PDA

View Full Version : Op zoek naar een geschikte 4*12



JTB
27 mei 2009, 17:20
Ik ben op zoek naar een 4*12 speakerkast. Hoogstwaarschijnlijk met V30's erin. Ik heb vandaag een aantal speakerkasten beluistert:

Brunetti 4*12 met V30 klonk erg donker en gesloten
Ashdown 4*12 met V30 klonk geweldig echter dit is een aanbieding en ik moet deze samen met de bijbhorende buizen-head kopen (en die wil ik niet)

Mijn budget is max € 500 (ja ik kan die brunetti en ashdown goekoop krijgen)

Zelf was ik aan het denken aan de 4*12 van Harley Benton met V30's erin. Maar twee 2*12 kasten zijn misschien praktischer en klinken misschien beter doordat er in verhouding meer kast omheen zit. Wat zijn jullie ideën hierover? Ook een handig detail, ik krijg de 4*12 waarschijnlijk niet in de auto, maar heb wel een aanhanger. twee 2*12 kasten gaat waarschijnlijk wel passen.

AART
27 mei 2009, 20:31
Ik ben op zoek naar een 4*12 speakerkast. Hoogstwaarschijnlijk met V30's erin. Ik heb vandaag een aantal speakerkasten beluistert:

Brunetti 4*12 met V30 klonk erg donker en gesloten
Ashdown 4*12 met V30 klonk geweldig echter dit is een aanbieding en ik moet deze samen met de bijbhorende buizen-head kopen (en die wil ik niet)

Mijn budget is max € 500 (ja ik kan die brunetti en ashdown goekoop krijgen)

Zelf was ik aan het denken aan de 4*12 van Harley Benton met V30's erin. Maar twee 2*12 kasten zijn misschien praktischer en klinken misschien beter doordat er in verhouding meer kast omheen zit. Wat zijn jullie ideën hierover? Ook een handig detail, ik krijg de 4*12 waarschijnlijk niet in de auto, maar heb wel een aanhanger. twee 2*12 kasten gaat waarschijnlijk wel passen.

Harley Benton zou ik laten staan. Framus heeft 4x12 V30 kasten voor rond de 500, kijk daar eens naar. Of een 2ehands 1960AV.

JTB
27 mei 2009, 20:51
Harley Benton zou ik laten staan. Framus heeft 4x12 V30 kasten voor rond de 500, kijk daar eens naar. Of een 2ehands 1960AV.

Waarom de Harley Benton niet? De Framus is net te duur, of bedoel je de Fame kasten?

Renin
27 mei 2009, 20:57
een 2ehands 1960AV.

Die raak je ook weer makkelijk kwijt als het niet bevalt voor ong. dezelfde prijs.

JTB
27 mei 2009, 21:00
Ok, ik zie helaas overal alleen een 1960 A of B te koop staan, geen AV, wat is het verschil? Andere speakers?

Renin
27 mei 2009, 21:16
Ja. De gewone 1960A en B kasten hebben G12-75 speakers. De V in AV staat voor Vintage 30, dus de 70watters volgens marshall. De 1960AC kasten staan voor Greenbacks (25watters).

De TV staat voor Tall vintage, waarbij de kast wat ruimer is, en de styling wat meer vintage. Het verschil tussen de AX en de AC is alleen de styling meen ik.

De 1936 serie bestaat uit 2x12 ruim (3/4 kasten) met 2x12 G12-75 of Vintage 30
De 1922 uit 2x12 (1/2) (2x G12-75 watt????)
De 1912 uit 1x12 (150 watt)

De G staat voor Guitar speaker.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 22:26
Ik heb zelf een Harley Benton 2x12 met V30's en ben daar best tevreden over. Ik heb niet veel vergelijkend werk gedaan, maar hij klinkt zoals 'ie moet.

AART
27 mei 2009, 22:59
Ik heb een tijdje terug wat foto's gezien van zo'n ding en van een fame en de constructie was matig. verstevigingsstukken (die sowieso niet nodig horen te zijn bij normale constructie) van mdf en spaanplaat en slordige afwerking. Kortom, ik vertrouw de constructiekwaliteit van die dingen niet helemaal. Voor het geld van die dingen koop je 2ehands veel beter spul.

1960AV is niet mijn favoriet, maar behoud zijn waarde. De spaanplaat achterkant is ook makkelijk te vervangen en de constructie is voor de rest redelijk te noemen.

JTB
28 mei 2009, 07:20
Wat is jullie mening dan over een Marshall modern vintage kast met greenbacks (blauwe uitvoering)? Die is wel iets duurder dan de €500 maar dan wel nieuw en hier in de buurt.

Ik begrijp dat Fame en Harley Benton redelijkerwijs afvallen. Helaas, want de prijzen zijn erg mooi.

het budget kan eventueel opgerekt worden tot € 600

the sure thing
28 mei 2009, 22:28
In de vintage modern zitten volgens mij geen greenbacks, maar G12C25 speakers. Die zullen ongetwijfeld speciaal "gevoiced" zijn naar de Vintage modern amp. Ik denk dat de constructie van die kast niet wezenlijk anders is dan van de hiervoor genoemde Marshall kasten.

JTB
29 mei 2009, 07:27
Ik heb gisteren de Vintage Modern (425A) uitgeprobeerd, zitten weldegelijk greenbacks in, klonk niet verkeerd, alleen soms wat erg scherp in het hoog in vergelijking met andere kasten. En hij had flink wat volume nodig om echt ballen te krijgen.Ga op korte termijn naar een 1960 AV luisteren. Vermoed dat dit voor mij wel eens een prima kast zou kunnen zijn.

xmichielx
29 mei 2009, 10:35
Je zou ook een labog cab kunnen gebruiken..ik vond die velen maler mooier klinken dan een koch v30 en een mesa oversized v30.
Getest met clean en scheur en beiden mooi warm geluid.

Meer informatie:

De Laboga cabs zijn niet hetzelfde als de Fame cabs
Laboga;
# STANDARD - made from particle board, which has a soft and longer lasting bass. retail 650€
# CLASSIC - made from plywood, which causes that the sound is more dry, but there is a very quick and clear bass. 850€
# PREMIUM - a combination of particle board and plywood. This structure is the result of years of experience in constructing guitar cabinets. Such combination is a kind of compromise between Classic and Standard type retail 750€
alledrie v30 loaded.
Fame= 1 soort cab

IK heb de premium maar misschien dat de standard je bevalt.
2e hands zou je deze cabs zeker voor de 500 of minder moeten kopen.

JTB
29 mei 2009, 11:17
die dingen vind je helaas nergens tweedehands of in de buurt om te luisteren. wel bedankt voor de tip.

xmichielx
6 juni 2009, 19:40
Dacht iig in jukebox te boekel dat je ze kan uitproberen..

Braindead
8 juni 2009, 16:44
Maar nog geen reacties op het 2 2x12 kasten verhaal. Heeft iemand daar ervaring mee? Zou ik namelijk ook wel in geinteresseerd zijn.
Dus in hoeverre er verschil is in geluid tussen 2 2x12 kasten ivm 1 4x12 kast (bij voorkeur beide met v30's maar ook andere reacties zijn uiteraard welkom.

HaroldA
8 juni 2009, 17:47
Maar nog geen reacties op het 2 2x12 kasten verhaal. Heeft iemand daar ervaring mee? Zou ik namelijk ook wel in geinteresseerd zijn.

Ikke, Ikke! (zie sig)

Qua volume en punch is het gelijk aan een 4x12", maar je mist wel een beetje ballen. Schijnbaar moet je achterin de 1936 kastjes een gat maken zodat de speakers wat meer kunnen ademen en dan heb je het laag terug. Het is wel een stuk schaalbaarder dan een 4x12" (duh) en ook veel meer de ideale hoogte...

Ik was ook van plan om dat bij mijn 1936's te gaan doen, maar toen kocht ik ineens een '78 1960B (zat bij mijn '78 versterker ;))

Als we (= 2 gitaristen) ergens speelden waar niet zo veel ruimte op het podium was gingen mijn 2x12"-ers mee en als bleek dat er ook nog een 4x12" aanwezig was mocht ik gezellig op beiden spelen! :rockon:


Hier zie je het verschil in hoogte:
http://img.sait.nl/gitaarnet/familie%20foto.jpg

JeanPaul du Vinnie
8 juni 2009, 18:03
Ik vind de 1936-kasten wel een geval apart. Makkelijk de platst klinkende 2x12-cab waar ik al over gespeeld heb... Hoegenaamd niéts van bas. Mijn exemplaar was een podiumbeestje (tweedehands gekocht) waar aan de zijkant een gat zat waar het handvat moest zitten; dat deed 'm wel veel opener klinken maar veel meer bas kreeg ik er echt niet door.

HaroldA
8 juni 2009, 18:50
Ik vind de 1936-kasten wel een geval apart. Makkelijk de platst klinkende 2x12-cab waar ik al over gespeeld heb... Hoegenaamd niéts van bas. Mijn exemplaar was een podiumbeestje (tweedehands gekocht) waar aan de zijkant een gat zat waar het handvat moest zitten; dat deed 'm wel veel opener klinken maar veel meer bas kreeg ik er echt niet door.

Hoe oud waren die kastjes? Ik heb nl heel erg het idee dat de nieuwe (JCM900 en JCM2000+ (1936)) veel minder zijn qua klank.

Ik heb overigens wel veel laag, maar iets minder druk dan een 4x12" met mijn 2x12"-ers.

Kan iemand dit bevestigen?

JeanPaul du Vinnie
8 juni 2009, 22:59
Geen idee hoe oud dat ding was. Misschien helpt dit fotootje?

http://i11.photobucket.com/albums/a195/jeanpaul_du_vinnie/IMG_01155555.jpg

Zoals je ziet: de looks waren er wel :) En clean klonk hij heel goed.

HaroldA
8 juni 2009, 23:07
Geen idee hoe oud dat ding was. Misschien helpt dit fotootje?

Als er '1936' op het plaatje staat is het een nieuwe, ook al zou je dat niet zeggen aan de looks ;)

De mijne zijn samen ~40 jaar ouder!

Volgens de folklore zou dat betekenen dat er voor de mijne beter hout en betere speakers zijn gebruikt...

Braindead
9 juni 2009, 00:49
Hoe oud waren die kastjes? Ik heb nl heel erg het idee dat de nieuwe (JCM900 en JCM2000+ (1936)) veel minder zijn qua klank.

Ik heb overigens wel veel laag, maar iets minder druk dan een 4x12" met mijn 2x12"-ers.

Kan iemand dit bevestigen?

Ik heb zelf nooit vergeleken met een 4x12 met dezelfde speakers, dus appels en peren. Wel heb ik mijn 2x12 v30's met een 4x12 g12t75 vergeleken en vond mijn 2x12 veel beter (lekkerdere klank) maar dat is geen vergelijking vandaar dat ik graag ervaringen hoor.

JeanPaul du Vinnie
9 juni 2009, 01:08
Als er '1936' op het plaatje staat is het een nieuwe, ook al zou je dat niet zeggen aan de looks ;)

De mijne zijn samen ~40 jaar ouder!

Volgens de folklore zou dat betekenen dat er voor de mijne beter hout en betere speakers zijn gebruikt...
Hehehe. Kijk ja. Ik was echt op een totaal irrationele verknocht aan dat ding, net door de looks. En het had mij maar €150 of zoiets gekost. 'k Vind het nog altijd best jammer dat de klank uiteindelijk mijn ding niet was. Ik kwam van een starters-4x12-cab van Randall die misschien evenveel waard was, maar wel donderde als de pest, daar viel deze Marshall bij in het niets. Dan deed de 2x12 van Orange die ik later had het al een stuk beter op dat vlak (al was het nog helemaal niet hetzelfde).

Maar misschien toch best opletten met al te snelle beslissingen. Dat gebrek aan bas is mijn ervaring, misschien dat de 1936 van andere mensen anders klinkt in een andere ruimte of op een flightcase of zo...