many times as you feel you need to get that bone dry feel and clear bell tone ring. Let settle and add strings''

Heb even gecheckt. En 200 Fahrenheit zou 93 graden celsius zijn.

Deze DaCosta stopt zijn topjes in water van 93 graden voor 2 uurtjes. Een week later doet hij dit nog een paar keer. Hierdoor krijg je volgens DaCosta hogere Q en betere toon.

Wat is jullie mening over dat ''koken'' van de topjes voor beter geluid?.

stijnkenens
28 mei 2009, 07:22
:o



wetenschappelijk bewijs?
en hoe lang blijft die kwaliteit en toon???


Ik ga echt geen hout dat ik eerst zorgvuldig 4 tot 5 jaar heb liggen drogen even in een bad van 100°C steken...




s

gertgert
28 mei 2009, 08:17
Ik ga echt geen hout dat ik eerst zorgvuldig 4 tot 5 jaar heb liggen drogen even in een bad van 100°C steken...

93 graden, wel even opletten he ;-)

lijkt mij ook een beetje onzinnig. Eerst laten drogen, dan doorweken.
Vezelstructuur gaat er aan lijkt me.

Yoshida
28 mei 2009, 09:02
Is het bovenstaande hout geen naaldhout? Dit lijkt mij een goede manier om de hars eruit te koken. Vervolgens laten drogen onder gewicht zou kromtrekken moeten voorkomen.

Dit zeg ik uiteraard niet gehinderd door enige kennis of ervaring.

Enra
28 mei 2009, 13:49
Mijn pannen zijn te klein, daarom doe ik dat natuurlijk niet......

En om nog wat redenen.....

Hedge
28 mei 2009, 14:36
Ik koop gewoon hout wat al lekker klinkt, hoef je ook geen rare fratsen meer uit te halen en ik kook liever bonen dan een gitaar.

Gitaar1982
28 mei 2009, 15:51
Ik koop gewoon hout wat al lekker klinkt, hoef je ook geen rare fratsen meer uit te halen en ik kook liever bonen dan een gitaar.

Hedge, af en toe een beetje fichte schijnt ook goed te zijn
voor de gezondheid:crazyhappy: Fichte met vlees en friet,
hmm heerlijk.

stijnkenens schreef:


wetenschappelijk bewijs?
en hoe lang blijft die kwaliteit en toon???

Stijn,

DaCosta schrijft dat de Q na 1 jaar nog steeds hetzelfde
is. De topjes worden gekookt bij een temperatuur van 220 Fahrenheit, dus dat is 100 graden ongeveer denk ik.

''And here are the results of 2 years of testing the wood.
WonderWood Spruce tested as high as the Old Adirondack and Swiss Italian Euro Spruce higher that any other wood. Cooking your tops will give you 21% higher Q. I believe the iron spruce will give a higher Q. when tested.

Brian Burns Wood Testing Website

http://www.lessonsinlutherie.com/woodtestingandvoichirez.htm l

Q stands For Quality, and is an index of the internal frictional loss, or "damping'' of the kermodie spruce from sprucetonewood.com. Higher Q wood has a longer sustaining tap tone, and turns more string energy into sound instead of heat. This measures how much energy is lost per cycle.
SP/GR means Specific Gravity ( how it floats on water )
The wood was also cooked at 220 for 1 hour
and even after a year still has the same Q factors.


Hier is een foto van, ik neem aan, een gekookte top:

http://i44.tinypic.com/2ev9b0n.jpg

Voor meer info google ''kermodie spruce''.

Mattia
31 mei 2009, 13:21
DaCosta is gewoon goed in marketing, maar verder....zelfde hout, betere prijzen, minder onzin: Shane Neifer van High Mountain tonewood.

Wat betrekt het bakken van tops, daar is wel meer over te vinden, oa van Brian Burns, die hele series testen (grote aantallen) heeft uitgevoerd. Het 'bakken' laat het hars wellicht verhaden/uittreden, en het zorgt er met name voor dat het vocht geheel uittreedt, en alles lekker kurkdroog wordt. Mijn eigen 'onwetenschappelijke' test liet wel een langere sustain en mooiere tap tone zien/horen, en wat ik eigenlijk belangrijker vind is het 'pre-shrinking'; alle vocht eruit, en heeft 't z'n minimale afmetingen bereikt.

Gitaar1982
31 mei 2009, 16:02
DaCosta is gewoon goed in marketing, maar verder....zelfde hout, betere prijzen, minder onzin: Shane Neifer van High Mountain tonewood.

Wat betrekt het bakken van tops, daar is wel meer over te vinden, oa van Brian Burns, die hele series testen (grote aantallen) heeft uitgevoerd. Het 'bakken' laat het hars wellicht verhaden/uittreden, en het zorgt er met name voor dat het vocht geheel uittreedt, en alles lekker kurkdroog wordt. Mijn eigen 'onwetenschappelijke' test liet wel een langere sustain en mooiere tap tone zien/horen, en wat ik eigenlijk belangrijker vind is het 'pre-shrinking'; alle vocht eruit, en heeft 't z'n minimale afmetingen bereikt.

Hey Mattia, dus jij vindt dat het koken(of bedoel je bakken) van topjes wel zin heeft?

Moet je na het koken van een top nog steeds jaren laten
drogen?

Mattia
31 mei 2009, 17:20
Hey Mattia, dus jij vindt dat het koken(of bedoel je bakken) van topjes wel zin heeft?

Moet je na het koken van een top nog steeds jaren laten
drogen?

Euh, nee. Het koken (bakken) droogt het hout juist sneller uit.

Gitaar1982
1 juni 2009, 18:05
Euh, nee. Het koken (bakken) droogt het hout juist sneller uit.

Lol. Ik d8 juist dat het hout in kokend water toch not water
zou opnemen.

Mattia heb jij die top(s) die jij hebt ''gebakken'' gebruikt
voor een gitaar?

Gitaar

stijnkenens
1 juni 2009, 20:10
even voor de duidelijkheid: wat bedoel je met bakken, en koken?

Bakken kan je volgens mij niet doen met hout. In een oven laten uitdrogen, daarentegen is wel mogelijk. Terwijl koken, in een grote pot met kokend water onderdompelen, is.


Dus als hier gepretendeerd wordt dat koken (bakken) het hout sneller doet drogen, dan moet je of je kookboek er eens bij halen, of het beter verduidelijken.

Langs de andere kant: al het water uit je hout halen door het gecontroleerd te laten drogen, zou ik niet doen.
Er is nog steeds een gemiddelde van 50% relatieve luchtvochtigheid (rv) in de lucht, al je hout te droog is, zal het water opnemen, om tot een stabiele vorm te komen, dus uitzetten.
Je bent dus even ver van huis als te 'nat' hout gebruiken, er komt teveel spanning op je instrument, waardoor het gaat barsten.
Natuurlijk zullen de barsten anders zijn bij uitzetten of krimpen van het hout.


s

Gitaar1982
1 juni 2009, 20:22
Stijn volgens mij bedoelt Mattia met bakken gewoon
koken.

Stijn is er niet een lak die ervoor kan zorgen dat hout geen
vocht meer opneemt? Dan zou je hout dat je heel droog hebt
weten te krijgen, meteen met die lak kunnen finishen.

Gitaar

Mattia
2 juni 2009, 02:38
Ik bedoel bakken als in baking, op 80 a 90 graden in een oven. Eigenlijk niets meer dan een soort kiln. Hetzelfde dat brian burns en mario dacosta ook doen. Dus niks water.

Gitaar1982
2 juni 2009, 03:01
Ik bedoel bakken als in baking, op 80 a 90 graden in een oven. Eigenlijk niets meer dan een soort kiln. Hetzelfde dat brian burns en mario dacosta ook doen. Dus niks water.

LOL, en ik de hele tijd denken dat met koken werd bedoeld
gewoon koken in water.

Mattia heb je die top die je in de oven hebt gedaan, gebruikt
voor de bouw van een instrument? Zo ja, wat waren de resultaten?

Gitaar

rijsberman
2 juni 2009, 03:16
Beuken wordt wel gestoomd om het stabieler te maken. Wellicht werkt het bij fichte/spruce/dennenhout net zo.

Een specifieke behandeling van deze houtsoort is het stomen. De van nature aanwezige groeispanningen worden hiermee deels geneutraliseerd, zodat vervormingen achteraf tot een minimum beperkt blijven.

Mattia
2 juni 2009, 15:06
Fichte wordt niet gestoomd; het is van zichzelf al een zeer stabiele houtsoort.

Verder: die WRC jumbo in aanbouw (zit nu in de lak, nog een paar laagjes en die is klaar) heeft een 'gebakken' top. Na het bakken was de sustain wat langer, tap tone iets helderder (heb een helft gebakken, daarna de andere, zodat ik kon vergelijken).