PDA

View Full Version : gaar silverface TwinReverb cabinet



Chris Winsemius
27 mei 2009, 12:22
;)

Ik kreeg gisteren 'n '72-er TwinReverb binnen. Eigenaar had deze amp vrij laatst op de kop getikt maar zweert bij zijn gemodde Bandmaster.

Van hem mag ik even kijken of het bruikbaar is voor parts/een project voor mij en ik heb nog 'n bf-style cabinet staan.

Anyway: bovenplaat cabinet is eigenlijk compleet los. Ik vraag me af of dit daadwerkelijk te verstevigen is dmv. schroeven/duvels of (enlighten me! ;) ) dat het de moeite niet waard is.

bvD!

JeroenSchaaf
27 mei 2009, 12:30
Hmm misschien een foto?

Ben benieuwd:D

pimmetje
27 mei 2009, 12:45
Foto's zouden idd helpen.
Het ligt eraan hoe dat "los" precies is :D.

Chris Winsemius
27 mei 2009, 12:50
Foto is mogelijk als iemand het ergens kan uploaden.

Maar of het helpt? 't Is meer voelen dan zien in dit geval ;)

Je kan de bovenplaat wat bewegen, aan 1 kant zit er zwarte tape op het cabinet. Als ik die TR wil opknappen/etc. dan moet (imho) de kast gewoon stevig zijn, zoals als deze kast nu is wil ik mijn naam er niet aan verbinden...

JeroenSchaaf
27 mei 2009, 13:02
Je kan ze wel mailen naar mij, upload ik ze voor je.

Heb je gemaild.

pimmetje
27 mei 2009, 13:08
Maar of het helpt? 't Is meer voelen dan zien in dit geval ;)

Je kan de bovenplaat wat bewegen, aan 1 kant zit er zwarte tape op het cabinet.Zo klinkt 't alsof een extra/nieuw steunlatje (18x18mm) aan de binnenkant rondom aan de binnenkant van de bovenkant (of alleen maar aan weerszijden) met lijm en deuvels het wel moet kunnen verhelpen...
Dat is dan stevig en de volledige rigiditeit moet toch ook goeddeels uit de voor- en achterkant komen.

Chris Winsemius
27 mei 2009, 13:12
Zo klinkt 't alsof een extra/nieuw steunlatje (18x18mm) aan de binnenkant rondom aan de binnenkant van de bovenkant (of alleen maar aan weerszijden) met lijm en deuvels het wel moet kunnen verhelpen...
Dat is dan stevig en de volledige rigiditeit moet toch ook goeddeels uit de voor- en achterkant komen.

chassis moet ook nog passen....

pimmetje
27 mei 2009, 14:08
Ja, daar was ik al bang voor en daarom wilde ik graag een foto'tje :D.

Het ligt er helemaal aan hoe gaar die bovenkant is. Als 't met een paar deuvels erdoorheen plots weer stevig is, ben je natuurlijk zo klaar. Als het net een klein tandje rotter is, en er ruimte is voor een steunlatje binnenin, dan is dat de daaropvolgende makkelijke oplossing.

Als de zijkanten nog helemaal mooi intact zijn en de bovenplank alleen net ff te verrot is bij de zijkanten, dan zou ik voorzichtig die bovenplaat eraf slopen. De zijkanten eventueel nog ff netjes maken en dan met een lijm+deuvelverbinding een nieuwe bovenplaat erop zetten.

mocht 't echt helemaal aan yoghurt zijn, dan zou je eraan kunnen denken om de zijkanten 10 of 15cm of zo onder de bovenkant af te zagen. Vervolgens een nieuwe bovenplaat met aan weerskanten haaks een vervangend stukje van 10-15cm maken (deuvel+lijm) en dan die bovenplaat met kleine stukjes zijkant ook weer met lijm en deuvels op de ingekorte zijkanten monteren. Baffle erin, spanband eromheen om mooi recht te laten drogen...
Is iets meer werk, maar misschien nog te overzien.....

Chris Winsemius
27 mei 2009, 17:01
eerste foto gaat zo naar Joene20 toe

EDIT: 2e is ook al gemaild (Joene20 is vanavond eerst aan het musiceren dus ff geduld ;) ). Ik hoop dat de mailbox niet ontploft want het zijn grote bestanden.

JeroenSchaaf
27 mei 2009, 17:02
Ik wacht in spanning af!:D

Chris Winsemius
27 mei 2009, 17:08
Ik wacht in spanning af!:D

21, 22, 23, .....

11!

:seriousf::cheerup::ok:

JeroenSchaaf
27 mei 2009, 17:16
Hierbij de foto's , ik heb ze een klein beetje verkleind!

http://img218.imageshack.us/img218/6498/crabbinetjpg.jpg

http://img168.imageshack.us/img168/4260/crabbinet2jpg.jpg

Mr.Jay
27 mei 2009, 21:55
Chris,
Ik heb al vaak cab's gerepareerd in deze staat. Gewoon tolex stukje verwijderen, eventueel een deuvel(s) erin maken als er plek is, maar verder zéker BISON BLOC lijm kopen.
Dat is vloeibare houtlijm, zo dun als melk, die kruipt in de kleinste kieren en spleetjes ( is ook bedoeld voor meubelreparaties). Daarna zit alles muurvast en superstevig in elkaar. Zo restaureer ik ook vaak ouwe Tweedcabs b.v. Die hebben altijd speling als de baffle eruit is, want de lijm in die vingerverbindingen is gewoon uitgedroogd. Met die lijm gaat dat perfect.

pimmetje
27 mei 2009, 23:10
Ziet er idd niet uit als iets dat meer dan een paar deuvels en lijm nodig heeft.
Ik had een veel groter slagveld verwacht :D.

Mr.Jay
27 mei 2009, 23:12
nu lees ik pas dat het een 72er is. Zit gewoon gespijkerd/geniet en gelijmd als ik het goed heb. Vlg. mij niet meer vingerverbinding. Makkie dus. Tolex er weer op en klaaro.

Chris Winsemius
28 mei 2009, 12:27
Jay, Joene & Pimmetje:

hartstikke bedankt!
tijd om eens met non-elektronica-stuff aan de gang te gaan ;)

Met de tips krijg ik 'm zeker weer in elkaar.

Nog wat anders:
Had laatst 'n VV met 15" meegemaakt en dat beviel wel... Dit crabinet heeft natuurlijk geen floating baffle. Ik wil ook kijken naar 'n eenvoudige manier om dat om te bouwen. Bij dat blauwe cabinet is het puur 'n andere speaker-plaat plaatsen, bij de '72-er zat ik aan het volgende te denken:
- met decoupeerzaag speakerplaat op twee randen aan de zijkant na weghalen
- dan 'n plaat bevestigen

Ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen. Het heeft geen haast, eerst nog tig andere amps, 'n SR en TR bouwen en 'n oude BMR modden.

Mr.Jay
28 mei 2009, 12:31
heb zelf een 72er Twin gehad en exact zó de baffle eruit gehaald (heb er nog ergens pics van). Onderkant ook 2 blokjes laten staan ter versteviging, en zijkanten 2 cm. rand laten staan.Daar nog BLOC-lijm in laten lopen voor extra stevigheid.
Toen nw. multiplex baffle ertegenaan geschroefd. Had 12mm genomen ( Bf-opgemeten).
Maar goed, Multiplex moet je van houden, is hardere toon, directer/upfront.
Bf-amps hadden spaanplaat baffles ( andere dichtheid dan tegenwoordig ) , dat klinkt softer, meer naar achteren. Misschien belangrijk qua keuze i.c.m. type speakers die je gaat gebruiken.

matto
28 mei 2009, 13:04
gewoon de baffle er uit breken(voorzichtig) en latje er weer in lijmen gaat prima.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JNALBBPG.jpg