PDA

View Full Version : Wie wijst me de weg in Humbucker-woud



Nobler
27 mei 2009, 12:05
Ik probeer mijn weg te zoeken in het Humbuckerwoud. Ik wil voor bepaalde gitaren wel met andere elementen gaan experimenteren. Een van de dingen die mij heeft tegengehouden is dat ik de laatste 20 jaar vooral op semi-hollowbody’s heb gespeeld, en daarbij is het klote om elementen te vervangen, dus dat moet je laten doen en dat kost elke keer het nodige. Mijn eerste vraag dus: wat voor gevolgen heeft het voor je geluid als je in de draden naar de potmeters stekkertjes inbouwt, zodat je de elementen kunt vervangen zonder potmeters te verwijderen en zonder steeds opnieuw te hoeven solderen? Ik ben ook vliegtuigmodelbouwer, en voor de aansluiting van electromotoren worden goede kwaliteit goudstekers gebruikt. Heeft iemand hier ervaring mee op grond waarvan hij het kan afraden? Als nog niemand het ooit heeft gedaan ga ik het gewoon proberen. Ik wil dan al mijn gitaren van die stekkers gaan voorzien en een aantal ‘klassieke’ elementen kopen om ze in allerlei combinaties op verschillende gitaren te gaan uitproberen.

Ik speel blues. Soms neigt dat wat naar bluesrock, soms is het wat jazzier. Soms ook wat funk, soul en seventies-dansnummers om het publiek tevreden te houden. Ik soleer het meest in onze band. Ik speel op een AC30 met een TS9 tubescreamer. Ik vind bij mijn Gibson ES-335 de solo’s het lekkerst klinken op het halselement. Ik speel op dunne snaren, en heb met name het halselement meestal vrij dicht op de snaren staan, met name aan de kant van de hoge snaren. Bij de bassnaren staat hij er een stuk verder vandaan. Hij staat dus behoorlijk gekanteld. Voor het begeleidingswerk draai ik graag het volume een stuk dicht terwijl de TS aan blijft staan. Ik wil dan graag dat het geluid ‘opschoont’, dus dat een deel van de vervorming verdwijnt, maar dan moet niet al het hoog mee verdwijnen. Ik speel op ES-335 en Les Paul modellen. Hopelijk weten jullie dan een beetje wat ik nodig heb. Ik wil overigens geen actieve elementen, al was het maar op het gedoe met de voeding.

Ik wil nu dus 2 of 3 setjes humbuckers gaan kopen van de bekende namen, als Seymour Duncan, DiMarzio en dergelijke om in verschillende gitaren te gaan uitproberen.. Wat raden jullie me aan te gaan proberen en vergeet daarbij vooral niet te vermelden waarom.

Voor de duidelijkheid, ik heb al veel gezocht binnnen het forum, maar nog steeds niet gevonden wat ik zocht!

lindstrom
27 mei 2009, 12:08
- dimarzio bluesbucker
- dimarzio eric johnson custom

dit zijn 2 neck pickups die aan je wensen zullen voldoen.

aaronstonebeat
27 mei 2009, 12:19
Aansluiten met een stekkertje zou wel moeten kunnen; als het een degelijk stekkertje is toch (EMG doet het ook).

Om verlies van hoog tegen te gaan bij terugdraaien van het volume zou je een zg. 'treble bleed' kunnen installeren, met een condensatortje de in- en uitgang van de volumepot met elkaar verbinden.

DeadHerring
27 mei 2009, 13:39
Ik heb ook net nieuwe pickups besteld voor m'n Epi LP... Na lang zoeken heb ik gekozen voor Seymour Duncan 59s... Ik twijfelde tussen dit en Pearly Gates van SD. Ben ook heel tevreden van de 490R/498T ceramic pups op m'n Gibson Les Paul, die zijn heel goed voor blues, en ook wel geschikt voor jazz. Ik zou ze nooit willen inwisselen voor burstbuckers. Maar ik denk dat Gibson pickups misschien een beetje duur zijn om ze zomaar te gaan kopen, en niet altijd even goed aan de verwachtingen kunnen voldoen. Het is moeilijk om pickups te proberen zonder die gitaar die eraan vasthangt, dus veel geluk om de goeie sound te vinden!

Nicks
27 mei 2009, 15:01
Ik probeer mijn weg te zoeken in het Humbuckerwoud. Ik wil voor bepaalde gitaren wel met andere elementen gaan experimenteren. Een van de dingen die mij heeft tegengehouden is dat ik de laatste 20 jaar vooral op semi-hollowbody’s heb gespeeld, en daarbij is het klote om elementen te vervangen, dus dat moet je laten doen en dat kost elke keer het nodige.


Wat ik doe is gewoon het draad van de oude humbucker gebruiken om die dingen snel te vervangen, is veel makkelijker als je er niet al eerder een te grote klieder boel van hebt gemaakt.

Nobler
29 mei 2009, 17:20
Wat ik doe is gewoon het draad van de oude humbucker gebruiken om die dingen snel te vervangen, is veel makkelijker als je er niet al eerder een te grote klieder boel van hebt gemaakt.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.

DeadHerring
29 mei 2009, 17:48
dat ie ipv de draden af te doen en de andere op te solderen, dat hij gewoon in de pickup cavity de pickup afkoppelt en de andere op het kabeltje zelf soldeert.

Dat denk ik dat ie bedoelde. Weet zelf niet of het kwaad kan... maar ben bang dat het wel 'ns tot foutjes in de stroom kan leiden, als je het jasje eraf houdt... maar ik weet wel heel weinig van electronica, dus ik kan verkeerd zijn hoor.

Fenndangoband
29 mei 2009, 18:33
Misschien is Orpheo's topic "Orpheo's grote pickup-testmiddag " al een grote hulp... http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123428