PDA

View Full Version : Klassiek: Rechterhand vraagje



Danieldg
27 mei 2009, 22:04
Hallo,
Zoals jullie wel weten ben ik nu sinds februari bezig met klassieke gitaar. Het begint allemaal beter en beter te gaan. De vingers van mijn rechterhand beheers ik nu, en free + rest strokes lukken ook, alsook de tremelo (hier ben ik al een tijdje intensief op aan het oefenen, met behulp van het welbekende Recuerdos de la Alhambra). Maar hier komt mijn vraag:

Ik heb ondervonden dat als ik mij concentreer om mijn rechterhand niet te laten bewegen (dus alles uit mijn vingers laat komen qua beweging) dat ik veel, veel meer controle heb over alles. Allemaal goed en wel, maar valt dit af te raden? Is dit niet ergonomisch op lange termijn, of maakt het niet veel uit?

Alvast bedankt,
Daniel

Danieldg
29 mei 2009, 16:02
Niemand? :P Op het internet vind ik niets, het is dan ook een vrij specifieke vraag ...

Claudjahbab
29 mei 2009, 19:36
Ik denk niet dat dit veel uitmaakt, het is logisch dat je dan meer controle hebt;
je hersenen hoeven zo minder te verwerken ;)

-xxx-
Claudia

Steeff
29 mei 2009, 20:00
Ik heb zelf geleerd dat je bij klassieke gitaar je pols moet 'laten hangen' (ontspannen dus) en de beweging vanuit je vingers moet laten komen.
Het lijkt me eigenlijk niet goed dat je je pols min of meer aanspant om je hand recht te houden.

Moet er wel bij zeggen dat ik geen expert ben, slechts een andere leerling.

Danieldg
29 mei 2009, 20:17
Ik heb zelf geleerd dat je bij klassieke gitaar je pols moet 'laten hangen' (ontspannen dus) en de beweging vanuit je vingers moet laten komen.
Het lijkt me eigenlijk niet goed dat je je pols min of meer aanspant om je hand recht te houden.

Moet er wel bij zeggen dat ik geen expert ben, slechts een andere leerling.

Aha! Ik ontspan m'n pols hoor, maar ik concentreer me om deze niet te bewegen, maar wel m'n vingers. Dus blijkbaar kan ik, door me hierop te concentreren, beter vanuit m'n vingers spelen.

Thx voor het antwoord ^^

Steeff
29 mei 2009, 21:15
Nogmaals: ik ben geen gitaarleraar ofzo :p

Maar ik heb geleerd dat je, als je in de "klassieke positie" zit (dus gitaar op linkerknie als je rechtshandig bent), en je dan je pols laat hangen en puur en alleen de zwaartekracht laat werken (dat is nog verdomd lastig om m echt te ontspannen tijdens spelen), dat je vingers van vrijwel loodrecht 90º op de snaren staan. Hierdoor 'aai' je de snaren niet, maar kan je ze goed aanslaan. Dat 'aaien' kan in sommige gevallen mooi zijn, en een ander geluid eruit krijgen, maar het loodrechte moet min of meer de uitgangspositie zijn. Eerst dat leren, daarna kan je leren 'aaien' ;)

Ik kan me best voorstellen ook dat je meer controle hebt. Ik vond het zelf eerst echt lastig ook om mn pols te laten hangen (ben elektrisch begonnen en na anderhalf jaar vroeg mn leraar of het me eens leuk leek een stukje klassiek te spelen - ja dus :) ).

Ik vind zelf dat je meer controle hebt over je toon voornamelijk. Als ik wat meer 'parallel' met je vingers tegen de snaren staat, krijg ik op zich geen slecht geluid, maar het is wel vrijwel hetzelfde allemaal en krijg er moeilijker variatie in. Als ik echt loodrecht erop sta, vind ik het makkelijker de op de ene noot wat meer nadruk te leggen dan op de ander. Lange nagels enzo spelen ook een rol daarin (sja, mn rechterhand mag dan wel eruit zien als dat van een wijf - het klinkt wel goed :p)